Użytkownik:FanZIKiT/Autobusy w Krakowie
Niech pan się nie pcha, nie ma miejsca. Poczekaj pan na następny
- Typowa sytuacja w większości autobusów i tramwajów
Jak się popieści to się zmieści
- Motto pasażerów Mobilisa
Autobusy w Krakowie – sieć autobusów miejskich i podmiejskich (aglomeracyjnych) kursujących po Krakowie. O dziwo wszystkie autobusy są niskopodłogowe w przeciwieństwie do tramwajów. Linie są obsługiwane przez dwóch przewoźników. (MPK i Mobilis)
Spis
Linie miejskie „dzienne”
Linie „dzienne” kursują od około trzeciej rano do północy[1].
- Linia 100 Najkrótsza linia autobusowa łącząca Kopiec Kościuszki z Salwatorem. Linia jest obciążona przez turystów, którym nie chce się wejść pod górę. Linie obsługują dziewięciometrowe autobusy.
- Linia 101 Łączy Os Podwawelskie z Kopcem Kościiuszki. Linię obsługują dziewięciometrowe Autosany. Linię obsługuje ten sam autobus co linię 100 o numerze BA106
- Linia 102
- Linia 103
- Linia 105 -
- Linia 107 - Linia widmo średnia ilość pasażerów wynosi około 10 osób. Najczęściej jadą na pociąg ub jadą z pociągu. Łączy Podgórze SKA z Sobonowicami.
- Linia 109
- Linia 110
- Linia 111 przykład tak zwanej linii okrężnej. Kursuje z Pleszewa przez Wolicę i wraca inną drogą. Jej przeciwieństwem jest linia 161. Niestety linia jest autobusem widmo z powodu niewielkiej ilości pasażerów. Średnio można na niej spotkać około 10 osób.
- Linia 112 w autobusach tej linii można spotkać wiele podstarzałych pasażerek jeżdżących do klasztoru w Tyńcu. W autobusach zawsze można usiąść, z powodu osiemnastometrowych autobusów.
- Linia 113
- Linia 114
- Linia 116
- Linia 117
- Linia 120
- Linia 122
- Linia 123
- Linia 124
- Linia 125
- Linia 127
- Linia 128
- Linia 129
- Linia 130 Linia łączy Azory z centrum. Wydaje się, że autobus jedzie co najmniej 30 minut. Ale po raz pierwszy w historii Krakowa urzędnicy poszli po rozum i całą trasę pokonuje w 20 min. Oczywiście urzędnocy uznali, że dwie brygady będą kursować na dwunastometrowych Solarkach i dziwntm trafem dwunaski są przepełnione a osiemnastki puste.
- Linia 131
- Linia 133 Można na jej spotkać wiele starszych osób jadących do Sanktuarium w Łagiewnikach. Kursuje po „ulicy”, której stan jest tak tragiczny, że została pierwszą w Polsce pseudoulicą. Łączy Bieżanów z w/w Łagiewnikami. Można na niej spotkać zaledwie dwunastometrowe autobusy. Zawsze sìę spóźnia [2]
- Linia 134
- Linia 137
- Linia 138
- Linia 139 najdłuższa najwięcej
- Linia 140 przykład tak zwanej linii półokrężnej. Łączy ulicę Radzikowskiego z placem w Kleparzu. Obciążona przez babcię jeżdzące na plac. Mimo tego pasażer posiada 95% szans na znalezienie miejsca siedzącego.
- Linia 141
- Linia 142 - linia łączy Czyżyny Dworzec w tygodniu lub Cmentarz Batowice w weekendy z Os Na
StochuStoku. - Linia 143
- Linia 144
- Linia 149
- Linia 151
- Linia 152
- Linia 154
- Linia 158
- Linia 159 Przykład linii, która podczas roku akademickiego jest przepełniona, a w wakacje jest pusta, istny paradoks. Oczywiście winni są wszytkim znani urzędnicy. Linię obsługuje Mobilis.[3]
- Linia 160
- Linia 161 Przeciwieństwo linii 111. Jeśli chcesz się o niej coś dowiedzieć przeczytaj tekst o linii 111.
- Linia 162
- Linia 163
- Linia 164
- Linia 166
- Linia 168 Kolejny przykład tzw linii okrężnej. Większość trasy ma identyczną jak linia 138. Jeździ z nią na zamek co 20 min. W praktyce wygląda to inaczej jak 168 przyjedzie przed odjazdem z Azorów linii 138 jest co świętować. Łączy Krowodzę z Galerią Bronowice.
- Linia 169
- Linia 171
- Linia 172 Jedna z najbardziej zatłoczonych linii, ponieważ według ZTP linie, na których autobusy spóźniają się powyżej dziesięciu minut, to częstotliwość kursów musi wynosić co dwadzieścia minut.
- Linia 173
- Linia 174
- Linia 175
- Linia 178
- Linia 179
- Linia 181
- Linia 182
- Linia 183
- Linia 184
- Linia 192 Linia powstała po „bitwie o 501”. Związku z skróceniem linii 501 do Czyżyn utworzono linię 452 kursującą z Alei Przyjaźni do Chełmu [4]. Oczywiście mieszkańcy Huty oburzyli się tym faktem i zaczęli protestować. ZIKiT uznał, że spróbuje rozwiązać problem przywracając 501 do Huty i likwidując 452, utworzył 192 kursującą praktycznie tak samo jak 452.
- Linia 193 Linia utworzona właściwie nie wiadomo po co. Przepraszam wiadomo, żeby przemieszczać ludzi na cmentarz. Z miejsca zwanego Na Załęczu. Linie obsługuje Mobilis, więc na cmentarz jest krótka droga.
- Linia 194
Linie aglomeracyjne
Powstały po tym jak lokalne PKS-y przestały kursować i łączą pobliskie miasta, które są biedne i nie stać ich na zakup autobusów. Autobusy kursują od około drugiej do dwudziestej trzeciej i gdy się spieszysz i wsiadasz na przystanku na żądanie, to autobus albo się na nim psuje albo mija go minutę przed twoim przyjściem.
- Linia 201
- Linia 202
- Linia 203
- Linia 204
- Linia 207
- Linia 208
- Linia 209
- Linia 210
- Linia 211
- Linia 212
- Linia 213
- Linia 214
- Linia 217
- Linia 218
- Linia 219
- Linia 220
- Linia 221
- Linia 222
- Linia 223
- Linia 224
- Linia 225
- Linia 226
- Linia 227
- Linia 229 - jedna z najbardziej zatłoczonych o linii w Krakowie. Kiedyś było w niej tyle ludzi, że kierowca musiał poczekać 30 min na autobus, który zabrał część pasażerów.
- Linia 230
- Linia 232
- Linia 233
- Linia 234
- Linia 235
- Linia 237
- Linia 238
- Linia 239
- Linia 240
- Linia 242
- Linia 243
- Linia 244
- Linia 245
- Linia 247'
- Linia 248
- Linia 249
- Linia 250
- Linia 252
- Linia 253
- Linia 255
- Linia 257
- Linia 258
- Linia 259
- Linia 260
- Linia 263
- Linia 264
- Linia 265
- Linia 267
- Linia 268
- Linia 269
- Linia 270
- Linia 271
- Linia 273
- Linia 274
- Linia 275
- Linia 277
- Linia 278
- Linia 280
- Linia 283
- Linia 285
- Linia 287 linia łączy Krowodzę z Zielonkami. Jest skróconą 267 i najkrótszą linią aglomeracyjną. Ptzejazd zajmuje około 20 min. Ku uciesze pasażerów wraz z majową "reformą" biletową mogą kupić 20 min bilet na II srefę. Kiedyś musieli kupować cały bilet lub jechać na gapę jeden przystanek.
- Linia 297
Linie aglomeracyjne przyspieszone
Linie powstały po tym jak mieszkańcy okolicznych miejscowości chcieli w szybko dostać się do centrum miasta. Kursują między czwartą a dwudziestą drugą
- Linia 301
- Linia 304 - linia, na której w przeciągu dwudziestu minut można zostać poliglotą. Kanarzy jej nienawidzą z powodu turystów nie umiejących polskiego i jeżdżących bez biletów. Łączy centrum Krakowa z Wieliczką.
- Linia 314 - linia, która w zamyśle miała obciążyć "304". Coś nie wyszło mimo 18 metrowych autobusów. Łączy Os Podwawelskie z Wieliczką.
Linie miejskie wspomagające
Powstały po pocięciu linii matek. Większość trasy mają identyczną jak linia matka i najczęściej różnią się od jednego do siedmiu przystanków. Kursują od (4) do (23)
- Linia 405
- Linia 422
- Linia 424
- Linia 427
- Linia 451
- Linia 469
- Linia 475
- Linia 478
- Linia 482
- Linia 484 Jedyna linia łącząca połudnowo-wschodnią część miasta ze Swoszowicami. Jeśli na autostradzie A4 spotkacie tą linię to znaczy, że kierowca zamiast jechać prawą stroną pojechał lewą i wjechał na autostradę.
Linie miejskie przyspieszone
Linie nie zatrzymujące się na każdym przystanku. Najczęściej kursują po podobnych lub zbliżonych trasach do innych linii.
- Linia 501 - bardzo lubiana przez nowochuckich studentów. Kursuje między przystankiem Bulwarowa koło Zalewu Nowochuckiefo do pętli na ulicy Chełmońskiego. Jest matką linii 511, odbyła się o nią tzw. "bitwa o 501".[5]
- Linia 502 linia łącząca Plac Centralny ze stadionem Cracovii. Jest ulubioną linią fanów "Pasów", a jest znienawidzona przez kibiców Wisły Kraków.
- Linia 503
- Linia 511- taka skróconą 501 kężdzące z Os Na Stoku do przystanku Przybyszewskiego.
- Linia 537 Bardzo pospieszna linia. Jeżdzą nią tylko wybrańcy. Łączy Dworzec Główny Wschód z Witkowicami.
- Linia 572 Bardzo pospieszna linia. Omija 6 przystanków na raz. Jeżdżą nią tylko wybrańcy, którzy mieli szczęście i na nią zdążyli. Ale oczywiście jest wolniejsza[6] od swojej matki, czyli linii 172.
Linie miejskie nocne
Powstały po to, żeby umilić noc mieszkańcom alei Mickiewicza, Słowackiego i Krasickiego lub alei „Trzech Wieszczy”. Oczywiście kursują na niej najstarsze autobusy.
Linie autobusowe zastępcze
Bilety
Obecnie bilety[7] na przejazd poszły tak w górę, że nawet pana prezydenta tylko stać na bilet 20 minutowy.
Tabor
Tabor krakowskiej komunikacji autobusowej jest niski. Wszystkie autobusy mają silniki Euro 5, a niektóre kopcą tak jak stare Ikarusy. Stan techniczny wielu autobusów jest tragiczny. Plebiscyt na największy złom wygrał Autosan o numerze BA106, zwany "wibratorem" z powodu gigantycznych wibracji z silnika. Rywalizował z nim drugi Autosan, ale przeszedł on remont i jeździ po Krakowie jak nówka sztuka.
Oczywiście jak każde szanujące się miasto w Krakowie można spotkać tabor zabytkowy, przy czym autobus zabytkowy to autobus, który nie kursuje regularnie na liniach miejskich i podmiejskich.