Liczba zespolona: Różnice pomiędzy wersjami
M (HollyBlue ma zawsze równo i starannie obcięte paznokcie.) |
M (jakoś tak) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Liczba urojona <math>i</math> doczekała się pierwszych ''logicznych'' wzorów. Według [[menel|polskich matematyków]], liczba <math>i=1</math>. Jak? Oto wzór: |
Liczba urojona <math>i</math> doczekała się pierwszych ''logicznych'' wzorów. Według [[menel|polskich matematyków]], liczba <math>i=1</math>. Jak? Oto wzór: |
||
<math>1^4=1</math> Proste, prawda? To dawno już odkryto. Teraz zaczynają się schody. |
<math>1^4=1</math> Proste, prawda? To dawno już odkryto. Teraz zaczynają się schody. |
||
Jeżeli <math>{-1}=i^2</math>, a <math> |
Jeżeli <math>{-1}=i^2</math>, a <math>(-1)^2=(-1)*(-1)=1</math> to w takim wypadku <math>i^4=1</math>. I tak dochodzimy do ostatecznego twierdzenia: <math>1^4=i^4=1</math>. Czyli <math>i=1</math> lub <math>i=-1</math>. Jasne? |
||
Teoria nie została do końca potwierdzona, ponieważ naukowiec, który to odkrył, prawdopodobnie wcześniej studiował w praktyce [[teoria stożka|teorię stożka]]. |
Teoria nie została do końca potwierdzona, ponieważ naukowiec, który to odkrył, prawdopodobnie wcześniej studiował w praktyce [[teoria stożka|teorię stożka]]. |
Wersja z 19:37, 5 kwi 2013
Liczba zespolona – w matematyce liczba postaci a+bi, inaczej ABI. Czasem, dla zmylenia przeciwnika, zapisywana jako (d, b) gdzie d (odwrócone b) = a z wcześniejszego wzoru. Założyć przy tym trzeba, że , co oczywiście nie ma sensu na zdrowy rozsądek. Dlatego też i nazywana jest jednostką urojoną. Jedynym znanym zastosowaniem liczb zespolonych jest uproszczenie skali ocen w szkołach średnich, na przykład zamiast „1” uczeń może powiedzieć, że dostał 1+5i, czyli tak zwaną szóstkę zespoloną, którą można zapisać również jako 2+4i, jednakże wartość większa jest zawsze urojona, a nauczyciele nierozumiejący teorii nie zapisują jej w dziennikach. W celu usunięcia tej nieścisłości wprowadzono reformę oświaty i nową maturę.
Historia
Liczby zespolone wyznaczone zostały po raz pierwszy przez Pitagorasa, gdzie miało oznaczać długość boku kwadratu o polu -1. Pitagoras wynalazł ją, gdyż właśnie taki obszar przegrał w karty z kumplem Sofoklesem i musiał jakoś to wytłumaczyć żonie. Źródła nic nie mówią o tym, na ile wymówka ta była skuteczna.
Przez wiele lat nie robiono z nimi nic ciekawego, a jedynie liczono. Dopiero w XIX wieku studenci z Francji postanowili zorganizować małą imprezę pod pretekstem nierównej walki z liczbami zespolonymi. Domagali się ich usunięcia, uznając że są one w ogóle nie są przydatne i tak naprawdę nie istnieją. Niestety ku udręce przyszłych matematyków protest przegrali.
Teorie
Liczba urojona doczekała się pierwszych logicznych wzorów. Według polskich matematyków, liczba . Jak? Oto wzór: Proste, prawda? To dawno już odkryto. Teraz zaczynają się schody. Jeżeli , a to w takim wypadku . I tak dochodzimy do ostatecznego twierdzenia: . Czyli lub . Jasne?
Teoria nie została do końca potwierdzona, ponieważ naukowiec, który to odkrył, prawdopodobnie wcześniej studiował w praktyce teorię stożka.