Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 7: | Linia 7: | ||
[[Plik:Greenbeetle.JPG|thumb|right|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]] |
[[Plik:Greenbeetle.JPG|thumb|right|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]] |
||
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[III Rzesza|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę - Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. |
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[III Rzesza|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę - Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. |
||
==Dane techniczne== |
|||
*Silnik – wodny 10[[litr|l]] v2, zasilanie gazem |
|||
*Moc maksymalna – 100 [[Koń|Koni]] i 2 źrebaki |
|||
*Moment obrotowy – 0,01 Mn |
|||
*Światła ksenonowe - tylko w tedy gdy się pomaluje szybkę farbami plakatowymi na niebiesko |
|||
*Wspomaganie kierownicy - gdy sobie nogą pomożesz |
|||
*Przyspieszenie 0 - 100 km/h – 15 lat |
|||
*Prędkość max. 65 km/h (ale przy 45 km/h już zaczyna lecieć dym z silnika) |
|||
*Droga hamowania z 100 km/h – 80 [[metr|m]] |
|||
*Pojemność bagażnika – 50l wódki, 20l soku z mandarynek i 10l piwa |
|||
*Średnie spalanie – 100l na 100km i wiadro |
|||
*Napęd na koło zapasowe |
|||
*W standardzie kierownica, hamulce, 2 siedzenia, [[silnik]], 2 tony blachy i komplet zdartych opon zimowych |
|||
*Dodatkowo za dopłatą dodatkowe 2 siedzenia z tyłu, klimatyzacja na gaz, monofoniczne radio, 10 litrów wódki, dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemności 5 l |
|||
==Inne nazwy== |
==Inne nazwy== |
Wersja z 09:04, 19 lut 2010
Volkswagen Garbus – (potocznie: Garbus lub Garbi Super Bryka) - symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.
Historia
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę - Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech.
Inne nazwy
- angielski: Beetle (Żuczek)
- francuski: Coccinele (Biedronka)
- hiszpański: El Huevito (Jajeczko)
- niemiecki: Volkswagen Typ 1 - zdecydowanie najdziwniejsza nazwa
- słowacki: Chrobák (Robak)
- szwedzki: Bubbla (Nie, nie bubel, tylko znowu Robak)