Zwiastun filmowy
Wkrótce w kinach.
- Bez tego nie obędzie się żaden zwiastun filmowy
Zwiastun filmowy – nieodzowna część przemysłu filmowego, dla przeciętnego widza zapadająca w pamięć nie mniej niż sam film. W dużej mierze dzięki niemu dzieło filmowe może zrekompensować swój budżet, niezależnie, czy wynosi on $300 dla produkcji kina klasy Z, czy $300 000 000 dla światowych superprodukcji.
Znaczenie zwiastunów filmowych[edytuj • edytuj kod]
Zwiastuny posiadają kolosalne znaczenie dla marketingu – umiejętnie stworzony (według szablonu, gdyż musi być przewidywalny) zwiastun pozwala widzowi zdecydować, czy film będzie podobał mu się czy nie. Inne oczekiwania ma bowiem nastolatek grający na co dzień w World of Warcraft, inne zaś 37-letnia niezamężna kobieta. Zwiastuny filmowe pozwalają również zarabiać twórcom muzyki, dla których utworzono oddzielny gatunek (tzw. muzyka zwiastunowa). Zastanawiające jest używanie identycznej ścieżki dźwiękowej, zwłaszcza w przypadku filmów fantasy – lecz tylko dla uważnego widza, gdyż twórca nie może się zastanawiać i liczyć pieniędzy z tantiem jednocześnie.
Szablony zwiastunów[edytuj • edytuj kod]
Aby zwiastuny były przewidywalne (bardzo ważna jest w marketingu filmowym teoria makdonaldyzacji społeczeństwa), tworzy się je według poniższych szablonów.
Filmy fantasy[edytuj • edytuj kod]
Początek zwiastunu. W tle muzyka orkiestry symfoniczna z chórem.
↓
Historia mitycznej krainy, pokrótce wykładana zazwyczaj przez jej sędziwego i potężnego świadka, który następnie będzie znaczącą postacią. Patetyczny nastrój.
↓
Nastrój mniej patetyczny, początek historii bohatera. Scena popełnionej głupoty lub beznadziejnego żartu wypowiedzianego przez bohatera. Sielankowa muzyka.
↓
Złowrogie, często magiczne zdarzenie, wskutek którego bohater zostaje wpleciony w postępującą intrygę. Muzyka robi się głośniejsza, szybsza i znacznie bardziej mroczna. Lektor wypowiada jedno z poniższych haseł lub ich dowolne kombinacje:
- będzie musiał wybrać (?)
- będzie musiał zawierzyć przyjaźni
- stanie twarzą w twarz z najgorszym niebezpieczeństwem (można dodać: grożącym jego bliskim i przyjaciołom)
- stanie twarzą w twarz z (imię i epitet czarnego charakteru, np. Przerażający Mortogh)
↓
Zbliża się moment kulminacyjny. Ujęcia przedstawiają przyjaciół i kompanów głównego bohatera, pomagających wyjść mu z opresji. Lektor mówi: Może jednak liczyć na przyjaźń, która jest silniejsza niż zło.
↓
Moment kulminacyjny. Napięcie doprowadzone do momentu, gdzie rozruszniki serca wyłączają się, a silniejszym nie wystarcza nawet wiadro melisy. Szybko zmieniające się losowe ujęcia bitewne na przemian z miłosnymi lub pościgów (na smokach, miotłach) w rytm chóru śpiewającego równo ćwierćnuty i orkiestry grającej fortissimo.
↓
Czarny ekran. Cisza.
↓
Ujęcie krajobrazu przerywane banerami lub głosem lektora: Miłość, Przyjaźń, Walka, Magia.
↓
Chwila ciszy. Następnie, w czasie trwania jednej ćwierćnuty chóru, śpiewającego jak podczas momentu kulminacyjnego, jedno emocjonujące ujęcie, mające pozostawić widza w niepewności.
↓
Tytuł filmu, zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.
Przykładowe filmy: Harry Potter, Eragon, Opowieści z Narnii
Przydatne słowa klucze: epicki, mroczny, magiczny, złowrogi, przyjaźń
Komedie i komedie romantyczne[edytuj • edytuj kod]
Początek zwiastunu. Swobodna muzyka w rodzaju I'll be there for you z serialu Przyjaciele.
↓
Zawiązanie akcji. Typowe ujęcia:
- Samochód jadący do Kalifornii drogą stanową 66.
- Dom na Florydzie.
- Plaża w Los Angeles.
- Manhattan widziany z lotu ptaka.
- Paryż widziany z lotu ptaka.
- Londyn widziany z lotu ptaka.
Poszczególne sceny porozdzielane są banerami z napisami w rodzaju:
- Lato w Las Vegas.
- Żona na wakacjach.
- Awans (lub urlop) w pracy.
- Najlepsi kumple.
- Mała wycieczka.
Uwaga! Treść banerów musi być powiązana z ujęciami i tworzyć logiczną całość!
↓
Muzyka urywa się. Obleśny żart, zwykle wiążący się z seksem, czynnościami fizjologicznymi lub alkoholem. Czasem też ujęcie przedstawiające bekającego grubasa lub całą serię beknięć poszczególnych bohaterów filmu.
↓
Powraca muzyka. Dalsza część akcji. Baner, np. Klapa, Porażka.
↓
Następuje seria losowych wypowiedzi aktorów grających w filmie przy lektorze wymieniającym ich nazwiska. Wypowiedzi te nie muszą być w sposób logiczny związane z filmem, ważne jednak, by były śmieszne, a nade wszystko zwariowane.
↓
Zwyczajowe hasło Najbardziej zwariowana komedia roku.
↓
Tytuł filmu (dobrze, by miał konotacje z seksem, alkoholem i kumplami), zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.
Przykładowe filmy: Kac Vegas, Kac Vegas w Bangkoku, Och, Karol 2
Przydatne słowa klucze: zwariowany, ześwirowany, kumple, porażka, seks.
Dramaty i melodramaty[edytuj • edytuj kod]
Początek zwiastunu. Muzyka na wiolonczelę, chór lub orkiestrę symfoniczną. Byleby była smutna.
↓
Fragmenty filmu, zwykle urwane dialogi:
- To niemożliwe…
- Dlaczego właśnie ja?
- Czy… czy to prawda?
Postaci rozmawiają przyciszonym głosem i smutno podnoszą wzrok. Nierzadko wplatane są również ujęcia zamglonych wrzosowisk i lasów.
↓
Fragmenty filmu zaczynają być przerywane banerami. Przykładowe teksty banerów:
- Kochała go./Kochał ją./Kochała ją./Kochał go.
- …lecz poczuł tylko zimny lód.
- …lecz napotkali przeszkody…
- …nie do przejścia.
- Czasem miłość jest niemożliwa.
- Byli skazani na wykluczenie.
↓
Ujęcie z postacią lub zdarzeniem, z którymi związany jest zwrot akcji i odmiana sytuacji bohatera.
↓
Baner, np. Lecz los się odmieni.
↓
Niekiedy podawane są tu nazwiska głównych aktorów, niemal zawsze natomiast hasło obrazujące fabułę filmu (Miłość jest silniejsza od władzy/pieniędzy/śmierci/zła.)
↓
Tytuł filmu (związany z bohaterem, osobą lub zdarzeniem mającym wpływ na zwrot w akcji lub zamglonymi wrzosowiskami), zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.
Przykładowe filmy: Pan od muzyki, Wichrowe wzgórza
Przydatne słowa klucze: przeznaczenie (los), miłość, nieszczęśliwa miłość, łzy, przeszkody, zamglone wrzosowiska.
Uwagi[edytuj • edytuj kod]
- Ważne, by zwiastun choćby najbardziej dramatycznego filmu miał w sobie pozytywny akcent – widz nie może być narażony na ciągłe epatowanie smutkiem, gdyż nie pójdzie na premierę, zaś do kasy filmowej nie wpadnie kilka dodatkowych dolarów.
- Pożądane jest przedstawienie filmu jako światowej superprodukcji i światowego hitu.
- Wskazane jest uwypuklenie, że to film twórcy + TYTUŁ, nawet jeżeli ów twórca przy owym filmie trzymał na plecach reflektor.
- Należy unikać zwiastunów wymagających od widza myślenia.
- Równie unikać należy wychodzenia poza ramy schematu.
- Niedopuszczalne jest stworzenie zwiastunu artystycznego – ma on znaczenie czysto finansowe.