Alstom Metropolis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Znacznik: edytor źródłowy
M (lekkie dośmiesznienie, wywalenie listozy, redakcja, linkowanie)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Alstom Metropolis 98B, Centrum, 2013-10-25.jpg|thumb|250px|Nowoczesność w domu, zagrodzie i na I linii metra]]
{{popr|humor}}
'''Alstom Metropolis''' (nie mylić z ''Metropo Lis'') – rodzina wagonów [[metro|<del>centy</del>metra]] wyprodukowana przez francuskiego [[Alstom]]a. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż są produkowane już od ponad dwudziestu lat. Krążą słuchy, że powstały ze szczątków radzieckich wagonów [[Seria 81|81]], które się rozleciały ze starości. W Polsce Alstom zaiwanił fabrykę [[Konstal]]owi, dzięki czemu część tych cudów techniki dla Warszawy została wyprodukowana w [[Chorzów|Chorzowie]].

[[Plik:Alstom Metropolis 98B, Centrum, 2013-10-25.jpg|thumb|200px|Polskie Alstom Metropolis 98B]]
[[Plik:NYC Subway R160A 9237 on the E.jpg|thumb|200px|Amerykańskie R160 głośniejsze od polskiego Metropolis]]
[[Plik:C830 in KCD.JPG|thumb|200px|Statko-kosmicznopolis C830 z Singapuru]]
[[Plik:Rame-MF2000-en-stationnement.jpg|thumb|200px|Oto Metropolis w Paryżu - obdarowują innych, czas obdarować siebie]]
'''Alstom Metropolis''' – rodzina wagonów <del>pseudo</del>metra wyprodukowana przez francuskiego [[Alstom]]a. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż są produkowane już od 20 lat. Krążą słuchy, że powstały ze szczątków wagonów [[Seria 81|81]], które się rozj{{cenzura3}}ały. W Polsce Alstom zaiwanił fabrykę [[Konstal]]owi, dzięki czemu część Metropolis dla Warszawy została wyprodukowana w [[Chorzów|Chorzowie]]. Historia podobna trochę do tej z [[Pafawag|PaFaWagiem]] i [[Bombardier]]em.

== Metropolis na świecie i w Polsce ==
Produkty typu Alstom Metropolis (w 1% metro, w 99% nie wiadomo co, w każdym razie coś, co na pewno nie jest metrem) możemy spotkać w 30 państwach, w tym także w Polsce. Polskie Metropolisy (98B) zostały wyprodukowane w [[Chorzów|Chorzowie]] i [[Barcelona|Barcelonie]] w latach 2000-2002 oraz 2004-2005.

== Miejsca występowania ==
Środowisko naturalne Mietropolis to oczywiście podziemia (co nie znaczy, że nie wolno im wyglądać na powierzchnię ziemi, robią to na przykład w [[Nowy Jork|Nowym Jorku]] i [[Londyn|Lądku-Zdrój]]).
* '''Arabia Saudyjska''' ('''Rijad''') – 138 wagonów, wyprodukowali je Polacy, więc dość porządne. Wersje [[Bombardier]]a czy [[Siemens]]a wyglądają identycznie (prócz malowania), ponieważ wszystkie 3 fabryki ([[Alstom Konstal|AK]], [[Bombardier|Trąba-bomba]] i Siemens) podjęły się wyzwania wyprodukowania nowego [[PESA|PESo-Linkopodobnego]] cudaka pod linijkę szejków.
* '''Argentyna''' ('''Buenos Aires''') – 80 wagonów, ma płaską mordę i szaro-żółte barwy. Chociaż [[Lionel Messi|jeden z Argentyńczyków]] twierdzi, że to srebrno-złote barwy. Tylko puchary mu w głowie. Wagony są stare, [[Brud|zaniedbane przez obsługę]] i mają ryfle, które ponoć własnoręcznie wykuł Hipolit Cegielski (kolejny dowód na to, że składy nie są już pierwszej nowości).
* '''Brazylia''' ('''Sao Paulo''') – 48 wagonów, typ 5700, ma ryfle na bokach <del>[[EN57|do numeru 1110]]</del> i szaro-niebieskie barwy. Pierwsze drzwi zostały oblane krwią, dlatego do dziś nad nimi widzimy czerwony fragment. Ma szpanerskie pantografy połówkowe.
* '''Brazylia''' ('''Brasilia''') – również 48 wagonów.
* '''Brazylia''' ('''<del>Super</del>Via''') – wyprodukowano 80 wagonów. Ma bardziej opływowe czoło i jest jasnoniebieskie. Lata produkcji nie są znane, chociaż nie wygląda to na stary pojazd.
* '''Chile''' ('''Santiago de Chile''') – 180+26=206 wagonów typu AS02. Mają płaskie mordy i są biało-pomarańczowe. Więcej o nich nie wiadomo, ponieważ nikomu nie było dane zbliżyć się do wagonu i nie zostać potrąconym przez drzwi odskokowo-przesuwne.
* '''Chiny''' ('''Nankina''') – 456 wagonów, podobne do brazylijskiego cholerstwa SuperVia. Prezentuje się równie chu{{cenzura3}}owo.
* '''Chiny''' ('''Szanghaj''') – 1500+ wagonów. Możemy spotkać 3 typy wagonów. Chińczycy pilnie potrzebowali tylu wagonów z dwóch prostych powodów. Po pierwsze w Chinach jest za dużo osób, żeby wystarczyło im np. takie skromne 108 wagonów jak nam, a powodem nr 2 jest to, że gdyby nie Shanghai, Alstom nie wzbudziłby podziwu, ponieważ liczba wyprodukowanych jego wagonów spadłaby o całe 15/40.
* '''Dominikana''' ('''Santo Domingo''') – 57+45=102 wagony typu 9000. Mają opływowe mordy i awaryjność zbliżoną do awaryjności Siemensa Inspiro. Jest niezłym [[karate]]kiem, o czym może świadczyć niebieski pas podobny do tego ze starych polskich Alstomów.
* '''Hiszpania''' ('''Barcelona''') – 40 wagonów typu 9000, od dominikańskiego 9000 odróżnia go tylko to, że nie ma granatowego pasa i nie ćwiczy karate. Ćwiczy za to cierpliwość hiszpańskich pasażerów, ponieważ jego niezawodność wynosi 0,01%.
* '''Holandia''' ('''Amsterdam''') – 23+5=28 wagoników M5, twarze prześmieszne, ale w środku komfort na maxa (o ile lubisz ledowe oświetlenie dające nieźle po oczach).
* '''Indie''' ('''Ćennaj''') – 168 wagonów, o których wiadomo tylko tyle, że są z Alstomu i nazywają się Metropolis. Czyli nic o nich nie wiadomo.
* '''Panama''' ('''Panama''') – 57 wagonów na… tak! Znowu na sieć trakcyjną. Również mają pantografy połówkowe (widać, SrAlstom nie przepada za tradycyjnymi nożycowymi) i są to już drugie Metropolisy Alstomu napędzane siecią trakcyjną (Jak z [[Pendolino|wahadełkiem]] dobrze poszło, to czemu nie spróbować z metrem?)
* '''Peru''' ('''Lima''') – 95 wagonów 9000 w barwach zielono białych, generalnie nic ciekawego.
* '''Polska''' ('''[[Warszawa]]''') – nareszcie on! Polski 98B, liczba wagonów 108, a pociągów… 108:6=18. Na początku wszystkie były biało-czerwone z niebieskim pasem, ale obecnie stolica przemalowuje je na żółto, tym samym obniżając ich stopień w karate (pewnie dlatego, że nie zasłużyły na niebieski pas, były zbyt mało awaryjne).
* '''Singapur''' ('''Singapur''') – 150 <del>wagonów</del> statków kosmicznych C751A, 120 wagonów C830 i jeszcze 2 rodzaje odpowiednio 108 i 162 wagony. Łącznie miasto-państwo ma wagonów 440, dzięki czemu może podróżować w kosmosie.
* '''Turcja''' ('''Stambuł''') – liczba wagonów bliżej nieznana (podobnie jak wygląd oraz oznaczenie).
* '''Wenezuela''' ('''Caracas''') – 132 wagony, takie kolorowe że zawrotu głowy można dostać. Kształtem przypomina [[Metro londyńskie|tubę londyńską]].
* '''Węgry''' ('''BudaPeszt''') – wagonów typu AM5-M2 jest 110, a wagonów AM4-M4 – 60. 110+60=170. Przypominają z zewnątrz (i z wewnątrz) 98B, ale mają inne malowanie, inne lampy na przedzie, większą awaryjność a wagony są oddzielone przegubami.
* '''Zjednoczone Emiraty Arabskie''' ('''Dubaj''') – może kiedyś…

Wagony wyprodukowane na zamówienie specjalne:
* '''Australia''' ('''North West Rail Link'''<ref>To nie jest miasto</ref>) – 132 wagony.
* '''Chile''' ('''Santiago de Chile''') '''NS04''' – wagonów 85, malatura niebiesko-srebrna. Określenie „dosyć brzydkie” nie będzie tu adekwatne, ponieważ można tak nazwać najładniejszy pojazd wyprodukowany przez Alstom.
* '''Egipt''' ('''Kair''') – nic na ich temat nie wiadomo, może z powodu zbyt wysokiej temperatury.
* '''Francja''' ('''Paryż''') – Francja elegancja w malowaniu zielono-białym, MF2000 złożone w 66 pociągów i czarne MP05 z opływową mordą,które gwiżdże inaczej, niż 98B. 49+14=63 wagony.
* '''Szwajcaria''' ('''Lozanna''') – wagony typu MP89 w liczbie 30, malowanie biało-niebieskie, połączenie dwóch rodzajów składów francuskich – drzwi od MF2000, a czoło od MP05.
* '''Stany Zjednoczone''' ('''Nowy Jork''') – typ R160a sztuk 1002 (całkiem nieźle). Błyszczące. Srebrne. Z czarnym czołem.


== Polacy lubią Metropolis… ==
== Polacy lubią Metropolis… ==
…dlatego wyprodukowano więcej Alstom Metropolis dla Warszawy niż radzieckiego złomu [[Seria 81|81]]. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów [[Siemens Inspiro]]. Wprawdzie możemy spotkać Metropolis na II linii, lecz <del>na szczęście</del> niestety ''to tylko testy'' i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość [[Siemens|niemieckiego gówna]].
…dlatego wyprodukowano ich dla [[Metro w Warszawie|warszawskiego metra]] więcej niż radzieckiego złomu [[Seria 81|81]]. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów [[Siemens Inspiro|Siemensami Inspiro]]. Wprawdzie możemy spotkać te wagony na II linii, lecz <del>na szczęście</del> niestety ''to tylko testy'' i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość Siemensów. Nie ma litości.

== Metro umie gwizdać ==
To prawda. Niektóre Metropolis (w tym [[USA|juesejskie]] R160/R160b i znane <del>na całym świecie</del> w całej Polsce 98B) potrafią gwizdać. Hamując i przyspieszając wydają dźwięki typu ''uuuuuiiiiyyyyy''. Gwizdanie Metropolisa niektórych denerwuje, inni je kochają, ale każdy uważa, że jest ono wyjątkowe i niepowtarzalne.

{{przypisy}}


{{stub|trans}}
{{Komunikacja Warszawa}}
{{Komunikacja Warszawa}}


[[Kategoria:Elektryczne zespoły trakcyjne]]
[[Kategoria:Elektryczne zespoły trakcyjne]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Warszawie]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Warszawie]]
[[Kategoria:Metro]]

Wersja z 10:08, 27 wrz 2019

Nowoczesność w domu, zagrodzie i na I linii metra

Alstom Metropolis (nie mylić z Metropo Lis) – rodzina wagonów centymetra wyprodukowana przez francuskiego Alstoma. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż są produkowane już od ponad dwudziestu lat. Krążą słuchy, że powstały ze szczątków radzieckich wagonów 81, które się rozleciały ze starości. W Polsce Alstom zaiwanił fabrykę Konstalowi, dzięki czemu część tych cudów techniki dla Warszawy została wyprodukowana w Chorzowie.

Polacy lubią Metropolis…

…dlatego wyprodukowano ich dla warszawskiego metra więcej niż radzieckiego złomu 81. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów Siemensami Inspiro. Wprawdzie możemy spotkać te wagony na II linii, lecz na szczęście niestety to tylko testy i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość Siemensów. Nie ma litości.


Znak A-34.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.