Proza: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (en interwiki)
(red. + czyszczenie + {{ok}})
Linia 1: Linia 1:
'''Proza''' to rozwlekły [[utwór literacki|utwór]] pomieszczonym w jednym lub większej ilości [[wolumin|woluminów]]. Proza próbuje poruszać istotne dla przeciętnego [[czytelnik|czytelnika]] kwestie, takie jak [[miłość]] i [[śmierć]]. W prozie występują następujące elementy:
'''Proza''' rozwlekły [[utwór literacki]], próbujący poruszać istotne dla przeciętnego [[czytelnik|czytelnika]] kwestie, takie jak jego miłość, cudza śmierć, nowa żona starego kolegi i stara żona nowego kolegi.


==Charakterystyka==
* Zerowa organizacji [[tekst kultury|tekstu]]. Często polega ona na takim ułożeniu kolejnych [[akapit|akapitów]] i [[rozdział|rodziałów]], aby niemożliwe było stwierdzenie zasadności tego zabiegu, ale nie mniej częstym zabiegiem są [[plagiat|plagiaty]] form [[kompozycja|kompozycyjnych]] [[klasyka literatury|starszych dzieł]], których [[tematyka utworu|tematyka]] i [[okoliczności powstania utworu|okoliczności powstania]] w niczym nie są zgodne z tematyką i okolicznościami powstania nowego utworu, co tak jak w poprzednim przypadku nie pozwala odnaleźć reguły organizacji.
* Zerowa organizacji tekstu. Często organizacja polega na takim ułożeniu kolejnych [[akapit]]ów i [[rozdział]]ów, aby niemożliwe było późniejsze rozpoznanie tego zabiegu, ale nie mniej częstym zabiegiem są plagiaty form kompozycyjnych starszych dzieł, których tematyka i okoliczności powstania w niczym nie są zgodne z tematyką i okolicznościami powstania nowego utworu.
* Figuranctwo drugoplanowe. Polega na umieszczeniu w utworze szeregu epizodycznych postaci w ten sposób, aby oprócz przydarzenia się głównemu bohaterowi lub głównym bohaterom nie posiadały żadnych istotnych cech osobowych.
* Ukrywany [[autobiografizm]] – bywa regułą kompozycyjną, ale zazwyczaj bierze się z przekonania o wyjątkowości własnego życia lub z chęci uporządkowania go, czego nieszczęsnym skutkiem jest wspomniana zerowa organizacja tekstu.


==Zobacz też==
* Figuranctwo drugoplanowe. Polega na umieszczeniu w utworze szeregu [[epizod|epizodycznych]] postaci w ten sposób, aby oprócz przydarzenia się głównemu bohaterowi lub głównym bohaterom nie posiadały żadnych istotnych cech osobowych, [[poglądy|poglądów]], [[nawyk|nawyków]], [[wspomnienia|wspomnień]] i planów. W świecie [[film]]u ciekawą realizacją zbiorowej roli figurantów jest amerykański komediodramat pt. [[Truman Show]].

* Ukrywany [[autobiografizm]]. Część utworów prozą posiada mocne przesłanki ku uznaniu ich za w pełni autobiograficzne, czemu z pasją zaprzeczają ich autorzy, zwani [[prozaik|prozaikami]]. Autobiografizm bywa regułą kompozycyjną, ale zazwyczaj bierze się z przekonania o wyjątkowości własnego [[życie|życia]] i nie pełni żadnych funkcji. Nieliczni trzeciorzędni autorzy usprawiedliwiają rażący autobiografizm chęcią uporządkowania własnego [[życiorys]]u, co ostatecznie nigdy im się nie udaje.

* [[Synkretyzm]].

* [[Logorea]].

Niekiedy również [[reportaż]] bywa zaliczany do prozy, ale ponieważ reportaż powinien trzymać się [[fakty|faktów]] i [[chronologia|chronologii]] opisywanych wydarzeń, równie często bywa z niej wykluczany.

'''Zobacz też:'''

* [[Antologia]]
* [[Dramat]]
* [[Dramat]]
* [[Poezja]]
* [[Poezja]]


[[Kategoria:Gatunki literackie]]
[[Kategoria:Gatunki literackie]]

{{ok}}


[[en:Prose]]
[[en:Prose]]

Wersja z 12:56, 28 mar 2007

Proza – rozwlekły utwór literacki, próbujący poruszać istotne dla przeciętnego czytelnika kwestie, takie jak jego miłość, cudza śmierć, nowa żona starego kolegi i stara żona nowego kolegi.

Charakterystyka

  • Zerowa organizacji tekstu. Często organizacja polega na takim ułożeniu kolejnych akapitów i rozdziałów, aby niemożliwe było późniejsze rozpoznanie tego zabiegu, ale nie mniej częstym zabiegiem są plagiaty form kompozycyjnych starszych dzieł, których tematyka i okoliczności powstania w niczym nie są zgodne z tematyką i okolicznościami powstania nowego utworu.
  • Figuranctwo drugoplanowe. Polega na umieszczeniu w utworze szeregu epizodycznych postaci w ten sposób, aby oprócz przydarzenia się głównemu bohaterowi lub głównym bohaterom nie posiadały żadnych istotnych cech osobowych.
  • Ukrywany autobiografizm – bywa regułą kompozycyjną, ale zazwyczaj bierze się z przekonania o wyjątkowości własnego życia lub z chęci uporządkowania go, czego nieszczęsnym skutkiem jest wspomniana zerowa organizacja tekstu.

Zobacz też

Szablon:Ok