Imperatyw kategoryczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M (jeszcze jakieś grafiki...)
Linia 1: Linia 1:
{{t}} [[trudne słowo]] na prostą ludową sentencję, jaką jest ''nie rób drugiemu, co tobie nie miłe''. Niestety [[Immanuel Kant|Kant]] go nie znał i teraz miliony studentów kierunków humanistycznych cierpią przez to na [[sesja|sesji]].
{{t}} [[trudne słowo]] na wewnętrzny przymus postępowania, określony prostą ludową sentencję, jaką jest ''nie rób drugiemu, co tobie nie miłe''. Niestety [[Immanuel Kant|Kant]] go nie znał i teraz miliony studentów kierunków humanistycznych cierpią przez to na [[sesja|sesji]].


== Implikacje ==
{{stub|fil}}
Ta prosta reguła niesie za sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Wbrew pozorom bowiem postulat Kanta, tak jak wszystko w filozofii, pomimo ciągłego poszukiwania przez filozofów definicji ogólnej, jest relatywne. A nuż na przykład człowiek jest [[Masochizm|masochistą]] i lubi być bity porem w pięty i zechce zafundować taką wątpliwą przyjemność reszcie ludzkości? Albo co gorsza lubi oglądać [[Moda na Sukces|Modę na Sukces]]?
{{stub|substub}}


Wreszcie daleko posunięte stosowanie imperatywu kategorycznego prowadzi do negacji możliwości zastosowania jakiejkolwiek kary wobec winowajcy – chyba że jednak znajdziemy kogoś kto lubi tę Modę na Sukces i czynimy go katem. Ewentualnie można też zatrudnić ludzi o skłonnościach [[Samobójstwo|samobójczych]] do wymierzania [[Kara śmierci|kary śmierci]], niemniej ta jest wycofywana w wielu tzw. „rozwiniętych” krajach. To zaś jest jawnym pogwałceniem prawa samobójców do niesienia tego, co jest im miłe, reszcie ludzkości. Barbarzyństwo, a nie cywilizacja.

== Walka z imperatywem kategorycznym ==
Jak już ustaliliśmy, istnieje wiele sił dążących do zapobieżenia niepohamowanej żądzy realizacji imperatywu kategorycznego. Są to między innymi:
* [[WHO]]
* [[Unia Europejska]]
* [[Polska Zjednoczona Partia Robotnicza]]
* [[Twoja stara]]
* zmasowany atak pedalskiej żydokomuny.

== Imperatyw opkowy ==
Specjalną odmianą imperatywu kategorycznego jest imperatyw opkowy występujący w niskiej klasy [[Opowiadanie|opowiadaniach]]. Określa on przymus postępowania bohaterów opka nienarzucony przez logikę tudzież charakter postaci, a jedynie widzimisię aŁtora narzucone za pomocą narracji.
[[Kategoria:Filozofia]]
[[Kategoria:Filozofia]]

Wersja z 13:28, 24 lut 2014

Szablon:T trudne słowo na wewnętrzny przymus postępowania, określony prostą ludową sentencję, jaką jest nie rób drugiemu, co tobie nie miłe. Niestety Kant go nie znał i teraz miliony studentów kierunków humanistycznych cierpią przez to na sesji.

Implikacje

Ta prosta reguła niesie za sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Wbrew pozorom bowiem postulat Kanta, tak jak wszystko w filozofii, pomimo ciągłego poszukiwania przez filozofów definicji ogólnej, jest relatywne. A nuż na przykład człowiek jest masochistą i lubi być bity porem w pięty i zechce zafundować taką wątpliwą przyjemność reszcie ludzkości? Albo co gorsza lubi oglądać Modę na Sukces?

Wreszcie daleko posunięte stosowanie imperatywu kategorycznego prowadzi do negacji możliwości zastosowania jakiejkolwiek kary wobec winowajcy – chyba że jednak znajdziemy kogoś kto lubi tę Modę na Sukces i czynimy go katem. Ewentualnie można też zatrudnić ludzi o skłonnościach samobójczych do wymierzania kary śmierci, niemniej ta jest wycofywana w wielu tzw. „rozwiniętych” krajach. To zaś jest jawnym pogwałceniem prawa samobójców do niesienia tego, co jest im miłe, reszcie ludzkości. Barbarzyństwo, a nie cywilizacja.

Walka z imperatywem kategorycznym

Jak już ustaliliśmy, istnieje wiele sił dążących do zapobieżenia niepohamowanej żądzy realizacji imperatywu kategorycznego. Są to między innymi:

Imperatyw opkowy

Specjalną odmianą imperatywu kategorycznego jest imperatyw opkowy występujący w niskiej klasy opowiadaniach. Określa on przymus postępowania bohaterów opka nienarzucony przez logikę tudzież charakter postaci, a jedynie widzimisię aŁtora narzucone za pomocą narracji.