Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: edytor źródłowy |
M (literówka) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]] |
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]] |
||
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie'' |
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie'' |
||
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</ |
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług |
||
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
||
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało) |
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało) |
Wersja z 11:09, 3 wrz 2017
Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem - karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwiająca także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.
Powody wprowadzenia karty
- Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich
- Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły Karty Miejskie
- Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za
miejsce na cmentarzuwiele różnych usług - Chęć ustanowienia rekordu
świataPolski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej. - Chęć
szpiegowania pasażerówmonitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało) - Jakieś wyższe cele typu "dobro pasażerów", w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć
Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu
Wprowadzenie kraty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
- duży kasownik - umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i, okazjonalnie, papierowych
- płaski kasownik - umożliwia "kasowanie" włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka
- stary kasownik - umożliwia kasowanie biletów papierowych
- zepsuty kasownik - nakłania do skorzystania z jazdy na gapę
- zablokowany kasownik - straszy perspektywą pojawienia się kanara
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność "kasowania" (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się "kasować" kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego "kasowania" wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie "kasować".
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
- taryfa odległościowa - płaci się za liczbę kilometrów (wg. tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania - nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
- taryfa stefowo-czasowa - bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który, zgodnie z intuicją jest droższy)... Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
- taryfa ekonomiczna - "na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat"
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie.
Przypisy
- ↑ Oraz w Tyskich trolejbusach