Autobusy w Bielsku-Białej

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Mamy zamiar wycofywać autobusy marki Ikarus i MAN

Dyrektor MZK w 2005

Mamy zamiar wycofywać autobusy marki Ikarus i MAN

Dyrektor MZK w 2017

Nie podobają mi się te stare przegubowe autobusy na 4

Standardowy komentarz babć autobusowych o Bielskich Ikarusach

– Patrz wygląda to gorzej niż jedno gwiazdkowy burdel z środkowej republiki północnego Tadżykistanu
– No niestety się z tobą zgodzę

Rozmowa dwóch pracowników MZK

Ja piCenzura1.svglę, co to kuCenzura2.svga jest?!

Przeciętny warszawiak/katowiczanin/wrocławiak/bydgoszczanin o bielskich autobusach

Tabor

Tabor bielskich autobusów jest bardzo różnorodny od gratów do nowoczesności...

  • Ikarus 280 – tak te złomy dalej są używane w Bielsku. Dla wszystkich symbolizują śmierć na drodze przy każdym hamowaniu.
  • Ikarus 415 – czyste zło, są tak samo złe jak bizony a nawet gorszę bo nawet niczego nie skoszą. No chyba że pijanego na środku drogi bo zawiodą hamulce.
  • Ikarus 405 – do polski trafiło tylko 7 tych zdrad przeciwko ludzkości a ten jest ostatnim jaki jeździ.
  • MAN NL 222 – równie stary i badziewny jak Ikarusy, a jego brzydota odpycha nawet MKM'ów.
  • Jelcz M081MB – mały busiki które kursują najczęściej na małych liniach i na liniach dla dzieci specjalnej troski.
  • SKD Stratos LF 38 – nowoczesny bus Waclawskiej produkcji który przynajmniej ładnie wygląda. Następca tragicznego Ikarusa 405
  • Autosan A8V.03.01 Wetlina – nowe jak Stratos ale szpetne jak noc listopadowa.
  • Mercedes-Benz Citaro – pierwsze trafiły do Bielska w 2007 roku ale na przegubowce trzeba było czekać do 2011. Sypią się niemiłosiernie
  • Mercedes-Benz Conecto – To samo co Citaro ale jeszcze brzydsze.
  • Scania CN230UB 4 2 EB – mimo że nowe, nielubiane przez babcie autobusowe że względu na silne silniki powodujące przewracanie się każdego kto idzie w przeciwną stronę do kierunku jazdy.
  • Solaris Urbino III – częste na każdych liniach. Dawniej była z nimi afera bo przyjechały zielone (a nie czerwone) co przeszło na inne Solary. Doprowadziło to do wielkich dyskusji na temat kolorów MZK.
  • Solaris Urbino IV – najnowocześniejsze autobusy naładowane technologią. Pierwsze przegubowe Solarisy w Bielsku.[1] Niestety przez pół roku używania już trzy miały kolizje a przynajmniej połowa ma rozerwane zawieszenie przez progi zwalniające na Olimpijskiej.

Linie główne (o rany jak to brzmi)

  • 1 Osiedle Beskidzkie – Cygański Las – linia pozwalająca obywatelom narodowości romskiej dojechać do ich domu na Olszówce gdzie znajduje się szpital psychiatryczny. Dawniej używano zamiast jej tramwaju. Jest uwielbiana przez wszystkich ale nie wiadomo dlaczego
  • 2 Osiedle Kopernika - Mikuszowice Stalownik – można nią pojechać do zamkniętego szpitala Stalownik wyjętego rodem z Czarnobyla. Mimo iż Stalownik nie działa od 16 lat autobus wciąż pod niego jeździ. (Ciekawe dlaczego?)
  • 3 (Szpital Wojewódzki) Osiedle Karpackie - Komorowice Sosna – raj MKM'ów gdyż kursuje na niej najwięcej Ikarusów. Powód? nie jedzie przez centrum miasta więc drogi po których jeździ są tak dziurawe że inne autobusy się rozwalają. Możesz nią dojechać na obrzeża centrum i przesiąść na coś ciekawszego (czytaj jadącego do centrum). Czasami możesz spotkać też kurs wariantowy jadący do ogromnego szpitala Wojewódzkiego. Zaliczana do jednych z najdłuższych (wersja ze szpitala to 16,5 km). Jest też najstarszą linia (powstała w 1961)
  • 4 Osiedle Polskich Skrzydeł - Langiewicza Basen – jedzie przez kilka osiedli do hiper uber nowego basenu na osiedlu Langiewicza. [2]. Nie wiadomo jednak dlaczego powstała taka pętla skoro wszystkie linii jeżdżą do osiedla a tylko 4 do basenu obok osiedla.
  • 6 Osiedle Karpackie - Lipnik Granica – miała jeździć do Kóz ale jako ze Kozy są uparte, i nie chciały obcych w swojej wsi. MZK zrobiło pętle przy granicy. I wszyscy są szczęśliwi (po za mieszkańcami Kóz)
  • 7 Wapienica Dzwonkowa - (Kamienica) Hala Widowiskowo-Sportowa (Szyndzielnia) przez Kamienicę – "zapychaczka" Jeździ po największych zadupiach by obsłużyć przystanki nie używane przez żadne inne linie. Świetny przykład jak stracić pieniądze, w 2013 utworzono nową pętle w Kamienicy ale parę tygodni później linie wydłużono więc pętla stałą się bezużyteczna. Aby zatuszować głupotę nakazano aby wszystkie kursy rano kończą na niej bieg.
  • 8 (Warszawska Tesco) (Warszawska Fiat) Warszawska Dworzec - Szyndzielnia – miłośnicy stylu alpejskiego mogą nią dojechać na dolną stacje Szyndzielni. W niedziele pomiędzy dwoma przystankami trasa jest darmowa.
  • 9 Mikuszowice Dom Ludowy - Cieszyńska Lotnisko – podwozi pracowników lotniska do miejsca pracy. Stara się być bardziej uniwersalna bo nie skręca w z Lwowskiej w Piłsudzkiego a pędzi pod Nemaka po czym wraca do centrum
  • 10 Mikuszowice Śląskie - Wapienica Strażacka (Wapienica Giełda) (Wapienia Park Przemysłowy) (Wapienica Park Przemysłowy GE) (Wapienica Park Przemysłowy GE przez Beskidzki Inkubator Technologiczny) – siadasz i nigdy nie wiesz na której pętli się obudzisz... Naprawdę trudno stwierdzić która pętla jest właściwa gdyż prawie każdy kurs jedzie gdzie indziej. Wystarczy spojrzeć na rozkład obok. Dawniej pojawił się pomysł aby zamienić pętle 10 z 24 ale liczne protesty żulów obywateli pokrzyżowały te plany.
Rozkład jazdy linii nr 10
  • 11 (Warszawska Tesco) (Warszawska Fiat) Warszawska Dworzec - Straconka Leśniczówka (Straconka Zakręt) – możesz w ramach wycieczki pojechać do miejsca gdzie było dużo stryczków. Straconka krew mroziła już w czasach wojny.
  • 12 Hałcnów Kośćiół - Mikuszowice Błonia ATH – parafianie po mszy mogą udać się na relaksacyjne Błonia, Mohery mogą jogą wypędzać demony z ciał innych ludzi (głównie satanistów organizujących tam imprezy).
  • 13 (Krzemionki Witosa) Hałcnów Kościół (Krzemionki Witosa) - Lipnik Dolny – moherowe berety z Lipnika jadą nią na modły. Ma też kursy do Krzemionek które miały zastąpić 17 ale nie spodobało się to Krzemionkowiczą którzy zablokowali likwidacje 17.
  • 14 Osiedle Polskich Skrzydeł - Cygański Las – zastępca 1 gdy ta stoi w korku na 3 Maja. Możesz w nią wsiąść i pojechać na osiedle Beskidzkie i przesiąść się w 1 bo jeździ częściej.
  • 15 Osiedle Polskich Skrzydeł - Osiedle Langiewicza – jest bezpośrednią wersją linii 21 bo nie jedzie dookoła miasta. Nie opłaca się jeździć w południe bo korki na Wałowej takie ze szybciej na piechotę się idzie. Jedzie przez identyczne zadupia jak 23
  • 16 (Warszawska Fiat) Warszawska Dworzec - Wapienica Zapora – krótka, niezbyt skomplikowana z dworca na zaporę. Lubiana i często odwiedzana przez kanarów. Według rozkładu jazdy jedzie 20 minut ale przez korki w Wapienicy często jeździ nawet 50…
  • 17 Podwale Dworzec - Krzemionki Witosa (Hałcnów Kościół) – podwozi ludzi z drugiej strony dworca do Krzemionek. Nikt jej nie używa a i tak mieszkańcy Krzemionek zablokowali jej usunięcia bo tak!
  • 18 Osiedle Złote Łany - Stare Bielsko Kościół – przygotowana z myślą o dniu wszystkich zmarłych. podobnie ja 7 jest "zapychaczką".
  • 19 Osiedle Złote Łany - Grażyńskiego Fiat II (Czechowice-Dziedzice Proseat) – ma pomać 29 w dowożeniu roboli do Fiuta Fiata. Czasem jedzie do innej fabryki.
  • 20 Osiedle Złote Łany - Wapienica Strażacka (Wapienica Park Przemysłowy), (Wapienica Park Przemysłowy GE) – jako jedyna w Bielsku (i chyba na świecie) przyjeżdża za wcześnie.[3] Łał, MZK, gdyby choć część linii nie jechała przez centrum to można by było takie wyniki osiągnąć.
  • 21 Osiedle Langiewicza - Osiedle Polskich Skrzydeł przez Szpital Wojewódzki – mimo iż pomiędzy Skrzydełkami a Langiewicza nie jest daleko to trasa jest tak zrobiona aby pasażer stracił najwięcej czasu. (no bo przecież warto stracić czas jadąc przez Szpital,Zajezdnie,Błonia i jeszcze Złote Łany...)
  • 22 Osiedle Langiewicza - Osiedle Sarni Stok – jadą nią uczniowie do Szkół na Filarowej. Wybrane kursy obok Bosmala i Fiata aby robole mogli tam dojechać.
  • 23 Osiedle Langiewicza - Szpital Wojewódzki – kiedy nie ma siana zadzwoń do bociana Wsiadaj w maszynę i jedź do szpitala. Równie dobrze mogłaby nie istnieć bo 21 jedzie się krócej.
  • 24 Mikuszowice Błonia ATH - Wapienica Strażacka przez Stare Bielsko – bliźniak dwujajowy 10 ale nie ma 8 wariantowych tras, dzięki czemu ludzie się na niej nie gubią.
  • 24Bis Osiedle Kopernika - Mikuszowice Błonia ATH – linia dla studentów uczących się na Akademii Tańca i Humoru. Świetnie zaprojektowana, ma trzy kursy rano aby dowieść studenciaków na uczelnie ale nie ma kursów powrotnych aby uczniowie mogli popracować nad kondycją.
  • 25 Warszawska Dworzec - Mazańcowice Spółdzielnia (Mazańcowice Ośrodek Zdrowia) – uznawana przez MZK za linię główną chociaż wykracza poza granice miasta. jeden kurs dziennie podjeżdża pod Leroy Merlin w Starym Bielsku!
  • 26 Warszawska Dworzec - Wapienna Osiedle – równie krótka co jej nazwa bo jest najkrótsza w sieci MZK, ma tylko 3 kilometry. Nie ma zastosowania bo 27 zjada ją na śniadanie. Równie dobrze mogła by nie istnieć a 27 wjeżdżała by do Wapiennej.
  • 27 Osiedle Sarni Stok - Lipnik Dolny – przerobiona 13, nic ciekawego. Taka wydłużona 26, inną wspólną rzeczą jest to że też nikt z niej nie korzysta.
  • 28 Osiedle Karpackie - Osiedle Wojska Polskiego przez Śródmieście – jedzie przez centrum miasta dzięki czemu ma około osiem kilometrów długość a nie dwa. Coraz bardziej marginalna linia.
  • 29 Piastowska Dworzec - Komorowice Sosna – podwozi ludzi do fabryki przy Białej. Podobnie jak siedem czy osiemnaście jest takową zapychaczką
  • 30 Osiedle Karpackie - CH Sarni Stok – dubluje się z każdą trasą więc po co istnieje? równie dobrze mogła by być bbaarrddzzoo krótkim BIS'em 50.
  • 31 Podwale Dworzec - Hałcnów Granica – wozi ludzi z Pisarzowic na Podwale. Posiada przystanek o najlepszej nazwie "Wyzwolenia/Gacek".
  • 32 Osiedle Karpackie - Hałcnów Kośćiół – pomaga trzynastce w dowożenia moherów do bazyliki mniejszej. W godzinach rannych nie opłaca się nią jechać bo autobus zamienia się w puszkę śledzi. Raj emerytów jadących nie wiadomo gdzie. Posiada wybrane kursy pod Pasaż Tesco, kiedy są święte i jest zamknięty to linie 8, 11 i 57 tam nie jeżdżą. Jednak nie wiadomo czemu 32 tak nie robi i obsługuje ten przystanek na którym nikogo nie ma. Podobnie robi podmiejska 50.
  • 33 Warszawska Dworzec - Mazańcowice Osiedle – tak ja dwadzieścia pięć wykracza poza miasto ale jest uznawana za linie główna. Praktycznie identyczna jak 51.
  • 34 Osiedle Polskich Skrzydeł - Osiedle Złote Łany – takie skrócone dwadzieścia jeden. Jest od niego lepsza bo też objeżdża centrum więc nie stoi w korkach i nie jeździ przez oddalone od siebie miejsca. Szkoda tylko że pojawia się tak rzadko.
  • 35 Warszawska Dworzec - Lipnik Wielkopolska – nie jedzie do Wielkopolski. Syn zmarłej linii nr pięć. Jeździ tylko w weekend…
  • 35L Warszawska Dworzec - Warszawska Dworzec przez Lipnik i Straconke – linia okrężna jadąca przez Lipnik Dolny i Straconkę.
  • 35S Warszawska Dworzec - Warszawska Dworzec przez Straconke i Lipnik – prawie to samo co 35L ale jedzie w przeciwnym kierunku.
  • 36 Dworcowa Poczta - Czechowice-Dziedzice Proseat – zawozi ludzi do fabryki. Wielce pożyteczna bo jeździ 3 razy dzienni w dodatku pomiędzy dworcem a proseatem się nie zatrzymuje.
  • 37 Osiedle Langiewicza - Hala Widowiskowo-Sportowa przez ulicę Jutrzenki i Tuwima – imitacja linii autobusowej z marnym skutkiem. Jest całkowicie niepotrzebna, lepiej kuźwa było zrobić jakieś podmiejskie kursy a nie linie którą nikt nie jeździ. Na jej widok lepiej się pomodlić do boga ojca dyrektora o to aby mózg pracuśiów w MZK zaczął wreszcie podejmować dobre decyzje.
  • 38 Warszawska Dworzec - Cygański Las przez Osiedle Złote Łany – żeby nie było że jest tylko Bisem 1 jedzie przez Złote Łany. Mimo iż jest stworzona aby woziła rodziny w miejsca rekreacyjne to kursuje tylko w dni robocze kiedy rodzice są w pracy.

Linie Podmiejskie

  • 50 Osiedle Karpackie - Czechowice-Dziedzice Silesia – najdłuższa linia w sieci MZK (20 km). Podobnie jak 32 ma dziwne kursy pod Tesco. Wozi ludzi do kopalni w Czechowicach.
  • 51 Warszawska Dworzec - Mazańcowice Osiedle (Mazańcowice Ośrodek Zdrowia) – prawie identyczna jak 33 ale jest linią podmiejską, tylko tym się różnią od siebie.[4]
  • 52 Osiedle Sarni Stok (Warszawska Dworzec) - (Międzyrzecze Górne) Miedzyrzecze Dolne – jedzie do miejscowości miedzy rzekami. Wybrane kursy do górnych rzek. Być może kiedyś MZK zrobi kursy do ujścia, kto wie…
  • 56 Podwale Dworzec - Bestwina Piekarnia – bratnia pomoc dla trzy i dwadzieścia dziewięć. Kiedyś jeździła tylko do Janowic ale ją przydłużyli.
  • 56Bis Podwale Dworzec - Janowicka Niklówka (Bestwina Piekarnia) – skrócone piędziesiąt sześć, nie działa w wakacje. nie wiadomo po co istnieje, MZK twierdzi ze istnieje po to aby rano trochę rozluźnić tłok w wspomnianej linii. Lepiej by posyłać rano Ikara i on sam dałby radę a nie tworzyć jakiś shit który jeździ tylko 4 razy dziennie!
  • 57 (Warszawska Tesco) Filarowa Med Work (Warszawska Dworzec) - Bystra Leśniczówka – ostatnia Linia Podmiejska, Wozi ludzi do zdrowych źródełek w Bystrej.

Linie Nocne

  • N1 Długa Zajezdnia MZK - Wapienica Regera – linia nocna jak nazwa wskazuje jeździ w nocy. nie ma żadnego zastosowania, nikt jej nie używa.
  • N2 Długa Zajezdnia MZK - Komorowicka Kośćiół – druga nocka. Podobnie jak poprzedniczka nie ma zastosowania bo jedzie tylko raz w nocy.

Linie Szkolne

  • D – otwarty przewóz szkolny. Wozi dzieci na terenie Janowic, Hałcnowa i Krzemionek. Tak w zasadzie nie ma trasy bo na rozkładzie jazdy są tylko czarne kropki bez nazw przystanków. Od takie autobusy Widmo...
  • S1-S7 – zamknięte przewozy szkolne dla dzieci specjalnej troski[5] z takich szkół jak Podstawowa 17 z Kopernika, zespół szkół na Filarowej czy w Wapienicy. Nie mają ustalonych pętli czy przystanków i nie można się dostać do środka. Obsługują je tylko małe Jelcze. Potrafią się pojawiać w miejscach gdzie normalne autobusy nie jeżdżą np do odludnych części miasta czy za granice.

Linia Specjalna

  • 7Bis Warszawska Dworzec - Kamienica – co to jest za linia? czemu jest specjalna?. Powodem jest to że kursuje dokładnie dwa dni w roku! trzydziestego pierwszego października i pierwszego listopada czyli w dni wszystkich świętych. Jest najczęściej kursującą linia w sieci MZK bo jeździ co 15 minut z dworca jako uzupełnienie dla 7. W Kamienicy bowiem znajduje się ogromny Cmentarz komunalny.

Nagrody

W systemie komunikacji miejskiej istnieje wiele idiotycznych nagród mające na celu nagrodzenie dane sieci komunikacyjne za ich osiągnięcia. Nie znając powodów oraz kwot korupcyjnych bielskiemu MZK udało się kilka zdobyć:

  • Nagroda Najbardziej Badziewny Tabor dla MZK Bielsko-Biała za Najlepsze Najgorsze autobusy "Będziemy sukcesywnie wycofywać autobusy marki Ikarus i MAN" – Odpowiedział dyrektor
  • Nagroda Największa Liczba Wariacji na Trasie dla Linii nr 10 za Największą liczbę wariacji na trasie. "Teraz już tylko linia 118 z Wrocławia może z nią konkurować" – Odpowiedział dyrektor
  • Nagroda Najbardziej Absurdalna Trasa dla linii nr 37 za Najbardziej absurdalną trasę przejazdu. "Linia jest Zapychaczką bardzo ważna" – Odparł dyrektor
  • Nagroda Najbardziej gówCenzura2.svgne autobusy dla Linii nr 3 za Najgorsze autobusy "Postaramy się załatać dziury aby inne autobusy się na nich nie rozleciały, w tedy może poślemy coś innego" – Odpowiedział dyrektor
  • Nagroda Najbardziej Niepotrzebna Linia dla Linii nr 26 za Bycie niepotrzebną linią "Będziemy sukcesywnie wycofywać autobusy marki Ikarus i MAN "*Cisza*" – Odpowiedział dyrektor
  • Nagroda Najgłupsze dublowanie linii EVER dla Linii nr 30 i 33 za dublowanie się z każdą (inną) linią. "Linie te wcale nie dublują się z innymi" – Skomentował dyrektor

Ciekawostki

  • Specyficzną cechą połączeń MZK jest duża liczba kursów wariantowych (Wydłużonych bądź o innej niż zasadnicza trasa). Dla jednych jest to dobre, a innych doprowadza do kurwicy gdy okazuje się, że jego autobus jedzie zupełnie gdzie indziej niż powinien. Prawdziwą zmorą są kierowcy na linii 10, którzy często w trasie zmieniają wyświetlacz aby skrócić sobie trasę denerwując przy tym pasażerów.
  • Prawie wszystkie linie kursują przez ścisłe centrum miasta (poza liniami 3, 12, 14, 19, 20, 21 i 34), co prowadzi do przeogromnych opóźnień na trasach.
  • Liczba wszystkich przystanków wynosi 400 tym czasem w Warszawie jest ich 1400. [6]
  • Istnieją dwie pary linii, które mają te same przystanki końcowe, lecz przebiegają różnymi trasami – 15 i 21 (Osiedle Polskich Skrzydeł – Osiedle Langiewicza) oraz 33 i 51 (Warszawska/Dworzec – Mazańcowice Osiedle). O ile pierwszą parę da się zrozumieć (bo trasy diametralnie się różnią) to 33 i 51 mają niemal identyczne trasy. drobnostką jest to że 4 ma swoją pętle na osiedle Langiewicza ale na nie na tej samej (Osiedle Langiewicza Basen) . Więc praktycznie rzecz ujmując są to 3 linii o takich samych pętlach ale innych trasach.
  • Najwięcej linii MZK – 28 – przebiega przez ulicę 3 Maja, między Wałową i Piastowską (1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13/13w, 15, 18, 22, 23, 24, 24BIS, 26, 27, 28, 30, 33, 35, 50, 51, 57 i N1).
  • Najwcześniej rozpoczynającymi kursowanie na regularnej trasie liniami dziennymi w dni robocze (pomijając kursy dojazdowe z zajezdni) są 1 – 4:10 z Osiedla Beskidzkiego oraz 50 – 4:10 z Osiedla Karpackiego/Kościół (linia 3 rozpoczyna trasę na ulicy PCK o godzinie 4:11 ale często kierowcy wyruszają za wcześnie) . Ostatni autobus, przejeżdżający całą długość (bądź trasę wariantową nie zjeżdżając do zajezdni) kursuje w dni robocze na linii 50 o 23:05 z Czechowic.
  • Miejscowości graniczące z Bielskiem mają bezpośrednie (autobus kursuje do miejscowości) lub pośrednie (autobus kursuje do granicy z miejscowością) połączenie z Bielska-Białej
  • Połączenia bezpośrednie mają miejscowości: Bestwina (linia nr 56, 56Bis), Bystra (linia nr 57), Czechowice-Dziedzice (linia nr 50), Janowice (linia nr 56, 56Bis), Mazańcowice (linie nr 25, 33, 51) oraz Międzyrzecze Dolne i Górne (linia nr 52).
  • Połączenia pośrednie: Bestwina (linie nr 3 i 29, Przystanek Komorowice Sosna), Jaworze (linia nr 7, przystanek Wapienica Dzwonkowa), Kozy (linia nr 6, przystanek Lipnik Granica), Pisarzowice (linia nr 31, przystanek Hałcnów Granica) oraz Wilkowice (linia nr 2, przystanek Mikuszowice Stalownik').
  • wybrane kursy w wakacje nie są w tym okresie obsługiwane na liniach 2, 4, 10, 13, 24, 28 i 31 [7]
  • W mieście występuje jedna pętlą, na której znajdują się ąż trzy stanowiska, do obsługi pojazdów. Znajduje się na osiedle Beskidów przy ulicy Babiogórskiej [8] (pierwsze stanowisko – linie: 3, 6, 14, 20, 21, 23, 30, 34, 50,; drugie – 3, 30, 50,; trzecie: 1).
  • Kursy gwarantujące przejazd autobusem niskojakościowympodłogowym oznaczono literą 'i' występują na liniach 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 15, 21, 23, 34. 50, 57. Jednak na liniach które nie mają tego symbolu też się pojawiają takie autobusy. Najmniej jest ich na trójce [9]
  • Nazwy przystanków stosowane przez MZK i PKM nie są identyczne. np W Czechowicach jest przystanek: Legionów/Zakłady Mięsne, ale w sieci MZK jest to Czechowice-Dziedzice/Elektrociepłownia. [10]

Przypisy

  1. Bez urazy ale są chCenzura2.svgwe
  2. Szkoda ze ten basen jest tak kiepski
  3. Tak, to prawda
  4. Ciekawe jakie IQ mają ludzie z MZK?
  5. Czytaj: upośledzonych
  6. Tylko tysiąc różnicy
  7. Ciekawe dlaczego? Przecież to są ważne linie!
  8. Stroma jak babia góra nie ma co…
  9. Bo ją obsługują praktycznie tylko Bizony
  10. Ciekawe czemu? Żeby nie dezorientować?!