Samochód bezpieczeństwa
Provided ID could not be validated. Provided ID could not be validated. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa
- Andrzej Borowczyk o samochodzie bezpieczeństwa
Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte
- Maurycy Kochański o taktyce Fernando Alonso
Samochód bezpieczeństwa (lub Safety Car, w skrócie SC, w USA nazywany Pace Car) – pojazd mający na celu zwolnienie wszystkich kierowców wyścigowych znajdujących się na torze. Często jest powodem zamieszania w wyścigu, dzięki czemu wielu kibiców liczy na pojawienie się go podczas zawodów. Zbyt długa wizyta samochodu bezpieczeństwa na torze powoduje zupełnie odmienne odczucie i każdy oczekuje na pojawienie się napisu Safety Car in this lap.
Powody wyjazdu samochodu bezpieczeństwa
- Wypadek samochodowy
- Leżąca na torze butelka
- Półnagi kibic na prostej startowej
- Witalij Pietrow prezentujący swoją optymalną formę wyścigową
- Lewis Hamilton po próbie wyprzedzania
- Otwarta studzienka kanalizacyjna
- Karetka pogotowia zaparkowana w niewłaściwym miejscu
- Stopniowe zamienianie się toru wyścigowego na tor regatowy
Safety Car w Formule 1
Rolę tą pełni srebrny Mercedes, który migocze sympatycznie różnokolorowymi lampkami. Pojazdem tym kieruje Bernd Mayländer.
GP Europy 2007
Podczas tego wyścigu na tor spadły duże ilości deszczu. Na jednym z zakrętów wypadło kilku kierowców, mimo, że na torze był już samochód bezpieczeństwa. Taki przebieg zdarzeń nie spodobał się Vitantonio Liuzziemu, który postanowił wejść w efektowny poślizg i uderzyć bokiem swojego bolidu w Safety Cara. Włoch minął się z celem, więc postanowił wycelować w stojącą na poboczu koparkę, ale i tutaj plan się nie powiódł.
GP Brazylii 2002
Podczas tego wyścigu atak na SC zaplanował Nick Heidfeld. Głównym celem było zniszczenie drzwi srebrnego Mercedesa. Jednak Bernd Mayländer bardzo sprytnie poświęcił na przynętę samochód medyczny, a Niemiec dał się złapać w pułapkę i uderzył w drzwi tego właśnie pojazdu.
Safety Car w WTCC
Tutaj rolę SC pełnił niegdyś srebrny Chevrolet, teraz jest on koloru czerwonego, gdyż zdarzyło mu się przejechać kilku widzów.
Francja 2009
Podczas wyścigu w Pau na prowadzeniu od startu znajdował się Franz Engstler. Już na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji oraz pożaru jednego z samochodów. Na tor wyjechał Safety Car. Jak się potem okazało był to jednak samochód niebezpieczeństwa, ponieważ jego kierowca wyjechał z pit lane w taki sposób, że lider wyścigu nie miał szans wyhamować i uderzył w SC ze sporą prędkością. Wyścig zatrzymano, Engstler zakończył wyścig w efektowny sposób, a funkcję samochodu bezpieczeństwa przejął samochód medyczny.
Safety Car w innych seriach
6-godzinny wyścig Castellet
W 2011 roku po stracie do tego wyścigu okazało się, że SC nie zjechał do boksów po zapaleniu się zielonego światła. Spowodowało to zamieszanie, w którym doszło do wypadku. Przez ten incydent mety nie uzyskało trzech faworytów zawodów.
Le Mans 24
W 2011 roku po potężnej kraksie Audi R18 na tor wyjechały samochody bezpieczeństwa (tor Le Mans jest tak długi, że potrzeba trzech Safety Carów). Akcja ratunkowa oraz sprzątanie toru trwało jednak ponad dwie godziny, przez co, po raz pierwszy w historii wyścigów, samochód bezpieczeństwa musiał zjechać do boksów na tankowanie i wymianę opon.
V8 Supercars
W tej serii wyścigowej między innymi na torze Phillip Island i w Abu Dhabi SC był wyprzedzany (!) przez innych kierowców. Okazało się po wyścigach ,że kierowca SC był na środkach nasennych.