Samochód bezpieczeństwa: Różnice pomiędzy wersjami
M (→GP Europy 2007) |
Dronerczyk (dyskusja • edycje) M (skrobanie) |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 19 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Youtube| |
{{Youtube|NYO4yPmf5AI|Przykład prawidłowego wyjazdu samochodu bezpieczeństwa|250px}} |
||
{{Youtube| |
{{Youtube|WRMjKaLQrLg|Gry komputerowe doskonale odzwierciedlają funkcję Safety Cara|250px}} |
||
{{cytat|Na tor wyjeżdża '''samochód bezpieczeństwa'''|[[Andrzej Borowczyk]] o '''samochodzie bezpieczeństwa'''}} |
{{cytat|Na tor wyjeżdża '''samochód bezpieczeństwa'''|[[Andrzej Borowczyk]] o '''samochodzie bezpieczeństwa'''}} |
||
{{cytat|Mamy jakiś element obcy na torze, bo przecież '''samochód bezpieczeństwa''' skądś się musiał wziąć|Ponownie Andrzej, tym razem o tajemniczym powstaniu '''Safety Cara'''}} |
{{cytat|Mamy jakiś element obcy na torze, bo przecież '''samochód bezpieczeństwa''' skądś się musiał wziąć|Ponownie Andrzej, tym razem o tajemniczym powstaniu '''Safety Cara'''}} |
||
{{cytat|Okno '''samochodu bezpieczeństwa''' jest otwarte|[[Maurycy Kochański]] o taktyce [[Fernando Alonso]]}} |
{{cytat|Okno '''samochodu bezpieczeństwa''' jest otwarte|[[Maurycy Kochański]] o taktyce [[Fernando Alonso]]}} |
||
'''Samochód bezpieczeństwa''' (lub '''Safety Car''', w skrócie '''SC''', w [[USA]] nazywany ''Pace Car'') – pojazd mający na celu zwolnienie wszystkich kierowców wyścigowych znajdujących się na torze. Często jest powodem zamieszania w wyścigu, dzięki czemu wielu kibiców liczy na pojawienie się go podczas zawodów. Zbyt długa wizyta samochodu bezpieczeństwa na torze powoduje zupełnie odmienne odczucie i |
'''Samochód bezpieczeństwa''' (lub '''Safety Car''', w skrócie '''SC''', w [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]] nazywany ''Pace Car'') – pojazd mający na celu zwolnienie wszystkich kierowców wyścigowych znajdujących się na torze. Często jest powodem zamieszania w wyścigu, dzięki czemu wielu kibiców liczy na pojawienie się go podczas zawodów. Zbyt długa wizyta samochodu bezpieczeństwa na torze powoduje zupełnie odmienne odczucie i potęgujące się oczekiwanie na komunikat ''{{w|Safety Car in this lap|Zjazd samochodu bezpieczeństwa na tym okrążeniu}}''. |
||
== Powody wyjazdu samochodu bezpieczeństwa == |
== Powody wyjazdu samochodu bezpieczeństwa == |
||
* Wypadek samochodowy |
* Wypadek samochodowy; |
||
* |
* Brzydka pogoda na torze; |
||
* Leżąca butelka na torze ew. odłamki gruzu; |
|||
* Półnagi kibic na prostej startowej |
* Półnagi kibic na prostej startowej; |
||
* [[Witalij Pietrow]] prezentujący swoją optymalną formę wyścigową |
* [[Witalij Pietrow]] prezentujący swoją optymalną formę wyścigową; |
||
* [[Lewis Hamilton]] po próbie wyprzedzania |
* [[Lewis Hamilton]] po próbie wyprzedzania; |
||
⚫ | |||
* Rozsypany żwir na torze; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Atakująca studzienka kanalizacyjna; |
|||
* Uszkodzona bariera; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Safety Car w [[Formuła 1|Formule 1]] == |
== Safety Car w [[Formuła 1|Formule 1]] == |
||
Rolę |
Rolę tę pełni niegdyś srebrny Mercedes, a obecnie czerwony, który migocze sympatycznie różnokolorowymi lampkami. Okazjonalnie bierze sobie wolne i wtedy pojawia się ciemnozielony [[Aston Martin]]. Tylko kierowca się nie zmienia – Bernd Mayländer we własnej osobie. |
||
=== GP Włoch 2024 === |
|||
Na Monzie w nieoczekiwany doszło do wielce wyczekiwanego momentu <del>zwycięstwa Ferrari</del> rozbicia samochodu bezpieczeństwa. Tu nawet nie doszło do żadnego ataku, bo Aston Martin zrobił to z własnej, nieprzymuszonej woli. Uderzenie w barierę było dość spektakularne dzięki tumanom pyłu, jednak okoliczności (piątek) oraz niski poziom zniszczeń przyczynił się do zaniżenia ocen. Za to po raz pierwszy w historii zapasowy samochód bezpieczeństwa udowodnił rację bytu i mógł się poczuć spełniony utylitarnie!<ref>[https://youtu.be/b8xn9JdWWtU?si=XdOFf7yCWe_BYBb2 GP Włoch 2024]</ref> |
|||
=== GP Belgii 2021 === |
|||
Podczas tego wyścigu nie było nic (nawet ścigania) poza deszczem. Po pokonaniu pierwszego okrążenia za SC wywieszono czerwoną flagę w oczekiwaniu na poprawę sytuacji – minęła godzina, dwie, trzy… a postępu brak. Sędziowie zdecydowali o przejechaniu dodatkowych okrążeń za samochodem bezpieczeństwa, aby rozdać punkty kierowcom w wersji -50%. Dzięki temu Bernd Mayländer po raz pierwszy wygrał prowadząc od początku do końca, zadbał o bezpieczeństwo stawki i przy okazji został Kierowcą Dnia. Pucharu niestety nie dostał po dziś dzień. |
|||
=== GP Europy 2007 === |
=== GP Europy 2007 === |
||
Podczas tego wyścigu na tor spadły duże ilości deszczu. Na jednym z zakrętów wypadło kilku kierowców, mimo |
Podczas tego wyścigu na tor spadły duże ilości deszczu. Na jednym z zakrętów wypadło kilku kierowców, mimo że na torze był już samochód bezpieczeństwa. Taki przebieg zdarzeń nie spodobał się [[Vitantonio Liuzzi]]emu, który postanowił wejść w efektowny poślizg i uderzyć bokiem swojego bolidu w Safety Cara. Włoch minął się z celem, więc postanowił wycelować w stojący na poboczu traktor do wyciągania bolidów ze żwirowej pułapki, ale i tutaj plan się nie powiódł.<ref>[http://www.youtube.com/watch?v=n-tgto9Xy_I GP Europy 2007]</ref> |
||
=== GP Brazylii 2002 === |
=== GP Brazylii 2002 === |
||
Podczas tego wyścigu atak na SC zaplanował [[Nick Heidfeld]]. Głównym celem było zniszczenie drzwi srebrnego Mercedesa. Jednak Bernd Mayländer bardzo sprytnie poświęcił na przynętę samochód medyczny, a Niemiec dał się złapać w pułapkę i uderzył w drzwi tego właśnie pojazdu. |
Podczas tego wyścigu atak na SC zaplanował [[Nick Heidfeld]]. Głównym celem było zniszczenie drzwi srebrnego Mercedesa. Jednak Bernd Mayländer bardzo sprytnie poświęcił na przynętę samochód medyczny, a Niemiec dał się złapać w pułapkę i uderzył w drzwi tego właśnie pojazdu<ref>[http://www.youtube.com/watch?v=aUUUKuo8hXs GP Brazylii 2002]</ref>. |
||
== Safety Car w [[Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych|WTCC]] == |
== Safety Car w [[Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych|WTCC]] == |
||
Linia 33: | Linia 43: | ||
== Safety Car w innych seriach == |
== Safety Car w innych seriach == |
||
=== 6-godzinny wyścig Castellet === |
=== 6-godzinny wyścig Castellet === |
||
W 2011 roku po |
W 2011 roku po starcie do tego wyścigu okazało się, że SC nie zjechał do boksów po zapaleniu się zielonego światła. Spowodowało to zamieszanie, w którym doszło do wypadku. Przez ten incydent mety nie uzyskało trzech faworytów zawodów.<ref>[http://www.youtube.com/watch?v=F63z6eGb6rE Le Mans Series Castellet 2011]</ref> |
||
=== Le Mans 24 === |
=== Le Mans 24 === |
||
W 2011 roku po potężnej kraksie Audi R18 na tor wyjechały samochody bezpieczeństwa (tor Le Mans jest tak długi, że potrzeba trzech Safety Carów). Akcja ratunkowa oraz sprzątanie toru trwało jednak ponad dwie godziny, przez co |
W 2011 roku po potężnej kraksie Audi R18 na tor wyjechały samochody bezpieczeństwa (tor Le Mans jest tak długi, że potrzeba trzech Safety Carów). Akcja ratunkowa oraz sprzątanie toru trwało jednak ponad dwie godziny, przez co po raz pierwszy w historii wyścigów, samochód bezpieczeństwa musiał zjechać do boksów na tankowanie i wymianę opon. |
||
=== V8 Supercars === |
=== V8 Supercars === |
||
W tej serii wyścigowej, na torze Phillip Island w 2009 |
W tej serii wyścigowej, na torze Phillip Island w 2009, Safety Car stanął w miejscu, aby poczekać na nadjeżdżających kierowców. Kiedy liderzy wyścigu pojawili się na horyzoncie SC nawet nie drgnął, przez co zawodnicy postanowili wyprzedzać go po kolei. W pewnym momencie kierowca samochodu bezpieczeństwa przebudził się i zaczął dosłownie ścigać się z resztą stawki. Można wręcz powiedzieć, że Safety Car zajmował w pewnym momencie ósme miejsce. Niektóre źródła podają, że kierowca SC zażywał środki nasenne.<ref>[http://www.youtube.com/watch?v=BIfMIUSzjuc V8 Supercars Phillip Island 2009]</ref> |
||
Dziwna sytuacja zdarzyła się również podczas jednego z wyścigów w Abu Dhabi. Tam z kolei samochód bezpieczeństwa jechał z prędkością 40 km/h, zamiast regulaminowych 80 km/h. Na torze zrobił się chaos, ponieważ kierowcy starali się jak mogli dogrzewać swoje opony, ale niska prędkość im to uniemożliwiała. |
Dziwna sytuacja zdarzyła się również podczas jednego z wyścigów w Abu Dhabi. Tam z kolei samochód bezpieczeństwa jechał z prędkością 40 km/h, zamiast regulaminowych 80 km/h. Na torze zrobił się chaos, ponieważ kierowcy starali się jak mogli dogrzewać swoje opony, ale niska prędkość im to uniemożliwiała.<ref>[http://www.youtube.com/watch?v=yh0WP1fej78&feature=related V8 Supercars Abu Dhabi 2009]</ref> |
||
{{Przypisy}} |
|||
{{Formuła 1}} |
{{Formuła 1}} |
||
[[Kategoria:Motoryzacja]] |
[[Kategoria:Motoryzacja]] |
||
[[Kategoria:Formuła 1]] |
[[Kategoria:Formuła 1]] |
||
[[it:Safety Car]] |
|||
[[pt:Carro de segurança]] |
Aktualna wersja na dzień 23:22, 29 paź 2024
Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa
- Andrzej Borowczyk o samochodzie bezpieczeństwa
Mamy jakiś element obcy na torze, bo przecież samochód bezpieczeństwa skądś się musiał wziąć
- Ponownie Andrzej, tym razem o tajemniczym powstaniu Safety Cara
Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte
- Maurycy Kochański o taktyce Fernando Alonso
Samochód bezpieczeństwa (lub Safety Car, w skrócie SC, w USA nazywany Pace Car) – pojazd mający na celu zwolnienie wszystkich kierowców wyścigowych znajdujących się na torze. Często jest powodem zamieszania w wyścigu, dzięki czemu wielu kibiców liczy na pojawienie się go podczas zawodów. Zbyt długa wizyta samochodu bezpieczeństwa na torze powoduje zupełnie odmienne odczucie i potęgujące się oczekiwanie na komunikat
Powody wyjazdu samochodu bezpieczeństwa[edytuj • edytuj kod]
- Wypadek samochodowy;
- Brzydka pogoda na torze;
- Leżąca butelka na torze ew. odłamki gruzu;
- Półnagi kibic na prostej startowej;
- Witalij Pietrow prezentujący swoją optymalną formę wyścigową;
- Lewis Hamilton po próbie wyprzedzania;
- Rozsypany żwir na torze;
- Otwarta studzienka kanalizacyjna;
- Atakująca studzienka kanalizacyjna;
- Uszkodzona bariera;
- Karetka pogotowia zaparkowana w niewłaściwym miejscu;
- Stopniowe zamienianie się toru wyścigowego na tor regatowy;
Safety Car w Formule 1[edytuj • edytuj kod]
Rolę tę pełni niegdyś srebrny Mercedes, a obecnie czerwony, który migocze sympatycznie różnokolorowymi lampkami. Okazjonalnie bierze sobie wolne i wtedy pojawia się ciemnozielony Aston Martin. Tylko kierowca się nie zmienia – Bernd Mayländer we własnej osobie.
GP Włoch 2024[edytuj • edytuj kod]
Na Monzie w nieoczekiwany doszło do wielce wyczekiwanego momentu zwycięstwa Ferrari rozbicia samochodu bezpieczeństwa. Tu nawet nie doszło do żadnego ataku, bo Aston Martin zrobił to z własnej, nieprzymuszonej woli. Uderzenie w barierę było dość spektakularne dzięki tumanom pyłu, jednak okoliczności (piątek) oraz niski poziom zniszczeń przyczynił się do zaniżenia ocen. Za to po raz pierwszy w historii zapasowy samochód bezpieczeństwa udowodnił rację bytu i mógł się poczuć spełniony utylitarnie![1]
GP Belgii 2021[edytuj • edytuj kod]
Podczas tego wyścigu nie było nic (nawet ścigania) poza deszczem. Po pokonaniu pierwszego okrążenia za SC wywieszono czerwoną flagę w oczekiwaniu na poprawę sytuacji – minęła godzina, dwie, trzy… a postępu brak. Sędziowie zdecydowali o przejechaniu dodatkowych okrążeń za samochodem bezpieczeństwa, aby rozdać punkty kierowcom w wersji -50%. Dzięki temu Bernd Mayländer po raz pierwszy wygrał prowadząc od początku do końca, zadbał o bezpieczeństwo stawki i przy okazji został Kierowcą Dnia. Pucharu niestety nie dostał po dziś dzień.
GP Europy 2007[edytuj • edytuj kod]
Podczas tego wyścigu na tor spadły duże ilości deszczu. Na jednym z zakrętów wypadło kilku kierowców, mimo że na torze był już samochód bezpieczeństwa. Taki przebieg zdarzeń nie spodobał się Vitantonio Liuzziemu, który postanowił wejść w efektowny poślizg i uderzyć bokiem swojego bolidu w Safety Cara. Włoch minął się z celem, więc postanowił wycelować w stojący na poboczu traktor do wyciągania bolidów ze żwirowej pułapki, ale i tutaj plan się nie powiódł.[2]
GP Brazylii 2002[edytuj • edytuj kod]
Podczas tego wyścigu atak na SC zaplanował Nick Heidfeld. Głównym celem było zniszczenie drzwi srebrnego Mercedesa. Jednak Bernd Mayländer bardzo sprytnie poświęcił na przynętę samochód medyczny, a Niemiec dał się złapać w pułapkę i uderzył w drzwi tego właśnie pojazdu[3].
Safety Car w WTCC[edytuj • edytuj kod]
Tutaj rolę SC pełnił niegdyś srebrny Chevrolet, teraz jest on koloru czerwonego, gdyż zdarzyło mu się przejechać kilku widzów.
Francja 2009[edytuj • edytuj kod]
Podczas wyścigu w Pau na prowadzeniu od startu znajdował się Franz Engstler. Już na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji oraz pożaru jednego z samochodów. Na tor wyjechał Safety Car. Jak się potem okazało był to jednak samochód niebezpieczeństwa, ponieważ jego kierowca wyjechał z pit lane w taki sposób, że lider wyścigu nie miał szans wyhamować i uderzył w SC ze sporą prędkością. Wyścig zatrzymano, Engstler zakończył wyścig w efektowny sposób, a funkcję samochodu bezpieczeństwa przejął samochód medyczny.
Safety Car w innych seriach[edytuj • edytuj kod]
6-godzinny wyścig Castellet[edytuj • edytuj kod]
W 2011 roku po starcie do tego wyścigu okazało się, że SC nie zjechał do boksów po zapaleniu się zielonego światła. Spowodowało to zamieszanie, w którym doszło do wypadku. Przez ten incydent mety nie uzyskało trzech faworytów zawodów.[4]
Le Mans 24[edytuj • edytuj kod]
W 2011 roku po potężnej kraksie Audi R18 na tor wyjechały samochody bezpieczeństwa (tor Le Mans jest tak długi, że potrzeba trzech Safety Carów). Akcja ratunkowa oraz sprzątanie toru trwało jednak ponad dwie godziny, przez co po raz pierwszy w historii wyścigów, samochód bezpieczeństwa musiał zjechać do boksów na tankowanie i wymianę opon.
V8 Supercars[edytuj • edytuj kod]
W tej serii wyścigowej, na torze Phillip Island w 2009, Safety Car stanął w miejscu, aby poczekać na nadjeżdżających kierowców. Kiedy liderzy wyścigu pojawili się na horyzoncie SC nawet nie drgnął, przez co zawodnicy postanowili wyprzedzać go po kolei. W pewnym momencie kierowca samochodu bezpieczeństwa przebudził się i zaczął dosłownie ścigać się z resztą stawki. Można wręcz powiedzieć, że Safety Car zajmował w pewnym momencie ósme miejsce. Niektóre źródła podają, że kierowca SC zażywał środki nasenne.[5]
Dziwna sytuacja zdarzyła się również podczas jednego z wyścigów w Abu Dhabi. Tam z kolei samochód bezpieczeństwa jechał z prędkością 40 km/h, zamiast regulaminowych 80 km/h. Na torze zrobił się chaos, ponieważ kierowcy starali się jak mogli dogrzewać swoje opony, ale niska prędkość im to uniemożliwiała.[6]
Przypisy