Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎Zobacz też: delink szablonu)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 12 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{osoba styl}}

'''Układ cyfrowy''' – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
'''Układ cyfrowy''' – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.


== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej ==
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej ==
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice '''karnaugh'''.
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha.
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Tablica karnaugh|tablicy karnaugh]].
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Metoda Karnaugha|tablicy Karnaugha]].
* Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
* Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
* Twoje grupy antyhazardowe i tak nie zlikwidują hazardu, przez co układ prawdopodobnie zadziała.
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z [[kabel|przewodami]] włącznie.
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia <math>n \cdot n!</math> kartek, gdzie <math>n</math> to orientacyjna ilość użytych elementów z [[kabel|przewodami]] włącznie.
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 W.
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.


== Bramki logiczne i podstawowe elementy ==
== Bramki logiczne i podstawowe elementy ==
* '''Bramka I''' (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia [[prąd]]em.
* '''Bramka I''' (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia [[prąd elektryczny|prądem]].
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu.
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
* '''Bramka ACZKOLWIEK''' – naklejka na [[pralka|pralkę]].
* '''Przerzutnik''' – służy do przerzucania gnoju lub siana.
* '''Przerzutnik''' – służy do przerzucania gnoju lub siana.
* '''Multiplekser''' – przez [[student]]ów traktowany jako [[czarna skrzynka]] do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym ciosem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
* '''Multiplekser''' – przez [[student]]ów traktowany jako [[czarna skrzynka]] do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
* '''Źródło prądu''' – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz ,w przypadku gdy jakiś student znowu wywali [[korki]], świecenia przy pomocy diody LED.
* '''Źródło prądu''' – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali [[korki]], świecenia przy pomocy diody LED.
* '''Ciemna masa''' – studenci na kolokwium z elektroniki.
* '''Ciemna masa''' – studenci na [[kolokwium]] z elektroniki.
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola.
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola.


== Zobacz też ==
{{stubinf}}
* [[mikrokontroler]]
* [[system dwójkowy]]
* [[algorytm]]
* [[procesor]]


{{stopka}}
[[Kategoria:Informatyka|{{PAGENAME}}]]
[[Kategoria:Elektronika]]
[[Kategoria:Teoria obliczeń]]

Aktualna wersja na dzień 10:40, 23 gru 2021

Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.

Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej[edytuj • edytuj kod]

  • Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha.
  • Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy Karnaugha.
  • Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
  • Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
  • Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
  • Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia kartek, gdzie to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
  • Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.

Bramki logiczne i podstawowe elementy[edytuj • edytuj kod]

  • Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
  • Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
  • Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu.
  • Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
  • Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
  • Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
  • Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
  • Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
  • Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]