Opowiadanie: Różnice pomiędzy wersjami
M (Naprawa linków) |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
Z praktyką jest niestety o wiele gorzej. Aby zrozumieć w pełni genezę problemu, należy cofnąć się do grudnia roku [[1932]], gdy Robert E. Howard napisał pierwsze opowiadanie, którego bohaterem był niejaki [[Conan]]. Jak łatwo wywnioskować z przytoczonego linku, fabuła owego tekstu, a także kilkuset (kilku tysięcy?) następnych, nie była zbyt skomplikowana. |
Z praktyką jest niestety o wiele gorzej. Aby zrozumieć w pełni genezę problemu, należy cofnąć się do grudnia roku [[1932]], gdy Robert E. Howard napisał pierwsze opowiadanie, którego bohaterem był niejaki [[Conan]]. Jak łatwo wywnioskować z przytoczonego linku, fabuła owego tekstu, a także kilkuset (kilku tysięcy?) następnych, nie była zbyt skomplikowana. |
||
Skoro tak, wielu ludzi piszących do tej pory wyłącznie dla poprawy zapełnienia własnych szuflad, postanowiło zabrać się za tworzenie na poważnie. Na szczęście czytelników chronili dobrzy ludzie zwani [[redaktor]]ami (wersja dla niedoszłych pisarzy: ''te wstrętne uzależnione od [[kawa|kawy]] i [[ |
Skoro tak, wielu ludzi piszących do tej pory wyłącznie dla poprawy zapełnienia własnych szuflad, postanowiło zabrać się za tworzenie na poważnie. Na szczęście czytelników chronili dobrzy ludzie zwani [[redaktor]]ami (wersja dla niedoszłych pisarzy: ''te wstrętne uzależnione od [[kawa|kawy]] i [[papierosy|papierosów]] grube świnie''), którzy w najlepszym wypadku odsyłali teksty z powrotem do autorów. |
||
Sytuacja zmieniła się po 6 sierpnia [[1991]], gdy do publicznego dostępu amerykańscy wojskowi oddali przyczynę wszelkiego zła obecnych czasów – [[Internet]]. Autorzy, odrzuceni przez wszystkie możliwe wydawnictwa, uzyskali nowy środek do <del>dręczenia</del> pozyskiwania czytelników. |
Sytuacja zmieniła się po 6 sierpnia [[1991]], gdy do publicznego dostępu amerykańscy wojskowi oddali przyczynę wszelkiego zła obecnych czasów – [[Internet]]. Autorzy, odrzuceni przez wszystkie możliwe wydawnictwa, uzyskali nowy środek do <del>dręczenia</del> pozyskiwania czytelników. |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
== Jak poznać, że czytasz opko? == |
== Jak poznać, że czytasz opko? == |
||
Istnieje wiele sposobów pozwalających odróżnić opko od opowiadania. Niektóre są tak dalece skuteczne, że pozwalają na określenie przynależności gatunkowej bez czytania choćby jednego zdania. Oto kilka z nich: |
Istnieje wiele sposobów pozwalających odróżnić opko od opowiadania. Niektóre są tak dalece skuteczne, że pozwalają na określenie przynależności gatunkowej bez czytania choćby jednego zdania. Oto kilka z nich: |
||
*Jeśli blog posiada [[Kolor różowy|różowe]] tło, a tytuł pisany jest w [[ |
*Jeśli blog posiada [[Kolor różowy|różowe]] tło, a tytuł pisany jest w [[Pokemoniaste pismo|Ta|<i|\/| StY|_u]] – czytasz opko. |
||
*Jeśli dla odmiany tło jest mroczne, a „utwór” zaczyna się od głębokiego wiersza (preferowany Przybyszewski bądź bardziej nowocześnie [[Paulo Coelho|Coelho]]) – czytasz opko. |
*Jeśli dla odmiany tło jest mroczne, a „utwór” zaczyna się od głębokiego wiersza (preferowany Przybyszewski bądź bardziej nowocześnie [[Paulo Coelho|Coelho]]) – czytasz opko. |
||
*Jeśli w pierwszym zdaniu tekstu zostało popełnionych kilka błędów ortograficznych, interpunkcyjnych bądź, o zgrozo, logicznych<ref>Tak, zdarzają się takie przypadki</ref> – czytasz opko. |
*Jeśli w pierwszym zdaniu tekstu zostało popełnionych kilka błędów ortograficznych, interpunkcyjnych bądź, o zgrozo, logicznych<ref>Tak, zdarzają się takie przypadki</ref> – czytasz opko. |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Zapewne o tym teraz myślisz, prawda? Jesteś inteligentnym, młodym człowiekiem, z [[język polski|polskiego]] masz same piątki i nigdy nie narzekałeś na brak wyobraźni? Sądzisz, że jesteś lepszy od przytoczonych wyżej przypadków? Taa... innym też się tak wydawało. Załóżmy jednak, że naprawdę masz chęć coś napisać. Aby jednak nie skończyć jak wymienieni powyżej, przeczytaj kilka poniższych rad: |
Zapewne o tym teraz myślisz, prawda? Jesteś inteligentnym, młodym człowiekiem, z [[język polski|polskiego]] masz same piątki i nigdy nie narzekałeś na brak wyobraźni? Sądzisz, że jesteś lepszy od przytoczonych wyżej przypadków? Taa... innym też się tak wydawało. Załóżmy jednak, że naprawdę masz chęć coś napisać. Aby jednak nie skończyć jak wymienieni powyżej, przeczytaj kilka poniższych rad: |
||
*Przede wszystkim tekst powinien mieć budowę trójdzielną, tj. mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Banał? Owszem, jeżeli pisze się rozprawkę na stronę A4. W wypadku opowiadania o długości kilkudziesięciu tysięcy znaków bez planu wydarzeń prędzej zniesiesz jajo (czy tam [[Achaja|Achaję]]) niż napiszesz coś w czym zakończenie jest powiązane ze wstępem. |
*Przede wszystkim tekst powinien mieć budowę trójdzielną, tj. mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Banał? Owszem, jeżeli pisze się rozprawkę na stronę A4. W wypadku opowiadania o długości kilkudziesięciu tysięcy znaków bez planu wydarzeń prędzej zniesiesz jajo (czy tam [[Achaja|Achaję]]) niż napiszesz coś w czym zakończenie jest powiązane ze wstępem. |
||
*Drugą ważną kwestią jest konstrukcja bohatera. Naprawdę czytelnika nie interesują [[Ty|Twoje]] marzenia, a już zwłaszcza marzenia erotyczne na temat jakiejś cycatej [[ |
*Drugą ważną kwestią jest konstrukcja bohatera. Naprawdę czytelnika nie interesują [[Ty|Twoje]] marzenia, a już zwłaszcza marzenia erotyczne na temat jakiejś cycatej [[elfy|elfki]]. Tworzenie kombajnu do zabijania też nie jest za dobrym pomysłem, nic oryginalnego wtedy nie wymyślisz. |
||
*Ważna jest też konsekwencja. Jeśli stworzymy bohatera o sercu czarnym jak dupa [[Szatan]]a, nie może on nagle pochylić się nad losem różowego [[królik|króliczka]]. Może go co najwyżej usmażyć na patelni. W innym wypadku czytelnik będzie bardzo skonfundowany całą sytuacją. Oczywiście przemiana wewnętrzna bohatera może mieć miejsce, ale musi być uzasadniona fabularnie. |
*Ważna jest też konsekwencja. Jeśli stworzymy bohatera o sercu czarnym jak dupa [[Szatan]]a, nie może on nagle pochylić się nad losem różowego [[królik|króliczka]]. Może go co najwyżej usmażyć na patelni. W innym wypadku czytelnik będzie bardzo skonfundowany całą sytuacją. Oczywiście przemiana wewnętrzna bohatera może mieć miejsce, ale musi być uzasadniona fabularnie. |
||
*Unikaj pisania o sprawach, o których nie masz pojęcia. Brzmi brutalnie, owszem. Nie łudź się jednak, że stworzysz przekonujący opis wytapiania szkła metodą walcowania, jeśli nigdy tego nie robiłeś. I tak, [[seks|innych rzeczy]] ta zasada też dotyczy. |
*Unikaj pisania o sprawach, o których nie masz pojęcia. Brzmi brutalnie, owszem. Nie łudź się jednak, że stworzysz przekonujący opis wytapiania szkła metodą walcowania, jeśli nigdy tego nie robiłeś. I tak, [[seks|innych rzeczy]] ta zasada też dotyczy. |
Wersja z 14:54, 1 wrz 2013
Szablon:Tjednowątkowy utwór pisany prozą. Jego tworzeniem zajmują się doświadczeni i mądrzy pisarze, którzy mają do przekazania swoje zdanie na temat ściśle określonego problemu. Przynajmniej tak to wygląda w teorii, bo w praktyce...
Co z tą praktyką?
Z praktyką jest niestety o wiele gorzej. Aby zrozumieć w pełni genezę problemu, należy cofnąć się do grudnia roku 1932, gdy Robert E. Howard napisał pierwsze opowiadanie, którego bohaterem był niejaki Conan. Jak łatwo wywnioskować z przytoczonego linku, fabuła owego tekstu, a także kilkuset (kilku tysięcy?) następnych, nie była zbyt skomplikowana.
Skoro tak, wielu ludzi piszących do tej pory wyłącznie dla poprawy zapełnienia własnych szuflad, postanowiło zabrać się za tworzenie na poważnie. Na szczęście czytelników chronili dobrzy ludzie zwani redaktorami (wersja dla niedoszłych pisarzy: te wstrętne uzależnione od kawy i papierosów grube świnie), którzy w najlepszym wypadku odsyłali teksty z powrotem do autorów.
Sytuacja zmieniła się po 6 sierpnia 1991, gdy do publicznego dostępu amerykańscy wojskowi oddali przyczynę wszelkiego zła obecnych czasów – Internet. Autorzy, odrzuceni przez wszystkie możliwe wydawnictwa, uzyskali nowy środek do dręczenia pozyskiwania czytelników.
Ich potrzeba tworzenia była tak silna, że wkrótce powstały serwisy, w których mogli zamieszczać swoją grafomańską twórczość. Mowa oczywiście o znanych i kochanych blogach ale też o choćby Nonsensopedii. Tak, to, co właśnie czytasz to tylko grafomańskie wypociny jakiegoś grubego pryszczatego nastolatka, któremu brakuje kolegów i nie ma co ze sobą zrobić w czasie wolnym[1].
Wróćmy jednak do blogów. Wkrótce odkryły je także osoby niekoniecznie potrafiące pisać lub też stosujące alternatywną gramatykę. Tworzyły tak zawzięcie aż doprowadziły do powstania kanonu stylistycznego typowego dla tego typu tekstów nazywanych opkami.
Jak poznać, że czytasz opko?
Istnieje wiele sposobów pozwalających odróżnić opko od opowiadania. Niektóre są tak dalece skuteczne, że pozwalają na określenie przynależności gatunkowej bez czytania choćby jednego zdania. Oto kilka z nich:
- Jeśli blog posiada różowe tło, a tytuł pisany jest w Ta|<i|\/| StY|_u – czytasz opko.
- Jeśli dla odmiany tło jest mroczne, a „utwór” zaczyna się od głębokiego wiersza (preferowany Przybyszewski bądź bardziej nowocześnie Coelho) – czytasz opko.
- Jeśli w pierwszym zdaniu tekstu zostało popełnionych kilka błędów ortograficznych, interpunkcyjnych bądź, o zgrozo, logicznych[2] – czytasz opko.
- Jeśli bohaterem jest Mary Sue/Garym Stu – czytasz opko.
Filtrowanie czytanych tekstów zgodnie z powyższymi zasadami pozwala odrzucić na wstępie około 98% opek. Oszczędza to wielu opisów schodzenia na śniadanie czy kiepskiej erotyki, o urazach psychicznych już nawet nie wspominając. Należy przy tym nadmienić, że możemy zetknąć się z opkiem w wersji papierowej, na przykład przeglądając szafki w domu babci. W takim wypadku dwie pierwsze metody mogą okazać się nieskuteczne.
Jak napisać opowiadanie?
Zapewne o tym teraz myślisz, prawda? Jesteś inteligentnym, młodym człowiekiem, z polskiego masz same piątki i nigdy nie narzekałeś na brak wyobraźni? Sądzisz, że jesteś lepszy od przytoczonych wyżej przypadków? Taa... innym też się tak wydawało. Załóżmy jednak, że naprawdę masz chęć coś napisać. Aby jednak nie skończyć jak wymienieni powyżej, przeczytaj kilka poniższych rad:
- Przede wszystkim tekst powinien mieć budowę trójdzielną, tj. mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Banał? Owszem, jeżeli pisze się rozprawkę na stronę A4. W wypadku opowiadania o długości kilkudziesięciu tysięcy znaków bez planu wydarzeń prędzej zniesiesz jajo (czy tam Achaję) niż napiszesz coś w czym zakończenie jest powiązane ze wstępem.
- Drugą ważną kwestią jest konstrukcja bohatera. Naprawdę czytelnika nie interesują Twoje marzenia, a już zwłaszcza marzenia erotyczne na temat jakiejś cycatej elfki. Tworzenie kombajnu do zabijania też nie jest za dobrym pomysłem, nic oryginalnego wtedy nie wymyślisz.
- Ważna jest też konsekwencja. Jeśli stworzymy bohatera o sercu czarnym jak dupa Szatana, nie może on nagle pochylić się nad losem różowego króliczka. Może go co najwyżej usmażyć na patelni. W innym wypadku czytelnik będzie bardzo skonfundowany całą sytuacją. Oczywiście przemiana wewnętrzna bohatera może mieć miejsce, ale musi być uzasadniona fabularnie.
- Unikaj pisania o sprawach, o których nie masz pojęcia. Brzmi brutalnie, owszem. Nie łudź się jednak, że stworzysz przekonujący opis wytapiania szkła metodą walcowania, jeśli nigdy tego nie robiłeś. I tak, innych rzeczy ta zasada też dotyczy.
- Nie bój się skonsultować ze słownikiem pisowni danego słowa. Popełnienie błędu w oczywistym wyraRzeniu tylko cię skompromituje... Z tych samych względów warto unikać też używania trudnych słów. Zresztą, one z reguły zamiast nobilitować autora tylko denerwują czytelnika. Jakbyś się czuł, gdyby ten tekst był napisany bez żadnego uzasadnienia takim stylem? Tak par excellence i non adequat?
Zobacz też
- Analizatornia – artykuł o osobach odczuwających masochistyczną potrzebę grzebania się w opkach.
- Archetypiczne opka.
- Nonsensopedyjna skarbnica opowiadań...
- I jej druga część.