Autobusy w Zielonej Górze: Różnice pomiędzy wersjami
M (kategoria) Znacznik: edytor wizualny |
(red 1/n (bym skonczył jak by mi czasu nie zabrakło).) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{redakcja|wywalić nudne opisy linii, poprawić typografię, wyrzucić 1 os. l.poj.}} |
{{redakcja|wywalić nudne opisy linii, poprawić typografię, wyrzucić 1 os. l.poj.}} |
||
'''Autobusy w Zielonej Górze''' |
'''Autobusy w Zielonej Górze''' – zorganizowana{{fakt}} komunikacja publiczna działająca na terenie wsi wielkiej [[Zielona Góra]]. Jest szansa, że gdy wsiądziesz w Janach to wysiądziesz w [[Drzonków|Drzonkowie]] (czyli nadal w [[Niebyt|niebycie]]). Jest też szansa, że nie wsiądziesz, bo najbliższy autobus jest za 21470 minut, ewentualnie stoi i czeka we [[Wrocław]]iu. W przeciwieństwie do komunikacji w [[Gorzów Wielkopolski|Gorzowie]], nie zarejestrowano tutaj żadnego wykolejenia. |
||
== Linie dzienne == |
== Linie dzienne == |
||
* '''0 |
* '''0 (Botaniczna – Wrocławska)''' – w tym tworze zwanym również MZK numeracja linii zaczyna się od zera. Wbrew pozorom linia ta jeździ całkiem często (dwa kursy w roku). Podobnie jak na wielu innych, nigdy nie możesz być pewny, czy zawiezie cię tam gdzie tego chcesz i czy aby na pewno nie wylądujesz na drugim końcu miasta przez zjazd do zajezdni albo wywóz na strefę ekonomiczną w Kisielinie. Jeśli jednak jakimś cudem trafisz na nią na przystanku to zwykle jest zatłoczona. |
||
* '''1 |
* '''1 (Chynów - Jędrzychów)''' – dojazd na Jędrzychów tylko dla osób, które nie boją się skutków ubocznych. Niekiedy jeździ z <s>miejscowości</s> <s>wioski</s> sołectwa Jany i przez strefę ekonomiczną na spalonym lesie. Jeździ stadami (długa + krótka), bo ma tyle wariantów, że nawet MZK nie jest w stanie tego wyliczyć. |
||
* '''2 |
* '''2 (Jędrzychów - Naftowa)''' - linia z potencjałem okrutnie zmarnowanym. Wariantów więcej niż autobusów, które ją obsługują. Do Przylepu jeździ jak ma dobry humor (jeśli lubisz wstawanie o 5 rano to być może ją zobaczysz przez okno na przystanku). W innych przypadkach skraca sobie kurs do zajezdni lub na Naftową. [[Bo tak]]. |
||
* '''5 |
* '''5 (Czarkowo - Os. Leśne)''' - Linia, która gdy była dobra i rozwoziła ludzi do szkół i pracy, została zmieniona na taką, która nagle skręca i wywozi gdzieś. W skrócie linia dojazdowo-przesiadkowa. Jako jedyna obsługuje spore osiedle Zastalowskie (szkolne 4 i 10 zlikwidowano), a kursy na niej wykonują wyłącznie autobusy standardowe. Przepis na brak miejsca i powietrza do oddychania w autobusie. |
||
* '''6 |
* '''6 (Braniborska - Zajezdnia)''' - I znowu zajezdnia. Tam mieszkają tylko autobusy, a przepustowość jest tam większa niż w tramwaju na wrocławski Biskupin. Istnieją legendy, że ktoś wykorzystuje tę linię do przejazdów. Głównie wozi jednak wysokoprocentową mieszankę azotu z tlenem. Ale za to pchany jest na tą linię najnowszy tabor. <ref>Jeszcze ktoś Ursuska albo Mercedeska zabrudzi i co będzie? Niech będzie niewykorzystywany, ale za to czysty</ref> |
||
* '''8 |
* '''8 (Os. Śląskie - Zawadzkiego)''' - linia wschód - zachód. Przepełniona, dostarcza niezapomnianych wrażeń zapachowych. Według MZK idealnym remedium na zatłoczoną linię była zmiana taktu z 10 na 15 minut. Czy wyszło? Odpowiedzcie sobie sami. |
||
* '''9 |
* '''9 (Os. Czarkowo - Jędrzychów)''' - nie dość, że wozi pasażerów na Jędrzychów, to czasem nawet i dalej. <s>Ważna</s> linia szkolna, ale tak ważna, że kursuje raz na kilka lat. Kolejna ofiara cięć MZK po 2021 roku. Uroczysty pogrzeb się nie odbędzie. |
||
* '''10 |
* '''10 (Drzonków - Wyczółkowskiego)''' - niby gdzieś jeździ, ale nie wiadomo gdzie. Jak większość linii kończy kursy ok. godziny 19 (jest już po dobranocce i można iść spać). |
||
⚫ | * '''17 (Francuska - Herberta)''' - dziwny twór z przystankiem końcowym na żądanie. Trasa tej linii zmienia się tak często, że nie jesteśmy pewni czy po wejściu do autobusu ten nagle nie wywiezie cię gdzieś indziej. Poprzednio zapewniała dojazd do szkoły mieszkańcom Chynowa, teraz nie służy [[nic]]zemu. |
||
* '''12 - Lechitów - Wyczółkowskiego''' - Linia łącząca osiedle domkowe z innym osiedlem domkowym w innej części miasta. Nie dojedziesz w żadne konkretne miejsce - używasz tylko jeśli wiesz, że pojedzie coś w co możesz się przesiąść). |
|||
⚫ | |||
* '''14 - Os. Śląskie - Zawadzkiego''' - Niby "8", a jednak nie. Jedno z niewielu sensownych (i w miarę często kursujących) połączeń MZK. Cierpi na przypadłość "5" (krótkie autobusy), ale omija ścisłe centrum miasta. |
|||
⚫ | * '''20 (Przylep działki / Przylep Lotnisko / Przylep / Przylep / Przylep - Dworzec Główny''') - Bardzo potrzebna linia, która praktycznie nie kursuje. Jest idealnie rozsynchronizowana jeśli chcesz się na nią przesiąść z pociągu Regio lub innego autobusu MZK. No i oczywiście, '''przylep'''iono (z jazdą prosto na zajezdnię wliczając). |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | * '''20 |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''25 - Droszków - Dworzec Główny''' - Jedyna linia, która wyjeżdża poza granice miasta. |
|||
* '''26 - Wyczółkowskiego - Nowy Kisielin''' - Jeździ rzadko, ale jeśli już jeździ to jest zatłoczona. Dojazdówka do strefy ekonomicznej na Nowym Kisielinie oraz "intercampus", czyli połączenie Campusu A (dawna Politechnika Zielonogórska) z Campusem B Uniwersytetu Zielonogórskiego. |
|||
* '''27 - Wyspiańskiego - Ochla i dalej''' - Wielowersjowa linia (podobno tylko trzy warianty, ale jednak nie, bo sześć lub osiem). Czasem pojedzie tu, czasem tam. Nie jeździ zbyt często i jest jedynym połączeniem z Ochli. |
* '''27 - Wyspiańskiego - Ochla i dalej''' - Wielowersjowa linia (podobno tylko trzy warianty, ale jednak nie, bo sześć lub osiem). Czasem pojedzie tu, czasem tam. Nie jeździ zbyt często i jest jedynym połączeniem z Ochli. |
||
* '''29 - Os. Czarkowo - Os. Czarkowo''' - Zaczyna się i kończy w punkcie wyjścia. Jedyna linia okólna w mieście. Wozi spragnionych zakupów, w jedynej galerii handlowej, mieszkańców sporego osiedla. Dla funu jeździ wyłącznie w ciągu roku szkolnego w dni szkolne. |
* '''29 - Os. Czarkowo - Os. Czarkowo''' - Zaczyna się i kończy w punkcie wyjścia. Jedyna linia okólna w mieście. Wozi spragnionych zakupów, w jedynej galerii handlowej, mieszkańców sporego osiedla. Dla funu jeździ wyłącznie w ciągu roku szkolnego w dni szkolne. |
||
Linia 80: | Linia 76: | ||
|0,1,8,19 |
|0,1,8,19 |
||
|} |
|} |
||
{{przypisy}} |
|||
[[Kategoria:Sieci autobusowe]] |
[[Kategoria:Sieci autobusowe]] |
Wersja z 12:51, 25 cze 2023
Ten artykuł tak beznadziejnie zredagowano, że nawet nasz rezolutny szympans w to nie wierzy. A on cierpliwym zwierzęciem jest… Do przetrząśnięcia widłami: wywalić nudne opisy linii, poprawić typografię, wyrzucić 1 os. l.poj. Jeżeli nie potrafisz operować widłami ani redagować tekstu, zajrzyj do Kanciapy przed wzięciem się za poprawę. Jeżeli nie potrafisz uzasadnić wstawienia szablonu, nie wstawiaj go. |
Autobusy w Zielonej Górze – zorganizowana[potrzebne źródło] komunikacja publiczna działająca na terenie wsi wielkiej Zielona Góra. Jest szansa, że gdy wsiądziesz w Janach to wysiądziesz w Drzonkowie (czyli nadal w niebycie). Jest też szansa, że nie wsiądziesz, bo najbliższy autobus jest za 21470 minut, ewentualnie stoi i czeka we Wrocławiu. W przeciwieństwie do komunikacji w Gorzowie, nie zarejestrowano tutaj żadnego wykolejenia.
Linie dzienne
- 0 (Botaniczna – Wrocławska) – w tym tworze zwanym również MZK numeracja linii zaczyna się od zera. Wbrew pozorom linia ta jeździ całkiem często (dwa kursy w roku). Podobnie jak na wielu innych, nigdy nie możesz być pewny, czy zawiezie cię tam gdzie tego chcesz i czy aby na pewno nie wylądujesz na drugim końcu miasta przez zjazd do zajezdni albo wywóz na strefę ekonomiczną w Kisielinie. Jeśli jednak jakimś cudem trafisz na nią na przystanku to zwykle jest zatłoczona.
- 1 (Chynów - Jędrzychów) – dojazd na Jędrzychów tylko dla osób, które nie boją się skutków ubocznych. Niekiedy jeździ z
miejscowościwioskisołectwa Jany i przez strefę ekonomiczną na spalonym lesie. Jeździ stadami (długa + krótka), bo ma tyle wariantów, że nawet MZK nie jest w stanie tego wyliczyć. - 2 (Jędrzychów - Naftowa) - linia z potencjałem okrutnie zmarnowanym. Wariantów więcej niż autobusów, które ją obsługują. Do Przylepu jeździ jak ma dobry humor (jeśli lubisz wstawanie o 5 rano to być może ją zobaczysz przez okno na przystanku). W innych przypadkach skraca sobie kurs do zajezdni lub na Naftową. Bo tak.
- 5 (Czarkowo - Os. Leśne) - Linia, która gdy była dobra i rozwoziła ludzi do szkół i pracy, została zmieniona na taką, która nagle skręca i wywozi gdzieś. W skrócie linia dojazdowo-przesiadkowa. Jako jedyna obsługuje spore osiedle Zastalowskie (szkolne 4 i 10 zlikwidowano), a kursy na niej wykonują wyłącznie autobusy standardowe. Przepis na brak miejsca i powietrza do oddychania w autobusie.
- 6 (Braniborska - Zajezdnia) - I znowu zajezdnia. Tam mieszkają tylko autobusy, a przepustowość jest tam większa niż w tramwaju na wrocławski Biskupin. Istnieją legendy, że ktoś wykorzystuje tę linię do przejazdów. Głównie wozi jednak wysokoprocentową mieszankę azotu z tlenem. Ale za to pchany jest na tą linię najnowszy tabor. [1]
- 8 (Os. Śląskie - Zawadzkiego) - linia wschód - zachód. Przepełniona, dostarcza niezapomnianych wrażeń zapachowych. Według MZK idealnym remedium na zatłoczoną linię była zmiana taktu z 10 na 15 minut. Czy wyszło? Odpowiedzcie sobie sami.
- 9 (Os. Czarkowo - Jędrzychów) - nie dość, że wozi pasażerów na Jędrzychów, to czasem nawet i dalej.
Ważnalinia szkolna, ale tak ważna, że kursuje raz na kilka lat. Kolejna ofiara cięć MZK po 2021 roku. Uroczysty pogrzeb się nie odbędzie. - 10 (Drzonków - Wyczółkowskiego) - niby gdzieś jeździ, ale nie wiadomo gdzie. Jak większość linii kończy kursy ok. godziny 19 (jest już po dobranocce i można iść spać).
- 17 (Francuska - Herberta) - dziwny twór z przystankiem końcowym na żądanie. Trasa tej linii zmienia się tak często, że nie jesteśmy pewni czy po wejściu do autobusu ten nagle nie wywiezie cię gdzieś indziej. Poprzednio zapewniała dojazd do szkoły mieszkańcom Chynowa, teraz nie służy niczemu.
- 19 (Łężyca - Os. Śląskie) - wariantów więcej niż grzybów po deszczu. Zwykle spotkasz na niej przegubowca wypchanego po dach trującą mieszanką uczniów, studentów i pechowców, którym zachciało zrobić się przerwę od dojazdów autem do pracy. Do Łężycy dojeżdża tylko z nazwy.
- 20 (Przylep działki / Przylep Lotnisko / Przylep / Przylep / Przylep - Dworzec Główny) - Bardzo potrzebna linia, która praktycznie nie kursuje. Jest idealnie rozsynchronizowana jeśli chcesz się na nią przesiąść z pociągu Regio lub innego autobusu MZK. No i oczywiście, przylepiono (z jazdą prosto na zajezdnię wliczając).
- 21 (Jany - Dworzec Główny) - dojazdówka w godzinach, w których łaska linii "1" nie spadnie na mieszkańców oddalonych od centrum sołectw.
- 22 (Chynów - Dworzec Główny) - linia edukacyjna, jest tak pokręcona jak układ pokarmowy. Jej głównym zadaniem jest obsługa mieszkańców os. Kolorowego, którzy wolą wycieczki piesze z pętli "1" niż objazd przez Krępę.
- 27 - Wyspiańskiego - Ochla i dalej - Wielowersjowa linia (podobno tylko trzy warianty, ale jednak nie, bo sześć lub osiem). Czasem pojedzie tu, czasem tam. Nie jeździ zbyt często i jest jedynym połączeniem z Ochli.
- 29 - Os. Czarkowo - Os. Czarkowo - Zaczyna się i kończy w punkcie wyjścia. Jedyna linia okólna w mieście. Wozi spragnionych zakupów, w jedynej galerii handlowej, mieszkańców sporego osiedla. Dla funu jeździ wyłącznie w ciągu roku szkolnego w dni szkolne.
- 30 - Drzonków - Dworzec Główny - Tak jak "27" ma tyle wersji, że nie sposób doliczyć się gdzie co i kiedy dojeżdża.
- 38, 39 - Linie szkolne
- 44 - Wyspiańskiego - Jędrzychów - Linia na tyle odważna, aby odwiedzać zapomniane przez eMZetKa Os. Kwiatowe.
Linie wieczorne i poranne
Ciężko jest je nazwać liniami nocnymi - kursy robią pomiędzy 23 i północą oraz od 3 do 5 rano.
- N1 - Zawadzkiego - Dworzec Główny - Czyli "8" wracająca sobie po cichu do dworca o 23. Gdyby nadal była "8" nikt by niczego nie zauważył.
- N2 - Os. Czarkowo - Os. Śląskie - Dwa kursy dla najodważniejszych, najwytrzymalszych studentów, którzy spragnieni zaznania godziny spania przed zajęciami chcą wrócić do domu. Nocna "19".
- N3 - Botaniczna - Os. Śląskie - Dwa (w porywach nawet trzy!) kursy. Przy odrobinie szczęścia wrócisz/dojedziesz nią na nocny pociąg - nocne "0".
Tabor
Jeden z niewielu plusów komunikacji w Zielonej Górze. Najstarsze wozy mają 12 lat, wszystkie są niskopodłogowe, a aż 2/3 jest elektrycznych. Szkoda, że nikt nie chce ich prowadzić i większość stoi w zajezdni zamiast wozić pasażerów.
Nazwa | Napęd | Długość (m) | Sztuk | Data produkcji | Obsługiwane linie |
---|---|---|---|---|---|
Mercedes Conecto LF | Nożny, kopcący | 12 | 10 | 2011 | Rezerwa lub "25" do Droszkowa |
Mercedes Conecto G | Nożny, ręczny, kopcący | 18 | 20 | 2017 | 0,1,8,19 |
Ursus C12LFE | Niekopcący | 12 | 43 | 2018 | Wszystko co się nawinie |
Solaris Urbino 12 Electric | Niekopcący, pchają pasażerowie | 12 | 8 | 2023 | Różniasto |
Mercedes eCitaro | Niekopcący | 18 | 4 | 2023 | 0,1,8,19 |
Przypisy
- ↑ Jeszcze ktoś Ursuska albo Mercedeska zabrudzi i co będzie? Niech będzie niewykorzystywany, ale za to czysty