Rower: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to D@mi. Autor wycofanej wersji to 75.22.23.154.) |
|||
Linia 16: | Linia 16: | ||
[[Kategoria:Transport]] |
[[Kategoria:Transport]] |
||
[[en:Bicycle]] |
|||
[[ru:Велосипед]] |
Wersja z 04:56, 30 lis 2006
Rower to nowoczesny środek transportu pomagający schudnąć, odstresowujący, wzmagający pozytywne emocje, tworzący pozytywną energię i pozytywny nastrój. Rower jest następcą przestarzałego konia. Pierwszy projekt roweru wyszedł z głowy Leonarda da Vinci już w XVI w. Niestety jego konstrukcja nigdy nie znalazła zastosowania, gdyż wynalazca uznał ją za nieudaną. Wynikło to zapewne z tego, że Leonardo z powodu charakterytstycznego dla siebie roztargnienia, testował prototyp w pełnym zanurzeniu. W czasie tych żałosnych prób wypowiedział sam do siebie słynne: "O Leonardo, czemu się tak trudzisz?". Dopiero leżąc na łożu śmierci uświadomił sobie, że projekt łodzi podwodnej znajdował się w jego szkicowniku kilka kartek dalej. Kolejny projekt roweru został stworzony dopiero w XIX w. przez Karla Freiherr Drais von Sauerbronn, który dla większej komplikacji został nazwany drezyną, choć niezbyt nadawał się do jazdy po torach. Potem następowały liczne udziwnienia zwane usprawnieniami, oferujące użytkownikowi przeróżne niespodzianki w czasie jazdy, od wkręcenia nogi w szprychy do upadku z dużej wysokości (patrz. bicykl). Do najciekawszych projektów należy stworzona przez Johna Boyd-Dunlopa hybryda roweru z wężem ogrodowym, stosowana z wielkim powodzeniem do dzisiaj. Pozwala ona skutecznie chronić grządki w ogródku i zapobiega w znacznym stopniu uszkodzeniom męskich narządów rozrodczych. W obecnych czasach rower cieszy się popularnością na całym świecie, zwłaszcza w krajach, w których przyrost naturalny znacznie przewyższa możliwości produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego.
Zobacz też: