Szofer: Różnice pomiędzy wersjami
M (odtwarzanko) |
M (link) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Szofer''' była to w czasach [[PRL|PRL-u]] bardzo poważna funkcja [[kierownik]]a [[pojazd]]u samochodowego. Człowiek będący ''szoferem'' posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień czyniących go czymś w rodzaju [[Bóg|półboga]] w swojej domenie. I tak na przykład szofer autobusów [[PKS]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów (mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną) lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika jaką kierował się szofer przy dokonywaniu wswoich wyborów do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: ''Jak mu żona nie dała to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik [[PKS]], ''a wszystko to było jego widzimisię, zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[kiosku]]'' – wspomina pani Staniaława, od 30 lat dojeżdżająca [[autobus]]em do fabryki [[temperówka|temperówek]]. W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi, na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów (jeszcze gdy stali na przystankach), świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów (w tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik|mechaników]]) oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała ''pani z mięsnego'' i ''pani z chemicznego''. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[kierowca|kierowców]], jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych. |
'''Szofer''' była to w czasach [[PRL|PRL-u]] bardzo poważna funkcja [[kierownik]]a [[pojazd]]u samochodowego. Człowiek będący ''szoferem'' posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień czyniących go czymś w rodzaju [[Bóg|półboga]] w swojej domenie. I tak na przykład szofer autobusów [[PKS]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów (mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną) lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika jaką kierował się szofer przy dokonywaniu wswoich wyborów do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: ''Jak mu żona nie dała to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik [[PKS]], ''a wszystko to było jego widzimisię, zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[kiosku]]'' – wspomina pani Staniaława, od 30 lat dojeżdżająca [[autobus]]em do fabryki [[temperówka|temperówek]]. W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi, na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów (jeszcze gdy stali na przystankach), świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów (w tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik|mechaników]]) oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała ''pani z mięsnego'' i ''pani z chemicznego''. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[kierowca|kierowców]], jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych. |
||
===Zobacz też:=== |
|||
* [[Szoferka]] |
|||
[[Kategoria:Ludzie]] |
[[Kategoria:Ludzie]] |
Wersja z 16:03, 1 lip 2006
Szofer była to w czasach PRL-u bardzo poważna funkcja kierownika pojazdu samochodowego. Człowiek będący szoferem posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień czyniących go czymś w rodzaju półboga w swojej domenie. I tak na przykład szofer autobusów PKS decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów (mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną) lub nawet o tym, który pasażer nadawał się do przewiezienia. Logika jaką kierował się szofer przy dokonywaniu wswoich wyborów do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej filozofii starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: Jak mu żona nie dała to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS, a wszystko to było jego widzimisię, zależało od pogody, wyniku meczu, wypitych promili i cen fajek w kiosku – wspomina pani Staniaława, od 30 lat dojeżdżająca autobusem do fabryki temperówek. W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi, na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów (jeszcze gdy stali na przystankach), świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów (w tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych mechaników) oraz świetnie znał rozkłady jazdy ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych kierowców, jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych.