UAZ
Ten artykuł został umieszczony na liście stron do usunięcia. Strona głosowania nie została jeszcze utworzona. Ten, który wstawił ten szablon, musi kliknąć w [{{fullurl:Nonsensopedia:SDU/Błąd – niepoprawny czas/UAZ|action=edit&preload=Szablon:SDUdodaj&editintro=Szablon:SDU_dodaj_wstęp}} ten link]. |
W tym artykule konieczne są drobne poprawki. Zajmij się tym, to nie boli.
Do poprawienia: woda. |
UAZ (w USA znany także jako Łaazzaaa) – radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie Mercedesy i BMW. Cechuje go bardzo zaawansowana i skomplikowana budowa. Dzięki temu jest jednak niezwykle nowoczesny i komfortowy.
Opinie kierowców
Nigdy nie sprawia problemów w obsłudze. Jest super oszczędny, posiada bardzo dynamiczny i niezawodny silnik, który zawsze od ręki zapala. Wnętrze uaza jest zimą doskonale ogrzewane, w lecie natomiast chłodne i przyjemne. Całe nadwozie posiada wspaniałe wyciszenie, dzięki czemu jazda jest cicha i przyjemna. Nic się nie trzęsie, nie zrzęzi, nie jęczy, nie jarmoli, nie wibruje. Podczas ulewnych deszczy do wnętrza nie dostaje się ani kropla wody, szyby wcale się nie pocą. Dzięki doskonałemu zawieszeniu samochodem się po prostu "płynie" po drodze. Jazdę ułatwia wspomaganie układu kierowniczego, niespotykanie mały promień skrętu, wspaniale dopracowana skrzynia biegów, skuteczne, nowoczesne i niezawodne hamulce, panoramiczna szyba przednia oraz wiele innych perfekcyjnych rozwiązań technicznych. Niezniszczalne, drewnianogumowoazbestowe zbrojone opony zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach.
- Główny artykuł: Propaganda
Historia
W 1956 roku, car Rosji Borys Jelcyn, wydał rozkaz zbudowania samochodu, który byłby dynamiczny jak Maluch i luksusowy jak Polonez. Od tej chwili w całej Rosji zaczęły się poszukiwania inżynierów gotowych do pracy nad tym projektem. Po 20 latach znaleziono 12 osób, które byłby gotowe rozpocząć pracę za flache spirytu. Jelcyn wysłał jednak wszystkich na obóz przygotowawczy na Syberię. Na miejscu inżynierowie musieli wykonać takie zadania jak:
- znieść 15 jajek na twardo w 3 minuty
- zasadzić 200 hektarowy las
- przebiec maraton w temperaturze -45 stopni Celsjusza
Jak się później okazało nikt nie przeżył do końca obozu przygotowawczego. Borys Jelcyn jeszcze raz pokazał jakim jest wielkim geniuszem i do projektowania zatrudnił mamuty i dzieci z II Przedszkola Specjalnego w Irkucku.
Wygląd
Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych samochodów nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli Forda, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki Jelcz. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślaja szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i kwadratowa kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry tygrysa syberyjskiego i kości słoniowej. Osoby latające niemieckimi samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód jest też ocieplany azbestem.
Technika
Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 20 ton do co najwyżej 10 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z radzieckiego czołgu T34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do 0.5 tony. Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z ciągnika Belarus. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest benzyna. Bagażnik umiejscowiono z przodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla psa lub teściowej/żony. Światła przednie zrobione są w technologii świateł rowerowych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny na korbę. W suficie zamontowano wyciągarki do wyciągania pijanych rosyjskich komandosów po akcji. Istniały plany budowy wersji eksportowej wyposażonej w silnik o napędzie jądrowym jednak nieudana próba odpalenia konstrukcji w roku 1986 na terenie Czarnobyla spowodowała zaniechanie tego jakże interesującego projektu. Należy wspomnieć, że w konstrukcji Uaza brali udział także Polacy jak np. mgr inż. Zdzisław Mięciwór czy Stefan Suszyząb.