Salsa: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Style salsy: link) |
M (z Zagrożenia w salsie – autor PoszczucieHumoru, N:BO) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Salsa''' – popularny w niektórych kręgach rodzaj [[taniec|tańca]]. Oparta jest na zasadzie gracz-komputer: partner (jest nim zwykle [[mężczyzna]], ale nie zawsze) próbuje za pomocą różnych dostępnych mu środków przekazywania informacji ([[ręka|ręce]], [[noga|noga]], [[słowo|słowa]] i in.) poinformować partnerkę (jest nią zwykle [[kobieta]], ale nie zawsze) o tym, w jaki sposób powinna się przemieszczać. Zależnie od fantazji partnera (i ''stopnia zatłoczenia parkietu'') dostępne są różne ''opcje rozgrywki''. |
'''Salsa''' – popularny w niektórych kręgach rodzaj [[taniec|tańca]]. Oparta jest na zasadzie gracz-komputer: partner (jest nim zwykle [[mężczyzna]], ale nie zawsze) próbuje za pomocą różnych dostępnych mu środków przekazywania informacji ([[ręka|ręce]], [[noga|noga]], [[słowo|słowa]] i in.) poinformować partnerkę (jest nią zwykle [[kobieta]], ale nie zawsze) o tym, w jaki sposób powinna się przemieszczać. Zależnie od fantazji partnera (i ''stopnia zatłoczenia parkietu'') dostępne są różne ''opcje rozgrywki''. |
||
==Poziomy zatłoczenia parkietu== |
== Poziomy zatłoczenia parkietu == |
||
# '''Nieudana impreza''' – na sali jest obecnych pięć osób w tym: [[barman]], dwie [[kelner|kelnerki]], [[DJ]] oraz [[manager]]. Jeśli przyjdziesz na imprezę w tym czasie, parkiet jest cały Twój. Musisz wziąć jednak pod uwagę, że DJ będzie puszczał najgorszą muzykę, jaką ma, barman będzie powadał rozwodnione [[piwo]], kelnerki będą niemiłe. No i nie [[szpan|poszpanujesz]] |
# '''Nieudana impreza''' – na sali jest obecnych pięć osób w tym: [[barman]], dwie [[kelner|kelnerki]], [[DJ]] oraz [[manager]]. Jeśli przyjdziesz na imprezę w tym czasie, parkiet jest cały Twój. Musisz wziąć jednak pod uwagę, że DJ będzie puszczał najgorszą muzykę, jaką ma, barman będzie powadał rozwodnione [[piwo]], kelnerki będą niemiłe. No i nie [[szpan|poszpanujesz]] |
||
# '''Średnie zapełnienie''' – cechuje większość imprez w pierwszej godzinie (dopóki nie przyjdą salsowi wymiatacze, wówczas robi się ''względnie tłoczno''). Przez cały czas trwania utrzymuje się głównie na [[salsoteka|salsotekach]] wymierających - przychodzą na nie tylko osoby początkujące, względnie średniozaawansowane (ale tylko w celu [[lans|lansu]]) |
# '''Średnie zapełnienie''' – cechuje większość imprez w pierwszej godzinie (dopóki nie przyjdą salsowi wymiatacze, wówczas robi się ''względnie tłoczno''). Przez cały czas trwania utrzymuje się głównie na [[salsoteka|salsotekach]] wymierających - przychodzą na nie tylko osoby początkujące, względnie średniozaawansowane (ale tylko w celu [[lans|lansu]]) |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
# '''Wersja kongresowa''' – najbardziej ekstremalna wersja. Jedyną możliwą do zatańczenia figurą jest pojedynczy obrót partnerki w prawo (najlepiej wykonywany stopniowo, przez trzy takty, przy nieprzewanej analizie otoczenia). Taniec na takim parkiecie wymaga ogromnej wprawy i koordynacji; jednocześnie należy: tańczyć, rozpychać się [[zagrożenia w salsie#Łokieć|łokciami]], dźgać [[zagrożenia w salsie#Obcas|obcasami]], uśmiechać się i udawać lekkość [[motyl|motyla]]. |
# '''Wersja kongresowa''' – najbardziej ekstremalna wersja. Jedyną możliwą do zatańczenia figurą jest pojedynczy obrót partnerki w prawo (najlepiej wykonywany stopniowo, przez trzy takty, przy nieprzewanej analizie otoczenia). Taniec na takim parkiecie wymaga ogromnej wprawy i koordynacji; jednocześnie należy: tańczyć, rozpychać się [[zagrożenia w salsie#Łokieć|łokciami]], dźgać [[zagrożenia w salsie#Obcas|obcasami]], uśmiechać się i udawać lekkość [[motyl|motyla]]. |
||
==Opcje rozgrywki dostępne dla partnera== |
== Opcje rozgrywki dostępne dla partnera == |
||
* '''light''': tańczymy spokojnie, delikatnie starając się pokazać, jak swobodnie czujemy się w tańcu |
* '''light''': tańczymy spokojnie, delikatnie starając się pokazać, jak swobodnie czujemy się w tańcu |
||
* '''medium''': tańczymy ostro, ale do granicy utracenia równowagi przez partnerkę; wybieramy wolne piosenki |
* '''medium''': tańczymy ostro, ale do granicy utracenia równowagi przez partnerkę; wybieramy wolne piosenki |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
* '''extreme''': najlepiej tańczyć z teściową lub z żoną, z którą chcemy wziąć rozwód. Preferowany również jako odstraszasz dla namolnych tancerek. Wybieramy ofiarę i podczas bardzo szybkiego kawałka prowadzimy najtrudniejsze, najbardziej skomplikowane układy, jakie tylko znamy. Obowiązkowe spojrzenie z cyklu "jestem wielkim mistrzem, nauczę cię salsy". |
* '''extreme''': najlepiej tańczyć z teściową lub z żoną, z którą chcemy wziąć rozwód. Preferowany również jako odstraszasz dla namolnych tancerek. Wybieramy ofiarę i podczas bardzo szybkiego kawałka prowadzimy najtrudniejsze, najbardziej skomplikowane układy, jakie tylko znamy. Obowiązkowe spojrzenie z cyklu "jestem wielkim mistrzem, nauczę cię salsy". |
||
== |
== Zagrożenia == |
||
Na salsowych parkietach można spotkać następujące zagrożenia: |
|||
=== Łokieć === |
|||
[[Łokieć]] jest to szeroko stosowana broń (biała, czarna lub żółta - zależy od [[rasa|rasy]] tancerza) na parkietach salsowych. Najczęściej stosowana jest do: |
|||
* Oznaczania i bronienia swojego terytorium na parkiecie (w formie ''fruwającego łokcia'') |
|||
* Upominania innych [[tancerz]]y o tym, że zapomnieli przeprosić, gdy na nas wpadli |
|||
* Wyjaśniania niejasności między osobami tańczącymi ze sobą |
|||
=== Obcas === |
|||
[[Obcas]] (szpilka) jest rozpowszechnioną na parkietach bronią, stosowaną głównie przez kobiety (ale niekoniecznie!). Najczęściej przyjmuje postać wierzgnięcia lub mocno postawionego kroku w tył. |
|||
Rozróżniane są następujące formy ataku: |
|||
* Atak na stopę - najmniej skuteczny, wyklucza atakowanego z tańca tylko na krótką chwilę. |
|||
* Atak na ścięgno Achillesa - bardzo skuteczny, potrafi wykluczyć z tańca na czas trwania jednej piosenki, całej imprezy, a nawet kilku tygodni. |
|||
* Atak na łydkę - akrobatyczna forma, tylko dla najbardziej wprawionych w bojach kobiet. Nie powoduje szczególnego bólu, natomiast jest bardzo skutecznym ostrzeżeniem. |
|||
=== Styling === |
|||
Zależnie od formy kontaktu partnerów w tańcu, rozróżniamy dwie formy: |
|||
==== W parze ==== |
|||
Najczęściej wykonywany przez partnerkę, zwykle przyjmuje formy energicznego wymachiwania [[ręka]]mi, [[głowa|głową]] ([[włosy|włosami]]) i [[noga]]mi. Zawiera w sobie również rozmaite formy ataku (por. Łokieć, Obcas). Skuteczność ataku zależy wprost proporcjonalnie od tempa muzyki oraz od dynamiki tańca. |
|||
==== Solo ==== |
|||
Wykonywany niezależnie, w różnych formach, przez obojga partnerów. Może przyjąć formy od delikatnych, przypominających skradanie, aż do znanych z [[karate]] [[kata]]. Ze względu na swoją nieprzewidywalność, styling solo pomaga natychmiastowo uzyskać miejsce na nawet najbardziej zatłoczonym parkiecie. |
|||
=== Przeprosiny === |
|||
Po każdym ataku powinnismy uśmiechnąć się do ofiary i powiedzieć do niej „przepraszam” (najlepiej w języku, który ofiara rozumie). Ma to na celu zdjąć z nas odpowiedzialność za celowość. Nie jest istotne, który raz przeprowadziliśmy dany atak na tej samej osobie. |
|||
== Style salsy == |
|||
* [[salsa crossbody]] |
* [[salsa crossbody]] |
||
* [[salsa cubana]] |
* [[salsa cubana]] |
Wersja z 10:38, 30 lip 2008
Ten artykuł dotyczy 'tańca'. Zobacz też inne znaczenia tego słowa. |
Salsa – popularny w niektórych kręgach rodzaj tańca. Oparta jest na zasadzie gracz-komputer: partner (jest nim zwykle mężczyzna, ale nie zawsze) próbuje za pomocą różnych dostępnych mu środków przekazywania informacji (ręce, noga, słowa i in.) poinformować partnerkę (jest nią zwykle kobieta, ale nie zawsze) o tym, w jaki sposób powinna się przemieszczać. Zależnie od fantazji partnera (i stopnia zatłoczenia parkietu) dostępne są różne opcje rozgrywki.
Poziomy zatłoczenia parkietu
- Nieudana impreza – na sali jest obecnych pięć osób w tym: barman, dwie kelnerki, DJ oraz manager. Jeśli przyjdziesz na imprezę w tym czasie, parkiet jest cały Twój. Musisz wziąć jednak pod uwagę, że DJ będzie puszczał najgorszą muzykę, jaką ma, barman będzie powadał rozwodnione piwo, kelnerki będą niemiłe. No i nie poszpanujesz
- Średnie zapełnienie – cechuje większość imprez w pierwszej godzinie (dopóki nie przyjdą salsowi wymiatacze, wówczas robi się względnie tłoczno). Przez cały czas trwania utrzymuje się głównie na salsotekach wymierających - przychodzą na nie tylko osoby początkujące, względnie średniozaawansowane (ale tylko w celu lansu)
- Względnie tłoczno – standardowe zatłoczenie na popularnych imprezach. Figury wychodzące skomplikowaniem poza pojedynczy obrót partnerki kończą się z reguły wbiciem łokcia/obcasa w czyjeś plecy. Mimo że tańczenie w takim tłoku nie jest w żadnym stopniu przyjemne, obowiązkiem każdego salsero jest tańczenie z miną, jakby parkiet był typu nieudana impreza.
- Wersja kongresowa – najbardziej ekstremalna wersja. Jedyną możliwą do zatańczenia figurą jest pojedynczy obrót partnerki w prawo (najlepiej wykonywany stopniowo, przez trzy takty, przy nieprzewanej analizie otoczenia). Taniec na takim parkiecie wymaga ogromnej wprawy i koordynacji; jednocześnie należy: tańczyć, rozpychać się łokciami, dźgać obcasami, uśmiechać się i udawać lekkość motyla.
Opcje rozgrywki dostępne dla partnera
- light: tańczymy spokojnie, delikatnie starając się pokazać, jak swobodnie czujemy się w tańcu
- medium: tańczymy ostro, ale do granicy utracenia równowagi przez partnerkę; wybieramy wolne piosenki
- hard: przerażone oczy partnerki mówiące "oso chozzzzi" to sytuacja wyjściowa. Najlepiej wybrać piosenki szybkie i bardzo szybkie. Prowadzimy aż do trzeszczenia stawów.
- extreme: najlepiej tańczyć z teściową lub z żoną, z którą chcemy wziąć rozwód. Preferowany również jako odstraszasz dla namolnych tancerek. Wybieramy ofiarę i podczas bardzo szybkiego kawałka prowadzimy najtrudniejsze, najbardziej skomplikowane układy, jakie tylko znamy. Obowiązkowe spojrzenie z cyklu "jestem wielkim mistrzem, nauczę cię salsy".
Zagrożenia
Na salsowych parkietach można spotkać następujące zagrożenia:
Łokieć
Łokieć jest to szeroko stosowana broń (biała, czarna lub żółta - zależy od rasy tancerza) na parkietach salsowych. Najczęściej stosowana jest do:
- Oznaczania i bronienia swojego terytorium na parkiecie (w formie fruwającego łokcia)
- Upominania innych tancerzy o tym, że zapomnieli przeprosić, gdy na nas wpadli
- Wyjaśniania niejasności między osobami tańczącymi ze sobą
Obcas
Obcas (szpilka) jest rozpowszechnioną na parkietach bronią, stosowaną głównie przez kobiety (ale niekoniecznie!). Najczęściej przyjmuje postać wierzgnięcia lub mocno postawionego kroku w tył.
Rozróżniane są następujące formy ataku:
- Atak na stopę - najmniej skuteczny, wyklucza atakowanego z tańca tylko na krótką chwilę.
- Atak na ścięgno Achillesa - bardzo skuteczny, potrafi wykluczyć z tańca na czas trwania jednej piosenki, całej imprezy, a nawet kilku tygodni.
- Atak na łydkę - akrobatyczna forma, tylko dla najbardziej wprawionych w bojach kobiet. Nie powoduje szczególnego bólu, natomiast jest bardzo skutecznym ostrzeżeniem.
Styling
Zależnie od formy kontaktu partnerów w tańcu, rozróżniamy dwie formy:
W parze
Najczęściej wykonywany przez partnerkę, zwykle przyjmuje formy energicznego wymachiwania rękami, głową (włosami) i nogami. Zawiera w sobie również rozmaite formy ataku (por. Łokieć, Obcas). Skuteczność ataku zależy wprost proporcjonalnie od tempa muzyki oraz od dynamiki tańca.
Solo
Wykonywany niezależnie, w różnych formach, przez obojga partnerów. Może przyjąć formy od delikatnych, przypominających skradanie, aż do znanych z karate kata. Ze względu na swoją nieprzewidywalność, styling solo pomaga natychmiastowo uzyskać miejsce na nawet najbardziej zatłoczonym parkiecie.
Przeprosiny
Po każdym ataku powinnismy uśmiechnąć się do ofiary i powiedzieć do niej „przepraszam” (najlepiej w języku, który ofiara rozumie). Ma to na celu zdjąć z nas odpowiedzialność za celowość. Nie jest istotne, który raz przeprowadziliśmy dany atak na tej samej osobie.