Atari 2600: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|thumb|300px|Atari 2600 w całej okazałości]]
[[Plik:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|thumb|300px|Atari 2600 w całej okazałości]]
[[Plik:s ET 3.png|thumb|150px|Przykładowa gra na tą konsolę]]
'''Atari 2600''' – ''System Komputerowy Video'' stworzony przez Atari pod koniec lat 70. jako próba udowodnienia, że ​​w rzeczywistości jest możliwość, aby sprzedać coś normalnym [[człowiek|ludziom]] i zarobić tony [[Pieniądze|pieniędzy]]. Wykorzystanie żetonów z ''Ponga'' powodowało, że system z 2600 był w stanie wyświetlić ponad trzy prostokąty na raz i zachować wynik dla liczb od 0 do 14 przed zawieszeniem z powodu przepełnienia rejestru.
'''Atari 2600''' – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym [[człowiek|ludziom]] i zarobić na tym dużo [[Pieniądze|pieniędzy]]. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.

== Wygląd ==
Atari 2600 został zaprojektowany przez zespół projektantów Atari, którego celem było stworzyć czegoś, co pozwoliłoby zarówno programistom i klientom wywiercić otwory w [[głowa]]ch, starającym się korzystać z systemu. Zamiast kaset magnetofonowych codziennego użytku, takich jak dzisiejsze komputery, zdecydowali się użyć 8-ścieżkowej taśmy jako głównego urządzenia pamięci masowej. Poprzedni pomysł na włożenie kości pamięci został zdewastowany i etykietowane jako „zbytek z natury głupi do pracy”. Dodatkową korzyścią było to, że system mógł grać 8-ścieżkowe taśmy z 8-bitowym [[dźwięk]]iem, a przynajmniej mógł to robić na kilka sekund przed przeciążeniem.


== Kontroler ==
== Kontroler ==
Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy [[kabel]], którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.
Kontrolery z Atari 2600 zostały zaprojektowane z wielką starannością. Wiedząc, że komputery są inne niż w systemach do gier wideo, zespół postanowił stworzyć inny styl kontrolera, który jest znacznie prostszy w obsłudze. Projekt zadecydował o zgraniu joysticka z arkadowej maszyny i Atari położonego w centrali. Joystick został oddany do małego pudełka, a [[Guma|gumowa]] obudowa była umieszczona nad nim, aby uchronić Nolana Bushnella od podejrzeń, że zostało to skradzione. Dodano przycisk aktywacji, żeby nie wywoływać zamieszania wśród konsumentów, gdyż etykiet jeszcze nie wynaleziono. Wynaleziono je dopiero w późniejszych latach 80., kiedy to Nintendo zdecydowało na dodanie jeszcze jednego przycisku. Zespół projektowy wiedział, że konsumenci chcieliby być z dala od ekranu telewizyjnego, więc dwucalowy [[kabel]] został dodany do kontrolera jak ''musztarda po obiedzie''.

== Pożytek ==
Atari 2600 ma zdolność do ciągłego migotania podczas grania w [[Pac-Man]]a, aby dać Ci trudniejsze wyzwanie. Może też zmusić Cię do pozostania w dół w E.T., ku pewności, że doświadczenie Twojej gry jest okropne. Jeśli umieścisz go w [[toster]]ze, będziesz miał więcej radosnych doświadczeń niż gdybyś go odtworzył.


== Wewnętrzne funkcjonowanie ==
== Wewnętrzne funkcjonowanie ==
Aby obniżyć koszt konstrukcji na tyle, aby przeciętny Amerykanin mógł kupić tą konsolę poniżej 1000 dolarów, zespół zdecydował się na użycie 10-letniego [[Intel]]a 8080. Pomysł wykorzystania konkurencyjnego MOS 6502 został zarzucony jako zbyt drogi. Procesor był jednak tak wolny, że programiści mogli korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu, a w przypadku większej rozdzielczości procesor mógł nawet się spalić. Rozważano również dodanie procesora graficznego, jednak w celu obniżki kosztów użyto chipa-atrapę. Dzięki tym decyzjom, wiele gier było bardzo prymitywnych. Ponadto, twórcy skomplikowali wyjścia wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF z mylącymi rozdzielaczami, które bardzo często przestawały działać po 2 miesiącach użytowania.
Aby obniżyć koszt budżetu na tyle, by być zapisanym w [[Historia|historii]] w celu późniejszego udania się do lokalnego pubu i wypić kilka frezarek, zespół zdecydował się na użyciu już prawie 10 lat starszego procesora [[Intel]] 8080 do zasilania ich urządzeń i 128 bajtów pamięci. Pomysł wykorzystania MOS 6502, pochodzącego z Commodore 64, został zarzucony jako zbyt drogi.

Procesor był zbyt cholernie wolny i nic nie dało się rzeczywiście zrobić coś wartościowego na całym ekranie, tak więc zaleca się programistom korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu i pozostawić całą resztę do odpoczynku. Chociaż mogłoby to spowodować oczywistą kwestię zamrażania pustych pasków na trzy czwarte ekranu, jeśli gracz grałby [[Czas|zbyt długo]], zespół ds. rozwoju potrzebowałby wypić drinka, a to, co się liczy, w końcu tak się stanie.

Zespół programistów również rozważyć dodanie procesora graficznego. Jednakże, w celu zaoszczędzenia pieniędzy po prostu użył chipa-atrapę. To wymuszanie programistów do tworzenia gier wideo w [[Ziemniak|ziemniaczanym]] oprogramowaniu, co oznacza, że nie można było użyć żadnej mocy obliczeniowej, by stworzyć rzeczywistą grę. Ponadto, twórcy postanowili nie umieszczać wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF zamiast mylących rozdzielaczy. Obecnie kilka modyfikacji AV zostały dokonane, ale ze względu na dziwny sposób generowania wideo, żaden z nich działał bardzo dobrze (lub wcale).


== Sprzedaż ==
== Sprzedaż ==
Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu eksplodował, powodując konieczność przypomnienia o czterech tysiącach potencjalnie wybuchowych kartonach, powodując potencjalnie śmiertelne rezultaty lub blizny. Pomimo tego niepowodzenia, 12 mld sztuk zostało sprzedanych w ciągu lat 1979 – 2006. Szacuje się, że 400 miliardów 8-bitówki zostały sprzedane dodatkowo od tych lat, z czego połowa skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku<ref>TAK, Mówimy o CIEBIE, ET!</ref>. Druga połowa wyruszyłąa na barce do [[Samoa]]. Około 2 mln tubylców z wysp Samoa zmarło jako bezpośredni skutek próby łykania, gotowania, lub zbywania wspomnianych naboi.
Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku<ref>Tak, mówimy o tobie, ET!</ref>.


== Pożytek ==
== Tworzenie obrazu na ekranie ==
Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w [[toster]]ze, będziesz miał więcej przyjemnych doświadczeń niż gdybyś na niej grał.
Większość gier na Atari ma specjalny sposób na wygenerowanie [[obraz]]u:
* Gra wykonuje różne figle na ekranie, potem sprawia, że ​​wszystkie grafiki są na pojedynczej linii, a następnie zatrzymuje się. Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie jest przechowywane w pamięci RAM, tylko w 1,5 bajta [[Gówno|gówna]].
* Następnie dla każdej linii <del>skasowania</del> skanowania:
** Wyjście sygnału synchronizacji (odbywa się to przez procesor i kawałek ludzkiego mózgu).
** Sygnał wyjścia Colorburst (odbywa się to przez obliczenie wartości 0,000001 centa, dlatego kolory nigdy nie są takie same).
** Intensywność wyjście, jasność, lekkość i ciemność sygnałów (średni czas rozwiązywania to 3.14159 sekund).
** Kolory wyjściowe, w 4 liniach: [[Kolor czerwony|czerwony]], [[Kolor niebieski|niebieski]], [[Kolor zielony|zielony]] i czerwony (pierwotnie miała ona mieć trochę intensywności, ale została porzucona na rzecz drugiego czerwonego) (2600 może generować 7 kolorów: czerwony, niebieski, zielony, żółty, [[Kolor pomarańczowy|pomarańczowy]], [[Kolor fioletowy|fioletowy]] i błękitny, jak również [[Kolor czarny|czarny]], [[Kolor biały|biały]] i 3 odcienie szarości).
* Custom chip, crapload rezystorów i kondensatorów (to najdroższa część 2600) łączy wszystkie sygnały, tworząc coś przypominającego rodzajowo obraz.

== Możliwości ==
Atary (starszy prototyp Atari 2600) mimo swojego wieku rzeczywiście posiada wbudowany upscaling do rozdzielczości Full HD 1920x1080 na regularnym telewizorze SDTV oraz dekoder MPEG4 do odbierania naziemnej telewizji cyfrowej.
== Galeria ==
<gallery>
Plik:s_ET_3.png|Przykładowy twór na tę konsolę
</gallery>


{{przypisy}}
{{Przypisy}}
{{konsole}}
{{konsole}}
[[Kategoria:Konsole gier wideo]]
[[Kategoria:Konsole gier wideo]]

Aktualna wersja na dzień 15:01, 1 wrz 2023

Atari 2600 w całej okazałości
Przykładowa gra na tą konsolę

Atari 2600 – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym ludziom i zarobić na tym dużo pieniędzy. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.

Kontroler[edytuj • edytuj kod]

Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy kabel, którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.

Wewnętrzne funkcjonowanie[edytuj • edytuj kod]

Aby obniżyć koszt konstrukcji na tyle, aby przeciętny Amerykanin mógł kupić tą konsolę poniżej 1000 dolarów, zespół zdecydował się na użycie 10-letniego Intela 8080. Pomysł wykorzystania konkurencyjnego MOS 6502 został zarzucony jako zbyt drogi. Procesor był jednak tak wolny, że programiści mogli korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu, a w przypadku większej rozdzielczości procesor mógł nawet się spalić. Rozważano również dodanie procesora graficznego, jednak w celu obniżki kosztów użyto chipa-atrapę. Dzięki tym decyzjom, wiele gier było bardzo prymitywnych. Ponadto, twórcy skomplikowali wyjścia wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF z mylącymi rozdzielaczami, które bardzo często przestawały działać po 2 miesiącach użytowania.

Sprzedaż[edytuj • edytuj kod]

Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku[1].

Pożytek[edytuj • edytuj kod]

Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w tosterze, będziesz miał więcej przyjemnych doświadczeń niż gdybyś na niej grał.

Przypisy

  1. Tak, mówimy o tobie, ET!