Chińczyk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(literówki)
M (Robot wykonał kosmetyczne poprawki)
Linia 4: Linia 4:
== Historia ==
== Historia ==
[[Plik:Chinczyk.jpg|right|thumb|Mistrzostwa świata w Chińczyku.‎]]
[[Plik:Chinczyk.jpg|right|thumb|Mistrzostwa świata w Chińczyku.‎]]
Chińczyka (znanego też jako chi<b>n</b>czyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili [[Hindus]]i (prawdopodobnie przebywających w [[Chiny|Chinach]]). Dokonali tego dawno temu....
Chińczyka (znanego też jako chi'''n'''czyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili [[Hindus]]i (prawdopodobnie przebywających w [[Chiny|Chinach]]). Dokonali tego dawno temu....


Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. "Mistrza Chinola". Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni- Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. "Mistrza Chinola". Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni- Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Linia 17: Linia 17:


== Zawartość pudełka ==
== Zawartość pudełka ==
* Pudełko;<br>
* Pudełko;<br />
* Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);<br>
* Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);<br />
* 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FFFF00 i 4 koloru #FF0000), czasami jednego brakuje;<br>
* 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FFFF00 i 4 koloru #FF0000), czasami jednego brakuje;<br />
* Pan Śrubka ( czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty pionek);
* Pan Śrubka ( czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty pionek);
* sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem ; <br>
* sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem ; <br />
* napis : "Made in China";
* napis : "Made in China";
* powietrze : zazwyczaj azot;
* powietrze : zazwyczaj azot;
Linia 34: Linia 34:


=== Zakończenie ===
=== Zakończenie ===
Żeby pionki nie kręciły się w kółko. Co może doprowadzić do [[choroba lokomocyjna|choroby lokomocyjnej]] i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale [niestety] w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek [[zegar|zegara]] (znowu można spojrzeć na [[zegarek]]). Należy przejść prawie całego [[wąż|węża]], aby znaleźć się w domu. Dla poprawy [[kondycja|kondycji]] i [[zdrowie|zdrowia]] pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.
Żeby pionki nie kręciły się w kółko. Co może doprowadzić do [[choroba lokomocyjna|choroby lokomocyjnej]] i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale [niestety] w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek [[zegar]]a (znowu można spojrzeć na [[zegarek]]). Należy przejść prawie całego [[wąż|węża]], aby znaleźć się w domu. Dla poprawy [[kondycja|kondycji]] i [[zdrowie|zdrowia]] pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.


[[Kategoria:Gry planszowe]]
[[Kategoria:Gry planszowe]]

Wersja z 14:32, 31 gru 2011

Chińczyk – znana i lubiana gra planszowa.

Historia

Plik:Chinczyk.jpg
Mistrzostwa świata w Chińczyku.‎

Chińczyka (znanego też jako chinczyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili Hindusi (prawdopodobnie przebywających w Chinach). Dokonali tego dawno temu....

Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. "Mistrza Chinola". Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni- Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Gra jest znana także pod nazwą:

  • Chinol
  • Człowieku, ogarnij się!
  • Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie!
  • Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom!

Znana jest również ulepszona wersja gry pt. "Alkochińczyk". Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci.

Zawartość pudełka

  • Pudełko;
  • Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);
  • 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FFFF00 i 4 koloru #FF0000), czasami jednego brakuje;
  • Pan Śrubka ( czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty pionek);
  • sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem ;
  • napis : "Made in China";
  • powietrze : zazwyczaj azot;
  • instrukcja : po chińsku;

Zasady gry

Przygotowanie

Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć, można do tego użyć taśmy klejącej dostępnej w Biedronce) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry)). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru #339900 należy ustawić na bazie koloru #339900, ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć linijki również dostępnej w Biedronce). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe.

Początek i gra

Zaczyna się od rzutu szścianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może "wyrzucić" swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na wężu leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześćianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z , zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na zegarek). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduję poprawę/pogorszenie humoru danego gracza(w zależności czy "zbił", czy jego pionek został "zbity")).

Zakończenie

Żeby pionki nie kręciły się w kółko. Co może doprowadzić do choroby lokomocyjnej i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale [niestety] w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy kondycji i zdrowia pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.