Team Lotus: Różnice pomiędzy wersjami
M Znacznik: edytor źródłowy |
(Allahu Thumburihhtu!) Znacznik: przez API |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Lotus 33 Silverstone.jpg |
[[Plik:Lotus 33 Silverstone.jpg|250px|thumb|Wygląda jak podróba, ale to oryginalny bolid Teamu Lotus]] |
||
[[Plik:Lotus ren.jpg |
[[Plik:Lotus ren.jpg|250px|thumb|Tania tandeta wyprzedzana przez droższą tandetę. Dopiero w listopadzie 2011 roku uznano, że dwa Lotusy to o jeden za dużo.]] |
||
[[Plik:Eric.jpg |
[[Plik:Eric.jpg|250px|thumb|Eric Boullier próbuje zrozumieć, którego Lotusa jest teraz szefem]] |
||
{{cytat|- [[Nick Heidfeld]] będzie jeździł w '''Lotusie'''. <br>- Ale w którym?|Przeciętna rozmowa}} |
{{cytat|- [[Nick Heidfeld]] będzie jeździł w '''Lotusie'''. <br>- Ale w którym?|Przeciętna rozmowa}} |
||
{{cytat|A mi się najbardziej podobają barwy '''Lotusa''', ale nie [[Lotus Renault GP|tamtego Lotusa]], tylko '''tego Lotusa'''|[[Włodzimierz Zientarski]] o kolorze [[Kolor zielony|zielonym]]}} |
{{cytat|A mi się najbardziej podobają barwy '''Lotusa''', ale nie [[Lotus Renault GP|tamtego Lotusa]], tylko '''tego Lotusa'''|[[Włodzimierz Zientarski]] o kolorze [[Kolor zielony|zielonym]]}} |
Aktualna wersja na dzień 11:49, 29 sty 2017
- Nick Heidfeld będzie jeździł w Lotusie.
- Ale w którym?
- Przeciętna rozmowa
A mi się najbardziej podobają barwy Lotusa, ale nie tamtego Lotusa, tylko tego Lotusa
- Włodzimierz Zientarski o kolorze zielonym
Team Lotus – zespół Formuły 1 aktywny w latach 1954–1995. Od 2010 po torach królowej sportów motorowych błąkają się tanie podróby samochodów tego teamu. Od 2012 Lotus, który w 2011 nazywał się Lotus przybrał nazwę Caterham, a Lotus Renault awansował na Lotusa. Sam musisz dojść do tego, o którym Lotusie czytasz artykuł.
Początki[edytuj • edytuj kod]
Zanim Lotus poszedł na głęboką wodę ścigał się w mniejszych seriach. Jedną z nich była klasa wyścigowa o wdzięcznej nazwie Formuła Junior. Jednak w 1958 zespół zgłosił się do Mistrzostw Świata Formuły 1. Po kilku latach startów znany był głównie z tego, że umieszcza swoje silniki gdzie się da. W pierwszych dwóch sezonach był on między nogami kierowcy, później pod siedzeniem, a w planach było wstawienie go nad głową zawodnika jako element aerodynamiczny.
Lata 60.[edytuj • edytuj kod]
Team Lotus został Mistrzem Świata konstruktorów w sezonie 1963 i 1965. W tych samych latach doprowadził również swoich kierowców do tytułu. Zespół rósł w sile, co w rezultacie przyniosło mu sławę. W 1967 roku szef zespołu, Colin Chapman, postanowił w końcu zyskać coś więcej niż satysfakcję i znalazł sponsora. Bolid Lotus 49 był pierwszym w historii sportów motorowych z reklamami sponsora. Więc jeżeli was też irytuje nadmierna ilość napisów na dzisiejszych autach F1 to już wiecie do kogo mieć pretensje.
Lata 70.[edytuj • edytuj kod]
W kwestii marketingu team posunął się o krok dalej. Barwy ich samochodu narzucił tytularny sponsor – John Player Special. Nawet sam bolid miał dość prostokątny kształt, aby wyglądać jak rozdeptana paczka papierosów. Innowacją w bolidzie były spoilery zintegrowane z nadwoziem. Niestety to tylko brzmi mądrze – chodzi o to, że przednie skrzydło było po prostu dłuższe.
Lata 80.[edytuj • edytuj kod]
Konstruktorzy po raz kolejny zastosowali nowinkę. Tym razem był to system aktywnego zawieszenia. Na ostrych zakrętach zawieszenie tańczyło w rytm disco, co poprawiało sterowność. W 1985 roku do teamu dołączył Ayrton Senna. Nie ma w tym nic interesującego ani zabawnego, ale grzechem by było o tym nie wspomnieć.
Lata 90.[edytuj • edytuj kod]
To, co w dużej mierze wzmocniło zespół doprowadziło do jego upadku. W 1995 roku Team Lotus zakończył swoja wyścigową przygodę z powodu dużego zadłużenia oraz braku sponsorów.
Powrót w 2010[edytuj • edytuj kod]
Sezon 2010 był okazją dla nowych zespołów, ponieważ wolne były trzy nowe miejsca w stawce. Jedną lukę uzupełnił team Tony'ego Fernandesa o nazwie Lotus Racing. Użycie tej nazwy wywołało burzę, która okazała się być niczym w porównaniu do tornada spowodowanego zmienieniem nazwy na Team Lotus. Proces sądowy trwał długo, bo nikt nie miał pojęcia do kogo należą prawa do oryginalnej nazwy zespołu. Grupa Lotus i spółka Lotus Cars zalegalizowały nowemu teamowi używanie tej nazwy, jednak sprzeciw wyraziło przedsiębiorstwo Proton, do którego chyba należą prawa do tytułu.
Sprawę jeszcze bardziej skomplikowała nowa nazwa zespołu Roberta Kubicy – Lotus Renault. Fernandes w odwecie chciał ubarwić swój bolid tak samo jak ich konkurencja, ale ostatecznie pozostał przy zielono-żółtych barwach. Spór o kolorowankę nie zakończył się jednak tak łatwo, ponieważ złożono protest przeciwko czarno-złotym barwom, bo kojarzą się one z wyrobem tytoniowym, a te reklamowane być nie mogą.
2012[edytuj • edytuj kod]
Pod koniec sezonu 2011 oba Lotusy doszły do porozumienia. Tony Fernandes został zmuszony do zmienienia nazwy swojego zespołu. Początkowo chciał przybrać nazwę Team Lothus, ale zdecydował się na Caterham. Prawdziwym Lotusem będzie teraz były zespół Renault.