Komiks: Różnice pomiędzy wersjami
M (- wEdycji, to hasło na dziś) |
Mikiapole3 (dyskusja • edycje) (jeszcze dodam zdjęcia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{WEdycji}} |
|||
'''Komiks''' – [[historyjka]] obrazkowa składająca się z kilku do kilkuset obrazków w prostokątnych (choć nie zawsze) ramkach i [[dymek|dymków]] przedstawiających co dana postać myśli, lub mówi. Zwykle nie zawiera wiele [[treść|treści]]. W takim komiksie nie ma dużo do czytania, bo, jak już wspominaliśmy, po prostu komiks zawiera mało tekstu. Istnieją jeszcze komiksy bardziej złożone, które zawierają więcej tekstu ([[Koziołek Matołek]]). Istnieje też odmiana komiksu zwana [[książka|książką]]. Jest w niej mniej obrazków i więcej tekstu. |
|||
'''Komiks''' to rodzaj [[historyjka|historyjki]] [[obrazek|obrazkowej]] składającej się z kilku do kilkuset obrazków w z reguły prostokątnych (znane są także inne kształty) ramkach i [[dymek|dymków]] przedstawiających co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć, ale jest to [[cenzura|ocenzurowane]]. Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami. |
|||
==Historia== |
|||
Komiks ma bardzo długą historię - już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em jak [[polowanie]] czy [[zbieractwo]]. |
|||
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starozytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida|piramida]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecja|Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy. |
|||
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]], wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu - tzw. [[Tkanina z Bayeux|Tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]]. |
|||
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej - do najsłynniejszy rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej "Kaplicy Sykstyńskiej" czy "Życie Dziecka" [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo - każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Liza]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy. |
|||
W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]]. |
|||
==Współczesność== |
|||
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]] wyszczególniające się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, amerykańskie z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność. |
|||
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach - od popularnych wersja książkowych i albumowych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]]. |
|||
Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] - ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu "komiksów-potworków" typu [[Radio Muranów]] - gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe. Dobrym przykładem komiksu internetowego jest [[Losux]]. |
|||
==Linki== |
|||
*[http://www.astrouw.edu.pl/~soszynsk/ O komiksach] |
|||
*[http://animedream.boo.pl O dziełach typu manga] |
|||
*[http://www.losux.prv.pl/ Niszowy komiks internetowy] |
|||
*[http://www.radiomuranow.za.pl/ Najbardziej znany komiks internetowy w Polsce] |
|||
{{stublit}} |
|||
[[Kategoria:Literatura]] |
[[Kategoria:Literatura]] |
Wersja z 14:08, 9 wrz 2006
Ten artykuł jest w edycji i kogoś właśnie osłabiło w trakcie jego pisania. Aby go nie dobić, poczekaj aż wytrzeźwieje i dokończy swoją twórczość. Jeżeli trwałoby to zbyt długo, skontaktuj się z administratorem. |
Komiks to rodzaj historyjki obrazkowej składającej się z kilku do kilkuset obrazków w z reguły prostokątnych (znane są także inne kształty) ramkach i dymków przedstawiających co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć, ale jest to ocenzurowane. Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.
Historia
Komiks ma bardzo długą historię - już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem jak polowanie czy zbieractwo.
Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramida wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.
Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu, wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu - tzw. Tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z muzeów francuskich.
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej - do najsłynniejszy rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej "Kaplicy Sykstyńskiej" czy "Życie Dziecka" Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo - każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Liza tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.
W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller czy polscy Tadeusz Baranowski i Szymon Kobyliński.
Współczesność
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga wyszczególniające się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach - od popularnych wersja książkowych i albumowych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.
Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe - ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu "komiksów-potworków" typu Radio Muranów - gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe. Dobrym przykładem komiksu internetowego jest Losux.