Tabu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to G lodń a nin. Ofiarą rewertu jest 89.72.117.110.)
Znacznik: edytor źródłowy
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Tabu''' ('''T'''aki '''A'''bsurd '''B'''ardzo '''U'''ciążliwy) – w wszystkie rzeczy, o których wszyscy wiedzą, ale nikt o nich nie mówi i ich nie robi, bo nawet jak je robi, to i tak nikomu o tym nie mówi, bo jeśli ktoś by się dowiedział, że on to robi, to by powiedział wszystkim innym (którzy i tak pewnie o tym wiedzą), a oni by udali wielkie zdziwienie i poszliby do tego, który to robi i powiedzieliby mu żeby tego nie robił, bo przecież nikt tego nie robi.
[[Kategoria: Socjologia]]

<code>''Zakazany owoc dumnie krąży mi nad głową''<br>
''Zakazany owoc marzeń ciemnych tabu''</code>
:<code>[[Krzysztof Antkowiak]] o '''tabu'''</code>
'''Tabu''' ('''T'''aki '''A'''bsurd '''B'''ardzo '''U'''ciążliwy) – w najogólniejszym skrócie są to te wszystkie rzeczy, o których wszyscy wiedzą, ale nikt o nich nie mówi i ich nie robi, bo nawet jak je robi, to i tak nikomu o tym nie mówi, bo jeśli ktoś by się dowiedział, że on to robi, to by powiedział wszystkim innym (którzy i tak pewnie o tym wiedzą), a oni by udali wielkie zdziwienie i poszliby do tego, który to robi i powiedzieliby mu żeby tego nie robił, bo przecież nikt tego nie robi, a jak będzie dalej to robił, to oni zrobią mu tak, że nie będzie już nic więcej mógł robić. Na wszelkie pytania dotyczące tabu zazwyczaj jest jedna uniwersalna odpowiedź – ''Bo tak!''.



== Powstanie tabu ==
== Powstanie tabu ==
Najpierwotniejsze formy tabu pojawiły się jeszcze w czasach, gdy [[człowiek]] ubierał się w inne [[zwierzę]]ta (czasami nawet bez wcześniejszego ubicia), a umiejętność odsłonięcia wszystkich [[zęby|zębów]] świadczyła o wysokiej pozycji społecznej (taki [[Ronaldinho]] z miejsca zostałby [[wódz|wodzem]]).
Najpierwotniejsze formy tabu pojawiły się jeszcze w czasach, gdy [[człowiek]] ubierał się w inne [[zwierzę]]ta (czasami nawet bez wcześniejszego ubicia), a umiejętność odsłonięcia wszystkich [[zęby|zębów]] świadczyła o wysokiej pozycji społecznej (taki [[Ronaldinho]] z miejsca zostałby [[wódz|wodzem]]).
Pierwszymi tabu były proste zakazy, zazwyczaj o podłożu [[religia|religijnym]], np.: ''Nie wolno drażnić świętego [[byk]]a, a zwłaszcza zakradać się do niego gdy śpi, huśtać mu [[jaja|jaj]] i wkładać mu słomek do tyłka'' albo ''Nie wolno ci jeść niczego co lubi [[szaman]]. Tylko on ma w sobie moc Wielkiego Byka, by nieczyste stało się czyste.''


Pierwszymi tabu były proste zakazy, zazwyczaj o podłożu [[religia|religijnym]], np. „Nie wolno drażnić świętego [[byk]]a, a zwłaszcza zakradać się do niego gdy śpi, huśtać mu [[jądra|jaj]] i wkładać mu słomek do tyłka” albo „Nie wolno ci jeść niczego co lubi [[szaman]]. Tylko on ma w sobie moc Wielkiego Byka, by nieczyste stało się czyste”.
W późniejszych czasach zakres tabu znacznie się rozszerzył, obejmując wszystkie te zakazy, których nie da się w prosty sposób i racjonalnie wytłumaczyć. Dobrymi przykładami współczesnych tabu są: ''Nie wolno obrażać [[prezydent]]a'' albo ''Nie wolno przechodzić na czerwonym świetle, nawet jak jest to [[droga]] wyłączona z ruchu przez odbywające się roboty remontowe''.

W późniejszych czasach zakres tabu znacznie się rozszerzył, obejmując wszystkie te zakazy, których nie da się w prosty sposób i racjonalnie wytłumaczyć. Dobrymi przykładami współczesnych tabu są: „Nie wolno obrażać [[prezydent]]a” oraz „Nie wolno przechodzić na czerwonym świetle, nawet jak jest to [[droga]] wyłączona z ruchu przez odbywające się roboty remontowe”.


== Przełamywanie tabu ==
== Przełamywanie tabu ==
Liczne obwarowania społeczeństwa zakazami zazwyczaj prowadzi do wybuchów niezadowolenia, wiążących się często z innymi rodzajami wybuchów w siedzibie aktualnie panującego. Doprowadziło to w końcu do pojawiania się wybitnych jednostek łamiących zakazy, które w sumie i tak kończyły na stryczku przy akompaniamencie okrzyków oburzonego tłumu, ale po kątach mówiło się: ''Dobrze, że w końcu ktoś powiedział o tym głośno''. Rewolucyjne napięcia wymusiły na panującej władzy świeckiej lub religijnej stworzenie pewnych [[rytuał]]ów, które pozwalały ludności wyżyć się do woli w ciągu kilku dni do tego stopnia, że nikt nie zadawał zbędnych pytań, bo chodził zakosami przez kilka kolejnych dni i myślał wyłącznie o wodzie. Przykładowo, mogło być to Święto Huśtania Jaj Świętego Byka i Ryżowej [[wódka|Wódy]]. We współczesnych społecznościach wiele takich ''zaworów bezpieczeństwa'' przetrwało w oryginalnej lub zmienionej formie (chociażby masowo spotykane w miejscowościach turystycznych automaty ze zwisającym wielkim worem, w który uderza się pięścią). Innym przykładem takich przełamanych form tabu są rytualne bitwy [[kibic]]ów [[Legia Warszawa|Legii]], pozwalające na skanałowanie niezadowolenia na płycie boiska i nienaganne zachowanie owych w szeregach społeczeństwa.
Liczne obwarowania społeczeństwa zakazami zazwyczaj prowadzą do wybuchów niezadowolenia, wiążących się często z innymi ich rodzajami w siedzibie aktualnie panującego. Doprowadziło to w końcu do pojawiania się wybitnych jednostek łamiących zakazy, które w sumie i tak kończyły na stryczku przy akompaniamencie okrzyków oburzonego tłumu, ale po kątach mówiło się: „Dobrze, że w końcu ktoś powiedział o tym głośno”. Rewolucyjne napięcia wymusiły na panującej władzy świeckiej lub religijnej stworzenie pewnych [[rytuał]]ów, które pozwalały ludności wyżyć się do woli w ciągu kilku dni do tego stopnia, że nikt nie zadawał zbędnych pytań, bo chodził zakosami przez kilka kolejnych dni i myślał wyłącznie o wodzie. Przykładowo, mogło być to Święto Huśtania Jaj Świętego Byka i Ryżowej [[wódka|Wódy]].

We współczesnych społecznościach wiele takich ''zaworów bezpieczeństwa'' przetrwało w oryginalnej lub zmienionej formie (chociażby masowo spotykane w miejscowościach turystycznych automaty ze zwisającym wielkim worem, w który uderza się pięścią). Innym przykładem takich przełamanych form tabu są rytualne bitwy [[kibic]]ów [[KP Legia Warszawa|Legii]], pozwalające na skanałowanie niezadowolenia na płycie boiska i nienaganne zachowanie owych w szeregach społeczeństwa.


[[Kategoria:Społeczeństwo]]
[[Kategoria:Społeczeństwo]]

Aktualna wersja na dzień 22:21, 18 lis 2016

Tabu (Taki Absurd Bardzo Uciążliwy) – w wszystkie rzeczy, o których wszyscy wiedzą, ale nikt o nich nie mówi i ich nie robi, bo nawet jak je robi, to i tak nikomu o tym nie mówi, bo jeśli ktoś by się dowiedział, że on to robi, to by powiedział wszystkim innym (którzy i tak pewnie o tym wiedzą), a oni by udali wielkie zdziwienie i poszliby do tego, który to robi i powiedzieliby mu żeby tego nie robił, bo przecież nikt tego nie robi.

Powstanie tabu[edytuj • edytuj kod]

Najpierwotniejsze formy tabu pojawiły się jeszcze w czasach, gdy człowiek ubierał się w inne zwierzęta (czasami nawet bez wcześniejszego ubicia), a umiejętność odsłonięcia wszystkich zębów świadczyła o wysokiej pozycji społecznej (taki Ronaldinho z miejsca zostałby wodzem).

Pierwszymi tabu były proste zakazy, zazwyczaj o podłożu religijnym, np. „Nie wolno drażnić świętego byka, a zwłaszcza zakradać się do niego gdy śpi, huśtać mu jaj i wkładać mu słomek do tyłka” albo „Nie wolno ci jeść niczego co lubi szaman. Tylko on ma w sobie moc Wielkiego Byka, by nieczyste stało się czyste”.

W późniejszych czasach zakres tabu znacznie się rozszerzył, obejmując wszystkie te zakazy, których nie da się w prosty sposób i racjonalnie wytłumaczyć. Dobrymi przykładami współczesnych tabu są: „Nie wolno obrażać prezydenta” oraz „Nie wolno przechodzić na czerwonym świetle, nawet jak jest to droga wyłączona z ruchu przez odbywające się roboty remontowe”.

Przełamywanie tabu[edytuj • edytuj kod]

Liczne obwarowania społeczeństwa zakazami zazwyczaj prowadzą do wybuchów niezadowolenia, wiążących się często z innymi ich rodzajami w siedzibie aktualnie panującego. Doprowadziło to w końcu do pojawiania się wybitnych jednostek łamiących zakazy, które w sumie i tak kończyły na stryczku przy akompaniamencie okrzyków oburzonego tłumu, ale po kątach mówiło się: „Dobrze, że w końcu ktoś powiedział o tym głośno”. Rewolucyjne napięcia wymusiły na panującej władzy świeckiej lub religijnej stworzenie pewnych rytuałów, które pozwalały ludności wyżyć się do woli w ciągu kilku dni do tego stopnia, że nikt nie zadawał zbędnych pytań, bo chodził zakosami przez kilka kolejnych dni i myślał wyłącznie o wodzie. Przykładowo, mogło być to Święto Huśtania Jaj Świętego Byka i Ryżowej Wódy.

We współczesnych społecznościach wiele takich zaworów bezpieczeństwa przetrwało w oryginalnej lub zmienionej formie (chociażby masowo spotykane w miejscowościach turystycznych automaty ze zwisającym wielkim worem, w który uderza się pięścią). Innym przykładem takich przełamanych form tabu są rytualne bitwy kibiców Legii, pozwalające na skanałowanie niezadowolenia na płycie boiska i nienaganne zachowanie owych w szeregach społeczeństwa.