Samochód bezpieczeństwa: Różnice pomiędzy wersjami
M (→GP Europy 2007) |
|||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* Leżąca na torze butelka |
* Leżąca na torze butelka |
||
* Półnagi kibic na prostej startowej |
* Półnagi kibic na prostej startowej |
||
* [[Witalij Pietrow]] prezentujący swoją optymalną formę wyścigową |
* [[Witalij Pietrow]] prezentujący swoją optymalną formę wyścigową oraz wykonujący dziwne ewolucje na torze |
||
* [[Lewis Hamilton]] po próbie wyprzedzania |
* [[Lewis Hamilton]] po próbie wyprzedzania |
||
* Timo Glock "tańczący" na torze |
|||
* Otwarta studzienka kanalizacyjna |
* Otwarta studzienka kanalizacyjna |
||
* Karetka pogotowia zaparkowana w niewłaściwym miejscu |
* Karetka pogotowia zaparkowana w niewłaściwym miejscu |
Wersja z 19:32, 29 cze 2011
Provided ID could not be validated. Provided ID could not be validated. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa
- Andrzej Borowczyk o samochodzie bezpieczeństwa
Mamy jakiś element obcy na torze, bo przecież samochód bezpieczeństwa skądś się musiał wziąć
- Ponownie Andrzej, tym razem o tajemniczym powstaniu Safety Cara
Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte
- Maurycy Kochański o taktyce Fernando Alonso
Samochód bezpieczeństwa (lub Safety Car, w skrócie SC, w USA nazywany Pace Car) – pojazd mający na celu zwolnienie wszystkich kierowców wyścigowych znajdujących się na torze. Często jest powodem zamieszania w wyścigu, dzięki czemu wielu kibiców liczy na pojawienie się go podczas zawodów. Zbyt długa wizyta samochodu bezpieczeństwa na torze powoduje zupełnie odmienne odczucie i każdy oczekuje na ukazanie się napisu Safety Car in this lap.
Powody wyjazdu samochodu bezpieczeństwa
- Wypadek samochodowy
- Leżąca na torze butelka
- Półnagi kibic na prostej startowej
- Witalij Pietrow prezentujący swoją optymalną formę wyścigową oraz wykonujący dziwne ewolucje na torze
- Lewis Hamilton po próbie wyprzedzania
- Timo Glock "tańczący" na torze
- Otwarta studzienka kanalizacyjna
- Karetka pogotowia zaparkowana w niewłaściwym miejscu
- Stopniowe zamienianie się toru wyścigowego na tor regatowy
Safety Car w Formule 1
Rolę tą pełni srebrny Mercedes, który migocze sympatycznie różnokolorowymi lampkami. Pojazdem tym kieruje Bernd Mayländer.
GP Europy 2007
Podczas tego wyścigu na tor spadły duże ilości deszczu. Na jednym z zakrętów wypadło kilku kierowców, mimo, że na torze był już samochód bezpieczeństwa. Taki przebieg zdarzeń nie spodobał się Vitantonio Liuzziemu, który postanowił wejść w efektowny poślizg i uderzyć bokiem swojego bolidu w Safety Cara. Włoch minął się z celem, więc postanowił wycelować w stojący na poboczu traktor do wyciągania bolidów ze żwirowej pułapki, ale i tutaj plan się nie powiódł.
GP Brazylii 2002
Podczas tego wyścigu atak na SC zaplanował Nick Heidfeld. Głównym celem było zniszczenie drzwi srebrnego Mercedesa. Jednak Bernd Mayländer bardzo sprytnie poświęcił na przynętę samochód medyczny, a Niemiec dał się złapać w pułapkę i uderzył w drzwi tego właśnie pojazdu.
Safety Car w WTCC
Tutaj rolę SC pełnił niegdyś srebrny Chevrolet, teraz jest on koloru czerwonego, gdyż zdarzyło mu się przejechać kilku widzów.
Francja 2009
Podczas wyścigu w Pau na prowadzeniu od startu znajdował się Franz Engstler. Już na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji oraz pożaru jednego z samochodów. Na tor wyjechał Safety Car. Jak się potem okazało był to jednak samochód niebezpieczeństwa, ponieważ jego kierowca wyjechał z pit lane w taki sposób, że lider wyścigu nie miał szans wyhamować i uderzył w SC ze sporą prędkością. Wyścig zatrzymano, Engstler zakończył wyścig w efektowny sposób, a funkcję samochodu bezpieczeństwa przejął samochód medyczny.
Safety Car w innych seriach
6-godzinny wyścig Castellet
W 2011 roku po stracie do tego wyścigu okazało się, że SC nie zjechał do boksów po zapaleniu się zielonego światła. Spowodowało to zamieszanie, w którym doszło do wypadku. Przez ten incydent mety nie uzyskało trzech faworytów zawodów.
Le Mans 24
W 2011 roku po potężnej kraksie Audi R18 na tor wyjechały samochody bezpieczeństwa (tor Le Mans jest tak długi, że potrzeba trzech Safety Carów). Akcja ratunkowa oraz sprzątanie toru trwało jednak ponad dwie godziny, przez co, po raz pierwszy w historii wyścigów, samochód bezpieczeństwa musiał zjechać do boksów na tankowanie i wymianę opon.
V8 Supercars
W tej serii wyścigowej, na torze Phillip Island w 2009 roku, Safety Car stanął w miejscu, aby poczekać na nadjeżdżających kierowców. Kiedy liderzy wyścigu pojawili się na horyzoncie SC nawet nie drgnął, przez co zawodnicy postanowili wyprzedzać go po kolei. W pewnym momencie kierowca samochodu bezpieczeństwa przebudził się i zaczął dosłownie ścigać się z resztą stawki. Można wręcz powiedzieć, że Safety Car zajmował w pewnym momencie ósme miejsce. Niektóre źródła podają, że kierowca SC zażywał środki nasenne.
Dziwna sytuacja zdarzyła się również podczas jednego z wyścigów w Abu Dhabi. Tam z kolei samochód bezpieczeństwa jechał z prędkością 40 km/h, zamiast regulaminowych 80 km/h. Na torze zrobił się chaos, ponieważ kierowcy starali się jak mogli dogrzewać swoje opony, ale niska prędkość im to uniemożliwiała.