Wiersz gotycki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (poprawka)
(Allahu Thumburihhtu!)
Znacznik: przez API
 
(Nie pokazano 69 wersji utworzonych przez 39 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{główny artykuł|[[wiersz]]}}
[[grafika:Goth2.jpg|left|113px|Niepisząca.]]
[[Plik:A nother beauty spot - Flickr - Gexon.jpg|thumb|200px|Niepisząca]]
[[grafika:OH_MY_GOD_UGLY_GOTH!!!.jpg|right|135px|Pisząca.]]
[[Plik:OH_MY_GOD_UGLY_GOTH!!!.jpg|thumb|200px|Pisząca]]
[[Plik:Kristengoth4.jpg|thumb|200px|Ona i tak cię zje]]
'''Wiersz gotycki''' – cierpiętniczy utwór literacki, nawiązujący głównie sam do siebie, opowiadający o wewnętrznym skostnieniu i drążący różne aspekty faktu, że autor(ka) ma przewalone jak kot w sokowirówce. Podstawowymi tworzywami wiersza gotyckiego są [[cierpienie]] i [[wielokropek|wielokropki]]. Interesującym jest fakt, że większość poezji gotyckiej to [[Biały wiersz|białe wiersze.]]


==Piszemy==
'''[[Wiersz]] [[goci|gotycki]]''' to cierpiętniczy [[utwór literacki|utwór]] nawiązujący głównie [[autotematyzm|sam do siebie]], opowiadający o wewnętrznym skostnieniu i drążący różne aspekty faktu, że autorka ma przewalone jak [[drzewo]] w poprzek [[szosa|szosy]]. Aby napisać gotycki wiersz, należy być maksymalnie [[patos|patetycznym]] i często przy wspominać, że [[szkoła]] do której uczęszczamy ssie, a nasze libido leży odłogiem. Każdy [[wers]] kończy się obowiązkowym wielokropkiem... Piszemy, w zupełnie przewidywalnych [[słowo|słowach]], o własnej wyjątkowości i nie zapominamy wspomnieć o zrozumieniu, jakim dażą nas nasi [[mrok|mroczni]] [[idol|idole]], chociaż nasze najbliższe otoczenie nie rozumie nas wcale. W dobrym tonie będzie nadmienić o takich zjawiskach jak jątrzenie, skraplanie, nadszarpywanie, ściekanie i gnicie oraz o tym, że czas się ślamazarzy, a [[Szatan]] (koniecznie wielką literą) wypełnia nam [[dusza|duszę]] jakby wypełniał [[czek]] [[ciemność|ciemności]] lub inny [[abstrakcja|abstrakcyjny]] [[gadżet]]. [[Szatan]], co zrozumiałe, [[podpis|podpisuje]] się na czekach tylko naszą prawie że czarną [[krew|krwią]]. Częstymi motywami wierszy gotyckich są: upadłe [[anioł]]y (z angielszczyzny fallen andżels), śmierć, [[świeca|świece]], [[paznokcie]], mrok w sercu, zbroczone świeżą krwią [[żyletka|żyletki]]. Połowę wiersza (nie licząc rzecz jasna wielokropków) stanowią zwroty typu ''me, twe, mego, swego''. Hasło ''Born to be Goth'' jest stale popularne jako [[motto]] wiersza gotyckiego, podejmującego wciąż od nowa problem świadomości gothlife'u. Pisząc wiersz gotycki nie można zlekceważyć brutalnej [[ingerencja|ingerencji]] [[świat|świata]] w nasze gotyckie [[życie]]: należy odwdzięczyć mu się brutalną ingerencją w zasady [[ortografia|ortografii]] i [[gramatyka|gramatyki]], a także pogwałcić jakiś [[symbol]] [[religia|religijny]] albo [[paszkwil|ośmieszyć]] wredniejszego z [[rodzice|rodziców]], który kazał nam ''uprzątnąć ten [[burdel]], bo [[podłoga|podłogi]] nie widać''. Można odwrócić jego słowa przez przypisanie mu koneksji z tą częścią świata, która nie pozwala nam w spokoju [[sumienie|sumienia]] zapaść na [[glany|zwyrodnienie statów]] i zaplątywać się co rusz w elegancki gotycki [[płaszcz]], który [[kradzież|pożyczyliśmy]] z wieszaka w mrocznej i [[papierosy|zadymionej]] [[knajpa|knajpie]], zostawiając w zamian naszą grzeczną, [[harcerze|harcerską]] [[kurtka|kurteczkę]]. Wcześniej pospiesznie zdzierając [[naszywka|naszywki]], oczywiście.
Aby napisać gotycki wiersz, należy być maksymalnie żałosnym i często wspominać, że szkoła, do której uczęszczamy, ssie, a nasze libido leży odłogiem. Każdy wers kończy się obowiązkowym wielokropkiem... Piszemy, w zupełnie przewidywalnych słowach, o własnej wyjątkowości i nie zapominamy wspomnieć o zrozumieniu, jakim darzą nas nasi mhroczni idole, chociaż nasze najbliższe otoczenie nie rozumie nas wcale. W dobrym tonie będzie nadmienić o takich zjawiskach, jak jątrzenie, skraplanie, nadszarpywanie, ściekanie i gnicie, a także o tym, że czas się ślamazarzy, a Szatan (koniecznie wielką literą) wypełnia nam duszę, jakby wypełniał „czek ciemności” lub inny abstrakcyjny gadżet.


Ważnym aspektem wiersza gotyckiego jest odpowiednia pisownia i użyte litery. Nadużywamy wszystkich słów z „[[ch]]”, „[[h]]”, „[[r]]” i „[[k]]”, najlepiej w połączeniu z samogłoską „[[o]]”, tak aby słowa były mroczne. Ktoś może z tego wywnioskować, że słowo „krok” jest mroczne. Istotnie, jest, musimy jednak pamiętać o odpowiedniej pisowni. „Krok” a „khrhok...” to spora różnica.
[[Grafika:Kristengoth4.jpg|thumb|right|200px|Ona i tak cię zje.]]


==Tematyka==
==Głębszy wgląd w wiersz gotycki==
Częstymi motywami wierszy gotyckich są [[upadły anioł|upadłe anioły]] (z angielszczyzny ''folyn ejndżels''), śmierć, świece, paznokcie, [[mrok|mhrok]] w sercu i zbroczone świeżą krwią żyletki. Połowę wiersza (nie licząc, rzecz jasna, wielokropków) stanowią zaimku typu „me”, „twe”, „mego”, „swego”. Hasło ''Born to be Goth'' jest stale popularne jako motto wiersza gotyckiego, podejmującego wciąż od nowa problem świadomości gothlife'u.
Jak wynika z wierszy, prawdziwy got nie na [[urodziny|urodzin]], a zamiast tego posiada datę śmierci wypaloną na [[czaszka|czaszce]]. Nie żyje, tylko ''jeszcze dogorywa jego marny żywot'', nie je, tylko ''ostatnim ze sposobów podtrzymuje marność nad marnościami egzystencji''. Jest tak mroczny, że na tle [[noc]]y wygląda jak [[heban]] na sośninie. Got nie zapiera [[brud]]u, on go wypala albo czerni [[zapalniczka|zapalniczką]], aż zwęgli. Gotyckiej egzystencji nie pogłębiają negatywnie nacechowane [[przymiotnik]]i, to gotycka [[egzystencja]] je pogłębia. Zaangażowany got to taki, który może jeszcze podzielić się [[kolor czarny|czernią]] i dalej być niewykrywalnym dla [[radar|radarów]].


Pisząc wiersz gotycki nie można zlekceważyć brutalnej ingerencji świata w nasze gotyckie życie: należy odwdzięczyć mu się brutalną ingerencją w zasady ortografii i gramatyki, a także pogwałcić jakiś symbol religijny albo ośmieszyć wredniejszego z rodziców, który kazał nam ''uprzątnąć ten burdel, bo podłogi nie widać''.
==Wiersz gotycki a [[krytyka literacka]]==
Krytyka twierdzi, że gdyby [[goci]] zaczęli pisać regularne [[tomik poezji|tomiki]], i firmować nimi liny wspinaczkowe, to krytyka polubiłaby wspinaczkę.


Zły rodzic nie pozwala nam w spokoju sumienia zapaść na zwyrodnienie stawów skokowych i zaplątywać się co rusz w elegancki gotycki płaszcz, który pożyczyliśmy z wieszaka w mhrocznej i zadymionej knajpie, zostawiając w zamian naszą grzeczną, harcerską kurteczkę. Wcześniej pospiesznie zdzierając [[naszywki]], oczywiście.
{{stubsek}}
==Przykłady wierszy gotyckich (bez wielokropków)==


===Przykład I===
==Głębszy wgląd==
* Got nie ma urodzin, a zamiast tego posiada datę śmierci wypaloną na czaszce.
* Nie żyje, tylko ''trwa w swej marnej egzystencji''.
* Nie je, tylko ''ostatnim ze sposobów podtrzymuje marność nad marnościami egzystencji''.
* Jest tak mhroczny, że na tle nocy wygląda jak heban na sośninie.
* Nie zapiera brudu. Wypala go albo czerni zapalniczką.
* Gotyckiej egzystencji nie pogłębiają negatywnie nacechowane przymiotniki; to gotycka egzystencja je pogłębia.
* Zaangażowany got to taki, który może jeszcze podzielić się czernią i pozostać niewidocznym.


==Zobacz też==
: Ma skrzepła krew wrze gromko jak szatański czajnik.
{{źródła|[[Nonźródła:Przykłady wierszy gotyckich|przykładowe teksty wierszy gotyckich]]}}
: Cosik mnie świerzbi w kroku. Usiadłam na palnik?
* [[goci]]
: Szatan skacze radośnie po mojej wątrobie.
* [[grafomania]]
: Gniję od środka. Można gnić tylko w tę stronę.
* [[analiza wiersza]]


[[Kategoria:Gatunki literackie]]
: W tym wszelka unikalność, że świat jest jak chrupki.
[[Kategoria:Poezja]]
: Rozgryzam i wysysam sok, plwę na skorupki.
: Gdyż ''wisz'', chrupki w skorupkach - blada metafora,
: ale czuję się blada pod ostrzałem porad.


: Wszyscy napominają: ubierz się jak człowiek,
: zrób coś z włosami (odsuń). HIM mi tak nie powie,
: On w bezpiecznych objęciach zawarł by mnie całą,
: lecz akurat gra trasę. Żyje ze mną pająk.


===Przykład II===

:Heniek
:Mój były kochanek
:Paskudne moje rozczarowanie
:Śpiewem swym ''Jesteś szalona''
:Zrobił mnie świniak w balona
:Jego krew z dziesięcioma promilami
:Straszy mnie zawsze nocami
:Jego twarz jak dupa blada
:Po spotkaniu z moim glanem do niczego się nie nada
:Poza tym
:Jest mi źle
:Źle i szaro
:Nawet czerń mi nie pomaga
:Heniek, cóż za zniewaga!
:Nic nie ma sensu
:''Nie ma sensu kupować kredensu''
:Odpływam
:Odpływam
:Odpływam

===Przykład III===

:Życie
:To jedna wielka czarna msza
:Zdrapuję ze ściany czarny lakier przy pomocy pazurów
:Bo mama wraca jutro z Mazurów
:Me uczucia wirują jak program piąty pralki mojej
:Miłość to gówno
:Demony targają czuprynę mą, won do budy, dopiero ułożyłam
:Czy mam dziś majtki włożone?
:Nie wiem, ale wiem, że życie
:To jedna wielka czarna msza
:Ból, rozpacz, gniew
:Nie dane mi poznać Billa Kaulitza
:A tak się starałam
:Sesemesy do Forfanu słałam
:Szatan nawiedził me libido
:I zrobił wielkie innuendo
:Teraz me życie pokrywa ogromne rozpierducho

===Przykład IV===
'''Szatan = 666''' <br>

Życie... <br>
Żarcie... <br>
Rzyganie... <br>
Trup... <br>
Grób... <br>
Smród... <br>

6 = <br>
Życie to smród: <br>
rzyganie po grób, <br>
żarcie i trup... <br>

6 = <br>
Życie po życiu?... <br>
żarcie po żarciu, <br>
rzyganie, rzyganie... <br>

Trup za trupem, <br>
grób za grobem, <br>
śmierdzący smród... <br>

6 = <br>
Smród żarłem za życia... <br>
Mój trup porzygał się w grobie! <br>

Co autor miał na myśli...: <br>
Wiersz ułożony jest z sześciu wyrazów: życie, żarcie, rzyganie, trup, grób, smród. Autor chciał pokazać jak prostymi środkami wyrazu można osiągnąć zamierzony skutek. Jedynie pozytywnie emocjonalnie ładunek jest związany z wyrazem życie. Dzięki temu wyraz „życie” stanowił nieskazitelnie białą serwetkę, na którą wyplułem żółto-zieloną flegmę emocji związanych z pozostałymi wyrazami, abyś ty, czytelniku, mógł ją zlizać (mniam). Wiersz ma prowadzić do coraz bardziej pesymistycznego nastroju, a szóstka, występująca przed każdą zwrotką, a jest ich trzy, tworzy kabalistyczno-symboliczną liczbę szatana czyli 666, co ma „domrocznić” utwór metafizycznie, egzystencjalnie. Gdy przeczytałem ten wiersz koledze Szatanowi, rzuciliśmy się sobie w objęcia, płacząc w egzystencjalnym smutku. Następnie dla pociechy poszliśmy na piwo i babki. <br>

==Odnośniki==

===Zobacz też:===

* [[Analiza wiersza]]
* [[Goci]]
* [[Grafomania]]
* [[Metal (ludzie)]]
* [[True norwegian black metal]]

===Linki zewnętrzne:===

* [http://www.poezja.org/debiuty/viewtopic.php?id=39102 Konkurs na wiersz gotycki wedle powyższego przepisu]
* [http://derbeth.w.interia.pl/poeta/ Program do pisania m.in. gotyckich wierszy]

[[Kategoria:Gatunki literackie]]
[[Kategoria:Poezja]]


[[en:Goth Poem]]
[[en:Goth Poem]]

Aktualna wersja na dzień 12:54, 29 sty 2017

Info.png Główny artykuł: wiersz
Niepisząca
Pisząca
Ona i tak cię zje

Wiersz gotycki – cierpiętniczy utwór literacki, nawiązujący głównie sam do siebie, opowiadający o wewnętrznym skostnieniu i drążący różne aspekty faktu, że autor(ka) ma przewalone jak kot w sokowirówce. Podstawowymi tworzywami wiersza gotyckiego są cierpienie i wielokropki. Interesującym jest fakt, że większość poezji gotyckiej to białe wiersze.

Piszemy[edytuj • edytuj kod]

Aby napisać gotycki wiersz, należy być maksymalnie żałosnym i często wspominać, że szkoła, do której uczęszczamy, ssie, a nasze libido leży odłogiem. Każdy wers kończy się obowiązkowym wielokropkiem... Piszemy, w zupełnie przewidywalnych słowach, o własnej wyjątkowości i nie zapominamy wspomnieć o zrozumieniu, jakim darzą nas nasi mhroczni idole, chociaż nasze najbliższe otoczenie nie rozumie nas wcale. W dobrym tonie będzie nadmienić o takich zjawiskach, jak jątrzenie, skraplanie, nadszarpywanie, ściekanie i gnicie, a także o tym, że czas się ślamazarzy, a Szatan (koniecznie wielką literą) wypełnia nam duszę, jakby wypełniał „czek ciemności” lub inny abstrakcyjny gadżet.

Ważnym aspektem wiersza gotyckiego jest odpowiednia pisownia i użyte litery. Nadużywamy wszystkich słów z „ch”, „h”, „r” i „k”, najlepiej w połączeniu z samogłoską „o”, tak aby słowa były mroczne. Ktoś może z tego wywnioskować, że słowo „krok” jest mroczne. Istotnie, jest, musimy jednak pamiętać o odpowiedniej pisowni. „Krok” a „khrhok...” to spora różnica.

Tematyka[edytuj • edytuj kod]

Częstymi motywami wierszy gotyckich są upadłe anioły (z angielszczyzny folyn ejndżels), śmierć, świece, paznokcie, mhrok w sercu i zbroczone świeżą krwią żyletki. Połowę wiersza (nie licząc, rzecz jasna, wielokropków) stanowią zaimku typu „me”, „twe”, „mego”, „swego”. Hasło Born to be Goth jest stale popularne jako motto wiersza gotyckiego, podejmującego wciąż od nowa problem świadomości gothlife'u.

Pisząc wiersz gotycki nie można zlekceważyć brutalnej ingerencji świata w nasze gotyckie życie: należy odwdzięczyć mu się brutalną ingerencją w zasady ortografii i gramatyki, a także pogwałcić jakiś symbol religijny albo ośmieszyć wredniejszego z rodziców, który kazał nam uprzątnąć ten burdel, bo podłogi nie widać.

Zły rodzic nie pozwala nam w spokoju sumienia zapaść na zwyrodnienie stawów skokowych i zaplątywać się co rusz w elegancki gotycki płaszcz, który pożyczyliśmy z wieszaka w mhrocznej i zadymionej knajpie, zostawiając w zamian naszą grzeczną, harcerską kurteczkę. Wcześniej pospiesznie zdzierając naszywki, oczywiście.

Głębszy wgląd[edytuj • edytuj kod]

  • Got nie ma urodzin, a zamiast tego posiada datę śmierci wypaloną na czaszce.
  • Nie żyje, tylko trwa w swej marnej egzystencji.
  • Nie je, tylko ostatnim ze sposobów podtrzymuje marność nad marnościami egzystencji.
  • Jest tak mhroczny, że na tle nocy wygląda jak heban na sośninie.
  • Nie zapiera brudu. Wypala go albo czerni zapalniczką.
  • Gotyckiej egzystencji nie pogłębiają negatywnie nacechowane przymiotniki; to gotycka egzystencja je pogłębia.
  • Zaangażowany got to taki, który może jeszcze podzielić się czernią i pozostać niewidocznym.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Nonźródła
Zobacz w Nonźródłach:
przykładowe teksty wierszy gotyckich