UAZ

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 11:32, 21 wrz 2005 autorstwa Szypeć (dyskusja • edycje)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)
Jeden z modeli UAZa

UAZ - radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie Mercedesy i BMW.

Historia

W 1956 roku, car Rosji Borys Jelcyn, wydał rozkaz zbudowania samochodu, który byłby dynamiczny jak Maluch i luksusowy jak Polonez. Od tej chwili w całej Rosji zaczęły się poszukiwania inżynierów gotowych do pracy nad tym projektem. Po 20 latach znaleziony 12 osób, które byłby gotowe rozpocząć pracę za flache. Jelcyn wysłał jednak wszystkich na obóz przygotowawczy na Syberię. Na miejscu inżynierowie musieli wykonać takie zadania jak:

  • znieść 15 jajek na twardo w 3 minuty
  • zasadzić 200 hektarowy las
  • przebiec maraton w temperaturze -45 stopni Celsjusza

Jak się później okazałi nikt nie przeżył do końca obozu przygotowawczego. Borys Jelcyn jeszcze raz pokazał jakim jest wielkim geniuszem i do projektowania zatrudnił mamuty i dzieci z II Przedszkola Specjalnego w Irkucku.

Wygląd

Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych samochodów nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli Forda, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki Jelcz. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślaja szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i kwadratowa kierownica. Wnętrze jest wukonane ze skóry Tygrysa Syberyjskiego i kości słoniowej. Osoby latające niemieckimi samolotami Messerschmitt od razu zauważy identyczną deskę rozdzielczą. Samochód jest też ocieplany azbestem.

Technika

Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 400 ton do co najwyżej 100 ton. Wyjściem mogło być wyjebanie 2 biegowej skrzyni z radzieckiego czołu T34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do 0.5 tony. Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 4000 konny silnik z Malucha. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować Polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest benzyna. Bagażnik umiejscowiono z porzodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla psa lub siostry, zaś silnik umieszczono w schowku. Bagażnik z przodu ma swoje zalety, po złożeniu przednich siedzień jego pojemnośc zwiększa się z 2 litrów do 3.5 litra. Jest to też zasługa przeniesienia kierownicy z przodu do tylniego bagażnika co dało kierowcy więcej miejsca. Światła przednie zrobione są w technologii świateł rowerowych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny.

Dane techniczne

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 0.001 sekundy
Przyspieszenie od 0 do 5000 km/h 5 sekund
Pojemność silnika 100000 litrów
Zużycie wody 265 litrów/10 metrów

Zobacz też