W tym artykule konieczne są drobne poprawki. Zajmij się tym, to nie boli.
Ten artykuł jest pisany w stylu osoby (lub czego tam), której dotyczy i może nie być zrozumiały dla wszystkich.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnafa.
Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnafa.
Jeżeli rozwiązałeś tablice karnafa, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 wat.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
Bramka I (AND) - przykład zastosowania: "AND let there be light" - podłączenie jednego wejścia do kontaktu a drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem
Bramka LUB (OR) - Przykład zastosowania: "To be... OR not to be" - podłączenie któregokolwiek wejścia do kontakltu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu
Bramka NIE (NOT) - Użytkownik zostanie porażony prądem gdy bramka nie jest podłączona do kontaktu.
Bramka ALBO (XOR) - nikt jeszcze nie wie jak działa
Bramka ACZKOLWIEK - A weź se na pralkę przyklej.
Przerzutnik - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
Multiplekser - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
Źródło prądu - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali korki.
Masa - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.