Zadanie z matematyki: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (redakcja, treść itd) Znacznik: edytor źródłowy |
M (dr.) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytat|WTF?|Typowy [[uczeń]] po przeczytaniu treści '''zadania z matematyki'''}} |
{{cytat|WTF?|Typowy [[uczeń]] po przeczytaniu treści '''zadania z matematyki'''}} |
||
[[Plik:Zadaniezmatmy.jpg|right|thumb|300px|Prawie poprawnie rozwiązane zadanie]] |
[[Plik:Zadaniezmatmy.jpg|right|thumb|300px|Prawie poprawnie rozwiązane zadanie]] |
||
'''Zadanie z matematyki''' |
'''Zadanie z matematyki''' – zmora większości uczniów [[Szkoła podstawowa|podstawówek]], [[gimnazjum|gimnazjów]] i [[liceum|liceów]]. Zaczyna się dobrze, a wychodzi jak zawsze. |
||
== Występowanie == |
== Występowanie == |
||
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami: |
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami: |
||
* w pracach domowych |
* w pracach domowych; |
||
* na egzaminach |
* na egzaminach; |
||
* po kartkówkach |
* po kartkówkach; |
||
* przy tablicy |
* przy tablicy; |
||
* w życiu codziennym (wersja [[nauczyciel]]i, nikt jeszcze nie spotkał się z zadaniem z matematyki w codziennym życiu oprócz [[szkoła|szkoły]]). |
* w życiu codziennym (wersja [[nauczyciel]]i, nikt jeszcze nie spotkał się z zadaniem z matematyki w codziennym życiu oprócz [[szkoła|szkoły]]). |
||
Wersja z 15:09, 6 wrz 2017
WTF?
- Typowy uczeń po przeczytaniu treści zadania z matematyki
Zadanie z matematyki – zmora większości uczniów podstawówek, gimnazjów i liceów. Zaczyna się dobrze, a wychodzi jak zawsze.
Występowanie
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami:
- w pracach domowych;
- na egzaminach;
- po kartkówkach;
- przy tablicy;
- w życiu codziennym (wersja nauczycieli, nikt jeszcze nie spotkał się z zadaniem z matematyki w codziennym życiu oprócz szkoły).
Rodzaje zadań
Tekstowe
Zadanie opisujące sytuację wziętą prosto z życia. Przykład:
Marysia poszła do sklepu. Kupiła dwie bułki i masło. Razem zapłaciła 3,20 zł. Ile będzie wynosić pole powierzchni nośnej noża? Oblicz cenę tłuszczu zawartego w maśle. Zastanów się czy margaryna byłaby wydajniejsza. Zastosuj działanie implikacji stożka wielotrzpieniowego uwzględniając zasadę spójności trilinearnej wiedząc, że:
a) nóż był wyprodukowany w ZSRR i był zakupiony w 1987 r. (uwzględnij dewaluację)
b) masło ma datę ważności 24/04/1996, a ekspedientka nie boi się kontroli
Algebraiczne
Zupełnie abstrakcyjny ciąg liter i liczb poprzeplatanych różnymi krzaczkami. Przykład:
Geometryczne
Treść zadania nakazuje wątpliwą zabawę z cyrklem i linijką. Zazwyczaj kończy się zamazaną kartką, z której jedyne co da się wywnioskować, to poziom frustracji rozwiązującego zadanie.
Przebieg
- Stadium 1 – uważne przeczytanie treści zadania. Nauczyciele mówią często, że przez nieuważne czytanie uczniowie dostają złe oceny. Prawda jest taka, że zadania są specjalnie zawiłe żeby ciężko się je rozszyfrowywało.
- Stadium 2 – przepisanie zadania. Faza kluczowa, zdarza się, że za samo wypisanie danych dostaje się marnego punkta.
- Stadium 3 – rozpoczęcie zadania, to już wyższa szkoła jazdy. Wymaga chociaż minimalnej wiedzy o tym, czego dotyczy zadanie.
- Stadium 4 – otrzymanie rezultatu. Poprawny wynik zdarza się bardzo rzadko. Zazwyczaj poprawne rozwiązanie jest efektem spisania od mądrego kolegi lub z końca książki od matmy. Wynikiem zadania z matematyki jest często ocena niedostateczna.