Czarny kwadrat na białym tle
Dziś w nocy z muzeum sztuki współczesnej skradziono znany obraz „Czarny kwadrat na białym tle”. Na szczęście dozorca Józef zdążył go zrekonstruować przed otwarciem muzeum.
- Z porannych wiadomości
Czarny kwadrat na białym tle – słynny obraz autorstwa Kazimierza Malewicza. Został namalowany w 1913 roku, a po raz pierwszy publicznie pokazany w 1915 roku, czyli autor przez 2 lata zbierał się na odwagę by go pokazać.
Technika wykonania[edytuj • edytuj kod]
Techniki wykonania dzieła nikt nie jest pewien. Jedni mówią „ręką”, inni „od linijki”. Być może autor posłużył się ekierką. Uważa się, że środek kwadratu poczerniał sam, choć może z pomocą pędzla.
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców, obraz mógł także zostać stworzony przy użyciu Painta.
Kompozycja[edytuj • edytuj kod]
Na pierwszym planie znajduje się czarny kwadrat, a na drugim białe tło. Kompozycja została idealnie wyważona poprzez centralne umieszczenie wszystkich elementów obrazu. Treścią obrazu jest czarny kwadrat spokojnie egzystujący na białym tle symbolizującym wyczerpane natchnienie autora.
Środki artystyczne[edytuj • edytuj kod]
Środkami artystycznymi są tu cztery kąty proste, również cztery krawędzie oraz bardzo ważne czarne wypełnienie kwadratu, choć trzeba przyznać, że nieco wyblakłe. Niektórzy dodają do tego jakże bogate tło.
Treść ideowa obrazu[edytuj • edytuj kod]
Treścią ideową dzieła jest uczucie bezprzedmiotowości. Sam autor obrazu pisał: „To co wystawiłem, to nie był pusty kwadrat, ale uczucie bezprzedmiotowości”. Czarny kwadrat na białym polu był pierwszą formą wyrazową odczucia bezprzedmiotowego, kwadrat – odczucie, białe pole – nic poza tym odczuciem. Nieoficjalne teorie mówią między innymi że na początku było białe koło, potem pokolorowana została jego kwadratura lub że kwadrat symbolizuje sufit autora, nieco wyblakłe plamy na nim – nierówności pod tym sufitem, a białe pole – brak ścian.
Ukryta przepowiednia[edytuj • edytuj kod]
Było to prorocze dzieło. Kwadrat przedstawiał prostotę komunizmu, który miał niebawem nadejść, a kolor kwadratu – barwę życia w tym ustroju. Białe tło symbolizowało niebiańską moc zewsząd wspierającą go. Wiele ludzi również rozumie to dzieło jako obraz przedstawiający czarnego kota, który wygodnie siedzi i myje się w ciemnej piwnicy. Czasami jest również dodane że w tle piwnicy siedzi Murzyn, który zrobił sobie dzień bez palenia. Niektórzy sądzą, że obraz przedstawia Murzynów pracujących w kopalni. Możliwe też, że jest to podróbka obrazu „Bitwa murzynów w jaskini ciemną nocą”. Niektórzy twierdzą, że obok dostawione są repliki obrazu „Bitwa niedźwiedzi polarnych na białym śniegu podczas bardzo jasnego dnia”.
Rasistowski przekaz podprogowy[edytuj • edytuj kod]
Bardzo możliwe jest, że Malewicz był rasistą i przedstawił Murzyna otoczonego przez ludzi z Ku Klux Klanu.
Podsumowanie[edytuj • edytuj kod]
Obraz nie jest ciekawy wizualnie, jednak warto zastanowić się nad nim nie patrząc na niego. Najlepiej zrobić to nie widząc go nigdy wcześniej.