Baltona: Różnice pomiędzy wersjami
M (Poprawki AutoEda) |
M |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
'''Baltona PHZ''' – przedsiębiorstwo handlowe, które w [[PRL]] umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w [[Polska|Polsce]] nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu [[PRL]]. |
'''Baltona PHZ''' – przedsiębiorstwo handlowe, które w [[PRL]] umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w [[Polska|Polsce]] nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu [[PRL]]. |
||
Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach |
Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach, a więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka [[PZPR|jednej słusznej partii]], artyści estradowi, aktorzy, [[Służba Bezpieczeństwa PRL|esbecy]] i tzw. ludzie ze znajomościami. |
||
Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką [[PRL|Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej]] w [[Europa|Europie]]. Władze [[PZPR]] eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony. |
Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką [[PRL|Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej]] w [[Europa|Europie]]. Władze [[PZPR]] eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony. |
||
Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki [[Rolex]]. |
Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki [[Rolex]]. |
||
==Ciekawostki== |
|||
* Podobno znany [[dj|dysk dżokej]] [[Franek Kimono]] wyrywał [[dziewczyna|agregaty]] na złotą kartę Baltony. |
* Podobno znany [[dj|dysk dżokej]] [[Franek Kimono]] wyrywał [[dziewczyna|agregaty]] na złotą kartę Baltony. |
||
Wersja z 22:40, 14 sie 2013
200px|right|thumb|Reklama firmy Baltona
Baltona PHZ – przedsiębiorstwo handlowe, które w PRL umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w Polsce nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu PRL.
Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach, a więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka jednej słusznej partii, artyści estradowi, aktorzy, esbecy i tzw. ludzie ze znajomościami.
Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w Europie. Władze PZPR eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony.
Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki Rolex.
Ciekawostki
- Podobno znany dysk dżokej Franek Kimono wyrywał agregaty na złotą kartę Baltony.