Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
M (literówka)
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 4: Linia 4:
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie''
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie''
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</de> wiele różnych usług
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało)
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało)

Wersja z 11:09, 3 wrz 2017

Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem - karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwiająca także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.

Powody wprowadzenia karty

  • Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich
  • Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły Karty Miejskie
  • Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za miejsce na cmentarzu wiele różnych usług
  • Chęć ustanowienia rekordu świata Polski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej.
  • Chęć szpiegowania pasażerów monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało)
  • Jakieś wyższe cele typu "dobro pasażerów", w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć

Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu

Wprowadzenie kraty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:

  • duży kasownik - umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i, okazjonalnie, papierowych
  • płaski kasownik - umożliwia "kasowanie" włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka
  • stary kasownik - umożliwia kasowanie biletów papierowych
  • zepsuty kasownik - nakłania do skorzystania z jazdy na gapę
  • zablokowany kasownik - straszy perspektywą pojawienia się kanara

Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.

UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.

Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność "kasowania" (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się "kasować" kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego "kasowania" wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie "kasować".

W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:

  • taryfa odległościowa - płaci się za liczbę kilometrów (wg. tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania - nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
  • taryfa stefowo-czasowa - bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który, zgodnie z intuicją jest droższy)... Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
  • taryfa ekonomiczna - "na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat"

Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie.

Przypisy


Szablon:Komunikacja