Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (-osobastyl) Znacznik: edytor źródłowy |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (dr.) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
||
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać |
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę '''Karnaugha'''. |
||
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[ |
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Metoda Karnaugha|tablicy Karnaugha]]. |
||
* Jeżeli rozwiązałeś |
* Jeżeli rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
||
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
||
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
* '''Ciemna masa''' – studenci na kolokwium z elektroniki. |
* '''Ciemna masa''' – studenci na kolokwium z elektroniki. |
||
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola. |
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola. |
||
{{Informatyka}} |
{{Informatyka}} |
||
[[Kategoria:Informatyka |
[[Kategoria:Informatyka]] |
Wersja z 20:21, 4 paź 2018
Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy Karnaugha.
- Jeżeli rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
- Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
- Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
- Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
- Bramka RACZEJ NIE (NOPE) – bardzo często stosowana, zwraca sygnał na wejście.
- Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
- Bramka ACZKOLWIEK – naklejka na pralkę.
- Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
- Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym ciosem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz ,w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
- Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
- Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.