Potęgowanie: Różnice pomiędzy wersjami
M (→0^0) |
M (Odlinkowanie celebrytu) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
<math>3ciastka^{3gosci}</math> |
<math>3ciastka^{3gosci}</math> |
||
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, [[Magia|że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek]]. Nie jest to kolejny cud [[Jezus Chrystus|Jezusa]], ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas [[ |
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, [[Magia|że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek]]. Nie jest to kolejny cud [[Jezus Chrystus|Jezusa]], ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas [[rząd]] i [[Jezus]] uczą. Więc po co się bawić w [[mnożenie]], albo inne [[Dodawanie|dodawania]], jak można je po prostu spotęgować. |
||
==<math>0^0</math>== |
==<math>0^0</math>== |
||
Wiele pokoleń [[matematyka|matematyków]] zastanawiało się, ile wynosi <math>0^0</math>. Oto przykłady: |
Wiele pokoleń [[matematyka|matematyków]] zastanawiało się, ile wynosi <math>0^0</math>. Oto przykłady: |
Wersja z 17:48, 6 cze 2009
Potęgowanie – jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności, jakie człowiek potrafi posiąść w podstawówce na matematyce.
Nazwa brzmi naprawdę poważnie i wzbudza słuszny respekt. Motywacją do działania na pewno będzie to, że to dzięki naszym wysiłkom umysłowym coś stanie się potężne (konkretnie jakaś cyferka). Ogólny wzór przedstawia się następująco:
Czyli cyferka x staje się potężniejsza przez cyferkę y. Polega to na tym, że mamy y cyferek x, które musimy ze sobą złączyć, a konkretnie pomnożyć. Odwołajmy się jednak do prostej sytuacji życiowej, która może spotkać każdego z nas. Zostały nam z wczorajszego dnia 3 ciastka, a zaraz przychodzą goście do naszego bąbelka i chcemy mieć ich więcej, dlatego możemy je spotęgować:
Dane: mamy 3 ciastka, a wiemy, że będzie 3 gości, dlatego zrobimy o tak:
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek. Nie jest to kolejny cud Jezusa, ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas rząd i Jezus uczą. Więc po co się bawić w mnożenie, albo inne dodawania, jak można je po prostu spotęgować.
Wiele pokoleń matematyków zastanawiało się, ile wynosi . Oto przykłady:
- Wielkie Pytanie o życie, Wszechświat i całą resztę - ile wynosi . Odpowiedź brzmiała 42.
- Szkoły – sądzą, że czegoś takiego nie da się policzyć.
- Współcześni matematycy – na podstawie reguły de'l Szpitala (czy jakoś tak) uważają, że może przyjmować dowolną wartość.
- Przeciętny nauczyciel – jeden!