Rozkład jazdy: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 22: | Linia 22: | ||
== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy == |
== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy == |
||
'''Tłoki Górne''' 17.23<sub>a d r h j m z</sub> |
'''Tłoki Górne''' 17.23<sub>a d r h j m ó z</sub> |
||
<code> |
<code> |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną |
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną |
||
ó - w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła |
|||
z – Możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn |
z – Możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn |
Wersja z 15:10, 10 maj 2009
Rozkład jazdy – to lista godzin o której na pewno nie odjedzie nasz ulubiony pojazd komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać.
Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył.
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu wsiobusu, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty.
W większych miastach wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za przeszkleniem, co zaskutkowało zwiększoną agresją ze strony znudzonych pasażerów i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły non stop. Najnowsze rozkłady są w Koszalinie(elektroniczne), gdzie po ok. 2 tygodniach zniszczono pierwszą, honorową, szybę.
Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie zbieraczy złomu, skupów złomu a także ubogich i mało wybrednych kolekcjonerów.
Podział rozkładów jazdy
Rozkłady dzielimy na:
- książkowe – te są najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana.
- tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte graffiti, zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne.
- elektroniczne - podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje.
- telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny.
- internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę.
Przykładowy wpis z rozkładu jazdy
Tłoki Górne 17.23a d r h j m ó z
a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI
d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe
r – autobus nie kursuje w dni deszczowe
h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi
j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną
ó - w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła
z – Możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn