Krytyka literacka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (poprawki)
Linia 1: Linia 1:
'''Krytyka literacka''' to działalność współczesna danemu okresowi, stawiająca sobie za cel przedstawienie jak największej ilości rozbieżnych [[interpretacja|interpretacji]] jednego [[utwór literacki|utworu]], [[nurt literacki|nurtu literackiego]], lub [[trend literacki|trendu literackiego]]. Jednym z podstawowych obszarów działania krytyki jest [[polemika (literatura)|polemika]] w której wszelkie rozbieżności między zdaniem swoim a oponentów tłumaczy się ograniczeniami umysłowymi oponentów, [[lenistwo|lenistwem]], [[analfabetyzm|analfabetyzmem]] albo [[tendencyjność (literatura)|tendencyjnością]]. Krytyka literacka nie zajmuje się, chociaż można by przypuszczać, że się zajmuje, oceną i hierarchizacją [[tekst kultury|tekstów kultury]], a jedynie ustalaniem wewnętrznej hierarchi między [[krytyk literacki|krytykami literackimi]] pod pozorem dbałości o najnowsze dokonania na [[rynek wydawniczy|rynku wydawniczym]].
'''Krytyka literacka''' to działalność współczesna danemu okresowi, stawiająca sobie za cel przedstawienie jak największej ilości rozbieżnych [[interpretacja|interpretacji]] jednego [[utwór literacki|utworu]], [[nurt literacki|nurtu literackiego]], lub [[trend literacki|trendu literackiego]]. Jednym z podstawowych obszarów działania krytyki jest [[polemika (literatura)|polemika]] w której wszelkie rozbieżności między zdaniem swoim a oponentów tłumaczy się ograniczeniami umysłowymi oponentów, [[lenistwo|lenistwem]], [[analfabetyzm|analfabetyzmem]] albo [[tendencyjność (literatura)|tendencyjnością]]. Krytyka literacka nie zajmuje się, chociaż można by przypuszczać, że się zajmuje, oceną i hierarchizacją [[tekst kultury|tekstów kultury]], a jedynie ustalaniem wewnętrznej hierarchi między [[krytyk literacki|krytykami literackimi]] pod pozorem dbałości o najnowsze dokonania na [[rynek wydawniczy|rynku wydawniczym]].


Krytyka literacka w wysokonakładowych pismach działa jak sieć rybacka w którą łapią się co większe okazy, a płotki przelatują przez oka sieci, które należy rozumieć jako redakcyjną selekcję, jak wystrzelone z procy. Ostatecznym dla autora celem takiej krytyki jest samo odnotowanie książki w wysokonakładowym piśmie i zaistnienie w zbiorowej świadomości [[czytelnik|czytelników]], niezależnie od tego co się mówi, w myśl zasady: ''byleby nie przekręcali nazwiska''.
Krytyka literacka w wysokonakładowych pismach działa jak sieć rybacka w którą łapią się co większe okazy, a płotki przelatują przez oka sieci, które należy rozumieć jako redakcyjną selekcję, jak wystrzelone z procy. Ostatecznym dla autora celem takiej krytyki jest samo odnotowanie książki w wysokonakładowym piśmie i zaistnienie w zbiorowej świadomości [[czytelnik|czytelników]], niezależnie od tego co się mówi, w myśl zasady: ''byleby nie przekręcali nazwiska''. Krytyka literacka konsekwentnie ignoruje pisarzy antysalonowych, takich jak [[Waldemar Łysiak]].


Krytyka literacka w niskonakładowych pismach zajmuje się tłumaczeniem skomplikowanych [[paradygmat (literatura)|zespołów terminów]] (patrz też: [[paradygmat]] w nauce) na inne skomplikowane zespoły terminów oraz wynajdywaniem nowych [[model interpretacji|modeli interpretacji]] dla starych zjawisk, którym przyporządkowane są już stare i sprawdzone modele interpretacji.
Krytyka literacka w niskonakładowych pismach zajmuje się tłumaczeniem skomplikowanych [[paradygmat (literatura)|zespołów terminów]] (patrz też: [[paradygmat]] w nauce) na inne skomplikowane zespoły terminów oraz wynajdywaniem nowych [[model interpretacji|modeli interpretacji]] dla starych zjawisk, którym przyporządkowane są już stare i sprawdzone modele interpretacji.


Przypuszcza się, że krytyka literacka podobnie jak czytelnictwo jest na wymarciu i istnieje tylko z przyzwyczajenia z czasów, kiedy rzeczywiście miała coś do powiedzenia.
Przypuszcza się, że krytyka literacka podobnie jak czytelnictwo jest na wymarciu i istnieje tylko z przyzwyczajenia z czasów, kiedy rzeczywiście miała coś do powiedzenia.
Krytyka literacka konsekwentnie ignoruje pisarzy anty-Salonowych, takich jak [[Waldemar Łysiak|Waldemar Łysiak]].


'''Główne kierunki najnowszej krytyki literackiej:'''
'''Główne kierunki najnowszej krytyki literackiej:'''


* [[Odczepizm]]
* [[Odczepizm]]
* [[Kazimieryzm Szcz(e)ukliwy]]
* [[Klapczyzm]]
* [[Klapczyzm]]
* [[Solipsyzm (krytyka literacka)|Solipsyzm]]
* [[Solipsyzm (krytyka literacka)|Solipsyzm]]
* [[Kazimieryzm Szcz(e)ukliwy]]


'''Zobacz też:'''
'''Zobacz też:'''

Wersja z 19:09, 16 lut 2006

Krytyka literacka to działalność współczesna danemu okresowi, stawiająca sobie za cel przedstawienie jak największej ilości rozbieżnych interpretacji jednego utworu, nurtu literackiego, lub trendu literackiego. Jednym z podstawowych obszarów działania krytyki jest polemika w której wszelkie rozbieżności między zdaniem swoim a oponentów tłumaczy się ograniczeniami umysłowymi oponentów, lenistwem, analfabetyzmem albo tendencyjnością. Krytyka literacka nie zajmuje się, chociaż można by przypuszczać, że się zajmuje, oceną i hierarchizacją tekstów kultury, a jedynie ustalaniem wewnętrznej hierarchi między krytykami literackimi pod pozorem dbałości o najnowsze dokonania na rynku wydawniczym.

Krytyka literacka w wysokonakładowych pismach działa jak sieć rybacka w którą łapią się co większe okazy, a płotki przelatują przez oka sieci, które należy rozumieć jako redakcyjną selekcję, jak wystrzelone z procy. Ostatecznym dla autora celem takiej krytyki jest samo odnotowanie książki w wysokonakładowym piśmie i zaistnienie w zbiorowej świadomości czytelników, niezależnie od tego co się mówi, w myśl zasady: byleby nie przekręcali nazwiska. Krytyka literacka konsekwentnie ignoruje pisarzy antysalonowych, takich jak Waldemar Łysiak.

Krytyka literacka w niskonakładowych pismach zajmuje się tłumaczeniem skomplikowanych zespołów terminów (patrz też: paradygmat w nauce) na inne skomplikowane zespoły terminów oraz wynajdywaniem nowych modeli interpretacji dla starych zjawisk, którym przyporządkowane są już stare i sprawdzone modele interpretacji.

Przypuszcza się, że krytyka literacka podobnie jak czytelnictwo jest na wymarciu i istnieje tylko z przyzwyczajenia z czasów, kiedy rzeczywiście miała coś do powiedzenia.

Główne kierunki najnowszej krytyki literackiej:

Zobacz też: