Nie śpię, bo trzymam kredens: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Hegel: dr.) |
M |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
{{t}}słynne stwierdzenie polskiego filozofa [[Andrzej (imię)|Andrzeja]] z [[XIII wiek]]u<ref>http://patrz.pl/zdjecia/fakt-nie-spie-bo-trzymam-kredens</ref> |
{{t}}słynne stwierdzenie polskiego filozofa [[Andrzej (imię)|Andrzeja]] z [[XIII wiek]]u<ref>http://patrz.pl/zdjecia/fakt-nie-spie-bo-trzymam-kredens</ref> |
||
==Interpretacja== |
== Interpretacja == |
||
Wielcy filozofowie tego świata przez stulecia próbowali zinterpretować to zdanie lub w jakiś sposób do niego nawiązać. Niestety, do dziś nie udało się nam uzyskać odpowiedzi objaśniającej o co chodziło Andrzejowi. Oto kilka najważniejszych prób interpretacji |
Wielcy filozofowie tego świata przez stulecia próbowali zinterpretować to zdanie lub w jakiś sposób do niego nawiązać. Niestety, do dziś nie udało się nam uzyskać odpowiedzi objaśniającej, o co chodziło Andrzejowi. Oto kilka najważniejszych prób interpretacji: |
||
===Blaise Pascal=== |
=== Blaise Pascal === |
||
Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele ''Essai pour les coniques'' (1639) stwierdził, że filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco |
Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele ''Essai pour les coniques'' (1639) stwierdził, że na jego życie filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco, gdyż sprowokowała go do zastanawiania się nad istotą sentencji; poza tym, on sam nie mógł spać przez wiele nocy, ponieważ nie miał wystarczających danych, aby policzyć objętość kredensu. |
||
===Baruch Spinoza=== |
=== Baruch Spinoza === |
||
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął. |
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął. |
||
===Immanuel Kant=== |
=== Immanuel Kant === |
||
Immanuel Kant tylko raz podjął próbę interpretacji stwierdzenia Andrzeja. W dziele ''Kritik der reinen Vernunft'' ([[1781]]) napisał: ''Sorry Andrzej but I kant...'' |
Immanuel Kant tylko raz podjął próbę interpretacji stwierdzenia Andrzeja. W dziele ''Kritik der reinen Vernunft'' ([[1781]]) napisał: ''Sorry Andrzej but I kant...'' |
||
===Hegel=== |
=== Hegel === |
||
Być może właśnie Hegel znalazł wyjaśnienie stwierdzenia Andrzeja – zawarł je w swoim dziele ''O trzymaniu kredensu''. Dzieło ma 2760 stron żywego tekstu. Filozofowie od 1921 roku próbują przetłumaczyć ten tekst na zrozumiały język. W ciągu 90 lat pracy zdołali już przetłumaczyć 3 strony. |
Być może właśnie Hegel znalazł wyjaśnienie stwierdzenia Andrzeja – zawarł je w swoim dziele ''O trzymaniu kredensu''. Dzieło ma 2760 stron żywego tekstu. Filozofowie od 1921 roku próbują przetłumaczyć ten tekst na zrozumiały język. W ciągu 90 lat pracy zdołali już przetłumaczyć 3 strony. |
||
===Friedrich Nietzsche=== |
=== Friedrich Nietzsche === |
||
[[Friedrich Nietzsche]] prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 ''Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung'' (''O trzymaniu kredensu podczas snu''). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. |
[[Friedrich Nietzsche]] prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 ''Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung'' (''O trzymaniu kredensu podczas snu''). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. |
||
===Karol Marks=== |
=== Karol Marks === |
||
[[Karol Marks|Marks]] zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu. |
[[Karol Marks|Marks]] zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu. |
||
===Max Weber=== |
=== Max Weber === |
||
[[Mark Webber|Webber]] twierdził natomiast, że zdanie ''nie śpię, bo trzymam kredens'' rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się. |
[[Mark Webber|Webber]] twierdził natomiast, że zdanie ''nie śpię, bo trzymam kredens'' rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się. |
||
===Émile Durkheim=== |
=== Émile Durkheim === |
||
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił [http://pl.wikipedia.org/wiki/Anomia_(stan_spo%C5%82eczny) teorię anomii]. |
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił [http://pl.wikipedia.org/wiki/Anomia_(stan_spo%C5%82eczny) teorię anomii]. |
||
===Martin Heidegger=== |
=== Martin Heidegger === |
||
[[Martin Heidegger]] natomiast stwierdził, że nie można się bezpośrednio odnieść do stwierdzenia o trzymaniu kredensu, gdyż nie jest w stanie stwierdzić czy kredens istnieje. |
[[Martin Heidegger]] natomiast stwierdził, że nie można się bezpośrednio odnieść do stwierdzenia o trzymaniu kredensu, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy kredens istnieje. |
||
===Jean-Paul Sartre=== |
=== Jean-Paul Sartre === |
||
[[Jean-Paul Sartre]] wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć. |
[[Jean-Paul Sartre]] wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć. |
||
===Janusz Korwin-Mikke=== |
=== Janusz Korwin-Mikke === |
||
[[Janusz Korwin-Mikke|JKM]] stwierdził, że przyczyną trzymania kredensu są socjalistyczne środki przymusu, tysiące dyrektyw [[Unia Europejska|UE]] dotyczących kredensów i konieczności ich podtrzymywania. Jedyną receptą jest wprowadzenie państwa wolnego rynku, gdzie obywatel sam może zdecydować, czy chce trzymać kredens, czy iść spać. |
[[Janusz Korwin-Mikke|JKM]] stwierdził, że przyczyną trzymania kredensu są socjalistyczne środki przymusu, tysiące dyrektyw [[Unia Europejska|UE]] dotyczących kredensów i konieczności ich podtrzymywania. Jedyną receptą jest wprowadzenie państwa wolnego rynku, gdzie obywatel sam może zdecydować, czy chce trzymać kredens, czy iść spać. |
||
===Adolf Hitler=== |
=== Adolf Hitler === |
||
W swoich naukach [[Adolf Hitler|Onkel Adolf]] przekonywał, że całej sytuacji winni są [[Żydzi]], ponieważ robią oni niestabilne kredensy, które się wywracają. Jedynym wyjściem jest [[Holokaust|embargo na wyroby żydowskie]], by Aryjska Rasa Panów mogła produkować i trzymać w domach stabilne kredensy umożliwiające wypoczynek nocny. |
W swoich naukach [[Adolf Hitler|Onkel Adolf]] przekonywał, że całej sytuacji winni są [[Żydzi]], ponieważ robią oni niestabilne kredensy, które się wywracają. Jedynym wyjściem jest [[Holokaust|embargo na wyroby żydowskie]], by Aryjska Rasa Panów mogła produkować i trzymać w domach stabilne kredensy umożliwiające wypoczynek nocny. |
||
===Diogenes z Synopy=== |
=== Diogenes z Synopy === |
||
[[Diogenes z Synopy|Diogenes]] wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak [[dom]], [[toaleta|sedes]] czy [[sklep]]. |
[[Diogenes z Synopy|Diogenes]] wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak [[dom]], [[toaleta|sedes]] czy [[sklep]]. |
||
===Stanisław Przybyszewski=== |
=== Stanisław Przybyszewski === |
||
[[Stanisław Przybyszewski|Ojciec krakowskiej cyganerii artystycznej]] powiedział ponoć „kredensy, które są nie przewracają, są dla filistrów, istotą [[Sztuka|sztuki]] jako bytu absolutnego i misterium artysty jest podtrzymywanie niestabilnego kredensu”. |
[[Stanisław Przybyszewski|Ojciec krakowskiej cyganerii artystycznej]] powiedział ponoć „kredensy, które są nie przewracają, są dla filistrów, istotą [[Sztuka|sztuki]] jako bytu absolutnego i misterium artysty jest podtrzymywanie niestabilnego kredensu”. |
||
===Kazimierz Przerwa-Tetmajer=== |
=== Kazimierz Przerwa-Tetmajer === |
||
{{cytat2|<poem><i>Sen dla mnie niczym, mam go we wzgardzie |
{{cytat2|<poem><i>Sen dla mnie niczym, mam go we wzgardzie |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
Evviva l'arte!</i></poem>|4=[[Kazimierz Przerwa-Tetmajer]] na temat twierdzenia}} |
Evviva l'arte!</i></poem>|4=[[Kazimierz Przerwa-Tetmajer]] na temat twierdzenia}} |
||
===Jezus Chrystus=== |
=== Jezus Chrystus === |
||
''Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam - nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu.'' –– Mt 7,12 |
''Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam - nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu.'' –– Mt 7,12 |
Wersja z 15:10, 21 lip 2013
Szablon:Tsłynne stwierdzenie polskiego filozofa Andrzeja z XIII wieku[1]
Interpretacja
Wielcy filozofowie tego świata przez stulecia próbowali zinterpretować to zdanie lub w jakiś sposób do niego nawiązać. Niestety, do dziś nie udało się nam uzyskać odpowiedzi objaśniającej, o co chodziło Andrzejowi. Oto kilka najważniejszych prób interpretacji:
Blaise Pascal
Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele Essai pour les coniques (1639) stwierdził, że na jego życie filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco, gdyż sprowokowała go do zastanawiania się nad istotą sentencji; poza tym, on sam nie mógł spać przez wiele nocy, ponieważ nie miał wystarczających danych, aby policzyć objętość kredensu.
Baruch Spinoza
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął.
Immanuel Kant
Immanuel Kant tylko raz podjął próbę interpretacji stwierdzenia Andrzeja. W dziele Kritik der reinen Vernunft (1781) napisał: Sorry Andrzej but I kant...
Hegel
Być może właśnie Hegel znalazł wyjaśnienie stwierdzenia Andrzeja – zawarł je w swoim dziele O trzymaniu kredensu. Dzieło ma 2760 stron żywego tekstu. Filozofowie od 1921 roku próbują przetłumaczyć ten tekst na zrozumiały język. W ciągu 90 lat pracy zdołali już przetłumaczyć 3 strony.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung (O trzymaniu kredensu podczas snu). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł.
Karol Marks
Marks zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu.
Max Weber
Webber twierdził natomiast, że zdanie nie śpię, bo trzymam kredens rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się.
Émile Durkheim
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił teorię anomii.
Martin Heidegger
Martin Heidegger natomiast stwierdził, że nie można się bezpośrednio odnieść do stwierdzenia o trzymaniu kredensu, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy kredens istnieje.
Jean-Paul Sartre
Jean-Paul Sartre wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć.
Janusz Korwin-Mikke
JKM stwierdził, że przyczyną trzymania kredensu są socjalistyczne środki przymusu, tysiące dyrektyw UE dotyczących kredensów i konieczności ich podtrzymywania. Jedyną receptą jest wprowadzenie państwa wolnego rynku, gdzie obywatel sam może zdecydować, czy chce trzymać kredens, czy iść spać.
Adolf Hitler
W swoich naukach Onkel Adolf przekonywał, że całej sytuacji winni są Żydzi, ponieważ robią oni niestabilne kredensy, które się wywracają. Jedynym wyjściem jest embargo na wyroby żydowskie, by Aryjska Rasa Panów mogła produkować i trzymać w domach stabilne kredensy umożliwiające wypoczynek nocny.
Diogenes z Synopy
Diogenes wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak dom, sedes czy sklep.
Stanisław Przybyszewski
Ojciec krakowskiej cyganerii artystycznej powiedział ponoć „kredensy, które są nie przewracają, są dla filistrów, istotą sztuki jako bytu absolutnego i misterium artysty jest podtrzymywanie niestabilnego kredensu”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
Sen dla mnie niczym, mam go we wzgardzie |
||
— Kazimierz Przerwa-Tetmajer na temat twierdzenia |
Jezus Chrystus
Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam - nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu. –– Mt 7,12