Free jazz: Różnice pomiędzy wersjami
M (Kurde, poczytaj zasady, jak naprawdę nie pasi to wstaw z łaski swojej na SDU) |
M (Pardon) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
==Charakterystyka== |
==Charakterystyka== |
||
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się: |
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się: |
||
* dwumetrowy [[Saksofon|saksofon |
* dwumetrowy [[Saksofon|saksofon kontrabasowy]], |
||
* [[okaryna]], |
* [[okaryna]], |
||
* skrzypce elektryczne, |
* skrzypce elektryczne, |
Wersja z 22:19, 17 mar 2010
Ten artykuł dotyczy nurtu w muzyce. Zobacz też Free Jazz (płyta). |
Provided ID could not be validated. ...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.
- Wikipedia o free jazzie. Źródło mówi samo za siebie...
Free jazz – odmiana jazzu, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z beznadziejną innowacyjną płytą saksofonisty Ornette Colemana pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków wydawanego przez szkolną orkiestrę w czasie strojenia.
Charakterystyka
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się:
- dwumetrowy saksofon kontrabasowy,
- okaryna,
- skrzypce elektryczne,
- kazoo,
- tybetańskie piszczałki,
- harmonijka ustna,
- organy Hammonda,
- fletnia Pana,
- cokolwiek innego, byle dało się na tym grać szybko i głośno.