Fallout: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
(→‎Zobacz też: Fallout: New Vegas)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 59 wersji utworzonych przez 19 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Fallout.jpg|thumb|200px|Screenshot prezentujący grę]]
'''Fallout''' ([[język angielski|ang.]] ''opad radioaktywny'') – [[gra]] komputerowa z gatunku [[RPG|Rabuj, Pal i Gwałć]], równocześnie post nuklearna czyli jak kto woli, zamieszczona w [[Apokalipsa|świecie z jądrem kopniętym przez Chucka Norrissa]].
[[Plik:Falloutintro.png|thumb|200px|Patrz, filmują nas!]]
{{cytat|''Ja nie jestem taka, koleś! Znajdź sobie bramina, albo co.''|Jedna z żeńskich postaci na temat propozycji bliższego zapoznania się}}
'''Fallout, Folałt, FO1''' – pierwsza część kultowej serii postapokaliptycznych gier z gatunku RPG, wydana przez studio Interplay w 1997 roku.

== Fabuła ==
== Fabuła ==
[[Plik:Set.png|thumb|200px|Hej, gładoskórek…]]
Zaczęła się era atomowa i ląd został spalony, a oceany wyschnięte. Niektórzy ludzie schowali się w ogromnych schronach zwanych kryptami, a inni zostali porzuceni na pastwę losu. [[Matka|Twoi przodkowie]] byli jednymi z tych, którzy weszli do krypt. Po katastrofie świata (która trwała około 80 lat) ludzie zaczęli wychodzić ze schronów. Jednak w twojej krypcie (już sam jej numer – 13 wszystko sugerował) mieszkały same [[Noob|N00by]], które bały się wyjść na zewnątrz i zamierzali poczekać, aż ludzie przywrócą ziemię do życia, a potem jak niby nigdy nic wyjść i korzystać z jej uroków. Jako że zepsuł się system dający nienapromieniowaną wodę zepsuł się, [[Noob|te samoluby]] wyrzuciły ciebie na poszukiwanie nowego. Ale te noobki nie pomyślały o tym, że w świecie gdzie jakieś futro i cegła imitująca poduszkę są łóżkiem, może już takiego nie być. Jednak jest i znalazłeś go (o ile nie jesteś [[Noob|n00bkiem]] jak cała reszta). Po dostarczeniu go do schronu, mówisz, że na swojej drodze spotkałeś super mutanty. Teraz musisz je wszystkie zabić.
Po wojnie na przyciski [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]] z [[Chiny|Chinami]] o surowce naturalne, większość ziemskiej ziemi została zamieniona w żużel, a wszelkie prawo i sprawiedliwość była tylko historią. Na szczęście, przed wybuchem nuklearnym ktoś wymyślił Krypty, czyli podziemne schrony które służyły do <del>przeprowadzania chorych eksperymentów na ludziach przez bezduszną korporację</del> zachowania ostatniej ostoi ludzkości. Ponieważ w naszej rodzimej Krypcie 13 skończyły się wszelkie zasoby [[alkohol]]u wysokoprocentowego, my po około 100 latach jej zamknięcia jako jedyny trzeźwy mieszkaniec musimy wyruszyć na pustkowia by zdobyć potrzebne wyposażenie<ref>I przy okazji zdobyć jakiś hydroczip, pewnie do liczenia procentów</ref>. Po drodze spotkamy wiele interesujących osobowości, odwiedzimy sporo intrygujących miejsc, i na pewno oddamy nie jeden strzał z naszej pukawki do <del>meneli chcących odebrać nam łup z monopolowego</del> wymagających potworów, zmutowanych wersji stworzeń jakie znamy ze współczesności.


== Rozgrywka ==
== Kapsle ==
W postapokaliptycznym świecie pojawia się deficyt na jedzenie, wodę i pieniądze, które <del>zagarnął rząd Stanów Zjednoczonych</del> zniknęły w niewyjaśnionych okolicznościach. Powojenna ludzkość zatem za monetę przetargową wybrała kapsle<ref>Mówi się od tej chwili o kapslu przetargowym</ref>, które już od pierwszej odsłony stały się charakterystycznym elementem całej serii.
Podróżujemy po świecie zaglądając do zadbanych melin w poszukiwaniu systemu dającego dobrą wodę, przy okazji obławiając się i expiąc. Gdy napotykamy przyjaźnie nastawionego [[wróg|wroga]] (co przytrafia się dość często) gra przechodzi w tryb turowy i walka odbywa się w systemie „na posuwanki”.
W zależności od umiejętności musimy wczytywać grę raz, dwa lub 1000 razy na każdą próbę jej użycia. Jak to w grze od 18 lat, musimy pomyśleć co często się [[Noob|niektórym]] nie udaję. Trzeba się napracować choćby przy opracowaniu planu dokąd iść, ponieważ pierwszy cel gry (znalezienie sys... sam wiesz o co chodzi) jest ograniczony czasowo (tylko 5 miesięcy - co to jest dla ciebie?).
== Uzależnienie ==
Fallout ma to do siebie, że wciąga. Czasem za bardzo. Oto przykłady uzależnienia.
# Obrażasz swoich [[przyjaciel|przyjaciół]] mówiąc: "Sure, shoot me in back Tych, Ian itp."
# Oceniasz ludzkie cechy w skali od 1-10
# Jak widzisz angielską budkę telefoniczną, dziwisz się czemu nie znika jak do nie podejdziesz.
# Rozumiesz powyższą aluzję.
# Nazywasz swój [[dom]] Kryptą.
# Pijesz tylko butelkowaną [[woda|wodę]], bo obawiasz się promieniotwórczości.
# Zmieniłaś imię swojego [[pies domowy|psa]] na Dogmeat.
# Jak się skaleczysz to w pośpiechu rozglądasz się za Stimpackiem.
# Jeździsz po południowej Kalifornii w poszukiwaniu "Sekretnej bazy mutantów".
# Twierdzisz, że ją odnalazłeś... w Hollywood.
# Przeliczasz wszystkie swe działania na punkty akcji i tury.
# Chodzisz w stylu "zig-zag patterns"...
# I nie widzisz w tym nic dziwnego.
# Wysyłasz e-maile pełne nienawiści do [[Steve Jackson|Steva Jacksona]].
# Nosisz skórzaną [[kurtka|kurtkę]] bez jednego rękawa.
# Wkurzasz się, gdy w restauracji nie ma "Nuka-Coli".
# Masz więcej niż 20 zrzutów ekranu swojego bohatera w akcji.
# Nazywasz swój komputer "Pip Boy 2000", a dyskietki holodyskami
# Masz zdjęcie [[Tandi]] na biurku w pracy (tej młodszej, ma się rozumieć).
# Myślisz o swoich umiejętnościach i talentach w skali [[%|procentowej]].
# Wszędzie próbujesz płacić [[kapsel|kapslami]] od [[butelka|butelek]].
# Oczekujesz, iż książka zniknie, gdy skończysz ją czytać.
# Boisz się wizyty u doktora, bo obawiasz się, że będzie chciał komuś sprzedać twoje części (ciała)...
# Wiesz dlaczego...
# Nadal czytasz tę listę...
# Chodzisz po jaskiniach, poszukując Rad Scorpionów.
# Gdy jesteś w czyimś domu czujesz nieodpartą pokusę, żeby wszystko dokładnie przeszukać.
# Przeszukujesz [[książka telefoniczna|książkę telefoniczną]] w poszukiwaniu "Bob's Used Cars".
# Dzwonisz do Bob'a i próbujesz kupić od niego "Red Rider BB Gun".
# Całkowicie rozumiesz, o co w tym wszystkim chodzi.
# Nazywasz swojego psychiatrę "Dr. Morbid".
# Wyrzucono cię z kościoła za ciągłe wykrzykiwanie "Bless the Holy Flame!".
# Wyrzuciłeś wszystkie pułapki na [[mysz]]y i kupiłeś śrutówkę.
# Na [[tort|torcie]] urodzinowym zamiast wieku umieszczasz napis "Happy Level <liczba lat>!".
# Masz farmę z dwugłowymi krowami.
# Wpisujesz: "Hero of the Wastelands" jako swój aktualny zawód.
# Mierzysz odległości w heksach.
# Nie boisz się walki z 5 członkami (w prawdziwym świecie) [[gang]]u na raz. W końcu walczyłeś już z Deathclawsami i Super Mutantami.
# Jesteś sceptyczny co do wszystkich profesjonalnych [[trening]]ów, które nie wymagają zabijania [[szczur]]ów lub [[mutant]]ów.
# Ważniejsze [[zakupy]] planujesz w dalszej przyszłości, dopóki Twoja umiejętność Barter nie będzie wyższa.
# Zawsze nosisz ze sobą [[narkotyki]] ponieważ "są lekkie i łatwiej się nimi handluje".
# Próbujesz strzelać ludziom w oczy [[laser]]owym pistoletem-zabawką.
# Boisz się [[szop]]ów praczy..
# Rozumiesz to.
# Czytając to, czułeś się obrażony.
# sprzedajesz iguany robione z ludzkich wnętrzności.


=== Zalety używania kapsli jako środek płatniczy ===
== Noob w grze Fallout ==
* Występują powszechnie w każdym zakątku świata;
* Nie wkłada Pancerza Wspomaganego, bo wygląda P3dAlsk0!!!!!!!!1!1!11one1jeden
* zbieranie kapsli od teraz ma sens;
* Strzela do szczurów z [[minigun]]a lub rzuca w nie [[granat]]em.
* wygodniejsze przechowywanie od tradycyjnych pieniędzy;
* Myśli, że znajdzie sys... chyba nie muszę mówić, w krypcie 15.
* koszt kupna piwa w butelce się częściowo zwraca.
* Walczy przy pomocy „Energy Weapons” mając skilla 10%.
* Rozwija walkę wręcz jako umiejętność poboczną...
* ... A Handel jako główną. (Tańsze prochy
* Wyrzuca kapslę a potem mówi, że nie ma kasy.
* Uważa, że liczba pokazująca się po najechaniu celowniczkiem na wroga (np. 73%) pokazuje jego HP <ref>W rzeczywistości jest to szansa trafienia.</ref>
* Próbuje użyć łopaty jako broni.
* Nie zna [[język angielski|języka angielskiego]], więc przeklikuje się przez dialogi. Z oczywistym skutkiem.
* Nie bierze Rad-X bo myśli, że to go napromieniuje.
* Nawet gdy idzie do Blasku.
* Pije [[piwo]] przed walką.
* Używa psycho przed rozmową.
* Chce zdjąć ubranie.
* Strzelając braminowi w głowę godzinami zastanawia się w którą trafił.
* Szuka myszki w Pip Boyu.
* Kłóci się o kapsla i myśli że wytarguje niższą cenę podczas handlu.
* Nie potrafi włączyć trybu walki.


=== Wady ===
* Nie występują w postaci banknotów…
* …co wiąże się z dźwiganiem ogromnej ilości żelastwa przy większych zakupach;
* [[inflacja]] leci na łeb, na szyję przez wzgląd między innymi na nieproporcjonalną wartość metalu kapsli do ich symbolicznej wartości.


== Co oferuje Fallout? ==
{{przypisy}}
Klimat, niepowtarzalną rozgrywkę, intuicyjne sterowanie i grafikę, która jak na tamte czasy wyglądała <del>jak zlepek przypadkowych pikseli</del> bardzo ładnie. Kreacja postaci pozwalała bardzo dokładnie określić specyfikację naszej postaci, mogliśmy określić atrybuty główne za pomocą tzw. sytemu S.P.E.S.Z.Y.L<ref>Inteligencja na 1, Siła na 10, bo czemu nie?</ref>.

== Noob w Fallout ==
* Nie rozumie, czemu nie może strzelać jednocześnie z kimkolwiek;
* Uważa, że szansa trafienia to HP;
* Nie używa niczego w inventory, tylko wsadza sobie to w slot i używa. Dziwi się potem, czemu mija jego tura;
* Atakuje wszystkich, których spotka;
* Przeklikuje dialogi;
* Ginie już na samym początku z rąk szczurów;
* Nigdy nie szuka Hydroprocesora. W efekcie dziwi się, kiedy po 150 dniach w grze następuje game over;
* Gdy zginie, dziwi się, że wówczas nie można się odrodzić;
* Pakuje wszystkie punkty SPECIAL w siłę;
* Jeśli to [[gimbus]], narzeka na grafikę, ''bo jezd brzydka i ponóra, wogule nie da siem w niom grac!'';
* Nie ma pojęcia, że tą grę można przejść także pokojowo;
* Gdy awansuje, nigdy nie ulepsza swojej postaci;
* A jak już, to ulepsza tylko umiejętność korzystania z wszelkich broni, nieważne, czy je ma, czy nie;
* Będąc w Blasku ignoruje informacje o napromieniowaniu i dziwi się, że zginął;
* Jeśli to [[dziecko neostrady]], myśli, że to Tibia 2;
* Po walce nigdy nie przeładowuje broni palnej;
* Traktuje grę jak [[Diablo]].

== Objawy uzależnienia od Fallouta ==
* Za 4000 kapsli możesz kupić sobie SMG, gorzałę i amunicję dla swoich towarzyszy.
* Mając jedynie 16 lat wszystkie burdele stoją dla ciebie otworem.
* Nie ważne że strażnik stoi do ciebie przodem, jak masz wysoką Kradzież okradniesz nawet delikwenta który patrzy ci w twarz.
* Wytępiłeś mutanty okupujące miasto? Proszę, twoja nagroda: dwie butelki Nuka–Coli, kilka flar i kawał złamanego kapsla.
* Zaniosłeś zupę mechanikowi? 200 PD.
* Masz limit dźwiganych rzeczy, więc kiedy go przekroczysz nie zapakujesz nawet jednego Stimpacka.
* Pomimo tego twoi towarzysze mogą nosić 20 Pancerzy Wspomaganych, bo taki limit ich nie obowiązuje<ref>Naprawiono to w [[Fallout 2|dwójce]], stety lub niestety</ref>.

== Zobacz też ==
* [[Fallout 2]]
* [[Fallout 3]]
*[[Fallout: New Vegas]]
* [[Fallout 4]]
* [[Baldur's Gate]]

{{Przypisy}}
{{Gry fabularne}}
{{Gry fabularne}}
[[Kategoria:Komputerowe gry fabularne]]
[[Kategoria:Komputerowe gry fabularne]]

[[it:Fallout (videogioco)]]
[[pt:Fallout (jogo)]]

Aktualna wersja na dzień 02:52, 8 lis 2022

Screenshot prezentujący grę
Patrz, filmują nas!

Ja nie jestem taka, koleś! Znajdź sobie bramina, albo co.

Jedna z żeńskich postaci na temat propozycji bliższego zapoznania się

Fallout, Folałt, FO1 – pierwsza część kultowej serii postapokaliptycznych gier z gatunku RPG, wydana przez studio Interplay w 1997 roku.

Fabuła[edytuj • edytuj kod]

Hej, gładoskórek…

Po wojnie na przyciski Stanów Zjednoczonych z Chinami o surowce naturalne, większość ziemskiej ziemi została zamieniona w żużel, a wszelkie prawo i sprawiedliwość była tylko historią. Na szczęście, przed wybuchem nuklearnym ktoś wymyślił Krypty, czyli podziemne schrony które służyły do przeprowadzania chorych eksperymentów na ludziach przez bezduszną korporację zachowania ostatniej ostoi ludzkości. Ponieważ w naszej rodzimej Krypcie 13 skończyły się wszelkie zasoby alkoholu wysokoprocentowego, my po około 100 latach jej zamknięcia jako jedyny trzeźwy mieszkaniec musimy wyruszyć na pustkowia by zdobyć potrzebne wyposażenie[1]. Po drodze spotkamy wiele interesujących osobowości, odwiedzimy sporo intrygujących miejsc, i na pewno oddamy nie jeden strzał z naszej pukawki do meneli chcących odebrać nam łup z monopolowego wymagających potworów, zmutowanych wersji stworzeń jakie znamy ze współczesności.

Kapsle[edytuj • edytuj kod]

W postapokaliptycznym świecie pojawia się deficyt na jedzenie, wodę i pieniądze, które zagarnął rząd Stanów Zjednoczonych zniknęły w niewyjaśnionych okolicznościach. Powojenna ludzkość zatem za monetę przetargową wybrała kapsle[2], które już od pierwszej odsłony stały się charakterystycznym elementem całej serii.

Zalety używania kapsli jako środek płatniczy[edytuj • edytuj kod]

  • Występują powszechnie w każdym zakątku świata;
  • zbieranie kapsli od teraz ma sens;
  • wygodniejsze przechowywanie od tradycyjnych pieniędzy;
  • koszt kupna piwa w butelce się częściowo zwraca.

Wady[edytuj • edytuj kod]

  • Nie występują w postaci banknotów…
  • …co wiąże się z dźwiganiem ogromnej ilości żelastwa przy większych zakupach;
  • inflacja leci na łeb, na szyję przez wzgląd między innymi na nieproporcjonalną wartość metalu kapsli do ich symbolicznej wartości.

Co oferuje Fallout?[edytuj • edytuj kod]

Klimat, niepowtarzalną rozgrywkę, intuicyjne sterowanie i grafikę, która jak na tamte czasy wyglądała jak zlepek przypadkowych pikseli bardzo ładnie. Kreacja postaci pozwalała bardzo dokładnie określić specyfikację naszej postaci, mogliśmy określić atrybuty główne za pomocą tzw. sytemu S.P.E.S.Z.Y.L[3].

Noob w Fallout[edytuj • edytuj kod]

  • Nie rozumie, czemu nie może strzelać jednocześnie z kimkolwiek;
  • Uważa, że szansa trafienia to HP;
  • Nie używa niczego w inventory, tylko wsadza sobie to w slot i używa. Dziwi się potem, czemu mija jego tura;
  • Atakuje wszystkich, których spotka;
  • Przeklikuje dialogi;
  • Ginie już na samym początku z rąk szczurów;
  • Nigdy nie szuka Hydroprocesora. W efekcie dziwi się, kiedy po 150 dniach w grze następuje game over;
  • Gdy zginie, dziwi się, że wówczas nie można się odrodzić;
  • Pakuje wszystkie punkty SPECIAL w siłę;
  • Jeśli to gimbus, narzeka na grafikę, bo jezd brzydka i ponóra, wogule nie da siem w niom grac!;
  • Nie ma pojęcia, że tą grę można przejść także pokojowo;
  • Gdy awansuje, nigdy nie ulepsza swojej postaci;
  • A jak już, to ulepsza tylko umiejętność korzystania z wszelkich broni, nieważne, czy je ma, czy nie;
  • Będąc w Blasku ignoruje informacje o napromieniowaniu i dziwi się, że zginął;
  • Jeśli to dziecko neostrady, myśli, że to Tibia 2;
  • Po walce nigdy nie przeładowuje broni palnej;
  • Traktuje grę jak Diablo.

Objawy uzależnienia od Fallouta[edytuj • edytuj kod]

  • Za 4000 kapsli możesz kupić sobie SMG, gorzałę i amunicję dla swoich towarzyszy.
  • Mając jedynie 16 lat wszystkie burdele stoją dla ciebie otworem.
  • Nie ważne że strażnik stoi do ciebie przodem, jak masz wysoką Kradzież okradniesz nawet delikwenta który patrzy ci w twarz.
  • Wytępiłeś mutanty okupujące miasto? Proszę, twoja nagroda: dwie butelki Nuka–Coli, kilka flar i kawał złamanego kapsla.
  • Zaniosłeś zupę mechanikowi? 200 PD.
  • Masz limit dźwiganych rzeczy, więc kiedy go przekroczysz nie zapakujesz nawet jednego Stimpacka.
  • Pomimo tego twoi towarzysze mogą nosić 20 Pancerzy Wspomaganych, bo taki limit ich nie obowiązuje[4].

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. I przy okazji zdobyć jakiś hydroczip, pewnie do liczenia procentów
  2. Mówi się od tej chwili o kapslu przetargowym
  3. Inteligencja na 1, Siła na 10, bo czemu nie?
  4. Naprawiono to w dwójce, stety lub niestety