Kobra Pugaczowa: Różnice pomiędzy wersjami
M Znacznik: edytor źródłowy |
|||
Linia 27: | Linia 27: | ||
*[[Cessna 157]] po skrzywieniu wału napędowego, działa on niczym sterowany wektor ciągu, co pozwala wykonać manewr; |
*[[Cessna 157]] po skrzywieniu wału napędowego, działa on niczym sterowany wektor ciągu, co pozwala wykonać manewr; |
||
*[[Tu-154]]. |
*[[Tu-154]]. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[grom dźwiękowy]] |
|||
* [[pilot (lotnictwo)]] |
|||
* [[planespotter]] |
|||
[[Kategoria:Lotnictwo]] |
[[Kategoria:Lotnictwo]] |
Aktualna wersja na dzień 13:46, 10 lut 2022
Kobra Pugaczowa (ang. Cobra Maneuver) – figura w akrobacji lotniczej, potencjalnie także w lotnictwie wojskowym, polegająca na zmuszeniu samolotu do wykonania ćwierćpętli w miejscu i powrotu do pozycji wyjściowej.
Geneza[edytuj • edytuj kod]
Przełom wieków. Na salonach lotniczych Le Breguet we Francji trwa szeroko pojęte lansowanie konstrukcji lotniczych przeróżnych krajów europejskich, tzn. Kto bliżej otrze się o katastrofę. Reprezentant Rosji Wiktor Pugaczow, nudząc się w czasie lotu jeszcze w miarę nowym, bo sześcioletnim, MiG-iem 29 stwierdził, że ma rozwiązane sznurowadło. W czasie wiązania, nieco utrudnionego skutkami wczorajszej nocy, nagle spostrzega szczura, który jakimś sposobem znalazł się na pokładzie myśliwca. Ruski szarpnął się w tył, ciągnąc za sobą wolant, jego maszyna posłusznie stanęła dęba a towarzysz z MiG-a zaraz za nim omal nie zszedł na zawał. Nieszczęsne zwierzę, pozbawione oparcia w nowym ułożeniu maszyny spada Wiktorowi na gogle. Ten, znajdując się w pozycji półleżącej, stwierdza, że najlepszą metodą pozbycia się gościa będzie kopniak „na Leonidasa”, jednak zamiast w szczura, kopie w wolant, przez co maszyna wraca do pozycji wyjściowej, ledwie unikając przeciągnięcia. Wzbudziwszy ogólny zachwyt publiczności i przerażenie konstruktorów myśliwca, dzielny pilot po wszystkich stresach wynagrodzony został Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego cysterną wódki. Resztę życia spędził szczęśliwie, hodując szczury.
Zastosowanie bojowe[edytuj • edytuj kod]
Jako że maszyna wykonująca kobrę ma drogę hamowania krótszą niż prototyp w teście zderzeniowym NCAP na którym otrzymał tylko jedną gwiazdkę, przeróżni teoretycy wojskowości z Sun Tzu na czele poczęli zastanawiać się, jak możliwość hamowania może przyczynić się do zwiększenia skuteczności walki kołowej. Ostatecznie stwierdzono, że jeśli w sytuacji pościgu za innym myśliwcem, ścigany wykona kobrę, pozwoli to na wpieie się przeciwnika prosto w niego, co zakończy starcie remisem. Widząc niewątpliwą przewagę wynikającą z tej analizy, wojska lotnicze wielu krajów zaczęły domagać się, by ich myśliwce mogły wykonywać kobrę, najlepiej pod pełnym obciążeniem.
Edycja polska[edytuj • edytuj kod]
Z braku odpowiednich maszyn i niezwykłej wręcz, odporności polskich lotników na wszelakie negatywne czynniki z nim związane, nie dziwi fakt, że zadziałało przysłowie Polak potrafi i tym sposobem cieszyć się możemy rodzimym wariantem kobry, od okrzyku towarzyszącemu pierwszej prezentacji, nazwanego Kurwa Maneuver. Wspomniana próba miała miejsce nieopodal miejscowości Smoleńsk a wykonywana była na Tupolewie 154. Co ciekawe japońskie ministerstwo obrony wykazało zainteresowanie polskim pomysłem, jako nową taktyką bitewną, która znacznie zwiększyłaby zdolności ofensywne Cesarstwa Japonii w przypadku przywrócenia formacji pilotów kamikaze.
Wymagania sprzętowe[edytuj • edytuj kod]
Jak każda z akrobacji lotniczych, Kobra Pugaczowa wymaga predyspozycji oraz odpowiedniego sprzętu.
Pilot[edytuj • edytuj kod]
Od pilota chcącego poprawnie wykonać ewolucję wymaga się znacznej odporności na przeciążenia dodatnie, skutkujące odpływem krwi z mózgu, co oznacza, że najlepiej spisują się lotnicy odporni na niedokrwienie tego organu. Czyli ci, u których nie jest on głównym ośrodkiem decyzyjnym, np. w przypadku Rosjan i Polaków ośrodkiem tym jest wątroba. Innym wymogiem jest posiadanie kwalifikacji na maszynę, którą ową figurę pilot chce wykonywać, co nieco spiera się z wymogiem poprzednim, jako że do wyrobienia stosownych dokumentów nierzadko potrzebny jest dość znaczny wysiłek umysłowy.
Maszyna[edytuj • edytuj kod]
Po pierwsze, samolot, na którym akrobacja ma być wykonywana, lepiej by nie rozpadł się w locie. Następnie, mocno sugerowany jest nadmiar mocy silników, coś, co sprawi, że nie zgasną, gdy po zrobieniu stójki ustanie przepływ powietrza, a także usterzenie pozwalające uzyskać znaczną zwrotność. + 15 do szansy udanego wykonania manewru daje również tzw. sterowany wektor ciągu, czyli możliwość ustalania, w którą stroną mają dmuchać silniki.
Maszyny potrafiące wykonać kobrę:
- MiG-29;
- Su-37;
- F-16 w nowszych wersjach, nie polskich;
- Cessna 157 po skrzywieniu wału napędowego, działa on niczym sterowany wektor ciągu, co pozwala wykonać manewr;
- Tu-154.