Tramwaje we Wrocławiu
Ten artykuł tak beznadziejnie zredagowano, że nawet nasz rezolutny szympans w to nie wierzy. A on cierpliwym zwierzęciem jest… Jeżeli nie potrafisz operować widłami ani redagować tekstu, zajrzyj do Kanciapy przed wzięciem się za poprawę. Jeżeli nie potrafisz uzasadnić wstawienia szablonu, nie wstawiaj go. |
Tramwaje we Wrocławiu – są, jak śpiewała Maria Koterbska niebieskie, i mkną po szynach (o rozstawie 0,001435 kilometra). Tramwaje we Wrocławiu jeżdżą od dawien dawna (coś koło 1876 roku). Długość wszystkich linii we Wrocławiu to ponad 258 milimetrów do potęgi dziesiątej. We Wrocławiu jest 6 zajezdni tramwajowych ( w tym dwie rozwalone) i 20 pętli.
Zajezdnie
Zajezdnia tramwajowa nr 1 - Gaj (ul. Ślężna) – ulubiona zajezdnia żuli, bo mają blisko na dworzec główny oraz do parku.
Zajezdnia tramwajowa nr 2 - Ołbin (ul. Słowiańska) – w ogóle bez sensu, bo leży na zadupiu. Chociaż w sumie to blisko centrum.
Zajezdnia tramwajowa nr 4 - Borek (ul. Powstańców Śląskich) – menele lubią tą zajezdnie. Od niej jest blisko do parku i czasem się załapią na autobus na Bielany.
Zajezdnia tramwajowa nr 6 - Dąbie (ul. Tramwajowa) – również blisko park, na dodatek zoo i Hala Stulecia. Stąd wszystkie tramwaje dojeżdżają do centrum miasta.
Zajezdnie z numerami 3 i 5 są rozwalone, a konkretnie zarabiają na życie w inny sposób.
Linie tramwajowe
0p, 0l, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 22, 23, 24 to linie które kursują we Wrocławiu. Linia 16 i 21 są tymczasowo wstrzymane.
Są również linie zastępcze zaczynające się na 7, a kończące się na ostatnią cyfrę zastępowanego tramwaju-np. 71 zastępuje linię 1, a 76 zastępuje 16.
Podczas świąt (np. Wszystkich Świętych) i imprez (np. Hali Stulecia) są uruchamiane linie E jak "ekstra". Ich numery są przypadkowe i chaotycznie poukładane. Przykładamy ekstra linii są np. E1, E2, E3, E4.
Pętle
We Wrocławiu jest około 20 pętli. Największe z nich to Leśnica, Krzyki. Najmniejsze to Klecina, Robotnicza, ZOO.
Tabor trampowy
Wrocławskie tramwaje są dość nieciekawe. Najwięcej jest stopiątek. Wszystkie modele kursujące regularnie po Wrocławiu:
- Konstal 105Na – brzydka skrzynka sześciokątna, jeździ wolno (rozpędza się do 6km/dzień) i trzęsie, albo jak kto woli-szaleje, dzięki temu jest bliska statusu krejzola. Takie jest zdanie ignorantów. Faktycznie i fachowo jest to nowy tramwaj, który jeździ prawie bezszelestnie. Jest to model lubiany przez społeczeństwo, bo często jest w nim tłok.
- Konstal 102Na – najnowszy model we Wrocławiu. Malutki, ma przegub, jeździ szybko, cichutko i ma fajne skórzane siedzenia. Wielką zaletą jest napęd na korbkę zamiast pedałów. Niestety-we Wrocławiu jest tylko 7 stodwójek.
- Konstal 105NWr – przerobione przez Protram 105Na, więc całkiem fajny tramwaj. Niestety po przebudowie został oszpecony i ma niefajny wygląd (i mało nowoczesny). Jest cichy i jeździ spokojnie, w końcu jest na podstawie stopiątki.
- Protram 204WrAs – tramwaj niesamowicie podobny do 150NWr, ale mniej fajny, bo stary i na dodatek włożyli do niego starszy silnik (asynchroniczny, dzięki niemu w nazwie jest "As"). Strasznie buja i w ogóle jeździ się nim gorzej niż na koniu. W dodatku robi straszny hałas.
- Protram 205WrAs – to samo co dwieścieczwórka, ale ma trzy człony i dwa przeguby, zamiast dwóch wagonów. No i jest niestety mniejsza i na szczęście nie ma ich więcej niż 10.
- Skoda 16T – najstarszy tramwaj jaki kiedykolwiek jeździł we Wrocławiu. Ma 5 członów i 4 przeguby. Trzęsie i robi hałas jak... coś, albo coś jeszcze gorszego. Ten Tramwaj jest produkowany w kraju ze stolicą w Pradze.
- Konstal 105Ng - 105Na przerobione przez Protram. Przerobione zostały tylko drzwi (są rozsuwane na zewnątrz, a nie otwierane do środka) i pantograf (jest połówkowy, a raczej trochę połówkowy).
((KWW))