Atari 2600: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 8 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|thumb|300px|Atari 2600 w całej okazałości]]
[[Plik:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|thumb|300px|Atari 2600 w całej okazałości]]
[[Plik:s_ET_3.png|thumb|150px|Przykładowa gra na tą konsolę]]
[[Plik:s ET 3.png|thumb|150px|Przykładowa gra na tą konsolę]]
'''Atari 2600''' – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że ​​jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym [[człowiek|ludziom]] i zarobić na tym dużo [[Pieniądze|pieniędzy]].
'''Atari 2600''' – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym [[człowiek|ludziom]] i zarobić na tym dużo [[Pieniądze|pieniędzy]]. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.

== Wygląd ==
Atari 2600 został zaprojektowany przez zespół projektantów Atari, którego celem było stworzyć czegoś, co pozwoliłoby zarówno programistom i klientom wywiercić otwory w [[głowa]]ch, starającym się korzystać z systemu. Zamiast kaset magnetofonowych codziennego użytku, takich jak dzisiejsze komputery, zdecydowali się użyć 8-ścieżkowej taśmy jako głównego urządzenia pamięci masowej. Poprzedni pomysł na włożenie kości pamięci został zdewastowany i etykietowane jako „zbytek z natury głupi do pracy”. Dodatkową korzyścią było to, że system mógł grać 8-ścieżkowe taśmy z 8-bitowym [[dźwięk]]iem, a przynajmniej mógł to robić na kilka sekund przed przeciążeniem.


== Kontroler ==
== Kontroler ==
Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy [[kabel]], którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.
Kontrolery z Atari 2600 zostały zaprojektowane z wielką starannością. Wiedząc, że komputery są inne niż w systemach do gier wideo, zespół postanowił stworzyć inny styl kontrolera, który jest znacznie prostszy w obsłudze. Projekt zadecydował o zgraniu joysticka z arkadowej maszyny i Atari położonego w centrali. Joystick został oddany do małego pudełka, a [[Guma|gumowa]] obudowa była umieszczona nad nim, aby uchronić Nolana Bushnella od podejrzeń, że zostało to skradzione. Dodano przycisk aktywacji, żeby nie wywoływać zamieszania wśród konsumentów, gdyż etykiet jeszcze nie wynaleziono. Wynaleziono je dopiero w późniejszych latach 80., kiedy to Nintendo zdecydowało na dodanie jeszcze jednego przycisku. Zespół projektowy wiedział, że konsumenci chcieliby być z dala od ekranu telewizyjnego, więc dwucalowy [[kabel]] został dodany do kontrolera jak ''musztarda po obiedzie''.

== Pożytek ==
Atari 2600 ma zdolność do ciągłego migotania podczas grania w [[Pac-Man]]a, aby dać Ci trudniejsze wyzwanie. Może też zmusić Cię do pozostania w dół w E.T., ku pewności, że doświadczenie Twojej gry jest okropne. Jeśli umieścisz go w [[toster]]ze, będziesz miał więcej radosnych doświadczeń niż gdybyś go odtworzył.


== Wewnętrzne funkcjonowanie ==
== Wewnętrzne funkcjonowanie ==
Linia 16: Linia 10:


== Sprzedaż ==
== Sprzedaż ==
Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku<ref>Tak, mówimy o tobie, ET!</ref>. Druga połowa wyruszyła na barce do [[Samoa]]. Około 2 mln tubylców z wysp Samoa zmarło jako bezpośredni skutek próby łykania, gotowania, lub zbywania wspomnianych naboi.
Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku<ref>Tak, mówimy o tobie, ET!</ref>.

== Pożytek ==
Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w [[toster]]ze, będziesz miał więcej [[Śmierć|przyjemnych doświadczeń]] niż gdybyś na niej grał.


{{Przypisy}}
{{konsole}}
{{konsole}}
<nowiki>[[Kategoria:Konsole gier wideo]]
[[Kategoria:Konsole gier wideo]]
[[en:Atari 2600]]</nowiki>
[[en:Atari 2600]]

Aktualna wersja na dzień 16:21, 19 maj 2024

Atari 2600 w całej okazałości
Przykładowa gra na tą konsolę

Atari 2600 – konsola stworzona przez Atari pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, która udowodniła, że jest możliwość, aby sprzedawać gry normalnym ludziom i zarobić na tym dużo pieniędzy. System jest tak skomplikowany, że przeciętny człowiek, próbując podłączyć konsolę do telewizora, ostatecznie wywierca sobie otwór w głowie.

Kontroler[edytuj • edytuj kod]

Kontrolery z Atari 2600 były nowatorskim rozwiązaniem jak na swoje czasy. Wiedząc, że pokrętło w Magnavox Oddysey miało złą reputację wśród graczy, firma zdecydowała się na połączenie joysticka z maszyny do gier i użycia przycisku z taniego miksera. Dodano przycisk, który aktywował kontroler, żeby nie wywołać zamieszania wśród konsumentów, gdyż nadruków na przyciski, które nie niszczyły się po 5 minutach jeszcze nie wynaleziono. Na odczepne projektanci dodali krótki, bo zaledwie dwucalowy kabel, którego dotykanie mogło skutkować porażeniem.

Wewnętrzne funkcjonowanie[edytuj • edytuj kod]

Aby obniżyć koszt konstrukcji na tyle, aby przeciętny Amerykanin mógł kupić tą konsolę poniżej 1000 dolarów, zespół zdecydował się na użycie 10-letniego Intela 8080. Pomysł wykorzystania konkurencyjnego MOS 6502 został zarzucony jako zbyt drogi. Procesor był jednak tak wolny, że programiści mogli korzystać tylko z jednej czwartej ekranu telewizora w lewym dolnym rogu, a w przypadku większej rozdzielczości procesor mógł nawet się spalić. Rozważano również dodanie procesora graficznego, jednak w celu obniżki kosztów użyto chipa-atrapę. Dzięki tym decyzjom, wiele gier było bardzo prymitywnych. Ponadto, twórcy skomplikowali wyjścia wideo na konsoli, decydując się na użycie modulatora RF z mylącymi rozdzielaczami, które bardzo często przestawały działać po 2 miesiącach użytowania.

Sprzedaż[edytuj • edytuj kod]

Po demonstracji na Consumer Electronics Show, sprzedaż systemu wzrosła. Suckes Atari 2600 był tak duży, że sama konsola sprzedała się w ilości 12 mld sztuk. Szacuje się, że Atari sprzedało 400 miliardów kartridży, z czego 1/5 skończyła w składowiskach w Nowym Meksyku[1].

Pożytek[edytuj • edytuj kod]

Pożytek z konsoli jest jeden – jeśli umieścisz ją w tosterze, będziesz miał więcej przyjemnych doświadczeń niż gdybyś na niej grał.

Przypisy

  1. Tak, mówimy o tobie, ET!