Heroes of Might and Magic: Różnice pomiędzy wersjami
M (parę "ciachów") |
M (dr. popr.) |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Ogólnie o grze == |
== Ogólnie o grze == |
||
„Heroes of Might and Magic” charakteryzuje się wysokim poziomem logiki. Oczywistym przecież jest, że cała armia zmieści się na jednym koniu (lub zebrze) |
„Heroes of Might and Magic” charakteryzuje się wysokim poziomem logiki. Oczywistym przecież jest, że cała armia zmieści się na jednym koniu (lub zebrze), chociaż i tak widzimy na tym koniu (lub zebrze) tylko naszego bohatera. Ponadto, gra kładzie bardzo duży nacisk na zmysł strategiczny. Wymaga wiele taktycznego myślenia. W grze nie wystarczy bowiem mieć olbrzymią armię. Trzeba mieć [[wojsko|armię]] większą od przeciwnika! |
||
== Gry w serii == |
== Gry w serii == |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* Bohater siedzi w namiocie, boi się wroga. |
* Bohater siedzi w namiocie, boi się wroga. |
||
* Kościstość nie jest w modzie, jest tylko jeden kościsty bohater. |
* Kościstość nie jest w modzie, jest tylko jeden kościsty bohater. |
||
* Epicka fabuła |
* Epicka fabuła – czterech lordów przybywa na pewną wyspę i robią to co każdy kolonizator – wypowiadają sobie wojnę. |
||
* Ułomne jednostki, nie potrafią się odwrócić w walce, tylko chodzą do tyłu (plotki mówią, że jest to inspiracja [[Micheal Jackson|Michaelem Jacksonem). |
* Ułomne jednostki, nie potrafią się odwrócić w walce, tylko chodzą do tyłu (plotki mówią, że jest to inspiracja [[Micheal Jackson|Michaelem Jacksonem). |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
* Oryginalne czary: pole siłowe, ściana ognia, kula ognia. |
* Oryginalne czary: pole siłowe, ściana ognia, kula ognia. |
||
* Gra zyskała miliony fanatyków, którzy nie dopuszczają do siebie żadnej innej gry. |
* Gra zyskała miliony fanatyków, którzy nie dopuszczają do siebie żadnej innej gry. |
||
* Logiczne rozwiązania |
* Logiczne rozwiązania – siedem różnych potworów połączonych w jeden zamek i sterowane przez jednego człowieka. |
||
* Ludzie, którzy w poprzednich częściach zawsze dostawali [[wpierdol]] z powodu słabych wojsk teraz mają najlepsze stwory pierwszego, trzeciego, czwartego, szóstego i siódmego poziomu, a niewymienione poziomy drugi i piąty także na przyzwoitym poziomie. |
* Ludzie, którzy w poprzednich częściach zawsze dostawali [[wpierdol]] z powodu słabych wojsk, teraz mają najlepsze stwory pierwszego, trzeciego, czwartego, szóstego i siódmego poziomu, a niewymienione poziomy drugi i piąty także na przyzwoitym poziomie. |
||
* Wspaniała fabuła ogólna |
* Wspaniała fabuła ogólna – wszystkie kraje rzucają się na sam kraik ludzi, zdobywają większość ich ziem, a tu nagle przychodzi córcia króla, robi ''jebut!'' i pokonuje wszystkich. W międzyczasie do ludzi dołączają elfy, czarodzieje i trupy. |
||
* Urozmaicone misje. Główny warunek zwycięstwa: zniszcz wszystkich. Warunek porażki: tracisz wszystkie zamki. W dodatkach do Heroesa misje te są urozmaicone zwycięstwem spowodowanym zdobyciem itemków lub porażka spowodowana [[śmierć|śmiercią]] bohatera. |
* Urozmaicone misje. Główny warunek zwycięstwa: zniszcz wszystkich. Warunek porażki: tracisz wszystkie zamki. W dodatkach do Heroesa misje te są urozmaicone zwycięstwem spowodowanym zdobyciem itemków lub porażka spowodowana [[śmierć|śmiercią]] bohatera. |
||
===Heroes of Might and Magic IV=== |
===Heroes of Might and Magic IV=== |
||
* Twórcy zaczęli rzygać powtarzaniem w kółko tego samego i postanowili wprowadzić parę nowości. W rezultacie miliony fanatycznych graczy nie potrafiących przyjąć słowa |
* Twórcy zaczęli rzygać powtarzaniem w kółko tego samego i postanowili wprowadzić parę nowości. W rezultacie miliony fanatycznych graczy nie potrafiących przyjąć słowa „nowość” spisało twórców na swoją czarną listę. Zapoczątkowało to poniższe przełomy: |
||
*{{t|Przełom I}}bohater chodzi, walczy |
*{{t|Przełom I}}bohater chodzi, walczy i pada po pierwszym walnięciu małym mieczykiem w ogromnego [[smok]]a. |
||
⚫ | *{{t|Przełom II}}stworki rozmnażają się ekspresowo – dobrego nigdy za wiele! Rozwiązane na miarę człowieka o ujemnym IQ, przez to gra straciła cały taktyczny rozmach. Nie można już zrobić zasadzki w stylu ''zbiorę armię, podjadę 7 dnia tuż przed populacją i zrobię łubudu na [[zamek]]!'', gdyż przez niemądre rozwiązanie tego 7 dnia również powstają stworki i wróg zrobi nam (nie)miłą niespodziankę. Codzienna populacja wynika z poziomu kompleksów [[seks]]ualnych twórców. |
||
*{{t|Przełom II}}bohater służy jako maszynka do zabijania: zabija 3 czarne smoki uderzeniem (oczywiście jest to żart). Najgorsze jest to, iż po śmierci natychmiast zostaje u niego rozpoznany syndrom Dauna, i aby go wyleczyć bohater musi być zawieziony do miasta. |
|||
⚫ | *{{t|Przełom III}}nowość z cyklu ''jak popsuć życie fana(tyków)'' – jednoczesny kontratak. Nie można już, tak jak w poprzednich częściach, naparzać łucznikami, orkami etc. we wrogich strzelców, gdyż Ci, z powodu tego, iż są najprawdopodobniej Nostradamusami lub są nadgorliwi, oddają Ci również strzałem. |
||
⚫ | *{{t|Przełom |
||
⚫ | *{{t|Przełom IV}}podobna sprawa ma się z kontratakiem... Kto w ogóle nazwał to kontratakiem? Ogólnie powinno to wyglądać tak: ATAK – KONTRATAK. Tu, przez głupotę, ktoś zmienił to na: ATAK – JEDNOCZESNY ATAK. Nie sposób tu wykorzystać swojej przewagi, gdyż to czy jest Twoja tura nie ma żadnego znaczenia. |
||
⚫ | *{{t|Przełom |
||
⚫ | |||
⚫ | *{{t|Przełom |
||
⚫ | |||
* Kościstość jest w modzie. Królowe, baronowe i inne ślicznotki poddają się najnowszym trendom. |
* Kościstość jest w modzie. Królowe, baronowe i inne ślicznotki poddają się najnowszym trendom. |
||
* Stworki stają się dzikie i zbuntowane, trzeba uważać na nie poruszając się na mapie, gdyż nie lubią bliskiego kontaktu z bohaterem |
* Stworki stają się dzikie i zbuntowane, trzeba uważać na nie poruszając się na mapie, gdyż nie lubią bliskiego kontaktu z bohaterem. Są po prostu głodne i chcą zjeść [[koń|konika]] naszej postaci, przez co musimy z nimi walczyć. Są jednak bardziej samodzielne i nie potrzebują pana by zwiedzać przerażający świat na zewnątrz zamku. Jednak z braku doświadczenia szybko giną. |
||
* Przełom jeszcze większy! Bohaterowie nie jeżdżą tylko na koniach. Bohater natury jeździ na [[zebra|zebrze]]. |
* Przełom jeszcze większy! Bohaterowie nie jeżdżą tylko na koniach. Bohater natury jeździ na [[zebra|zebrze]]. |
||
Linia 42: | Linia 41: | ||
* Twórcy bojąc się o H5, by nie spotkał go los H4, ustąpił fanatykom H3 i stworzył go na schemacie H3. |
* Twórcy bojąc się o H5, by nie spotkał go los H4, ustąpił fanatykom H3 i stworzył go na schemacie H3. |
||
* Jednakowoż są pewne nowości – tylko rycerze jeżdżą na koniach. Inne rasy załatwiły sobie własny środek transportu. |
* Jednakowoż są pewne nowości – tylko rycerze jeżdżą na koniach. Inne rasy załatwiły sobie własny środek transportu. |
||
*{{t|Genialna fabuła}}Lord Demonów zakochuje się w ludzkiej królowej |
*{{t|Genialna fabuła}}Lord Demonów zakochuje się w ludzkiej królowej i, aby ją swobodnie dymać, zabija króla. Pewien nekromanta proponuje wskrzeszenie króla za kilka itemków, jakie mają magowie. W rezultacie królowa idzie wyrżnąć połowę magów, a sam nekromanta ma faktyczną władzę w imperium. W końcu jednak zabijają go: mały elfik, stary rycerz i przyjaciel króla oraz syn wielkiego arcymaga, któremu nekromanta i królowa skradli itemki. W międzyczasie dochodzi do nich Lord Demonów, co – całkiem zwyczajnie – zamienił się w mrocznego elfa. |
||
*'''Nowość:''' bunt stworków. |
*'''Nowość:''' bunt stworków. Cytat Smoka Cienia: ''A bo ja mam dosyć tej ponurej czerni! Teraz będę czerwony, a do tego dali mi gratisowo zbroję... taką wypasioną. Tylko co na to powie mama?'' |
||
*{{t|Rozbudowane misje}}budowanie zamku, [[obrona]] zamku, najazd na zamek wroga |
*{{t|Rozbudowane misje}}budowanie zamku, [[obrona]] zamku, najazd na zamek wroga. Twórcy dla urozmaicenia gry w misji inferno wprowadzili ucieczkę przed złym i wściekłym rycerzem. |
||
== System czarów == |
== System czarów == |
||
Linia 50: | Linia 49: | ||
*{{t|Magiczna Strzała}}magiczna iskierka. Po roku potrafisz zabić 60 motyli na raz. |
*{{t|Magiczna Strzała}}magiczna iskierka. Po roku potrafisz zabić 60 motyli na raz. |
||
*{{t|Błyskawica}}po roku przeszkolenia zabija do trzech razy więcej owadów rozmaitego rodzaju niż standardowa iskierka. |
*{{t|Błyskawica}}po roku przeszkolenia zabija do trzech razy więcej owadów rozmaitego rodzaju niż standardowa iskierka. |
||
*{{t|Spowolnienie}}permanentna anemia. |
*{{t|Spowolnienie}}permanentna anemia. W Heroes III zalanie nóg przeciwnika szambem. |
||
*{{t|Przyspieszenie}}włączenie trybu kota z pęcherzem. Paradoksalnie, nie przyspieszysz tym swojego młodego smoka, bo ten jest na ten czar odporny. |
*{{t|Przyspieszenie}}włączenie trybu kota z pęcherzem. Paradoksalnie, nie przyspieszysz tym swojego młodego smoka, bo ten jest na ten czar odporny. |
||
*{{t|Przywołanie okrętu}}kradnie łajbę. Taka zabawa w pirata na suchym lądzie. |
*{{t|Przywołanie okrętu}}kradnie łajbę. Taka zabawa w pirata na suchym lądzie. |
||
*{{t|Przywołanie feniksa, żywiołaka |
*{{t|Przywołanie feniksa, żywiołaka}}pomocne dla noobów w walce, przywołuje dane zwierzątko, które walczy, obrywa i zajmuje miejsce na polu bitwy. |
||
*{{t|Zniszczenie okrętu}}niszczy łajbę. Dla desperatów, starych wyg i wyjątkowych cyników. |
*{{t|Zniszczenie okrętu}}niszczy łajbę. Dla desperatów, starych wyg i wyjątkowych cyników. |
||
*{{t|Odesłanie martwiaków albo Zniszczenie nieumarłych}}[[dyskryminacja (psychologia społeczna)|dyskryminacja]] umarlaków. |
*{{t|Odesłanie martwiaków albo Zniszczenie nieumarłych}}[[dyskryminacja (psychologia społeczna)|dyskryminacja]] umarlaków. |
||
Linia 59: | Linia 58: | ||
*{{t|Inferno}}sądzisz, że piec hutniczy jest straszny? No to się mylisz! |
*{{t|Inferno}}sądzisz, że piec hutniczy jest straszny? No to się mylisz! |
||
*{{t|Miejski portal}}w niektórych wersjach '''wiejski''' – średnio doświadczeni gracze starają się przed grą wymodlić, aby w swoich zamkach mogli się tego wyuczyć. |
*{{t|Miejski portal}}w niektórych wersjach '''wiejski''' – średnio doświadczeni gracze starają się przed grą wymodlić, aby w swoich zamkach mogli się tego wyuczyć. |
||
*{{t|Implozja}}niestety skuteczne przeciwko smokom. Ssie. Manę. Że hej. |
*{{t|Implozja}}niestety, skuteczne przeciwko smokom. Ssie. Manę. Że hej. |
||
*{{t|Armageddon}}wychodzisz na kawę i zaczynasz się zastanawiać, jak właściwie czuli się sodomici podczas własnej zagłady? |
*{{t|Armageddon}}wychodzisz na kawę i zaczynasz się zastanawiać, jak właściwie czuli się sodomici podczas własnej zagłady? |
||
*{{t|Modlitwa}}paradoks. Błękitne smoki są na to odporne |
*{{t|Modlitwa}}paradoks. Błękitne smoki są na to odporne. |
||
*{{t|Niszczenie nieumarłych}}niezastąpione przy walce z nekrofilami |
*{{t|Niszczenie nieumarłych}}niezastąpione przy walce z nekrofilami. |
||
*{{t|Łańcuch piorunów}}zsyła na wroga piorun, który odbijając się od wszystkich napotkanych stworów leci nie wiadomo gdzie i rani kolejne stwory do wyczerpania baterii, tym samym |
*{{t|Łańcuch piorunów}}zsyła na wroga piorun, który odbijając się od wszystkich napotkanych stworów leci nie wiadomo gdzie i rani kolejne stwory do wyczerpania baterii, tym samym robiąc niewypowiedziany rozpiernicz po obu stronach. Mag twierdzi potem, że diurasele są do dupy. |
||
*{{t|Błyskawica tytana}}extraśny czar zero many, a potrafi ubić całkiem duże robale. |
*{{t|Błyskawica tytana}}extraśny czar, zero many, a potrafi ubić całkiem duże robale. |
||
== Artefakty == |
== Artefakty == |
||
W grze istnieje również wiele artefaktów. Niektóre z nich są nawet wyjątkowe. |
W grze istnieje również wiele artefaktów. Niektóre z nich są nawet wyjątkowe. |
||
* {{t|Luneta i Teleskop}}leczą ślepotę bohatera. |
|||
⚫ | |||
Leczą ślepote bohatera. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
Chroni cie przed kacem. |
|||
===Hełm wilka morskiego=== |
|||
⚫ | |||
===Kajdany wojny=== |
|||
⚫ | |||
===Graal=== |
|||
⚫ | |||
===Łza Ashy=== |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Uzależnienia == |
== Uzależnienia == |
||
* Jeżeli mieszkasz we Wrocławiu, boisz się iść nad fosę (a raczej jej pozostałości), bo możesz zostać zestrzelony przez strzelców garnizonowych. |
* Jeżeli mieszkasz we Wrocławiu, boisz się iść nad fosę (a raczej jej pozostałości), bo możesz zostać zestrzelony przez strzelców garnizonowych. |
||
* Podczas większej walki (np. po meczu Wisły z Cracovią) siedzisz w pobliżu w namiocie, a potem dziwisz się, że masz połamane kości. |
* Podczas większej walki (np. po meczu Wisły z Cracovią) siedzisz w pobliżu w namiocie, a potem dziwisz się, że masz połamane kości. |
||
Linia 99: | Linia 84: | ||
* Kiedy na lekcji historii jesteś wzywany do odpowiedzi opowiadasz o tym, jak Gelu został członkiem Leśnej Straży. |
* Kiedy na lekcji historii jesteś wzywany do odpowiedzi opowiadasz o tym, jak Gelu został członkiem Leśnej Straży. |
||
* Albo o Rozliczeniu. |
* Albo o Rozliczeniu. |
||
* Albo o tym jak Dracon został Pogromcą Smoków |
* Albo o tym jak Dracon został Pogromcą Smoków. |
||
* Poruszasz się tylko na koniu, bądź na czymś, co cię wiezie. |
* Poruszasz się tylko na koniu, bądź na czymś, co cię wiezie. |
||
* W ciągu jednego dnia |
* W ciągu jednego dnia poruszasz się tylko określoną ilość kroków. Jak już ją wykonasz, stoisz w miejscu i wyczekujesz następnego dnia. |
||
* Jeśli jednak chcesz powiększyć swoją ilość ruchów, musisz się skierować do stajni, do najbliższej wsi. |
* Jeśli jednak chcesz powiększyć swoją ilość ruchów, musisz się skierować do stajni, do najbliższej wsi. |
||
* Podczas bijatyki |
* Podczas bijatyki poruszasz się o określoną ilość kroków. Zadajesz tylko jeden, dwa ciosy, po czym pozwalasz na cios przeciwnika, w ogóle się przed nim nie broniąc. |
||
* Jeśli nie widzisz w tym nic dziwnego, to także duża oznaka uzależnienia. |
* Jeśli nie widzisz w tym nic dziwnego, to także duża oznaka uzależnienia. |
||
* Co dzień próbujesz wyłudzić od rodziców od 500 |
* Co dzień próbujesz wyłudzić od rodziców od 500 do 4000 zł. |
||
* Widzisz orła w zoo i drzesz się na cały głos |
* Widzisz orła w zoo i drzesz się na cały głos ''Ptak gromu, ptak gromu!''. |
||
* Usiłujesz jeździć na krowach, by naśladować dzielnego bohatera [[Ork]]ów. |
* Usiłujesz jeździć na krowach, by naśladować dzielnego bohatera [[Ork]]ów. |
||
* Zastanawia |
* Zastanawia Cię, dlaczego Portal nie chce się przed Tobą otworzyć. |
||
* Ganiasz białe konie po polankach z dzikim wrzaskiem |
* Ganiasz białe konie po polankach z dzikim wrzaskiem ''Jednorożec!''. |
||
* Zastanawiasz się, kto |
* Zastanawiasz się, kto Ci podebrał artefakty. |
||
* Rozdajesz kieszonkowe biednym, by zyskać trochę PD. |
* Rozdajesz kieszonkowe biednym, by zyskać trochę PD. |
||
* Kategorycznie odmawiasz wyjazdu w góry, ponieważ: |
* Kategorycznie odmawiasz wyjazdu w góry, ponieważ: |
||
Linia 129: | Linia 114: | ||
* Gdy jakieś dzieciaki wybudują domek na drzewie, rzucasz się do niego twierdząc, że można tam rekrutować Elfickich Łuczników. |
* Gdy jakieś dzieciaki wybudują domek na drzewie, rzucasz się do niego twierdząc, że można tam rekrutować Elfickich Łuczników. |
||
* Namawiasz wilki i tygrysy w zoo, aby dołączyły do twojej armii. |
* Namawiasz wilki i tygrysy w zoo, aby dołączyły do twojej armii. |
||
* Odwiedzasz schroniska dla |
* Odwiedzasz schroniska dla psów, by nająć piekielne ogary. |
||
* Gdy zobaczysz kopalnie próbujesz nająć krasnoludy. |
* Gdy zobaczysz kopalnie, próbujesz nająć krasnoludy. |
||
* W muzeum gdy widzisz w gablocie miecz, bez namysłu wybijasz od niej szybę i drzesz się: |
* W muzeum, gdy widzisz w gablocie miecz, bez namysłu wybijasz od niej szybę i drzesz się: ''Ostrze Armageddonu!'' |
||
* Gdy widzisz, że gonią cię dresiarze uciekasz do kościoła. Potem dziwisz się że spuścili |
* Gdy widzisz, że gonią cię dresiarze uciekasz do kościoła. Potem dziwisz się, że spuścili Ci w nim łomot. Przecież w sanktuarium nikt Cię nie może zaatakować. Potem jednak twierdzisz, że to gra jest zbugowana... |
||
* Gdy wchodzisz do domu patrzysz, czy nie ma nowych istot. |
* Gdy wchodzisz do domu patrzysz, czy nie ma nowych istot. |
||
* Gdy znajdziesz czterolistną koniczynę, rozglądasz się czy nie ma nigdzie leprechaunów chętnych wstąpić do twojej armii. |
* Gdy znajdziesz czterolistną koniczynę, rozglądasz się czy nie ma nigdzie leprechaunów chętnych wstąpić do twojej armii. |
||
Linia 140: | Linia 125: | ||
* Nigdy nie chodzisz po bezdrożach, bo chcesz zaoszczędzić punkty ruchu. |
* Nigdy nie chodzisz po bezdrożach, bo chcesz zaoszczędzić punkty ruchu. |
||
* Pijesz wodę ze studni chcąc odnowić manę. |
* Pijesz wodę ze studni chcąc odnowić manę. |
||
* Będąc w jakiejś knajpie pytasz się ludzi czy nie chcieli by przyłączyć się do twojej armii jako bohaterowie. |
* Będąc w jakiejś knajpie pytasz się ludzi, czy nie chcieli by przyłączyć się do twojej armii jako bohaterowie. |
||
* Targasz [[drewno]], klejnoty i inny złom do twojego pokoju mówiąc że potrzebujesz tego do budowy nowych siedlisk. |
* Targasz [[drewno]], klejnoty i inny złom do twojego pokoju mówiąc że potrzebujesz tego do budowy nowych siedlisk. |
||
* Nie wyjeżdżasz za granicę, bo myślisz, że na przejściu granicznym będziesz musiał walczyć. |
* Nie wyjeżdżasz za granicę, bo myślisz, że na przejściu granicznym będziesz musiał walczyć. |
||
* Cieszysz się z poniedziałku |
* Cieszysz się z poniedziałku. Wykupisz nowe potworki! |
||
* Panicznie boisz się krów i byków. A już na pewno nie patrzysz im w oczy, bo jeszcze użyją zdolności specjalnej! |
* Panicznie boisz się krów i byków. A już na pewno nie patrzysz im w oczy, bo jeszcze użyją zdolności specjalnej! |
||
* Kiedy kogoś widzisz zastanawiasz się, ilu ich jest. |
* Kiedy kogoś widzisz zastanawiasz się, ilu ich jest. |
||
* Przychodzisz do szkoły z workiem pieniędzy i prosisz nauczyciela żeby podszkolił cię w którejś z podstawowych umiejętności. |
* Przychodzisz do szkoły z workiem pieniędzy i prosisz nauczyciela żeby podszkolił cię w którejś z podstawowych umiejętności. |
||
* Nie odwiedzasz żadnych ruin, bojąc się ataku orków. |
* Nie odwiedzasz żadnych ruin, bojąc się ataku orków. |
||
* Gdy przejeżdżasz przez granice |
* Gdy przejeżdżasz przez granice, szepczesz strażnikom granicznym jakieś dziwne hasło, które dowiedziałeś się odwiedzając jeden z namiotów klucznika. |
||
* Włamujesz się do więzienia myśląc że będziesz miał nowego bohatera. |
* Włamujesz się do więzienia myśląc, że będziesz miał nowego bohatera. |
||
* Chodzisz do baru tylko po to żeby posłuchać fajnych tekstów i nająć bohatera. |
* Chodzisz do baru tylko po to, żeby posłuchać fajnych tekstów i nająć bohatera. |
||
== Noob w Heroes of Might and Magic == |
== Noob w Heroes of Might and Magic == |
||
*Stara się kupować jednostki z jak największej ilości miast (uważa, że dzięki różnorodności będą lepiej się bić) i dziwi się, dlaczego podczas bitwy nad jego jednostkami lata taki czarny ptaszek, a jego wojska nie mogą wtedy wykonać ruchu. |
*Stara się kupować jednostki z jak największej ilości miast (uważa, że dzięki różnorodności będą lepiej się bić) i dziwi się, dlaczego podczas bitwy nad jego jednostkami lata taki czarny ptaszek, a jego wojska nie mogą wtedy wykonać ruchu. |
||
*Podczas bitwy idzie wszystkimi jednostkami naprzód, nawet nie przyjdzie mu do głowy, żeby się nimi bronić, a eliminację wroga zostawić silniejszym lub strzelającym potworom. |
*Podczas bitwy idzie wszystkimi jednostkami naprzód, nawet nie przyjdzie mu do głowy, żeby się nimi bronić, a eliminację wroga zostawić silniejszym lub strzelającym potworom. |
||
Linia 170: | Linia 153: | ||
*To samo z elfami i innymi dziwnie wyglądającymi stworami. |
*To samo z elfami i innymi dziwnie wyglądającymi stworami. |
||
*Próbuje odwiedzać kilka razy te same budynki. |
*Próbuje odwiedzać kilka razy te same budynki. |
||
*Jeśli nie ma kasy na budowę, to sprzedaje wszystkie możliwe surowce, potem płacze bo nie może budować bez odpowiedniego surowca. |
*Jeśli nie ma kasy na budowę, to sprzedaje wszystkie możliwe surowce, potem płacze, bo nie może budować bez odpowiedniego surowca. |
||
*Następnie kupuje surowce za złoto |
*Następnie kupuje surowce za złoto. Chyba nie trzeba wspominać o stratach związanych z handlem? |
||
*Gdy masz Kapelusz Admirała i możesz poruszać się dalej mimo wyjścia lub wejścia na okręt, wyzywa cię od cziterów. |
*Gdy masz Kapelusz Admirała i możesz poruszać się dalej, mimo wyjścia lub wejścia na okręt, wyzywa cię od cziterów. |
||
[[Kategoria:Komputerowe gry fabularne]] |
[[Kategoria:Komputerowe gry fabularne]] |
Wersja z 12:52, 28 sie 2011
Heroes of Might and Magic (potocznie Hirołsy) – seria gier strategicznych. Jest grą kultową, a kult ten opiera się na założeniu, że „trójka jest najlepsza”.
Ogólnie o grze
„Heroes of Might and Magic” charakteryzuje się wysokim poziomem logiki. Oczywistym przecież jest, że cała armia zmieści się na jednym koniu (lub zebrze), chociaż i tak widzimy na tym koniu (lub zebrze) tylko naszego bohatera. Ponadto, gra kładzie bardzo duży nacisk na zmysł strategiczny. Wymaga wiele taktycznego myślenia. W grze nie wystarczy bowiem mieć olbrzymią armię. Trzeba mieć armię większą od przeciwnika!
Gry w serii
Heroes of Might and Magic: Strategiczne Zadanie
- Bohater siedzi w namiocie, boi się wroga.
- Kościstość nie jest w modzie, jest tylko jeden kościsty bohater.
- Epicka fabuła – czterech lordów przybywa na pewną wyspę i robią to co każdy kolonizator – wypowiadają sobie wojnę.
- Ułomne jednostki, nie potrafią się odwrócić w walce, tylko chodzą do tyłu (plotki mówią, że jest to inspiracja [[Micheal Jackson|Michaelem Jacksonem).
Heroes of Might and Magic II: Wojna o Sukcesję
- Prawdziwy przełom – bohater nie kryje się w namiocie przed wrogiem.
- Bohater jest strasznie niedowartościowany: nie może nauczyć się wskrzeszać anorektyków, barbarzyńca nie może być magiem.
Heroes of Might and Magic III: Odrodzenie Erathi
- 9 miast. Z których tylko 7 da się grać. A kolejne dwa są banowane na turniejach.
- Oryginalne czary: pole siłowe, ściana ognia, kula ognia.
- Gra zyskała miliony fanatyków, którzy nie dopuszczają do siebie żadnej innej gry.
- Logiczne rozwiązania – siedem różnych potworów połączonych w jeden zamek i sterowane przez jednego człowieka.
- Ludzie, którzy w poprzednich częściach zawsze dostawali wpierdol z powodu słabych wojsk, teraz mają najlepsze stwory pierwszego, trzeciego, czwartego, szóstego i siódmego poziomu, a niewymienione poziomy drugi i piąty także na przyzwoitym poziomie.
- Wspaniała fabuła ogólna – wszystkie kraje rzucają się na sam kraik ludzi, zdobywają większość ich ziem, a tu nagle przychodzi córcia króla, robi jebut! i pokonuje wszystkich. W międzyczasie do ludzi dołączają elfy, czarodzieje i trupy.
- Urozmaicone misje. Główny warunek zwycięstwa: zniszcz wszystkich. Warunek porażki: tracisz wszystkie zamki. W dodatkach do Heroesa misje te są urozmaicone zwycięstwem spowodowanym zdobyciem itemków lub porażka spowodowana śmiercią bohatera.
Heroes of Might and Magic IV
- Twórcy zaczęli rzygać powtarzaniem w kółko tego samego i postanowili wprowadzić parę nowości. W rezultacie miliony fanatycznych graczy nie potrafiących przyjąć słowa „nowość” spisało twórców na swoją czarną listę. Zapoczątkowało to poniższe przełomy:
- Szablon:Tbohater chodzi, walczy i pada po pierwszym walnięciu małym mieczykiem w ogromnego smoka.
- Szablon:Tstworki rozmnażają się ekspresowo – dobrego nigdy za wiele! Rozwiązane na miarę człowieka o ujemnym IQ, przez to gra straciła cały taktyczny rozmach. Nie można już zrobić zasadzki w stylu zbiorę armię, podjadę 7 dnia tuż przed populacją i zrobię łubudu na zamek!, gdyż przez niemądre rozwiązanie tego 7 dnia również powstają stworki i wróg zrobi nam (nie)miłą niespodziankę. Codzienna populacja wynika z poziomu kompleksów seksualnych twórców.
- Szablon:Tnowość z cyklu jak popsuć życie fana(tyków) – jednoczesny kontratak. Nie można już, tak jak w poprzednich częściach, naparzać łucznikami, orkami etc. we wrogich strzelców, gdyż Ci, z powodu tego, iż są najprawdopodobniej Nostradamusami lub są nadgorliwi, oddają Ci również strzałem.
- Szablon:Tpodobna sprawa ma się z kontratakiem... Kto w ogóle nazwał to kontratakiem? Ogólnie powinno to wyglądać tak: ATAK – KONTRATAK. Tu, przez głupotę, ktoś zmienił to na: ATAK – JEDNOCZESNY ATAK. Nie sposób tu wykorzystać swojej przewagi, gdyż to czy jest Twoja tura nie ma żadnego znaczenia.
- Szablon:Twielka bitwa, dwa kawałki metalu dotykają się i nastaje pierdolnik. Pojawiają się kółka, przez które można przejść do nowego światu. Ta dam! Właśnie przeczytałeś intro gry.
- Kościstość jest w modzie. Królowe, baronowe i inne ślicznotki poddają się najnowszym trendom.
- Stworki stają się dzikie i zbuntowane, trzeba uważać na nie poruszając się na mapie, gdyż nie lubią bliskiego kontaktu z bohaterem. Są po prostu głodne i chcą zjeść konika naszej postaci, przez co musimy z nimi walczyć. Są jednak bardziej samodzielne i nie potrzebują pana by zwiedzać przerażający świat na zewnątrz zamku. Jednak z braku doświadczenia szybko giną.
- Przełom jeszcze większy! Bohaterowie nie jeżdżą tylko na koniach. Bohater natury jeździ na zebrze.
Heroes of Might and Magic V
- Twórcy bojąc się o H5, by nie spotkał go los H4, ustąpił fanatykom H3 i stworzył go na schemacie H3.
- Jednakowoż są pewne nowości – tylko rycerze jeżdżą na koniach. Inne rasy załatwiły sobie własny środek transportu.
- Szablon:TLord Demonów zakochuje się w ludzkiej królowej i, aby ją swobodnie dymać, zabija króla. Pewien nekromanta proponuje wskrzeszenie króla za kilka itemków, jakie mają magowie. W rezultacie królowa idzie wyrżnąć połowę magów, a sam nekromanta ma faktyczną władzę w imperium. W końcu jednak zabijają go: mały elfik, stary rycerz i przyjaciel króla oraz syn wielkiego arcymaga, któremu nekromanta i królowa skradli itemki. W międzyczasie dochodzi do nich Lord Demonów, co – całkiem zwyczajnie – zamienił się w mrocznego elfa.
- Nowość: bunt stworków. Cytat Smoka Cienia: A bo ja mam dosyć tej ponurej czerni! Teraz będę czerwony, a do tego dali mi gratisowo zbroję... taką wypasioną. Tylko co na to powie mama?
- Szablon:Tbudowanie zamku, obrona zamku, najazd na zamek wroga. Twórcy dla urozmaicenia gry w misji inferno wprowadzili ucieczkę przed złym i wściekłym rycerzem.
System czarów
Myślisz, że w takiej kultowej grze są oryginalne czary? No to zonk.
- Szablon:Tmagiczna iskierka. Po roku potrafisz zabić 60 motyli na raz.
- Szablon:Tpo roku przeszkolenia zabija do trzech razy więcej owadów rozmaitego rodzaju niż standardowa iskierka.
- Szablon:Tpermanentna anemia. W Heroes III zalanie nóg przeciwnika szambem.
- Szablon:Twłączenie trybu kota z pęcherzem. Paradoksalnie, nie przyspieszysz tym swojego młodego smoka, bo ten jest na ten czar odporny.
- Szablon:Tkradnie łajbę. Taka zabawa w pirata na suchym lądzie.
- Szablon:Tpomocne dla noobów w walce, przywołuje dane zwierzątko, które walczy, obrywa i zajmuje miejsce na polu bitwy.
- Szablon:Tniszczy łajbę. Dla desperatów, starych wyg i wyjątkowych cyników.
- Szablon:Tdyskryminacja umarlaków.
- Szablon:Tdyskryminacja smoków, hydr i behemotów.
- Szablon:Tsądzisz, że piec hutniczy jest straszny? No to się mylisz!
- Szablon:Tw niektórych wersjach wiejski – średnio doświadczeni gracze starają się przed grą wymodlić, aby w swoich zamkach mogli się tego wyuczyć.
- Szablon:Tniestety, skuteczne przeciwko smokom. Ssie. Manę. Że hej.
- Szablon:Twychodzisz na kawę i zaczynasz się zastanawiać, jak właściwie czuli się sodomici podczas własnej zagłady?
- Szablon:Tparadoks. Błękitne smoki są na to odporne.
- Szablon:Tniezastąpione przy walce z nekrofilami.
- Szablon:Tzsyła na wroga piorun, który odbijając się od wszystkich napotkanych stworów leci nie wiadomo gdzie i rani kolejne stwory do wyczerpania baterii, tym samym robiąc niewypowiedziany rozpiernicz po obu stronach. Mag twierdzi potem, że diurasele są do dupy.
- Szablon:Textraśny czar, zero many, a potrafi ubić całkiem duże robale.
Artefakty
W grze istnieje również wiele artefaktów. Niektóre z nich są nawet wyjątkowe.
- Szablon:Tleczą ślepotę bohatera.
- Szablon:Tchroni Cię przed kacem.
- Szablon:Tprzywołuje morskiego wilka, który uczy cie pływać.
- Szablon:Tnikt, nawet Ty, nie spitoli z pola bitwy.
- Szablon:Tnajwiększy artefakt w „trójce”. Musisz najpierw biegać od obelisku do obelisku. Z każdym kolejnym odwiedzonym obeliskiem zaczną się układać puzzle. Po odwiedzeniu wszystkich na mapie, masz już ułożone miejsce z zakopanym artefaktem. Musisz tam teraz iść i go odkopać.
- Szablon:Tartefakt w „piątce”, działający na tej samej zasadzie co Graal.
I ciekawostka – jak znajdziecie Nogi legionisty, Lędźwie legionisty, Korpus legionisty, Ręce legionisty, i Łeb to możecie sobie skleić... Całego Legionistę!
Uzależnienia
- Jeżeli mieszkasz we Wrocławiu, boisz się iść nad fosę (a raczej jej pozostałości), bo możesz zostać zestrzelony przez strzelców garnizonowych.
- Podczas większej walki (np. po meczu Wisły z Cracovią) siedzisz w pobliżu w namiocie, a potem dziwisz się, że masz połamane kości.
- Odrzucasz wszelkie wynalazki cywilizacji (oczywiście oprócz komputera) i załatwiasz się pod drzewem, chodzisz okryty patelniami, garnkami i innymi rzeczami podobnymi do zbroi, a także nosisz ciągle Biblię, bo myślisz, że to księga czarów (ale ty przecież i tak nie umiesz rzucać zaklęć).
- Kiedy na lekcji historii jesteś wzywany do odpowiedzi opowiadasz o tym, jak Gelu został członkiem Leśnej Straży.
- Albo o Rozliczeniu.
- Albo o tym jak Dracon został Pogromcą Smoków.
- Poruszasz się tylko na koniu, bądź na czymś, co cię wiezie.
- W ciągu jednego dnia poruszasz się tylko określoną ilość kroków. Jak już ją wykonasz, stoisz w miejscu i wyczekujesz następnego dnia.
- Jeśli jednak chcesz powiększyć swoją ilość ruchów, musisz się skierować do stajni, do najbliższej wsi.
- Podczas bijatyki poruszasz się o określoną ilość kroków. Zadajesz tylko jeden, dwa ciosy, po czym pozwalasz na cios przeciwnika, w ogóle się przed nim nie broniąc.
- Jeśli nie widzisz w tym nic dziwnego, to także duża oznaka uzależnienia.
- Co dzień próbujesz wyłudzić od rodziców od 500 do 4000 zł.
- Widzisz orła w zoo i drzesz się na cały głos Ptak gromu, ptak gromu!.
- Usiłujesz jeździć na krowach, by naśladować dzielnego bohatera Orków.
- Zastanawia Cię, dlaczego Portal nie chce się przed Tobą otworzyć.
- Ganiasz białe konie po polankach z dzikim wrzaskiem Jednorożec!.
- Zastanawiasz się, kto Ci podebrał artefakty.
- Rozdajesz kieszonkowe biednym, by zyskać trochę PD.
- Kategorycznie odmawiasz wyjazdu w góry, ponieważ:
- Są tam behemoty.
- I cyklopy.
- I behemoty.
- I takie śliczne ptaki gromu.
- I Prehistoryczne behemoty
- A wspominałem o behemotach?
- Smoki też się tam czają.
- Rozmawiasz z wiekowymi drzewami, które cię ignorują. Usiłujesz je przekonać, by dodały ci lvl za darmo.
- Nigdy własnoręcznie się nie bijesz. Przecież Twoja armia Cię wyręczy!
- Przy wodospadach wypatrujesz pegazów.
- Gdy zostajesz wywołany do tablicy, pytasz nauczyciela o koszt kapitulacji.
- Zatykasz swoje flagi na okolicznych piaskownicach.
- Przechodząc przez most, szukasz trolli.
- Widząc norę, szukasz niziołków.
- Gdy jakieś dzieciaki wybudują domek na drzewie, rzucasz się do niego twierdząc, że można tam rekrutować Elfickich Łuczników.
- Namawiasz wilki i tygrysy w zoo, aby dołączyły do twojej armii.
- Odwiedzasz schroniska dla psów, by nająć piekielne ogary.
- Gdy zobaczysz kopalnie, próbujesz nająć krasnoludy.
- W muzeum, gdy widzisz w gablocie miecz, bez namysłu wybijasz od niej szybę i drzesz się: Ostrze Armageddonu!
- Gdy widzisz, że gonią cię dresiarze uciekasz do kościoła. Potem dziwisz się, że spuścili Ci w nim łomot. Przecież w sanktuarium nikt Cię nie może zaatakować. Potem jednak twierdzisz, że to gra jest zbugowana...
- Gdy wchodzisz do domu patrzysz, czy nie ma nowych istot.
- Gdy znajdziesz czterolistną koniczynę, rozglądasz się czy nie ma nigdzie leprechaunów chętnych wstąpić do twojej armii.
- Boisz się iść do zegarmistrza, myśląc że jest gremlinem.
- Kiedy wyjeżdżasz do jakiegoś miasta, sprawdzasz w nim czy nie można kupić jakiejś machiny wojennej, której nie masz.
- Dziwisz się, że księża nie noszą niebieskich habitów i nie znają magii.
- Nigdy nie chodzisz po bezdrożach, bo chcesz zaoszczędzić punkty ruchu.
- Pijesz wodę ze studni chcąc odnowić manę.
- Będąc w jakiejś knajpie pytasz się ludzi, czy nie chcieli by przyłączyć się do twojej armii jako bohaterowie.
- Targasz drewno, klejnoty i inny złom do twojego pokoju mówiąc że potrzebujesz tego do budowy nowych siedlisk.
- Nie wyjeżdżasz za granicę, bo myślisz, że na przejściu granicznym będziesz musiał walczyć.
- Cieszysz się z poniedziałku. Wykupisz nowe potworki!
- Panicznie boisz się krów i byków. A już na pewno nie patrzysz im w oczy, bo jeszcze użyją zdolności specjalnej!
- Kiedy kogoś widzisz zastanawiasz się, ilu ich jest.
- Przychodzisz do szkoły z workiem pieniędzy i prosisz nauczyciela żeby podszkolił cię w którejś z podstawowych umiejętności.
- Nie odwiedzasz żadnych ruin, bojąc się ataku orków.
- Gdy przejeżdżasz przez granice, szepczesz strażnikom granicznym jakieś dziwne hasło, które dowiedziałeś się odwiedzając jeden z namiotów klucznika.
- Włamujesz się do więzienia myśląc, że będziesz miał nowego bohatera.
- Chodzisz do baru tylko po to, żeby posłuchać fajnych tekstów i nająć bohatera.
Noob w Heroes of Might and Magic
- Stara się kupować jednostki z jak największej ilości miast (uważa, że dzięki różnorodności będą lepiej się bić) i dziwi się, dlaczego podczas bitwy nad jego jednostkami lata taki czarny ptaszek, a jego wojska nie mogą wtedy wykonać ruchu.
- Podczas bitwy idzie wszystkimi jednostkami naprzód, nawet nie przyjdzie mu do głowy, żeby się nimi bronić, a eliminację wroga zostawić silniejszym lub strzelającym potworom.
- Grając w kampanię lub lepiej rozbudowany scenariusz nie zapoznaje się z fabułą...
- ...i potem nie może dojść do tego, jaki jest cel jego misji.
- Nie buduje cytadel i zamków...
- ...i potem pyta innych graczy, co takiego zrobili, że ma strzelców na wieżach podczas oblężenia.
- Wydaje w mieście całą forsę na siedliska stworzeń i później narzeka, że nie ma kasy na rekrutację.
- Próbuje wybudować Kapitol w kilku miastach.
- Nie daje skrzyń ze złotem wieśniakom myśląc, że nie będzie się dzielił skarbem z frajerami.
- Nie umie rzucać czarów podczas walki.
- Chwali się przeciwnikom gdzie i kiedy ich zaatakuje.
- Dziwi się, że jak wali bohaterem, to nie może rozwalić maszyn.
- Nie buduje siedliska aniołów, bo wyglądają jak pedały.
- To samo z elfami i innymi dziwnie wyglądającymi stworami.
- Próbuje odwiedzać kilka razy te same budynki.
- Jeśli nie ma kasy na budowę, to sprzedaje wszystkie możliwe surowce, potem płacze, bo nie może budować bez odpowiedniego surowca.
- Następnie kupuje surowce za złoto. Chyba nie trzeba wspominać o stratach związanych z handlem?
- Gdy masz Kapelusz Admirała i możesz poruszać się dalej, mimo wyjścia lub wejścia na okręt, wyzywa cię od cziterów.