Zamość
Zamość... Zamość... to gdzieś na Ukrainie?
- Zapytany o położenie Zamościa
Zamość – miasto w woj. lubelskim położone na wybitnie malowniczym pograniczu kazachstańskim, w centrum Padołu Zamojskiego; miniaturka Krakowa. Ze względu na swoje walory kulturalne, edukacyjne i turystyczne miasto należy do ważniejszych ośrodków Pig Resources Managementu na Lubelszczyźnie.
Geografia
Miasto jest położone na wschód od Polski, w województwie lubelskim. Znajduje się między Lublinem, Biłgorajem, Tomaszowem Lubelskim, Szczebrzeszynem i Hrubieszowem, niedaleko Władywostoku.
Przez miasto przepływa wiele rzek, rowów i ropociągów. Największa z rzek, duma Zamościa - Łabuńka, o średniej głębokości 50 cm jest najczęstszym miejscem popełniania samobójstw przez szczęśliwych zamościan.
Historia
Miasto założył dziadek na koniu - Jan Zamoyski. Był mało pomysłowy, więc żeby się nie głowić nazwał go Zamość. Zbudował piękną twierdzę, jednak zapomniał o infrastrukturze sanitarnej. O dziwo wyszło to miastu na dobre, bo wszystkie wrogie wojska omijały je szerokim łukiem.
Sport
Są tu dwa kluby piłkarskie. Kultywując tradycje Janka, mieszkańcy nie głowili się nad nazwami dla nich. Oba kluby nazywają się Hetman. Na ważnych meczach, wszystkie podstawówki zbierają się na łuku zamojskiego stadionu, a nauczyciele prowadzą lekcję muzyki. Kibice tych klubów chętnie działają na rzecz ochrony środowiska - zmniejszają emisję tlenków wegla do atmosfery likwidując liczne samochody, które mają rejestracje z Biłgoraja.
Demografia
Coraz więcej ludzi ucieka z Zamościa. Zwykle na zachód, do Moskwy i na Ukraine, na handel.
Zabytki
Całe miasto.
Przemysł
Największe zakłady przemysłowe produkują pasze dla świń, krzesła, kefiry na kaca, mrożone kalafiory, części do traktorów i zboże.
Oświata
W Zamościu są 4 szkoły wyższe. Ich specjalność to kształcenie studentów na kierunku bezrobocie.
Ciekawostki
Po II Wojnie światowej Stalin chciał włączyć Zamość do ZSRR. Gdy zobaczył miejscowe dziewczyny zrezygnował ze swych planów. Miasto szczyci się unikatowym na skalę kraju węzłem kolejowym, który na drodze technologicznej ewolucji wyzbył się całkowicie konieczności obsługiwania jakiegokolwiek ruchu kolejowego.