Pesa Acatus: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (na razie tyle) |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Jak do tego doszło? == |
== Jak do tego doszło? == |
||
Projekt '' |
Projekt ''Akutasa'' zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego [[Pesa|Pesy]] już w [[2004]] roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w [[2005]]. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych [[Pesa Bydgostia|Bydgostii]]<ref>W [[Polska|tym kraju]] homologowanie pociągu kosztuje więcej niż zbudowanie jednego członu. Zastanów się nad tym chwilę.</ref>. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy [[PolRegio|Pe-eRów]]. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od [[2011]] do [[2014]] gniła w krzakach. Skład miał dumnie wyruszyć na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W [[2016]] okazało się, że [[Nikt|nikomu]] nie przyszło do głowy zrobić przegląd i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku. |
||
== Wygląd == |
|||
''Akutas'' jest protoplastą Elfa, dlatego ma tak samo ściętą mordę<ref>Rzekomo, żeby lepiej się rozpędzać, ale wyniki testów mówią same za siebie</ref>. Nieco krótszy od [[EN57|kibelka]], a na dodatek pomieści mniej osób, bo tylko 350. |
|||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Wersja z 15:25, 4 lis 2017
Pesa Acatus (właściwie Akutas) – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków pewnej bydgoskiej firmy, skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału PeeRów w 2006 roku. Powstała dokładnie jedna sztuka.
Jak do tego doszło?
Projekt Akutasa zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego Pesy już w 2004 roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w 2005. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych Bydgostii[1]. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy Pe-eRów. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od 2011 do 2014 gniła w krzakach. Skład miał dumnie wyruszyć na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W 2016 okazało się, że nikomu nie przyszło do głowy zrobić przegląd i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku.
Wygląd
Akutas jest protoplastą Elfa, dlatego ma tak samo ściętą mordę[2]. Nieco krótszy od kibelka, a na dodatek pomieści mniej osób, bo tylko 350.