Original War

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Original War - RTS z elementami RPG firmy Virgin Interactive. Dość stara gra, rocznik 2001.

Fabuła

Amerykanie

W trakcie I wojny światowej, amerykańska armia odkryła na Syberii (a gdzieżby indziej) urządzenie przenoszące 2 miliony lat wstecz (nazwali je EONem). Amerykańscy naukowcy wrzucali doń różne śmieci, zaś one przenosiły się w przeszłość. Tak długo, aż paliwo zaczęło się kończyć. Dopiero, gdy znaleźli Syberyt... Ten minerał mógł zasilić cały świat na miliony lat. Jak zawsze, był jakiś haczyk. Syberyt znajdował się na terytorium Rosjan. Dlatego grupa ludzi przeniosła się w przyszłość przeszłość, aby przenieść złoża na terytorium Alaski.

Rosjanie

Amerykanie przenieśli już swoje złoża, minęło 2 miliony lat. Amerykańscy Rosyjscy naukowcy odnaleźli jednak EONa (nazwali go CZAPA) oraz resztki Syberytu Alaskitu (w końcu jest na Alasce). Odkryli również pozostałości po amerykańskich działaniach. Losowo wybrani towarzysze otrzymali wiadomość, w których Amerykanie zostali nazwani imperialistycznymi świniami, a odbiorcy zostali poproszeni o przeniesienie się w przeszłość i pomoc powstrzymanie kapitalistycznych świń.

Kampanie

W grze występują dwie kampanie: amerykańska i rosyjska.

Kampania amerykańska

Zdaniem autorów łatwiejsza kampania, nadająca się dla początkujących. Jednakże, misje typu rozwal super wypasioną wrogą bazę za pomocą dwóch ludzi są na porządku dziennym.

Kampania rosyjska

Według autorów trudniejsza z dwóch kampanii. Najtrudniejszą misję można jednak opisać w skrócie następująco: Siedzisz na złożach. Budujesz bazę i rozwalasz 3 wrogie armie za pomocą 3 bomb jądrowych alaskitowych oraz garstki piechoty.

Gracze

Jak w każdej grze z trybem Multiplayer, są różne typy graczy: noob, newbie, przeciętny gracz i mistrz.

Noob

Noob (żółty) w bohaterski sposób broni bazy.
Misja z ograniczonymi surowcami by noob. Zielone kółka to złoża.
Info.png Główny artykuł: Noob
  • Każe snajperom rozwalać budynki.
  • W misjach z ograniczonymi surowcami zużywa wszystko na ulepszenia bazy, ma wszystkie laboratoria, rozbudowane fabryki, koszary, i mnóstwo wieżyczek. Dopiero, gdy chce w nich instalować broń zauważa, że nie zrobił elektrowni.
  • Próbuje wyleczyć czołg.
  • Testuje ograniczoną amunicję na drzewach.
  • Buduje pojazdy spalinowe, gdy ma 30 ropy.
  • Karabiny maszynowe posyła na bazy, a działa na ludzi.
  • Wysyła najlepszego naukowca na samobójczy bieg do bazy wroga, w celu umieszczenia tamże wyjścia z teleportu.
  • Siedząc na złożach ropy, nadal uważa, że pojazdy na baterie słoneczne są lepsze od spalinowych, bo się odnawiają.
  • Wyzywa od cheaterów osobę, która uszkodziła go minami (Zdalny ładunek + Kamera).
  • Gdy zakłada bazę w wyznaczonym miejscu, buduje skład byle gdzie (najczęściej na złożach), po czym żali się, że nie ma surowców, a przecież miały tam być.
  • Wyzywa od cheaterów osoby, które zbudowały coś w normalnie niedostępnym miejscu (Rakiety teleportacyjne).
  • Montuje na ciężkich pojazdach karabiny maszynowe, lub lekkie działa.
  • Wyzywa od cheatera przeciwnika, który pojazdem tej samej klasy (spalinowym) przejechał na jednym baku dwa razy więcej niż on. (noob oczywiście nie traci czasu na niepotrzebne badania).
  • Myśli, że zbrojownia / koszary służą tylko do zmiany profesji żołnierzy, i wyzywa od „cziteruw” człowieka, który go wystrzelał siedząc w koszarach.
  • W singlu gra tylko na najszybszym (jeżeli w ogóle potrafi regulować szybkość) i NIGDY nie używa aktywnej pauzy, ani planowania.
  • Ustawia inżynierami mur z surowców (najczęściej ze skrzyń) dokoła swojej bazy, i myśli, że wróg tam nie dotrze.
  • Uważa, że balista, ze względu na dużo luf jest dobrą bronią.
  • Buduje spalinowe poduszkowce i pływa nimi.
  • Nie ulepsza komputerów w pojazdach, i dziwi się, że rozwalił go uszkodzony pojazd tej samej klasy.
  • Uważa rozmontowywanie budynków wroga (a czasem nawet swoich własnych) za oszustwo.
  • Chce strzelać pojazdami spalinowymi bez paliwa, pchanymi przez mechaników.
  • Zawsze wybiera postaci z poziomem 1 i doświadczeniem 1000 zamiast tych z poziomem 8 i doświadczeniem 35000, bo "szybciej zdobywają doświadczenie".
  • Buduje Behemota między własnym składem, jeziorem/skałą i krańcem mapy.
  • Uważa dźwig za totalną stratę surowców.
  • Jego zwiadowca zostaje zabity przez tygrysa, zanim dojdzie do wrogiej bazy.
  • Uważa niewidzialność za zbytek, bo nie można się poruszać.
  • Próbuje przejąć skład mechanikiem.
  • Pakuje inzynierów do koszar dla obrony.
  • Atakuje Ciężkie Działo za pomocą Balisty.
  • Chce spakować ludzi do transportera.
  • Grając Arabami, obstawia bazę pojazdami wyposażonymi w balisty - przeciwko lotnictwu. Nie wie, że grze nie występuje lotnictwo...
  • ...choć mimo wszystko nadal się przy tym upiera, bo dostał z moździerza od ukrytego wroga.

Newbie

Newbie rozbudował bazę.

W trybie multiplayer tej gry, newbie zwykle przegrywa po 3-5 minut gry. Newbie w tym okresie:

  • Zbuduje niezwykle rozbudowaną bazę - potrafi zbudować max. ręczną wieżyczkę z karabinem maszynowym/balistą (zależy od narodowości).
  • Konstruuje bunkry w każdym kierunku, nawet w takim, z którego nie da się zaatakować (np. woda), co przydaje mu się tylko w walce z poduszkowcami.
  • Myśli, że pojazdy i budynki z zielonym, lecz niepełnym wskaźnikiem życia same się uleczą.
  • Myśli, że budowle się powoli psują i trzeba je co jakiś czas naprawiać. Tłumaczy tak sobie wzrost umiejętności inżynierów i ulepszanie budynków.
  • Boi się atakować piechotą i robi to w zasadzie tylko wtedy, gdy nie posiada czołgów, lub ma walczyć z cywilami.

Przeciętny gracz

  • Jest max w 11 (10 w przypadku kampanii rosyjskiej) misji.
  • Fascynują go bomby S/A, podwójne lasery, bomby samobieżne i wyrzutnie rakiet dalekiego zasięgu. Jeżeli znajdzie taki pojazd, poświęci nawet najlepszego mechanika, aby go zdobyć (nie dotyczy bomb samobieżnych).
  • Gdy inny gracz umieści wyjście z teleportu koło jego bazy, dopytuje się, jak on to zrobił, że rakiety teleportacyjne zawsze wysyłają w to samo miejsce.
  • Twierdzi, że Jestem najlepszy w tą grę, tylko, że mam ją od tygodnia. Nie wie, że najlepsi potrafią przejść całość w 15 godzin spędzonych na aktywnym graniu.
  • Kiedy przegra, twierdzi, że się zagapił.
  • Wciąż nieco boi się o piechotę. Kiedy najprostsze wejście do bazy wroga to wąska ścieżka, w której nie zmieści się czołg, a pilnuje jej działo lub wyrzutnia rakiet, zamiast napakować tam żołnierzy i kilku lekarzy, chce wjechać czołgami przez potężnie obstawione przejście, zniszczyć działo i dopiero wtedy wprowadzić piechotę.

Mistrz

Mistrz (po prawej) kontra noob. Jak widać, większość ludzi nooba leży nieprzytomnych.
  • Przeszedł całą grę (najczęściej kilka razy).
  • Dostaje furii, gdy przegra z innym mistrzem.
  • Jako jedyny typ gracza chętnie atakuje piechotą.
  • Kiedy wróg ma bazę na górce bądź używa broni dalekiego zasięgu, bierze snajperów i radar (Amerykanie), Ludzi z moździerzem i radar (Arabowie) bądź Ludzi z bazooką, wysyła najszybszego / najwytrzymalszego, lokalizuje najbliższe budowle i niszczy je atakiem lądowym (Rosjanie)
  • Zawsze gra ofensywnie, ewentualnie czeka, aż przeciwnicy się osłabią, produkując czołgi, i wtedy zmiata rywali.
  • Gdy gra Arabami, wszystkimi żołnierzami podkłada miny na drodze do swojej bazy (Zdalny ładunek + Kamera).
  • Gdy gra Rosjanami, nie buduje fortyfikacji. Dwa Behemoty na każdy wjazd do bazy mu starczają.
  • Gdy gra Amerykanami, buduje bombę S/A, zostawia ją w widocznym miejscu, a następnie zostawia 1-3 snajperów, aby jej pilnowali. Wybija w ten sposób większość żołnierzy przeciwników.

Profesje

W Original War istnieją 4 profesje podstawowe, oraz 3 profesje dostępne dopiero po badaniach. Są to:

Profesje podstawowe

Żołnierz

Choć może ci się to wydać dziwne, żołnierze są potrzebni do prowadzenia wojny. Przesiadują w bunkrach i zbrojowniach/koszarach, a w wieżyczkach mają dwukrotnie wyższe zdolności zabijania. Mają również +5 do obrony. Na każdej mapie jest ich najwięcej - ale trudno się temu dziwić. Jako jedyna profesja może się kłaść, co daje szeroką gamę możliwości nie tylko z punktu widzenia taktycznego. Innym profesjom pozostaje niezbyt wygodna metoda rozmnażania się na stojąco.

Inżynier

Zdaniem autorów najważniejsza profesja. A po co ona komu przy atakach? Na początku budują i znoszą skrzynie. Ale później, już od połowy gry, funkcje te przejmują dźwig i ciężarówka.

Mechanik

Jedna z ważniejszych profesji. Produkują zbawienie newbie i przeciętniaków - czołgi. A także naprawiają owe pojazdy. Mają dwukrotnie wyższe zdolności kierowania czołgami.

Naukowiec

Grupa kujonów jest w tej grze niezastąpiona. To oni odrobią twoje zadanie domowe opracują ci wszystkie technologie, od silnika spalinowego po bombę sterowaną komputerowo i ze zmiennym podwoziem.

Profesje dodatkowe

Snajper

Dostępny dla Amerykanów, po przebadaniu Celownika Laserowego. Nie ma kamizelki kuloodpornej, w przeciwieństwie do żołnierzy. Ma niesamowite zdolności zabijania ludzi i ludzi w pojazdach. Nie nadaje się do rozwalania budynków, chyba, że żołnierze nie mają zasięgu. Ma dodatkową amunicję, Amunicję Nasenną.

Żołnierz z Bazooką

Dostępny dla Rosjan, po przebadaniu Bazooki. Chodzi wolno (o 3 punkty szybkości wolniej niż normalnie) i nie nadaje się do walki z piechotą. Potrafi jednak rozwalać pojazdy i budynki w pięknym stylu, a jego kamizelka kuloodporna daje mu +10 do defensywy. Przydatny jest również Atak Lądowy, gdy walimy w nieokreślony cel, lub, jak kto woli, niewidoczne budynki). Dodatkowe uzbrojenie to rakiety teleportacyjne i czasowe.

Operator Moździerza

Dostępny dla Arabów, po przebadaniu Moździerza (ciekawe czemu akurat tego?). Chodzi wolniej o 2 punkty prędkości, ale jest silny przeciwko każdemu rodzajowi wroga. Ma również możliwość Ataku Lądowego. Nosi typową, żołnierską kamizelkę. Jego jedynymi wadami są zasięg minimalny, wewnątrz którego nie może strzelać oraz brak dodatkowej amunicji.