Francuski czołg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
({{{Strona kandydująca}}})
M (Redakcja)
Linia 5: Linia 5:




'''Francuski czołg''' – estetycznie i harmonijnie zaprojektowana [[Francja|francuska]] maszyna bojowa, wyjątkowo efektownie prezentująca się na [[pole walki|polu walki]]. Zwłaszcza w pierwszych promieniach poranka zakwitających nieśmiałymi odblaskami na mocnym, [[męskość|męskim]] pancerzu czołgu.
'''Francuski czołg''' – estetycznie i harmonijnie zaprojektowana [[Francja|francuska]] maszyna bojowa, wyjątkowo efektownie prezentująca się na [[pole walki|polu walki]]. Zwłaszcza w pierwszych promieniach poranka, zakwitających nieśmiałymi odblaskami na mocnym, [[męskość|męskim]] pancerzu czołgu.
[[Grafika:FT-17-argonne-1918.gif|thumb|right|200px|Prawda, że śliczne?]]
[[Grafika:FT-17-argonne-1918.gif|thumb|right|200px|Prawda, że śliczne?]]


==Systematyka==
==Systematyka==
Wyróżniamy kilka rodzajów francuskich czołgów.
Wyróżnia się kilka rodzajów francuskich czołgów:
* czołgi lekkie
* czołgi lekkie
** czołgi lekkie jak piórko
** czołgi lekkie jak piórko
Linia 21: Linia 21:


==Budowa==
==Budowa==
Francuski czołg jest bardzo silnie zbudowany. Posiada mocno wykształcony [[kadłub]], kształtną wieżyczkę, niezwykle groźną [[lufa|lufę]], zaś osadzony jest na [[koło|kołach]], gdyż we Francji nie używa się [[gąsiennica|gąsiennic]], bo to takie niehumanitarne...
Francuski czołg jest bardzo silnie zbudowany. Posiada mocno wykształcony [[kadłub]], kształtną wieżyczkę, niezwykle groźną [[lufa|lufę]], zaś osadzony jest na [[koło|kołach]], gdyż we Francji nie używa się [[gąsienica|gąsienic]], bo to takie niehumanitarne...
[[Grafika:800px-AMX-10RC 017.JPG|250px|thumb|right|...a jakże! – na kołach!]]
[[Grafika:800px-AMX-10RC 017.JPG|250px|thumb|right|...a jakże! – na kołach!]]


Linia 29: Linia 29:
===do tyłu===
===do tyłu===
# a rebours, monsieurs
# a rebours, monsieurs
# a retour!
# a retour!
# merde!!
# merde!!
# sacrebleu!!!
# sacrebleu!!!


==Formacje==
==Formacje==
Czołgi francuskie, niezależnie od okresu w którym powstawały, zawsze ślicznie komponowały się w [[pejzaż]]ach [[Normandia|Normandii]] czy [[Alzacja|Alzacji]]. Pomalowane na efektowne kolory maskujące grupowane były tak, by uzupełniać i wypełniać ewentualne niedoskonałości rzeźby [[teren]]u. Najczęściej grupowano je po trzy sztuki, gdyż, jak wiadomo, [[liczba]] trzy jest liczbą doskonałą. Takie formacje nazywano [[eskadra|eskadrami]], bo słowo to brzmiało niczym śmiałe wezwanie do [[żołnierz]]y.
Czołgi francuskie, niezależnie od okresu, w którym powstawały, zawsze ślicznie komponowały się w [[pejzaż]]ach [[Normandia|Normandii]] i [[Alzacja|Alzacji]]. Pomalowane na efektowne kolory maskujące grupowane były tak, by uzupełniać i wypełniać ewentualne niedoskonałości rzeźby [[teren]]u. Najczęściej grupowano je po trzy sztuki, gdyż, jak wiadomo, [[liczba]] trzy jest liczbą doskonałą. Takie formacje nazywano [[eskadra]]mi, ponieważ słowo to brzmiało niczym śmiałe wezwanie do [[żołnierz]]y.


Eskadry łączyły się w [[kompania|kompanie]] dzięki sugestiom doświadczonych [[architekt]]ów przestrzennych, czuwających nad tym, by pole walki było estetycznie zagospodarowane. Takie kompanie jechały potem w wesołej kawalkadzie na [[wino]] do pobliskiego miasteczka.
Eskadry łączyły się w [[kompania|kompanie]] dzięki sugestiom doświadczonych [[architekt]]ów przestrzennych, czuwających nad tym, by pole walki było estetycznie zagospodarowane. Takie kompanie jechały potem w wesołej kawalkadzie na [[wino]] do pobliskiego miasteczka.


Oczywiście – kompanie łączyły się w [[batalion]]y, zaś bataliony w [[brygada|brygady]] i wtedy mogło dojść do niejednej rozróby. Na szczęście mili francuscy [[policja]]nci na czas uspokajali co bardziej krewkie sztuki.
Oczywiście – kompanie łączyły się w [[batalion]]y, zaś bataliony w [[brygada|brygady]], i wtedy mogło dojść do niejednej rozróby. Na szczęście mili francuscy [[policja]]nci na czas uspokajali co bardziej krewkie sztuki.


Szczytem skupienia czołgów francuskich była [[dywizja]], a z nią nie było żartów. Taka dywizja mogła przecież wypić cały zapas wina z czterech ostatnich lat, est ce que?!
Szczytem skupienia czołgów francuskich była [[dywizja]], a z nią nie było żartów. Taka dywizja mogła przecież wypić cały zapas wina z czterech ostatnich lat, est ce que?!
Linia 46: Linia 46:
<center><code><font color="green">''Vive la Liberté!''</font></code></center><br>
<center><code><font color="green">''Vive la Liberté!''</font></code></center><br>
oraz<br>
oraz<br>
<center><code><font color="red">''Vive la Révolution!''</font></code></center><br>
<center><code><font color="red">''Vive la Révolution!''</font></code></center><br>,
machając przy tym patriotycznie niebiesko-biało-czerwonymi [[sztandar]]ami. Niektóre zaś, przynajmniej te bardziej obywatelsko uświadomione, śpiewają przy tym unisono [[Marsylianka|Marsyliankę]].
machając przy tym patriotycznie niebiesko-biało-czerwonymi [[sztandar]]ami. Niektóre zaś, przynajmniej te bardziej obywatelsko uświadomione, śpiewają przy tym unisono [[Marsylianka|Marsyliankę]].


===[[I wojna światowa]]===
===[[I wojna światowa]]===
Po raz pierwszy czołgi francuskie wystąpiły podczas I wojny światowej. Wprawdzie pod [[Bitwa pod Sommą|Sommą]] jeszcze nie walczyły (bo gaża była za niska i tylko [[Anglia|Anglicy]] wystawili swoje [[czołg Mark I|Mark I]]), ale za to dzielnie stawały pod [[Bitwa pod Verdun|Verdun]] i pierwszej bitwie pod [[Ypres]], choć w drugiej nałykały się [[gaz musztardowy|gazu musztardowego]] i długo potem męczył je okropny kaszelek.
Po raz pierwszy czołgi francuskie wystąpiły podczas I wojny światowej. Wprawdzie pod [[Bitwa pod Sommą|Sommą]] jeszcze nie walczyły (bo gaża była za niska i tylko [[Anglia|Anglicy]] wystawili swoje [[czołg Mark I|Mark I]]), ale za to dzielnie stawały pod [[Bitwa pod Verdun|Verdun]] i w pierwszej bitwie pod [[Ypres]], choć w drugiej nałykały się [[gaz musztardowy|gazu musztardowego]] i długo potem męczył je okropny kaszelek.


Nie załapały się również na [[Bitwa nad Marną|Bitwę nad Marną]], bo nie miały na [[taksówka|taksówkę]] (zrzuta starczyła zaledwie dla kompanii czołgów), ale ''summa summarum'' chwalebnie przeszły szlak bojowy tej wojny.
Nie załapały się również na [[Bitwa nad Marną|Bitwę nad Marną]], bo nie miały na [[taksówka|taksówkę]] (zrzuta starczyła zaledwie dla kompanii czołgów), ale ''summa summarum'' chwalebnie przeszły szlak bojowy tej wojny.
Linia 56: Linia 56:


===[[II wojna światowa]]===
===[[II wojna światowa]]===
Podczas drugiej wojny światowej, chcąc uchronić czołgi od ciężkiego [[los]]u jaki je spotkał pod Verdun, ustawiono je przezornie za [[Linia Maginota|Linią Maginota]]. Dzięki temu, oraz dzięki uprzejmości panów [[hitlerowcy|hitlerowców]], udało się francuskim wojskom pancernym uniknąć straszliwej katastrofy – na żadnym egzemplarzu nie został porysowany [[lakier samochodowy|lakier]].
Podczas drugiej wojny światowej, chcąc uchronić czołgi od ciężkiego [[los]]u, jaki je spotkał pod Verdun, ustawiono je przezornie za [[Linia Maginota|Linią Maginota]]. Dzięki temu, oraz dzięki uprzejmości panów [[hitlerowcy|hitlerowców]], udało się francuskim wojskom pancernym uniknąć straszliwej katastrofy – na żadnym egzemplarzu nie został porysowany [[lakier samochodowy|lakier]].


===Współczesność===
===Współczesność===
Dziś francuskie wojska wyposażone są w nowoczesne i bardzo przystojne czołgi, z których modelem podstawowym jest [[czołg AMX-56 Leclerc|Leclerc]], nazwany tak od nazwiska swego konstruktora – Leclerca, znanego głównie z serialu [['Allo, 'Allo]].
Dziś francuskie wojska wyposażone są w nowoczesne i bardzo przystojne czołgi, wśród których modelem podstawowym jest [[czołg AMX-56 Leclerc|Leclerc]], nazwany tak od nazwiska swego konstruktora – Leclerca, znanego głównie z serialu [['Allo, 'Allo]].


Nowoczesne francuskie czołgi można zobaczyć co roku [[14 lipca]] na ulicach [[Paryż]]a, dumnie defilujące w ostrych promieniach [[słońce|słońca]] (''słońca wolności'' – oczywiście!).
Nowoczesne francuskie czołgi można zobaczyć co roku [[14 lipca]] na ulicach [[Paryż]]a, dumnie defilujące w ostrych promieniach [[słońce|słońca]] (''słońca wolności'' – oczywiście!).

Wersja z 03:07, 16 sty 2007

To ja, Leclerc!

Standardowe powitanie czołgu Leclerc

Szablon:Strona kandydująca


Francuski czołg – estetycznie i harmonijnie zaprojektowana francuska maszyna bojowa, wyjątkowo efektownie prezentująca się na polu walki. Zwłaszcza w pierwszych promieniach poranka, zakwitających nieśmiałymi odblaskami na mocnym, męskim pancerzu czołgu.

Prawda, że śliczne?

Systematyka

Wyróżnia się kilka rodzajów francuskich czołgów:

  • czołgi lekkie
    • czołgi lekkie jak piórko
    • czołgi wagi koguciej
    • czołgi... po prostu lekkie
  • czołgi średnie
  • czołgi ciężkie
    • czołgi zwyczajnie ciężkie
    • czołgi bardzo ciężkie
    • czołgi ciężkie jak jasna cholera

Budowa

Francuski czołg jest bardzo silnie zbudowany. Posiada mocno wykształcony kadłub, kształtną wieżyczkę, niezwykle groźną lufę, zaś osadzony jest na kołach, gdyż we Francji nie używa się gąsienic, bo to takie niehumanitarne...

Plik:800px-AMX-10RC 017.JPG
...a jakże! – na kołach!

Wyposażony jest w silnik i skrzynię biegów o pięciu przełożeniach:

do przodu

  1. avant!

do tyłu

  1. a rebours, monsieurs
  2. a retour!
  3. merde!!
  4. sacrebleu!!!

Formacje

Czołgi francuskie, niezależnie od okresu, w którym powstawały, zawsze ślicznie komponowały się w pejzażach Normandii i Alzacji. Pomalowane na efektowne kolory maskujące grupowane były tak, by uzupełniać i wypełniać ewentualne niedoskonałości rzeźby terenu. Najczęściej grupowano je po trzy sztuki, gdyż, jak wiadomo, liczba trzy jest liczbą doskonałą. Takie formacje nazywano eskadrami, ponieważ słowo to brzmiało niczym śmiałe wezwanie do żołnierzy.

Eskadry łączyły się w kompanie dzięki sugestiom doświadczonych architektów przestrzennych, czuwających nad tym, by pole walki było estetycznie zagospodarowane. Takie kompanie jechały potem w wesołej kawalkadzie na wino do pobliskiego miasteczka.

Oczywiście – kompanie łączyły się w bataliony, zaś bataliony w brygady, i wtedy mogło dojść do niejednej rozróby. Na szczęście mili francuscy policjanci na czas uspokajali co bardziej krewkie sztuki.

Szczytem skupienia czołgów francuskich była dywizja, a z nią nie było żartów. Taka dywizja mogła przecież wypić cały zapas wina z czterech ostatnich lat, est ce que?!

Zastosowanie

Francuskie czołgi walczą przede wszystkim o wolność, równość i braterstwo. Na polu walki wznoszą przeto okrzyki:

Vive la Liberté!


oraz

Vive la Révolution!


,

machając przy tym patriotycznie niebiesko-biało-czerwonymi sztandarami. Niektóre zaś, przynajmniej te bardziej obywatelsko uświadomione, śpiewają przy tym unisono Marsyliankę.

I wojna światowa

Po raz pierwszy czołgi francuskie wystąpiły podczas I wojny światowej. Wprawdzie pod Sommą jeszcze nie walczyły (bo gaża była za niska i tylko Anglicy wystawili swoje Mark I), ale za to dzielnie stawały pod Verdun i w pierwszej bitwie pod Ypres, choć w drugiej nałykały się gazu musztardowego i długo potem męczył je okropny kaszelek.

Nie załapały się również na Bitwę nad Marną, bo nie miały na taksówkę (zrzuta starczyła zaledwie dla kompanii czołgów), ale summa summarum chwalebnie przeszły szlak bojowy tej wojny.

Plik:Taxis of the Marne.jpg
Właśnie na te taksówki nie załapały się francuskie czołgi pod Marną

II wojna światowa

Podczas drugiej wojny światowej, chcąc uchronić czołgi od ciężkiego losu, jaki je spotkał pod Verdun, ustawiono je przezornie za Linią Maginota. Dzięki temu, oraz dzięki uprzejmości panów hitlerowców, udało się francuskim wojskom pancernym uniknąć straszliwej katastrofy – na żadnym egzemplarzu nie został porysowany lakier.

Współczesność

Dziś francuskie wojska wyposażone są w nowoczesne i bardzo przystojne czołgi, wśród których modelem podstawowym jest Leclerc, nazwany tak od nazwiska swego konstruktora – Leclerca, znanego głównie z serialu 'Allo, 'Allo.

Nowoczesne francuskie czołgi można zobaczyć co roku 14 lipca na ulicach Paryża, dumnie defilujące w ostrych promieniach słońca (słońca wolności – oczywiście!).

Ciekawostki

Najciekawszym czołgiem wśród francuskich czołgów był bez wątpienia Char 2C. W najcięższej wersji ważył 60 ton, choć był wykonany z papieru lub drewna. Przy okazji zaważył on na karierze kilku francuskich generałów i przemysłowców (dziw, że Francja uchowała się do dziś!).