Lokomotywa: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Beatrycze Budyń. Ofiarą rewertu jest 83.30.225.113.) |
|||
Linia 17: | Linia 17: | ||
==Lokomotywy spalinowe PKP== |
==Lokomotywy spalinowe PKP== |
||
===Manewrowe=== |
===Manewrowe=== |
||
* [[SM01]] – |
* [[SM01]] – zachował się jeden egzemplarz; |
||
* [[SM02]] – coś jak SM01, |
* [[SM02]] – coś jak SM01, zachowało się tego więcej; |
||
* [[SM03]] – większe niż SM02, ładniejsze i nawet z mocniejszym silnikiem |
* [[SM03]] – większe niż SM02, ładniejsze i nawet z mocniejszym silnikiem; |
||
* [[SM04]] – takie SM03 po tuningu, bo z silnikiem mocniejszym o parę KM. [ |
* [[SM04]] – takie SM03 po tuningu, bo z silnikiem mocniejszym o parę KM. [ |
||
* [[SM15]] – czteroosiowe |
* [[SM15]] – czteroosiowe lokomotywy, które w liczbie 27 sztuk były w lokomotywowni Kraków Płaszów; |
||
* [[SM25]] – podobne do SM03, tylko z trzema osiami |
* [[SM25]] – podobne do SM03, tylko z trzema osiami. Mimo tego nikt nie był na tyle odważny, aby podjąć produkcję; |
||
* [[SM30]] – coś na kształt SM25, lecz już z czterema osiami i z przekładnią elektryczną |
* [[SM30]] – coś na kształt SM25, lecz już z czterema osiami i z przekładnią elektryczną. |
||
* [[SM31]] – jeśli zobaczysz kiedyś na polskich torach wielki prostopadłościan na dwóch trójosiowych wózkach, to miej pewność, że to właśnie nasza rodzima SM31, pseudonim ''Trumna''; |
* [[SM31]] – jeśli zobaczysz kiedyś na polskich torach wielki prostopadłościan na dwóch trójosiowych wózkach, to miej pewność, że to właśnie nasza rodzima SM31, pseudonim ''Trumna''; |
||
* [[SM40]] – nie było innych lokomotyw, to kupiono takie czteroosiowe coś u Węgrów; |
* [[SM40]] – nie było innych lokomotyw, to kupiono takie czteroosiowe coś u Węgrów; |
||
* [[SM41]] – |
* [[SM41]] – Posiada barierkę. Istnieje tylko w Skansenie w Chabówce. Ma duży nochal i kabinę na samym końcu; |
||
* [[SM42]] – najliczniejsza lokomotywa polskich torów. Z przodu duży nochal, z tyłu mniejszy, pośrodku kabinka. Niby nic takiego, ale w gruncie rzeczy jest nawet fajna. Ulubiona maszyna |
* [[SM42]] – najliczniejsza lokomotywa polskich torów. Z przodu duży nochal, z tyłu mniejszy, pośrodku kabinka. Niby nic takiego, ale w gruncie rzeczy jest nawet fajna. Ulubiona maszyna wszystkich; |
||
* [[SM48]] – wynalazek naszego bratniego [[ZSRR]], podobny do naszego SM31, ale o nieco łagodniejszych kształtach |
* [[SM48]] – wynalazek naszego bratniego [[ZSRR]], podobny do naszego SM31, ale o nieco łagodniejszych kształtach. |
||
===Towarowe=== |
===Towarowe=== |
||
* [[ST43]] – takie tam pudło produkcji rumuńskiej. Już patrząc na czoło tej lokomotywy widać, że jest rumuńska. |
* [[ST43]] – takie tam pudło produkcji rumuńskiej. Już patrząc na czoło tej lokomotywy widać, że jest rumuńska. Jest mało awaryjna, co najwyżej płonie w najmniej oczekiwanym momencie; |
||
* [[ST44]] – |
* [[ST44]] – wielkiy, cuchnący i paliwożerny gagarin z ZSRR. Potocznie ''Gagarin''. Psuje tory, samochody marki FSO i pali tyle oleju napędowego, ile średniej klasy kontenerowiec; |
||
* [[ST45]] – przeróbka SU45, która była przeróbką SP45 |
* [[ST45]] – przeróbka SU45, która była przeróbką SP45. Warto dodać, że lokomotywę przerabia producent tramwajów, SZT i EZT PESA [[Bydgoszcz]]. |
||
===Pasażerskie=== |
===Pasażerskie=== |
||
* [[SP30]] – nic innego, jak SM30 z wyprowadzonym kablem do grzania herbaty przez kierownika pociągu w zmrożonych zimą wagonach. Początkowo gniazdo miało służyć do ogrzewania wagonów, jednakże lokomotywa nie była w stanie wówczas ruszyć; |
* [[SP30]] – nic innego, jak SM30 z wyprowadzonym kablem do grzania herbaty przez kierownika pociągu w zmrożonych zimą wagonach. Początkowo gniazdo miało służyć do ogrzewania wagonów, jednakże lokomotywa nie była w stanie wówczas ruszyć; |
||
* [[SP32]] – potocznie ''zemsta tego tam władcy Rumunii, którego nazwiska nikt nie umie wymówić''. |
* [[SP32]] – potocznie ''zemsta tego tam władcy Rumunii, którego nazwiska nikt nie umie wymówić''. |
||
* [[SP42]] – przeróbka SM42. Na krótszym nochalu dorobiono taki sobie garb, będący pokrywą |
* [[SP42]] – przeróbka SM42. Na krótszym nochalu dorobiono taki sobie garb, będący pokrywą kotła parowego do ogrzewania składów pasażerskich. Jako że para jest niemodna, to skasowano wszystkie te lokomotywy; |
||
* [[SP45]] – Lokomotywa z kotłem parowym; |
|||
* [[SP45]] – wbrew pozorom nie jest to lokomotywa, a torowa samobieżna wyrzutnia radzieckich sputników. Mimo tego i tak znalazło się miejsce na kocioł parowy; |
|||
* [[SP47]] – duże, klockowate i kanciaste. Z zastosowania |
* [[SP47]] – duże, klockowate i kanciaste. Z zastosowania ukręcało wały korbowe silnika. Zbudowano 2 egzemplarze. |
||
===Uniwersalne=== |
===Uniwersalne=== |
||
* [[SU42]] – kolejny klon SM42, a właściwie to przeróbka SP42 pozbawiona kotła parowego i wymalowana w śliczne, żółto-niebieskie wzorki przywodzące na myśl barwy narodowe Ukrainy. Cóż, pewnie to te lokomotywy |
* [[SU42]] – kolejny klon SM42, a właściwie to przeróbka SP42 pozbawiona kotła parowego i wymalowana w śliczne, żółto-niebieskie wzorki przywodzące na myśl barwy narodowe Ukrainy. Cóż, pewnie to te lokomotywy będą wozić kibiców na EURO 2012; |
||
* [[SU45]] – przeróbka SP45, z których wyrzucono kocioł parowy |
* [[SU45]] – przeróbka SP45, z których wyrzucono kocioł parowy; |
||
* [[SU46]] – takie SU45, tylko z kanciastym nadwoziem. Coś jak SM31 wśród lokomotyw manewrowych. Konstrukcyjnie są identyczne do SU45, za to płoną dwa razy częściej. |
* [[SU46]] – takie SU45, tylko z kanciastym nadwoziem. Coś jak SM31 wśród lokomotyw manewrowych. Konstrukcyjnie są identyczne do SU45, za to płoną dwa razy częściej. |
||
==Lokomotywy elektryczne PKP== |
==Lokomotywy elektryczne PKP== |
||
===Manewrowe=== |
===Manewrowe=== |
||
* [[EM10]] – jedyna elektryczna lokomotywa manewrowa na ziemiach IV Rzeczypospolitej. Wyprodukowana w rekordowej i absolutnie oszałamiającej liczbie czterech egzemplarzy |
* [[EM10]] – jedyna elektryczna lokomotywa manewrowa na ziemiach IV Rzeczypospolitej. Wyprodukowana w rekordowej i absolutnie oszałamiającej liczbie czterech egzemplarzy grzeje wagony najpierw w Krakowie i w Katowicach; |
||
===Towarowe=== |
===Towarowe=== |
||
* [[ET21]] – duża, zielona, bucząca lokomotywa |
|||
* [[ET21]] – duży, zielony, buczący obiekt niewiadomego pochodzenia. Badania amerykańskich naukowców dowodzą, że były to radzieckie satelity, które po zestrzeleniu znalazły się na terytorium Polski, gdzie zaadaptowano je do potrzeb kolejowego ruchu towarowego. Obecnie wycofywane z PKP, służą do straszenia dzieci; |
|||
* [[ET22]] – |
* [[ET22]] – Lokomotywa . Niemal bliźniaczy do EU07, ma jednak trochę inną kabinę, a na dodatek jest dłuższy i teoretycznie silniejszy. Produkt ten zalega w niemal każdej lokomotywowni. Przez mikoli nazywany ''bykiem''. Ciągną składy interREGIO w Przewozach Regionalnych; |
||
* [[ET40]] – lokomotywa pochodzenia [[Czechy|czeskiego]], powstała poprzez połączenie dwóch lokomotyw [[EU05]] za pomocą knedliczków. Dzięki temu ma większą moc, a co za tym idzie pożary, jakie wybuchają w przedziale maszynowym, są dwa razy groźniejsze. Obecnie serii grozi wymarcie; |
* [[ET40]] – lokomotywa pochodzenia [[Czechy|czeskiego]], powstała poprzez połączenie dwóch lokomotyw [[EU05]] za pomocą knedliczków. Dzięki temu ma większą moc, a co za tym idzie pożary, jakie wybuchają w przedziale maszynowym, są dwa razy groźniejsze. Obecnie serii grozi wymarcie; |
||
* [[ET41]] – podobnie do serii [[ET40]], ta lokomotywa powstała poprzez sklejenie dwóch [[EU07]] w zakładach HCP |
* [[ET41]] – podobnie do serii [[ET40]], ta lokomotywa powstała poprzez sklejenie dwóch [[EU07]] w zakładach HCP. Lokomotywa wyposażona jest w 4 pantografy. |
||
* [[ET42]] – wehikuł również dwuczłonowy, lecz pochodzi z ZSRR |
* [[ET42]] – wehikuł również dwuczłonowy, lecz pochodzi z ZSRR. Pojazd absolutnie niezniszczalny. Przyszłość serii jest niepewna, gdyż w ramach dekomunizacji planowana jest jej likwidacja (oczywiście decyzja ta tłumaczona jest ''kryzysem''); |
||
* [[ES64F4]] – nowoczesna, łatwopalna, niemiecka |
* [[ES64F4]] – nowoczesna, łatwopalna, niemiecka lokomotywa służąca w PKP do ciągnięcia składów pasażerskich. Podróbka TRAXX-ów, różniąca się od nich wyłącznie nazwą. |
||
===Pasażerskie=== |
===Pasażerskie=== |
||
* [[EP01]] – po prostu szafa na dwóch czteroosiowych wózkach. Jedyny ocalały egzemplarz zezłomowano w roku 1964 |
* [[EP01]] – po prostu szafa na dwóch czteroosiowych wózkach. Jedyny ocalały egzemplarz zezłomowano w roku 1964; |
||
* [[EP02]] – wynalazek lat pięćdziesiątych. Gdy ujawniły się mankamenty tej serii |
* [[EP02]] – wynalazek lat pięćdziesiątych. Gdy ujawniły się mankamenty tej serii, co nastąpiło w drugim dniu służby. |
||
* [[EP03]] – kolejna szafa na szynach. Pomimo skasowania całej serii za czasów, gdy na tronie Polski siedział Władysław Jagiełło, to dziwnym trafem jedną z lokomotyw udało się odbudować i doprowadzić to użytku; |
* [[EP03]] – kolejna szafa na szynach. Pomimo skasowania całej serii za czasów, gdy na tronie Polski siedział Władysław Jagiełło, to dziwnym trafem jedną z lokomotyw udało się odbudować i doprowadzić to użytku; |
||
* [[EP05]] – po prostu EU05, tylko w ognistym pomarańczowym kolorze i z pewnymi zmianami w mechanice sprzyjającymi pożarom ; |
* [[EP05]] – po prostu EU05, tylko w ognistym pomarańczowym kolorze i z pewnymi zmianami w mechanice sprzyjającymi pożarom ; |
||
* [[EP07]] – to samo co EU07 |
* [[EP07]] – to samo co EU07; |
||
* [[EP08]] – również to samo co EU07, tylko z pewnymi usprawnieniami, dzięki czemu lokomotywa paliła się tak często, jak to tylko możliwe, a nawet częściej; |
* [[EP08]] – również to samo co EU07, tylko z pewnymi usprawnieniami, dzięki czemu lokomotywa paliła się tak często, jak to tylko możliwe, a nawet częściej; |
||
* [[EP09]] – |
* [[EP09]] – EP09 to duma naszych torów, charakteryzująca się piękną ognistą barwą, kanciastym pudłem i możliwością jazdy z astronomiczną prędkością 160 km/h; |
||
* [[EP23]] – to samo co [[ET22]], tylko pomylono puszki z farbą i lokomotywa jest |
* [[EP23]] – to samo co [[ET22]], tylko pomylono puszki z farbą i lokomotywa jest pomarańczowa. Po kilku latach zorientowano się, że nastąpiła pomyłka i lokomotywę przemalowano; |
||
* [[EP40]] – kolejna lokomotywa, |
* [[EP40]] – kolejna lokomotywa, – znowu przeróbka. Tym razem szaleni tuningowcy dobrali się do ET40 i przebudowali ją trochę. Efekt był absolutnie oszałamiający, gdyż późniejszy pożar lokomotywy strawił jedynie jeden człon pojazdu. |
||
===Uniwersalne=== |
===Uniwersalne=== |
||
* [[EU04]] – wyrób bratniego NRD, importowany wraz z samochodami [[Trabant]], [[Wartburg]] i [[Robur]] |
* [[EU04]] – wyrób bratniego NRD, importowany wraz z samochodami [[Trabant]], [[Wartburg]] i [[Robur]]. Co ciekawe, lokomotywy te zostały zezłomowane w latach osiemdziesiątych, zaledwie po trzydziestu latach od wyprodukowania; |
||
* [[EU05]] – wyrób równie bratniej Czechosłowacji. Jest tak rdzennie czeski, że aż zionie od niego zapach |
* [[EU05]] – wyrób równie bratniej Czechosłowacji. Jest tak rdzennie czeski, że aż zionie od niego zapach knedliczków; |
||
* [[EU06]] – średniej wielkości pudło produkcji |
* [[EU06]] – średniej wielkości pudło produkcji angielskiej. Mimo że lokomotywy te przekroczyły już dawno wiek, w którym powinny zostać odesłane do muzeum, one dalej jeżdżą i mają się dobrze; |
||
* [[EU07]] – całkiem zgapione od EU06, ale z nieznanych przyczyn charakteryzujące się gorszą jakością wykonania. Pomimo tego są to najmniej awaryjne polskie lokomotywy – zamiast płonąć, co najwyżej wykolejają się lub po prostu się psują; |
* [[EU07]] – całkiem zgapione od EU06, ale z nieznanych przyczyn charakteryzujące się gorszą jakością wykonania. Pomimo tego są to najmniej awaryjne polskie lokomotywy – zamiast płonąć, co najwyżej wykolejają się lub po prostu się psują; |
||
* [[EU11]] – najnowocześniejsza lokomotywa wyprodukowana w Polsce. Jak można się tego spodziewać, ani jeden egzemplarz nie jest wykorzystywany przez PKP. Całą partię odkupiły Koleje Włoskie; |
* [[EU11]] – najnowocześniejsza lokomotywa wyprodukowana w Polsce. Jak można się tego spodziewać, ani jeden egzemplarz nie jest wykorzystywany przez PKP. Całą partię odkupiły Koleje Włoskie; |
||
* [[EU20]] – produkt bliźniaczy do EU04 (tylko większy) i również z NRD |
* [[EU20]] – produkt bliźniaczy do EU04 (tylko większy) i również z NRD, równie enigmatyczny i tak samo zezłomowany w latach osiemdziesiątych. |
||
*[[Traxx-y]] – rodzina tak samo wyglądających lokomotyw niezależnie od tego, jakie mają baterie i ile [[pantograf|patyków]]. Pali się tak samo często jak EU44, tylko jeździ trochę wolniej (nie 230, a jedynie 140 km/h), ale i tak średnią prędkość szlakową mają taką samą (5 km/h). Jej pudło wyprodukowane jest z łatwopalnego materiału i jest made in [[Wrocław]]. Do tego reszta części jest robiona |
*[[Traxx-y]] – rodzina tak samo wyglądających lokomotyw niezależnie od tego, jakie mają baterie i ile [[pantograf|patyków]]. Pali się tak samo często jak EU44, tylko jeździ trochę wolniej (nie 230, a jedynie 140 km/h), ale i tak średnią prędkość szlakową mają taką samą (5 km/h). Jej pudło wyprodukowane jest z łatwopalnego materiału i jest made in [[Wrocław]]. Do tego reszta części jest robiona we Włoszech; |
||
* [[EU44]] – prawdziwa duma Polskich Kolei Państwowych (<s>w dwóch</s> w dziesięciu egzemplarzach) mogąca rozwijać prędkość <s>300km/h</s> <s>235km/h</s> <s>200km/h</s> 160 km/h. Od EP09 różni ją szpanerski wygląd, wygoda pracy maszynistów (nie pali się! A jak nawet to rzadko) oraz dużo wyższa cena. Wyprodukowana w państwie [[Niemcy|naszych kochanych sąsiadów]]. Na razie jeździ z maksymalną prędkością szlakową na PKP (jak pobiegniesz, to będziesz w Krakowie szybciej niż ona), jednak Wielki Prezes PKP zapowiedział, że w bliżej nieokreślonej przyszłości (w jego wypowiedzi pojawił się rok 2012) lokomotywa ta osiągnie masakryczną prędkość 200 km/h. Żartowniś. |
* [[EU44]] – prawdziwa duma Polskich Kolei Państwowych (<s>w dwóch</s> w dziesięciu egzemplarzach) mogąca rozwijać prędkość <s>300km/h</s> <s>235km/h</s> <s>200km/h</s> 160 km/h. Od EP09 różni ją szpanerski wygląd, wygoda pracy maszynistów (nie pali się! A jak nawet to rzadko) oraz dużo wyższa cena. Wyprodukowana w państwie [[Niemcy|naszych kochanych sąsiadów]]. Na razie jeździ z maksymalną prędkością szlakową na PKP (jak pobiegniesz, to będziesz w Krakowie szybciej niż ona), jednak Wielki Prezes PKP zapowiedział, że w bliżej nieokreślonej przyszłości (w jego wypowiedzi pojawił się rok 2012) lokomotywa ta osiągnie masakryczną prędkość 200 km/h. Żartowniś. |
||
Zastosowano w niej rozruch asynchroniczny, cokolwiek by to znaczyło. |
Zastosowano w niej rozruch asynchroniczny, cokolwiek by to znaczyło. |
Wersja z 21:08, 9 mar 2012
Stoi na stacji lokomotywa...
- Cytat opisujący podstawową formę ruchu rzeczonej.
Lokomotywa – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonują w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.
- Parowozy – rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
- Spalinowozy – zwykle miesiąc po wyprodukowaniu psuje się agregat spalinowy i lokomotywa idzie do kasacji. Lokomotywy spalinowe napędzane są silnikami elektrycznymi. Lokomotywy te pełnią także dodatkową funkcję- są obwoźnymi elektrowniami wykorzystującymi jako paliwo ropę. Głównym przeznaczeniem tychże elektrowni jest ogrzewanie i oświetlanie wagonów, a także napędzanie silników elektrycznych odpowiedzialnych za jazdę pociągu.
- Elektrowozy – złomowane są od razu po wyprodukowaniu.
Wyróżniamy następujący podział lokomotyw:
- uniwersalne – jak sama nazwa wskazuje, nie nadają się do niczego i stoją w krzakach.
- pasażerskie – za słabe, aby ciągnąc pociągi towarowe. Większość tych lokomotyw i tak stoi w krzakach.
- towarowe – zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
- manewrowe – za słabe, by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin – Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.
Lokomotywy spalinowe PKP
Manewrowe
- SM01 – zachował się jeden egzemplarz;
- SM02 – coś jak SM01, zachowało się tego więcej;
- SM03 – większe niż SM02, ładniejsze i nawet z mocniejszym silnikiem;
- SM04 – takie SM03 po tuningu, bo z silnikiem mocniejszym o parę KM. [
- SM15 – czteroosiowe lokomotywy, które w liczbie 27 sztuk były w lokomotywowni Kraków Płaszów;
- SM25 – podobne do SM03, tylko z trzema osiami. Mimo tego nikt nie był na tyle odważny, aby podjąć produkcję;
- SM30 – coś na kształt SM25, lecz już z czterema osiami i z przekładnią elektryczną.
- SM31 – jeśli zobaczysz kiedyś na polskich torach wielki prostopadłościan na dwóch trójosiowych wózkach, to miej pewność, że to właśnie nasza rodzima SM31, pseudonim Trumna;
- SM40 – nie było innych lokomotyw, to kupiono takie czteroosiowe coś u Węgrów;
- SM41 – Posiada barierkę. Istnieje tylko w Skansenie w Chabówce. Ma duży nochal i kabinę na samym końcu;
- SM42 – najliczniejsza lokomotywa polskich torów. Z przodu duży nochal, z tyłu mniejszy, pośrodku kabinka. Niby nic takiego, ale w gruncie rzeczy jest nawet fajna. Ulubiona maszyna wszystkich;
- SM48 – wynalazek naszego bratniego ZSRR, podobny do naszego SM31, ale o nieco łagodniejszych kształtach.
Towarowe
- ST43 – takie tam pudło produkcji rumuńskiej. Już patrząc na czoło tej lokomotywy widać, że jest rumuńska. Jest mało awaryjna, co najwyżej płonie w najmniej oczekiwanym momencie;
- ST44 – wielkiy, cuchnący i paliwożerny gagarin z ZSRR. Potocznie Gagarin. Psuje tory, samochody marki FSO i pali tyle oleju napędowego, ile średniej klasy kontenerowiec;
- ST45 – przeróbka SU45, która była przeróbką SP45. Warto dodać, że lokomotywę przerabia producent tramwajów, SZT i EZT PESA Bydgoszcz.
Pasażerskie
- SP30 – nic innego, jak SM30 z wyprowadzonym kablem do grzania herbaty przez kierownika pociągu w zmrożonych zimą wagonach. Początkowo gniazdo miało służyć do ogrzewania wagonów, jednakże lokomotywa nie była w stanie wówczas ruszyć;
- SP32 – potocznie zemsta tego tam władcy Rumunii, którego nazwiska nikt nie umie wymówić.
- SP42 – przeróbka SM42. Na krótszym nochalu dorobiono taki sobie garb, będący pokrywą kotła parowego do ogrzewania składów pasażerskich. Jako że para jest niemodna, to skasowano wszystkie te lokomotywy;
- SP45 – Lokomotywa z kotłem parowym;
- SP47 – duże, klockowate i kanciaste. Z zastosowania ukręcało wały korbowe silnika. Zbudowano 2 egzemplarze.
Uniwersalne
- SU42 – kolejny klon SM42, a właściwie to przeróbka SP42 pozbawiona kotła parowego i wymalowana w śliczne, żółto-niebieskie wzorki przywodzące na myśl barwy narodowe Ukrainy. Cóż, pewnie to te lokomotywy będą wozić kibiców na EURO 2012;
- SU45 – przeróbka SP45, z których wyrzucono kocioł parowy;
- SU46 – takie SU45, tylko z kanciastym nadwoziem. Coś jak SM31 wśród lokomotyw manewrowych. Konstrukcyjnie są identyczne do SU45, za to płoną dwa razy częściej.
Lokomotywy elektryczne PKP
Manewrowe
- EM10 – jedyna elektryczna lokomotywa manewrowa na ziemiach IV Rzeczypospolitej. Wyprodukowana w rekordowej i absolutnie oszałamiającej liczbie czterech egzemplarzy grzeje wagony najpierw w Krakowie i w Katowicach;
Towarowe
- ET21 – duża, zielona, bucząca lokomotywa
- ET22 – Lokomotywa . Niemal bliźniaczy do EU07, ma jednak trochę inną kabinę, a na dodatek jest dłuższy i teoretycznie silniejszy. Produkt ten zalega w niemal każdej lokomotywowni. Przez mikoli nazywany bykiem. Ciągną składy interREGIO w Przewozach Regionalnych;
- ET40 – lokomotywa pochodzenia czeskiego, powstała poprzez połączenie dwóch lokomotyw EU05 za pomocą knedliczków. Dzięki temu ma większą moc, a co za tym idzie pożary, jakie wybuchają w przedziale maszynowym, są dwa razy groźniejsze. Obecnie serii grozi wymarcie;
- ET41 – podobnie do serii ET40, ta lokomotywa powstała poprzez sklejenie dwóch EU07 w zakładach HCP. Lokomotywa wyposażona jest w 4 pantografy.
- ET42 – wehikuł również dwuczłonowy, lecz pochodzi z ZSRR. Pojazd absolutnie niezniszczalny. Przyszłość serii jest niepewna, gdyż w ramach dekomunizacji planowana jest jej likwidacja (oczywiście decyzja ta tłumaczona jest kryzysem);
- ES64F4 – nowoczesna, łatwopalna, niemiecka lokomotywa służąca w PKP do ciągnięcia składów pasażerskich. Podróbka TRAXX-ów, różniąca się od nich wyłącznie nazwą.
Pasażerskie
- EP01 – po prostu szafa na dwóch czteroosiowych wózkach. Jedyny ocalały egzemplarz zezłomowano w roku 1964;
- EP02 – wynalazek lat pięćdziesiątych. Gdy ujawniły się mankamenty tej serii, co nastąpiło w drugim dniu służby.
- EP03 – kolejna szafa na szynach. Pomimo skasowania całej serii za czasów, gdy na tronie Polski siedział Władysław Jagiełło, to dziwnym trafem jedną z lokomotyw udało się odbudować i doprowadzić to użytku;
- EP05 – po prostu EU05, tylko w ognistym pomarańczowym kolorze i z pewnymi zmianami w mechanice sprzyjającymi pożarom ;
- EP07 – to samo co EU07;
- EP08 – również to samo co EU07, tylko z pewnymi usprawnieniami, dzięki czemu lokomotywa paliła się tak często, jak to tylko możliwe, a nawet częściej;
- EP09 – EP09 to duma naszych torów, charakteryzująca się piękną ognistą barwą, kanciastym pudłem i możliwością jazdy z astronomiczną prędkością 160 km/h;
- EP23 – to samo co ET22, tylko pomylono puszki z farbą i lokomotywa jest pomarańczowa. Po kilku latach zorientowano się, że nastąpiła pomyłka i lokomotywę przemalowano;
- EP40 – kolejna lokomotywa, – znowu przeróbka. Tym razem szaleni tuningowcy dobrali się do ET40 i przebudowali ją trochę. Efekt był absolutnie oszałamiający, gdyż późniejszy pożar lokomotywy strawił jedynie jeden człon pojazdu.
Uniwersalne
- EU04 – wyrób bratniego NRD, importowany wraz z samochodami Trabant, Wartburg i Robur. Co ciekawe, lokomotywy te zostały zezłomowane w latach osiemdziesiątych, zaledwie po trzydziestu latach od wyprodukowania;
- EU05 – wyrób równie bratniej Czechosłowacji. Jest tak rdzennie czeski, że aż zionie od niego zapach knedliczków;
- EU06 – średniej wielkości pudło produkcji angielskiej. Mimo że lokomotywy te przekroczyły już dawno wiek, w którym powinny zostać odesłane do muzeum, one dalej jeżdżą i mają się dobrze;
- EU07 – całkiem zgapione od EU06, ale z nieznanych przyczyn charakteryzujące się gorszą jakością wykonania. Pomimo tego są to najmniej awaryjne polskie lokomotywy – zamiast płonąć, co najwyżej wykolejają się lub po prostu się psują;
- EU11 – najnowocześniejsza lokomotywa wyprodukowana w Polsce. Jak można się tego spodziewać, ani jeden egzemplarz nie jest wykorzystywany przez PKP. Całą partię odkupiły Koleje Włoskie;
- EU20 – produkt bliźniaczy do EU04 (tylko większy) i również z NRD, równie enigmatyczny i tak samo zezłomowany w latach osiemdziesiątych.
- Traxx-y – rodzina tak samo wyglądających lokomotyw niezależnie od tego, jakie mają baterie i ile patyków. Pali się tak samo często jak EU44, tylko jeździ trochę wolniej (nie 230, a jedynie 140 km/h), ale i tak średnią prędkość szlakową mają taką samą (5 km/h). Jej pudło wyprodukowane jest z łatwopalnego materiału i jest made in Wrocław. Do tego reszta części jest robiona we Włoszech;
- EU44 – prawdziwa duma Polskich Kolei Państwowych (
w dwóchw dziesięciu egzemplarzach) mogąca rozwijać prędkość300km/h235km/h200km/h160 km/h. Od EP09 różni ją szpanerski wygląd, wygoda pracy maszynistów (nie pali się! A jak nawet to rzadko) oraz dużo wyższa cena. Wyprodukowana w państwie naszych kochanych sąsiadów. Na razie jeździ z maksymalną prędkością szlakową na PKP (jak pobiegniesz, to będziesz w Krakowie szybciej niż ona), jednak Wielki Prezes PKP zapowiedział, że w bliżej nieokreślonej przyszłości (w jego wypowiedzi pojawił się rok 2012) lokomotywa ta osiągnie masakryczną prędkość 200 km/h. Żartowniś.
Zastosowano w niej rozruch asynchroniczny, cokolwiek by to znaczyło.