Free jazz: Różnice pomiędzy wersjami
M |
Ponury bot (dyskusja • edycje) M (Robot wykonał kosmetyczne poprawki) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|nurtu w [[Muzyka|muzyce]]|[[Free Jazz (płyta)]]}} |
{{sur|nurtu w [[Muzyka|muzyce]]|[[Free Jazz (płyta)]]}} |
||
[[Video:Sun-Ra|thumb|250px|right|Jedna z najlepszych solówek<br>free jazzowych]] |
[[Video:Sun-Ra|thumb|250px|right|Jedna z najlepszych solówek<br />free jazzowych]] |
||
{{cytat|...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.|[[Wikipedia]] o '''free jazzie'''. Źródło mówi samo za siebie...}} |
{{cytat|...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.|[[Wikipedia]] o '''free jazzie'''. Źródło mówi samo za siebie...}} |
||
'''Free jazz''' – odmiana [[jazz]]u, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z <s>beznadziejną</s> innowacyjną płytą saksofonisty [[Ornette Coleman |
'''Free jazz''' – odmiana [[jazz]]u, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z <s>beznadziejną</s> innowacyjną płytą saksofonisty [[Ornette Coleman]]a pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków wydawanego przez [[Orkiestra|szkolną orkiestrę]] w czasie strojenia. |
||
==Charakterystyka== |
== Charakterystyka == |
||
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się: |
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się: |
||
* dwumetrowy [[Saksofon|saksofon kontrabasowy]], |
* dwumetrowy [[Saksofon|saksofon kontrabasowy]], |
Wersja z 19:01, 1 sty 2012
Ten artykuł dotyczy nurtu w muzyce. Zobacz też Free Jazz (płyta). |
thumb|250px|right|Jedna z najlepszych solówek
free jazzowych
...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.
- Wikipedia o free jazzie. Źródło mówi samo za siebie...
Free jazz – odmiana jazzu, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z beznadziejną innowacyjną płytą saksofonisty Ornette Colemana pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków wydawanego przez szkolną orkiestrę w czasie strojenia.
Charakterystyka
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się:
- dwumetrowy saksofon kontrabasowy,
- okaryna,
- skrzypce elektryczne,
- kazoo,
- tybetańskie piszczałki,
- harmonijka ustna,
- organy Hammonda,
- fletnia Pana,
- cokolwiek innego, byle dało się na tym grać szybko i głośno.