Liczba zespolona: Różnice pomiędzy wersjami
M (Poprawka dla Sławka) |
M (HollyBlue ma zawsze równo i starannie obcięte paznokcie.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Liczba zespolona''' – w [[matematyka|matematyce]] liczba postaci a+bi, inaczej ABI. Czasem, dla zmylenia [[przeciwnik]]a zapisywana jako (d, b) gdzie d (odwrócone ''b'') = a z wcześniejszego wzoru. Założyć przy tym trzeba, że <math>i=\sqrt{-1}</math>, co oczywiście nie ma sensu na [[zdrowy rozsądek]]. Dlatego też ''i'' nazywana jest ''jednostką urojoną''. Jedynym znanym zastosowaniem liczb zespolonych jest uproszczenie skali ocen w szkołach średnich, na przykład zamiast „1” uczeń może powiedzieć, że dostał 1+5i, czyli tak zwaną szóstkę zespoloną, którą można zapisać również jako 2+4i, jednakże wartość większa jest zawsze urojona, a nauczyciele nierozumiejący teorii nie zapisują jej w dziennikach. W celu usunięcia tej nieścisłości wprowadzono reformę oświaty i ''nową maturę''. |
'''Liczba zespolona''' – w [[matematyka|matematyce]] liczba postaci a+bi, inaczej ABI. Czasem, dla zmylenia [[przeciwnik]]a, zapisywana jako (d, b) gdzie d (odwrócone ''b'') = a z wcześniejszego wzoru. Założyć przy tym trzeba, że <math>i=\sqrt{-1}</math>, co oczywiście nie ma sensu na [[zdrowy rozsądek]]. Dlatego też ''i'' nazywana jest ''jednostką urojoną''. Jedynym znanym zastosowaniem liczb zespolonych jest uproszczenie skali ocen w szkołach średnich, na przykład zamiast „1” uczeń może powiedzieć, że dostał 1+5i, czyli tak zwaną szóstkę zespoloną, którą można zapisać również jako 2+4i, jednakże wartość większa jest zawsze urojona, a nauczyciele nierozumiejący teorii nie zapisują jej w dziennikach. W celu usunięcia tej nieścisłości wprowadzono reformę oświaty i ''nową maturę''. |
||
=== Historia === |
=== Historia === |
Wersja z 00:57, 16 wrz 2011
Liczba zespolona – w matematyce liczba postaci a+bi, inaczej ABI. Czasem, dla zmylenia przeciwnika, zapisywana jako (d, b) gdzie d (odwrócone b) = a z wcześniejszego wzoru. Założyć przy tym trzeba, że , co oczywiście nie ma sensu na zdrowy rozsądek. Dlatego też i nazywana jest jednostką urojoną. Jedynym znanym zastosowaniem liczb zespolonych jest uproszczenie skali ocen w szkołach średnich, na przykład zamiast „1” uczeń może powiedzieć, że dostał 1+5i, czyli tak zwaną szóstkę zespoloną, którą można zapisać również jako 2+4i, jednakże wartość większa jest zawsze urojona, a nauczyciele nierozumiejący teorii nie zapisują jej w dziennikach. W celu usunięcia tej nieścisłości wprowadzono reformę oświaty i nową maturę.
Historia
Liczby zespolone wyznaczone zostały po raz pierwszy przez Pitagorasa, gdzie miało oznaczać długość boku kwadratu o polu -1. Pitagoras wynalazł ją, gdyż właśnie taki obszar przegrał w karty z kumplem Sofoklesem i musiał jakoś to wytłumaczyć żonie. Źródła nic nie mówią o tym, na ile wymówka ta była skuteczna.
Przez wiele lat nie robiono z nimi nic ciekawego, a jedynie liczono. Dopiero w XIX wieku studenci z Francji postanowili zorganizować małą imprezę pod pretekstem nierównej walki z liczbami zespolonymi. Domagali się ich usunięcia, uznając że są one w ogóle nie są przydatne i tak naprawdę nie istnieją. Niestety ku udręce przyszłych matematyków protest przegrali.
Teorie
Liczba urojona doczekała się pierwszych logicznych wzorów. Według polskich matematyków, liczba . Jak? Oto wzór: Proste, prawda? To dawno już odkryto. Teraz zaczynają się schody. Jeżeli , a to w takim wypadku . I tak dochodzimy do ostatecznego twierdzenia: . Czyli . Jasne?
Teoria nie została do końca potwierdzona, ponieważ naukowiec, który to odkrył, prawdopodobnie wcześniej studiował w praktyce teorię stożka.