Ikarus: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (łojej jak w ocze kole) |
M (dr.) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[plik:28autobusik.jpg|thumb|200px|Węgierska myśl techniczna]] |
[[plik:28autobusik.jpg|thumb|200px|Węgierska myśl techniczna]] |
||
[[plik:Ikarus 415 022 Partyzantow.JPG|thumb|200px|Piękny, nieprawdaż?]] |
[[plik:Ikarus 415 022 Partyzantow.JPG|thumb|200px|Piękny, nieprawdaż?]] |
||
{{Cytat|Chcesz |
{{Cytat|Chcesz klimatyzację? To otwórz okno!|Znanie przysłowie o klimatyzacji w '''Ikarusach'''}} |
||
{{Cytat|Skąd wytrzasnęli te zabytki?|Przeciętny komentarz o Ikarusach w XXI wieku}} |
{{Cytat|Skąd wytrzasnęli te zabytki?|Przeciętny komentarz o '''Ikarusach''' w XXI wieku}} |
||
'''Ikarus''' – [[Węgry|orbanistyczna]] marka |
'''Ikarus''' – [[Węgry|orbanistyczna]] marka z mieściny zwanej Székesfehérvár, produkująca głównie wysokopodłogowe autobusy i trolejbusy. Obiekt uwielbienia niektórych [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]], głównie tych z gatunku miłośników zabytków i śmietników na kółkach. Obecnie firma podupadła i produkuje tylko imitacje współczesnych autobusów. Autobusy tego producenta były kochane w [[Polska|Polsce]], gdyż potrafiły one wytrzymać na drogach więcej niż tydzień. |
||
== Typy == |
== Typy == |
||
* '''Ikarus 556''' – protoplasta wszystkich autobusów tej marki. Obecnie totalnie zapomniany za sprawą nowszych, bardziej popularnych modelów. |
* '''Ikarus 556''' – protoplasta wszystkich autobusów tej marki. Obecnie totalnie zapomniany za sprawą nowszych, bardziej popularnych modelów. |
||
* '''Ikarus 180''' – teoretycznie jest to tylko |
* '''Ikarus 180''' – teoretycznie jest to tylko wersja przegubowa 556, choć w praktyce, wygląda zupełnie inaczej niż jego mniejszy brat. Najstarsze modele mają już ponad pięćdziesiąt lat i są dosłownie na wagę złota, gdyż trudno je spotkać. |
||
* '''[[Ikarus 260]]''' – następca wysłużonego modelu 556. W latach siedemdziesiątych były to wspaniałe, nowoczesne, niezawodne autobusy. Obecnie są totalnie znienawidzone za sprawą wysokich podłóg i braku ogrzewania. |
* '''[[Ikarus 260]]''' – następca wysłużonego modelu 556. W latach siedemdziesiątych były to wspaniałe, nowoczesne, niezawodne autobusy. Obecnie są totalnie znienawidzone za sprawą wysokich podłóg i braku ogrzewania. Jednak te modele jeżdżą aż do dziś, jeden z nich nadal funkcjonuje w [[Autobusy w Czechowicach-Dziedzicach|PKM Czechowice-Dziedzice]]. |
||
* '''Ikarus 263''' – praktycznie identyczny jak 260 |
* '''Ikarus 263''' – praktycznie identyczny jak 260. Jedyną różnicą jest fakt, że został on stworzony głównie dla rynku [[Niemiecka Republika Demokratyczna|NRD]] i [[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]], a co za tym idzie, został wydłużony o równy jeden metr. Praktycznie to nic nie daje, ale na papierze prezentuje się znakomicie. |
||
[[ |
[[plik:Bus line 11B, Salgótarján.jpg|thumb|200px|Niskopodłogowy Ikar bez szyby z tyłu? Jak to możliwe?!]] |
||
* '''[[Ikarus 280]]''' – obiekt pożądania wielu [[MKM]]ów. Jest to przegubowa wersja poprzednika i różni się głównie tym. Powstało pierdyliard |
* '''[[Ikarus 280]]''' – obiekt pożądania wielu [[MKM]]ów. Jest to przegubowa wersja poprzednika i różni się od niego głównie tylko tym. Powstało pierdyliard wersji tego modelu różniących się głównie silnikiem i skrzyniami biegów. Obecnie seria ta prawie całkowicie wymarła, a jedyne miejsce, w których można je spotkać to [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielsko-Biała]] i [[Częstochowa]]. |
||
* '''Ikarus 280E''' – trolejbus zbudowany na bazie modelu 280. Do |
* '''Ikarus 280E''' – trolejbus zbudowany na bazie modelu 280. Do Polski trafiło jedynie trzynaście sztuk tych maszyn, a jedyny jaki pozostał na stanie Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Można je jednak nadal spotkać na liniach trolejbusowych w Budapeszcie. |
||
* '''Ikarus 284''' – model swojego brata w wersji średniopodłogowej. Powstał w skutek |
* '''Ikarus 284''' – model swojego brata w wersji średniopodłogowej. Powstał w skutek zjedzenia części podwozia przez rdzę. Okazało się, że można w resztkach zamontować silnik, a kratownica i tak wytrzyma. Model mimo tej wielkiej zalety nie został dobrze przyjęty i po dwóch latach produkcji został odstawiony do lamusa. |
||
* '''Ikarus 405''' – zbrodnia |
* '''Ikarus 405''' – zbrodnia przeciwko ludzkości. Ikarus klasy MIDI, który najpewniej miał być przykładem, jak takiego autobusu nie robić. Na szczęście do Polski trafiło zaledwie siedem sztuk, z czego pięć do [[Autobusy w Warszawie|Warszawy]] i dwa do [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielska-Białej]], gdzie jeździ tam ostatni model. |
||
* '''Ikarus 411''' – niskopodłogowy normalny Ikarus? |
* '''Ikarus 411''' – niskopodłogowy normalny Ikarus? Jak to możliwe?! A jednak. Wyróżniał się brakiem tylnej szyby, gdyż nie było sensu jej montowania z powodu pionowo ustawionego silnika. Mimo ciekawego pomysłu, do Polski trafiło jeszcze mniej sztuk niż modelu 405 – po dwa do [[Autobusy w Warszawie|Warszawy]] i [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielska-Białej]]. Obecnie całkowicie wycofane z trasy, ale MKM-owie uratowali jeden model z Warszawy i został on przeznaczony na zabytek. |
||
* '''Ikarus 412''' – kontynuacja modelu 411. Tym razem stał się modelem średniopodłogowym i udało się w nim stawić tylną szybę za sprawą poprzecznie zamontowanego silnika. Ilość sprowadzonych sztuk do naszego pięknego kraju nie powala ale nie jest to tak mała liczba jak w przypadku poprzednich modeli. |
* '''Ikarus 412''' – kontynuacja modelu 411. Tym razem stał się modelem średniopodłogowym i udało się w nim stawić tylną szybę za sprawą poprzecznie zamontowanego silnika. Ilość sprowadzonych sztuk do naszego pięknego kraju nie powala, ale nie jest to tak mała liczba jak w przypadku poprzednich modeli. |
||
[[Plik:DLA Ikarus bus.jpg|thumb|200px|Dawno temu we Wrocławiu…]] |
[[Plik:DLA Ikarus bus.jpg|thumb|200px|Dawno temu we Wrocławiu…]] |
||
* '''[[Ikarus 415]]''' – kontynuacja kontynuacji modelu 411. W przeciwieństwie do poprzedników został doceniony przez |
* '''[[Ikarus 415]]''' – kontynuacja kontynuacji modelu 411. W przeciwieństwie do poprzedników, został on doceniony przez Polaków i trafił do Polski w liczbie sześćdziesięciu czterech sztuk – najwięcej (prawie 2/3) do [[Autobusy w Bielsku-Białej|MZK Bielsko-Biała]], gdzie tam został pokochany za swoją wytrzymałość i silne silniki, które świetnie sprawdzały się na dziurawych, górskich drogach. Ponadto zagościły jeszcze do Częstochowy, Bytomia i Kędzierzyna-Koźla. Ostatnie sztuki tej serii nadal są używane. |
||
* '''[[Ikarus 417]]''' – takie nie wiadomo co. Nazwa mówi, że jest to przegub modelu 415 choć faktycznie jest to dłuższa wersja modelu 411. Jedynym sensownym miejscem gdzie można było je spotkać był [[Autobusy we Wrocławiu|Wrocław]]. |
* '''[[Ikarus 417]]''' – takie nie wiadomo co. Nazwa mówi, że jest to przegub modelu 415, choć faktycznie jest to dłuższa wersja modelu 411. Jedynym sensownym miejscem, gdzie można było je spotkać, był [[Autobusy we Wrocławiu|Wrocław]]. |
||
* '''Ikarus 435''' – przegubowa wersja modelu 405. Zostały pokochane przez mieszkańców [[Moskwa|Moskwy]] i to tam najwięcej modeli |
* '''Ikarus 435''' – przegubowa wersja modelu 405. Zostały pokochane przez mieszkańców [[Moskwa|Moskwy]] i to tam wyeksportowano najwięcej modeli. W Polsce nie zdobył zbytniej popularności i został głównie olany przez przewoźników. Ostatnia sztuka z Częstochowy została wycofana i w [[2016]] roku przeznaczona na zabytek. |
||
* '''Ikarus 256''' – jeden z najśmieszniejszych projektów marki |
* '''Ikarus 256''' – jeden z najśmieszniejszych projektów marki, autobus turystyczny na bazie modelu 260. Mimo przeciwności losu, został doceniony i był produkowany przez prawie trzydzieści lat. |
||
== Zalety == |
== Zalety == |
||
* '''Wytrzymały''' – nie |
* '''Wytrzymały''' – nie wszystkie, ale większość z nich świetnie dawała sobie radę na dziurawych drogach. |
||
* '''Pojemny''' – |
* '''Pojemny''' – dzięki dużej przestrzeni i mocnej kratownicy, do przegubowych modeli mogło wejść więcej niż 200 osób. |
||
* '''Tani''' – części zamienne nie droższe niż |
* '''Tani''' – części zamienne nie droższe niż 50 zł. W połączeniu z wytrzymałością, daje to niesamowity efekt. |
||
[[ |
[[plik:Ikarus 280 interior (3) SilesiaKomunikacja14.jpg|thumb|200px|Nienaganne wnętrze jednego z modeli 280]] |
||
== Wady == |
== Wady == |
||
* Wysokopodłogowe, niesamowicie |
* Wysokopodłogowe, niesamowicie denerwują starszych pasażerów, doprowadzając ich na skraj wytrzymałości, co powoduje zagrożenie dla innych ludzi. |
||
* Głośne zamykanie się drzwi, nie dotyczy starszych modeli z [[Rosja|Rosji]] (nie ma w nich drzwi) |
* Głośne zamykanie się drzwi, nie dotyczy starszych modeli z [[Rosja|Rosji]] (nie ma w nich drzwi). |
||
* Brak ogrzewania, sprawia problemy szczególnie zimą kiedy ręce przymarzają do rurek i siedzeń. |
* Brak ogrzewania, sprawia on problemy szczególnie zimą, kiedy ręce przymarzają do rurek i siedzeń. |
||
* Trzeszczący każdy element |
* Trzeszczący każdy element sprawia wrażenie, jakby jechało się pojazdem śmierci. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
* W [[Warszawa|Warszafce]] model 280 zyskał tytuł |
* W [[Warszawa|Warszafce]], model 280 zyskał tytuł ''węgierskiego króla warszawskich dróg''. |
||
* Najstarsze modele mają ponad trzydzieści pięć lat |
* Najstarsze modele mają ponad trzydzieści pięć lat i dalej jeżdżą. |
||
* W [[Bielsko-Biała|Bielsku-Białej]] modele 411 zyskały wątpliwy tytuł „zamiatarek”. |
* W [[Bielsko-Biała|Bielsku-Białej]], modele 411 zyskały wątpliwy tytuł „zamiatarek”. |
||
[[ |
[[plik:Zielony autobus.jpg|thumb|200px|Zielonogórskie cudo]] |
||
* Największą zaletą modelu 280 są duże otwierane okna które potrafią rdzewieć lub pachnąć pleśnią. |
* Największą zaletą modelu 280 są duże otwierane okna, które potrafią rdzewieć lub pachnąć pleśnią. |
||
* Drzwi starszych modeli strasznie piszczą przy zamykaniu się. |
* Drzwi starszych modeli strasznie piszczą przy zamykaniu się. Nieważne czy są harmonijkowe, czy płatowe. |
||
* |
* Ich obsługa jest tak banalnie prosta, że nawet najgłupsza blondynka jest w stanie je prowadzić. |
||
* Pasażerowie wiecznie narzekają na brak ogrzewania w starszych, wysokich modelach. Producent odpiera te oskarżenia tłumacząc, że gorące opary silnika idą do góry tworząc ciepłe powietrze. |
* Pasażerowie wiecznie narzekają na brak ogrzewania w starszych, wysokich modelach. Producent odpiera te oskarżenia tłumacząc, że gorące opary silnika idą do góry, tworząc ciepłe powietrze. |
||
* Brak tylnej szyby w modelu 411 jest podobno podyktowany temu aby kierowcy nie widzieli |
* Brak tylnej szyby w modelu 411 jest podobno podyktowany temu, aby kierowcy nie widzieli wyprzedzających aut. |
||
* Modele serii 200 są znane z niskiego spalania |
* Modele serii 200 są znane z niskiego spalania – najmniej palą, kiedy nie jeżdżą. |
||
{{Ciężarówki}} |
{{Ciężarówki}} |
Wersja z 22:32, 29 lis 2017
Ten artykuł jest w edycji i kogoś właśnie osłabiło w trakcie jego pisania. Aby go nie dobić, poczekaj aż wytrzeźwieje i dokończy swoją twórczość. Jeżeli trwałoby to zbyt długo, skontaktuj się z administratorem lub z użytkownikiem o nicku NikoMiku. |
Chcesz klimatyzację? To otwórz okno!
- Znanie przysłowie o klimatyzacji w Ikarusach
Skąd wytrzasnęli te zabytki?
- Przeciętny komentarz o Ikarusach w XXI wieku
Ikarus – orbanistyczna marka z mieściny zwanej Székesfehérvár, produkująca głównie wysokopodłogowe autobusy i trolejbusy. Obiekt uwielbienia niektórych MKM-ów, głównie tych z gatunku miłośników zabytków i śmietników na kółkach. Obecnie firma podupadła i produkuje tylko imitacje współczesnych autobusów. Autobusy tego producenta były kochane w Polsce, gdyż potrafiły one wytrzymać na drogach więcej niż tydzień.
Typy
- Ikarus 556 – protoplasta wszystkich autobusów tej marki. Obecnie totalnie zapomniany za sprawą nowszych, bardziej popularnych modelów.
- Ikarus 180 – teoretycznie jest to tylko wersja przegubowa 556, choć w praktyce, wygląda zupełnie inaczej niż jego mniejszy brat. Najstarsze modele mają już ponad pięćdziesiąt lat i są dosłownie na wagę złota, gdyż trudno je spotkać.
- Ikarus 260 – następca wysłużonego modelu 556. W latach siedemdziesiątych były to wspaniałe, nowoczesne, niezawodne autobusy. Obecnie są totalnie znienawidzone za sprawą wysokich podłóg i braku ogrzewania. Jednak te modele jeżdżą aż do dziś, jeden z nich nadal funkcjonuje w PKM Czechowice-Dziedzice.
- Ikarus 263 – praktycznie identyczny jak 260. Jedyną różnicą jest fakt, że został on stworzony głównie dla rynku NRD i ZSRR, a co za tym idzie, został wydłużony o równy jeden metr. Praktycznie to nic nie daje, ale na papierze prezentuje się znakomicie.
- Ikarus 280 – obiekt pożądania wielu MKMów. Jest to przegubowa wersja poprzednika i różni się od niego głównie tylko tym. Powstało pierdyliard wersji tego modelu różniących się głównie silnikiem i skrzyniami biegów. Obecnie seria ta prawie całkowicie wymarła, a jedyne miejsce, w których można je spotkać to Bielsko-Biała i Częstochowa.
- Ikarus 280E – trolejbus zbudowany na bazie modelu 280. Do Polski trafiło jedynie trzynaście sztuk tych maszyn, a jedyny jaki pozostał na stanie Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Można je jednak nadal spotkać na liniach trolejbusowych w Budapeszcie.
- Ikarus 284 – model swojego brata w wersji średniopodłogowej. Powstał w skutek zjedzenia części podwozia przez rdzę. Okazało się, że można w resztkach zamontować silnik, a kratownica i tak wytrzyma. Model mimo tej wielkiej zalety nie został dobrze przyjęty i po dwóch latach produkcji został odstawiony do lamusa.
- Ikarus 405 – zbrodnia przeciwko ludzkości. Ikarus klasy MIDI, który najpewniej miał być przykładem, jak takiego autobusu nie robić. Na szczęście do Polski trafiło zaledwie siedem sztuk, z czego pięć do Warszawy i dwa do Bielska-Białej, gdzie jeździ tam ostatni model.
- Ikarus 411 – niskopodłogowy normalny Ikarus? Jak to możliwe?! A jednak. Wyróżniał się brakiem tylnej szyby, gdyż nie było sensu jej montowania z powodu pionowo ustawionego silnika. Mimo ciekawego pomysłu, do Polski trafiło jeszcze mniej sztuk niż modelu 405 – po dwa do Warszawy i Bielska-Białej. Obecnie całkowicie wycofane z trasy, ale MKM-owie uratowali jeden model z Warszawy i został on przeznaczony na zabytek.
- Ikarus 412 – kontynuacja modelu 411. Tym razem stał się modelem średniopodłogowym i udało się w nim stawić tylną szybę za sprawą poprzecznie zamontowanego silnika. Ilość sprowadzonych sztuk do naszego pięknego kraju nie powala, ale nie jest to tak mała liczba jak w przypadku poprzednich modeli.
- Ikarus 415 – kontynuacja kontynuacji modelu 411. W przeciwieństwie do poprzedników, został on doceniony przez Polaków i trafił do Polski w liczbie sześćdziesięciu czterech sztuk – najwięcej (prawie 2/3) do MZK Bielsko-Biała, gdzie tam został pokochany za swoją wytrzymałość i silne silniki, które świetnie sprawdzały się na dziurawych, górskich drogach. Ponadto zagościły jeszcze do Częstochowy, Bytomia i Kędzierzyna-Koźla. Ostatnie sztuki tej serii nadal są używane.
- Ikarus 417 – takie nie wiadomo co. Nazwa mówi, że jest to przegub modelu 415, choć faktycznie jest to dłuższa wersja modelu 411. Jedynym sensownym miejscem, gdzie można było je spotkać, był Wrocław.
- Ikarus 435 – przegubowa wersja modelu 405. Zostały pokochane przez mieszkańców Moskwy i to tam wyeksportowano najwięcej modeli. W Polsce nie zdobył zbytniej popularności i został głównie olany przez przewoźników. Ostatnia sztuka z Częstochowy została wycofana i w 2016 roku przeznaczona na zabytek.
- Ikarus 256 – jeden z najśmieszniejszych projektów marki, autobus turystyczny na bazie modelu 260. Mimo przeciwności losu, został doceniony i był produkowany przez prawie trzydzieści lat.
Zalety
- Wytrzymały – nie wszystkie, ale większość z nich świetnie dawała sobie radę na dziurawych drogach.
- Pojemny – dzięki dużej przestrzeni i mocnej kratownicy, do przegubowych modeli mogło wejść więcej niż 200 osób.
- Tani – części zamienne nie droższe niż 50 zł. W połączeniu z wytrzymałością, daje to niesamowity efekt.
Wady
- Wysokopodłogowe, niesamowicie denerwują starszych pasażerów, doprowadzając ich na skraj wytrzymałości, co powoduje zagrożenie dla innych ludzi.
- Głośne zamykanie się drzwi, nie dotyczy starszych modeli z Rosji (nie ma w nich drzwi).
- Brak ogrzewania, sprawia on problemy szczególnie zimą, kiedy ręce przymarzają do rurek i siedzeń.
- Trzeszczący każdy element sprawia wrażenie, jakby jechało się pojazdem śmierci.
Ciekawostki
- W Warszafce, model 280 zyskał tytuł węgierskiego króla warszawskich dróg.
- Najstarsze modele mają ponad trzydzieści pięć lat i dalej jeżdżą.
- W Bielsku-Białej, modele 411 zyskały wątpliwy tytuł „zamiatarek”.
- Największą zaletą modelu 280 są duże otwierane okna, które potrafią rdzewieć lub pachnąć pleśnią.
- Drzwi starszych modeli strasznie piszczą przy zamykaniu się. Nieważne czy są harmonijkowe, czy płatowe.
- Ich obsługa jest tak banalnie prosta, że nawet najgłupsza blondynka jest w stanie je prowadzić.
- Pasażerowie wiecznie narzekają na brak ogrzewania w starszych, wysokich modelach. Producent odpiera te oskarżenia tłumacząc, że gorące opary silnika idą do góry, tworząc ciepłe powietrze.
- Brak tylnej szyby w modelu 411 jest podobno podyktowany temu, aby kierowcy nie widzieli wyprzedzających aut.
- Modele serii 200 są znane z niskiego spalania – najmniej palą, kiedy nie jeżdżą.