Atari 2600: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (nowa strona)
 
 
(Nie pokazano 39 wersji utworzonych przez 16 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|thumb|300px|Atari 2600 w całej okazałości]]
'''Atari 2600''' – "System Komputerowy Video" stworzony przez Atari pod koniec lat 70. jako próba udowodnienia, że ​​w rzeczywistości jest możliwe aby coś sprzedać normom i uczynić tony [[Pieniądze|pieniędzy]] mimo upadku [[Gra komputerowa|gier komputerowych]]. Wykorzystanie żetonów z różnych Pongów powodowało, że system z 2600 był w stanie wyświetlić ponad [[3 (liczba)|3]] prostokąty na raz i zachować wynik dla liczb od 0 - 14 przed zawieszeniem z powodu przepełnienia rejestru. Wywołało to powszechne klapki [[Kolor czarny|koloru śmierci]] (CFOD) oznaczający koniec gry, choć Atari twierdził, że była to cecha mająca na celu zapobieganie ekranów telewizyjnych przed zamarzaniem przez (znany również jego termin techniczny "ghosting") stały obraz. Także Atari potrafi zabić cię we śnie.
[[Plik:s ET 3.png|thumb|150px|Przykładowa gra na tą konsolę]]

'''Atari 2600''' – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym [[człowiek|ludziom]] i zarobić na tym dużo [[Pieniądze|pieniędzy]]. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.
== Wygląd ==
Atari 2600 został zaprojektowany przez zespół projektantów Atari, którego celem było stworzyć coś, co pozwoliłoby zarówno programistów i klientów wywiercić otwory w [[Głowa|głowie]], starając się korzystać z [[system]]u. Nie mając doświadczenia z przeszłości tworzenia systemów gier wideo - który w tym czasie składała się z Pong Pong i jego klonów - lub znajomości branży gier wideo do domu dla tej sprawy, zespół stworzył [[komputer]], który można podłączyć do [[telewizor]]a, z plastikowych [[kwadrat]]ów, które można umieścić w maszynie do gier do pracy. Zamiast kaset magnetofonowych codziennego użytku, takich jak dzisiejsze komputery, zdecydowali się użyć 8-ścieżkowej taśmy jako głównego urządzenia pamięci masowej z Atari 2600, jak to tylko wymaga z jednej strony być podłączone w dowolnym momencie. Poprzedni pomysł na włożenie kości pamięci został zdewastowany i etykietowane jako "Zbytek natury głupi do [[Praca|pracy]]". Dodatkowe korzyści są, że system może grać 8-ścieżkowe taśmy z 8-bitowym [[dźwięk]]iem, choć na kilka sekund przed przeciążeniem i sam się zniszczyć (Self-Destruction System sprzedawany oddzielnie).


== Kontroler ==
== Kontroler ==
Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy [[kabel]], którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.
Kontrolery z Atari 2600 zostały zaprojektowane z wielką starannością. Wiedząc, że komputery są inne niż systemach do gier wideo, zespół postanowił stworzyć inny styl kontrolera, który jest znacznie prostszy w obsłudze. Decyzją projektu było zgrywanie joysticka z arkadowej maszyny z Atari położonej w centrali. To joystick został oddany do małego pudełka i [[Guma|gumowa]] obudowa była umieszczona nad nim po zdjęciu górnej [[Piłka|piłki]], aby zapobiec Nolan Bushnell od podejrzeń, że ktoś to ukradł. Jeden przycisk został dodany, aby gracze mogli aktywować coś na ekranie. Niedodawanie żadnego przycisku spowoduje "zamieszanie" dla konsumenta, ponieważ etykietowania przycisków jeszcze nie wynaleziono. Dopiero odkryto w późniejszych latach 80., kiedy Nintendo zdecydowało się na tyle odwagi, aby dodać jeszcze jeden przycisk. Ponieważ zespół projektowy wiedział, żeby konsumenci chcieli być z dala od ekranu telewizyjnego, 2-calowy [[kabel]] został dodany do kontrolera jak [[musztarda po obiedzie]].

== Wewnętrzne funkcjonowanie ==
Aby obniżyć koszt konstrukcji na tyle, aby przeciętny Amerykanin mógł kupić tą konsolę poniżej 1000 dolarów, zespół zdecydował się na użycie 10-letniego [[Intel]]a 8080. Pomysł wykorzystania konkurencyjnego MOS 6502 został zarzucony jako zbyt drogi. Procesor był jednak tak wolny, że programiści mogli korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu, a w przypadku większej rozdzielczości procesor mógł nawet się spalić. Rozważano również dodanie procesora graficznego, jednak w celu obniżki kosztów użyto chipa-atrapę. Dzięki tym decyzjom, wiele gier było bardzo prymitywnych. Ponadto, twórcy skomplikowali wyjścia wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF z mylącymi rozdzielaczami, które bardzo często przestawały działać po 2 miesiącach użytowania.

== Sprzedaż ==
Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku<ref>Tak, mówimy o tobie, ET!</ref>.


== Pożytek ==
== Pożytek ==
Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w [[toster]]ze, będziesz miał więcej [[Śmierć|przyjemnych doświadczeń]] niż gdybyś na niej grał.
Atari 2600 ma zdolność do ciągłego migotania podczas grania w [[Pac-Man|Pac-Man'a]], aby dać Ci trudniejsze wyzwanie. Może też zmusić cię do pozostania w dół w E.T. upewniając się, że doświadczenie twojej gry jest okropne. Ktoś usłyszał, że to sprawia, że jest to ​​dobry materiał na ogień. Jeśli umieścisz go w [[toster]]ze, będziesz miał więcej radosnych doświadczeń niż gdybyś go odtworzył. Można również [[Mikrofalówka|mikrofalówką]] przetopić joysticka na konsoli Atari 2600, aby wyglądał jak budynek w kupie śmieci.


{{Przypisy}}
{{konsole}}
[[Kategoria:Konsole gier wideo]]
[[Kategoria:Konsole gier wideo]]
[[en:Atari 2600]]

Aktualna wersja na dzień 16:21, 19 maj 2024

Atari 2600 w całej okazałości
Przykładowa gra na tą konsolę

Atari 2600 – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym ludziom i zarobić na tym dużo pieniędzy. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.

Kontroler[edytuj • edytuj kod]

Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy kabel, którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.

Wewnętrzne funkcjonowanie[edytuj • edytuj kod]

Aby obniżyć koszt konstrukcji na tyle, aby przeciętny Amerykanin mógł kupić tą konsolę poniżej 1000 dolarów, zespół zdecydował się na użycie 10-letniego Intela 8080. Pomysł wykorzystania konkurencyjnego MOS 6502 został zarzucony jako zbyt drogi. Procesor był jednak tak wolny, że programiści mogli korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu, a w przypadku większej rozdzielczości procesor mógł nawet się spalić. Rozważano również dodanie procesora graficznego, jednak w celu obniżki kosztów użyto chipa-atrapę. Dzięki tym decyzjom, wiele gier było bardzo prymitywnych. Ponadto, twórcy skomplikowali wyjścia wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF z mylącymi rozdzielaczami, które bardzo często przestawały działać po 2 miesiącach użytowania.

Sprzedaż[edytuj • edytuj kod]

Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku[1].

Pożytek[edytuj • edytuj kod]

Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w tosterze, będziesz miał więcej przyjemnych doświadczeń niż gdybyś na niej grał.

Przypisy

  1. Tak, mówimy o tobie, ET!